• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Bokrecension: Italienska nätter av Katherine Webb

5 juni, 2017 by Rosemari Södergren

Italienska nätter
Författare: Katherine Webb
Utgiven: 2017-03
Översättare: Annika Sundberg
ISBN: 9789175454405
Förlag: Historiska Media

Italienska nätter en av de nominerade till Bonniers bokklubbars stora pris Årets bok. Den nomineringen är välförtjänt. Katherine Webb är en duktig författare och hon målar fram en berättelse som jag har svårt att slita mig ifrån. Människorna står som levande framför mig medan jag läser.

Berättelsen utspelar sig 1921, alltså några år efter första världskriget har tagit slut.

Clare Kingsley är en ung brittisk kvinna som gift sig med en man som är äldre än henne. Hennes man är änkling och har en son i tonåren, Pip.

Clare är en ung och ganska osäker ung kvinna, rädd för mycket och har svårt att tala med sin man, som hon är rätt rädd för. Inte för att han slår henne utan för att han går in i djupa depressioner med ångest, som hon inte kan prata med honom om.

Clare reser tillsammans med Pip genom södra Italiens brända landskap på väg till den lilla staden Gioia del Colle. Här ska hon tillbringa sommaren med sin make, som arbetar för den nyrike markägaren Leandro Cardetta.

I den lilla staden råder en laddad stämning, och borton Leandros luxuösa villa har spänningen nått bristningsgränsen. Där är kraftiga konflikter mellan stadens rika elit och dess fattiga arbetare som svälter. I denna mylla växer fascismen och den arbetare som kämpar fackligt är hotad av fascisternas våld.
En av dessa fattiga arbetare är Ettore, som liksom många av sina vänner är veteran från första världskriget. Ettore har ögonen på sig – eftersom han gärna talar för och kämpar för att förbättra arbetarnas usla villkor.

Bokförlaget skriver om boken:
Italienska nätter är en ny roman av storsäljande Katherine Webb, som fångar läsaren från första stund. Med stor historisk trovärdighet levandegör Katherine Webb för den komplexa situationen i det fattiga Italien under tidigt 1900-tal.

Jag håller med om romanen fångar in läsaren direkt och att skildringen av tidsandan känns levande. Fast jag blir ibland lite trött på eskrivningarna av den hemska fattigdomen, det känns som att jag läst det förr. Det finns så många sådana beskrivningar i både litteratur och film. Jag tycker för övrigt att just Ettore som är en av de som i princip svälter är lite mer klichéartat beskriven medan Clare träder fram mycket mer som en äkta människa.

Katherine Webb är duktig på att målande beskriva miljöer, väder och vind, landskap och hus. Nästan för duktig. När miljöbeskrivningar funderar allra bäst är när de fördjupar berättelsen och går i samklang med handling och karaktärernas känslor, när miljöbeskrivningarna inte bara till för att beskriva miljön. Jag tycker inte det fungerar riktigt så i Italienska nätter. Ibland tar jag mig snabbt igenom miljöbeskrivningarna, för de känns som för mycket, för tjatiga. Författaren är för bra på det och skulle nog tjäna på att ta bort en del av dem ibland.

Johannas deckarhörna har också recenserat Italienska nätter och skriver:
Det är den femte boken av Katherine Webb som ges ut på svenska, och liksom de tidigare är det en målande och välskriven historisk roman. Dock är det inte alls en så fluffig och romantisk historia som omslaget kanske kan signalera, tvärtom är det en bok fylld av dramatik och allvar.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Bokrecension: Sodomsäpplet av Bengt Martin

5 juni, 2017 by Redaktionen

Titel: Sodomsäpplet
Författare: Bengt Martin
Utgivningsdatum: 2017-01-30
ISBN: 978-91-1-307959-2
Pocket: ISBN: 9789113077017
Förlag: Norstedts

Med stöd från Kulturrådet och Stockholms stad genomförs varje år sedan 2002 projektet Stockholm läser. Målet med projektet är att så många Stockholmare som möjligt ska läsa och diskuterar samma bok.
Under året anordnas aktiviteter med koppling till den valda boken såsom bokcirklar, författarsamtal och stadsvandringar.
2017 års Stockholm läser- bok är Sodomsäpplet av Bengt Martin. Boken utgavs första gången 1968 men ges i samband med projektet ut på nytt, nu med förord av journalisten och författaren Johan Hilton.

Sodomsäpplet utspelar sig i 1940-talets Stockholm där vi möter Joakim som sedan sin fars död bor ensam med sin känslomässigt labila och krävande mamma.
Joakim är tonåring och upplever ett utanförskap, i skolan skäms han för sina tjocka glasögon, sin tandställning och sina slitna kläder. Han har inte direkt några vänner och håller sig mest i det lugna och trygga biblioteket. Joakim drömmer om att vara vacker och i hemlighet lånar han ibland sin mammas smycken och smink.

När modern skaffar en inneboende känner Joakim en dragning till denne som han inte själv vet vad den består i mer än att det är en stark känsla av att vilja vara nära. När Joakim försöker uttrycka sina känslor blir han bryskt bortstött och han inser att hans känslor är skamliga. Sodomsäpplet utspelar sig (och skrevs) under en tid då homosexualitet fortfarande klassades som en psykisk sjukdom och då homosexuella kontakter och förhållande ansågs som straffbara brott. Joakim vågar därför inte prata med någon om sina känslor, istället vänder han allting inåt och blir väldigt ensam med sina tankar och funderingar.

Över sommarlovet får Joakim ett jobb där han möter den tio år äldre Nick. Även till honom känner Joakim en dragning och snart inleder de två ett hemligt förhållande. Joakim känner en enorm passion för Nick och planerar för deras framtida liv tillsammans, det är för honom en enorm lättnad att få uttrycka sina känslor och vara sig själv med en annan människa. Nick är däremot ständigt nervös över att bli påkommen och försöker att hålla Joakim ifrån sig på ett sätt som snart skapar stora slitningar i förhållandet.

Sodomsäpplet är en bok om den första kärleken och alla de känslor som detta innebär. Det är också en bok om att bli vuxen, att försöka förstå vem en är och vad en vill. Sodomsäpplet är första delen i en triologi och en av flera böcker på temat identitet och sexualitet som Bengt Martin skrev under en tid då homosexualitet var tabu. Trots förändrade lagar och större förståelse och acceptans för olika sexuella uttryck är bokens teman fortfarande aktuella.

Sodomsäpplet är detaljerad i sina miljöbeskrivningar och Joakims vandringar i staden är tydligt förankrade med hjälp av gatunamn vilket också gör boken till en Stockholmsskildring och en historisk beskrivning av staden under 1940-talet. Jag tror att många av de som får Sodomsäpplet i sin hand i samband med Stockholm läser kommer att uppskatta den och känna samma ömhet för Joakim som jag gör.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Jo Nesbø – Törst – 584 lättlästa, spännande sidor som det inte går att slita sig ifrån

24 maj, 2017 by Rosemari Södergren

Törst
Jo Nesbø
Utgiven: 2017-03
Översättare: Per Olaisen
ISBN: 9789100167134
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Serie: Harry Hole (del 11)

Deckarförfattaren Jo Nesbø är utan tvekan en av de stora norska exporterna. Hans deckare med kriminalpolisen Harry Hole i centrum har fått läsare runt om i världen. Nu har den elfte kriminalromanen i serien om Harry Hole kommit på svensk. 584 lättlästa, spännande sidor som det inte går att slita sig ifrån, garanteras.

Nesbø är en skicklig berättare. Han kan väva ihop en deckare så att jag som läsare känner mig delaktig, så att jag lever mig in i händelserna. Han har också en skarp penna i att beskriva och skildra samhället ur flera aspekter samtidigt som existentiella frågor om liv och död och livets mening får plats. Det enda i själva språket och sättet att berätta som irriterar mig emellanåt är att av och till blir det skriva för övertydligt med kursiverade ord i meningar för att vi ska förstå hur det ska betonas. Litar författaren inte på mig som läsare?

Som alltid har jag väldigt kul av författarens kommentar om musiken. Nesbø har ett stort musikintresse, det är uppenbart och oftast håller jag med honom om vilken musik som är ytlig och vilken som har hög kvalitet.

Ett minus för mig är dock själva brottet. En ung kvinna hittas mördad i sitt hem. Hennes kropp är tömd på blod och polisen hittar tecken på att någon sugit ut blodet ur henne. Medier spekulerar i att det kan handla om vampyrism – ett mycket omdiskuterat begrepp inom psykiatrin. Snart dyker det upp ytterligare en ung kvinna mördad med liknande tecken på att ha mördats av en vampyrist. Jag förstår dock inte varför det måste vara så fruktansvärda mordmetoder? Det är så överdrivet, tänker jag och passar egentligen inte ihop med författarens osvikliga förmåga att skildra samhället och verkligheten i övrigt.

Harry Hole undervisar på polishögskolan, är lyckligt gift och är styvfar åt Oleg som börjat på polishögskolan. Harry Hole vill inte alls ha med detta spektakulära mord att göra men tvingas av högste polischefen att starta en utredning. Det blir som alltid med Harry Hole, utredningen blir som ett gift och han kan inte låta bli att tänka på fallet dygnet runt.

I vilket fall som helst, Harry Hole är Harry Holle och Jo Nesbø är Jo Nesbø – och för var och en som gillar denna kombination blir det en läsfest med denna elfte bok i serien.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Briljant drastiskt berättande från självsäker mästare

24 maj, 2017 by Mats Hallberg

TOMMY (memoarer)

Tommy Berggren  (Betty Skawonius grundmaterial och research)

Utgiven: 2017 – 05

ISBN: 97800136796

Förlag: Albert Bonnier

 

Ända sedan det i SVT:s Min sanning avslöjades att en biografi var påbörjad, har jag tillhört de fans som ivrigt väntat i åratal, har till och med kontaktat landets två största bokförlag utan att få besked.  Om detta sug har förstås inte en veteran som vet sitt värde, kunnat avhålla sig  att skämta om. Förhandssnacket har  skapat rabalder.  I hetluften har upphovsmannen hamnat när han gjort PR. Har rört sig om ohämmat flirtande, objektifierande och nedsättande epitet.  Minst en gång har han bett om ursäkt. En annan kontrovers handlar om att mångårige intervjuaren, som dessutom stått för omfattande research, bara krediteras i det finstilta längst bak.  Berggren tog enligt journalisten befälet över texten. Men han medger i epilogen – inspelad på Operabaren luciatid 2016 – att utan just Skawomius och redaktören hade boken inte blivit av.  Besvärande omständigheter som skymmer  sikten.

Inte oväntat blev jag fullkomligt absorberad av TOMMY. Slukade den under en helg trots formatet på över 550 sidor inklusive överdådigt bildmaterial.  Den som hängt med – sett och hört Berggren imitera – i teveprogram och i dokumentärer av Stefan Jarl;  har i likhet med undertecknad redan fått ett antal dråpliga och drabbande anekdoter serverade. Första mötet med Bergman i bakrusigt tillstånd har redan uppnått klassikerstatus. Detaljskärpan i hågkomsterna är förbluffande.  Bygger de på dagboksanteckningar,  hästminne eller har han tillåtit sig konstnärliga friheter? Redan i 12-13 års åldern debuterade en förslagen naturbegåvning i rollen som karismatisk berättare. Målgruppen: jämnåriga i Masthugget som mot betalning fick höra vad som tilldragit sig på barnförbjuda matinéer.

Mannen som kallar sig en av de största målgörarna inom svensk teater, vägrar i likhet med idolen Zlatan att  underordna sig jantelagen. Han koncentrerar sig på två givna huvudstråk.  Karriär inklusive tillägnad estetik  varvas med generösa  inblickar i privatlivet. Ett berörande stråk skildrar släkt och föräldrar, vilka han haft ambitionen att ge upprättelse. Något han definitivt lyckas  med!  En tanke slår mig.  Skildringen av Tommy (återgått till förnamn utan h)  skulle näppeligen antas som manus i en spelfilm, synopsis skulle avslås med hänvisning till bristande trovärdighet. Bara det faktum att han i tonåren lyckas träffa  Charlie Parker, Lars Gullin samt Jan Johansson gör en jazzälskande recensent perplex.

Sannsagan om arbetarungen och skilsmässobarnet från Göteborg som vantrivs i skolan,  har en pappa som får fylledille plus två kusiner som begår självmord; tar en abrupt vändning när han råkar slinka in på en föreställning med Per Oscarsson som stjärna. Berggren blir ”frälst” och bestämmer sig för att satsa helhjärtat på konsten. Från att ha haft det knapert kan han i mogen ålder frottera sig utomlands och bli bundis med amerikanska giganter vars genombrott kom på 70-talet.  Under jetsettillvaron längtar han efter att få träffa Sinatra och Brando och mår  som en prins. En makalös klassresa av en person med hedonistiska böjelser, som ändå nobbade  anbud från fula och dumma Hollywood.

Finns flera kärleksfulla porträtt, i synnerhet på mamma, motspelerskor och Bo Widerberg. Hyllningar av mindre omfång adresseras exempelvis Lars Hansson, Karin Kavli, Roy Andersson och uruppförandet av Lång dags färd mot natt.  Lägg därtill ett antal  kvinnor, vars erotiska utstrålning givit honom många lyckliga stunder jämte flera långlivade förhållanden. Framgår att driften och förmågan att bli förälskad har varit en dominerande kraft, vilket en känd podd  avkodat som en pueril läggning. Det märkliga är att egna behov så pass ofta får utlopp genom ömsesidig attraktion, för en man som feminister kan anklaga för att tänka med viss kroppsdel. Vänder vi på steken utdelas kängor till flera chefer på Dramaten i nutid. I och med  hängivet regiarbete två senaste decennierna, ges  kittlande inblickar i slutna repetitionssalar.  Oförblommerat och uppriktigt skrivs med värme om de vedermödor som några av vårt lands största skådespelare brottas med under Berggrens coachning. Särskilt minnesvärd är problembeskrivningen i fallet Allan Edwall.

Efter att ha tagit del av ett mustigt läsäventyr har jag en teori. Att berättaren varit med om så många omvälvningar och extrema situationer, har säkerligen bidragit till att han kunnat nå längre än övriga kollegor. Han påstår i boken att man ska visa sig själv, inte verktygslådan.  Känslans betydelse betonas och vikten av att lämna ett personligt meddelande.   Med passion, blickar och laddade repliker har han trängt in i betraktares hjärtan alltsedan Barnvagnen och Kvarteret Korpen.  (Har tyvärr inte sett honom live, däremot några av de uppsättningar han regisserat.)  Kanske har det framgått redan. Dock, för att ge en rättvis bild av denna tegelsten, måste påpekas att den fint förpackade utgåvan innehåller många leenden och garv. Tommy uppger att boken har blivit precis som han önskat. Vad beträffar psykologiserande om sig själv och eventuell ofullkomlighet finns sådana rader, fast de är typiskt nog en raritet.

Saknas något? Jo, en kronologisk verksförteckning plus namnregister hade underlättat. Vidare är jag nyfiken på vilka frågeställningar från Betty Skawonius, som mest inspirerade ett allt annat än ödmjukt snille. Kritiker vars återgivna beröm bekräftar många succéer, hade gärna fått kompletteras av kollegors synpunkter. Förvånas över att inget finns med om  Glasblåsarens barn fast det blev en guldbagge, och att högexplosiva teveproduktionen En far (Widerberg/ Strindberg) bara nämns i en bisats.

Jag har använt filmklipp på Berggrens agerande i fackliga sammanhang. Vad passar då bättre än att hålla fram hans återkommande upprördhet över girighet och ojämlikhet?

En upprördhet han ärvt av sin far som var ordförande i Sjöfolksförbundet. Utan att drabbas av apati  hade fadern inställningen att ”enfald och girighet styr människors handlingar och att världen är sinnessjukt orättvis.”  Genomgående går berättaren  på hänförande offensiv, njuter av redovisa vad han varit med om,  i memoarer vars talspråkliga jargong och exceptionella historier lockar till sträckläsning. Bladvändaren är motsatsen till torrt reflekterande, spinner istället lustfyllt  en väv av självständigt kompromisslöst konstnärsliv.

 

 

 

 

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Istanbul av Orhan Pamuk

17 maj, 2017 by Rosemari Södergren

Istanbul
Författare Orhan Pamuk
Utgiven: 2017-02
Översättare: Tomas Håkansson
ISBN: 9789113072838
Förlag: Norstedts

Istanbul är en vacker och tankeväckande biografi av Nobelpristagaren Orhan Pamuk där han väver in sin födelsestad Istanbuls historia med sitt eget liv på det där enastående bildmässiga och poetiska och tankfulla sätt som bara Orhan Pamuk kan.

Romanen/biografen Istanbul gavs ut 2003 på turkiska, ”Hatıralar ve Şehir”. Den svenska översättningen av Tomas Håkansson kom 2006. I år 2017 har den getts ut i ett behändigt pocketformat av Norstedts (tillsammans med romanen ”En främmande känsla” – ISBN9789113037332 – som också den skildrar Istanbul men i romanform).

I Istanbul väver Orhan Pamuk samman sitt eget liv med sin hemstads historia och den turkiska historien. Han växte upp i en välbärgad sekulariserad bank- och industrifamilj och han skildrar sig egen väg till litteraturen. Det är samtidigt en viktig bok för den som vill förstå vad som händer i Turkiet idag. Familjens gradvisa förfall blir en parallell till Istanbuls stolta fall från mittpunkt i det ottomanska väldet med sin flertusenåriga historia till den utkantsposition som staden och Turkiet förpassades till efter första världskriget. Det är starkt och skrämmande att inse att under det ottomanska väldet, före första världskriget, var Turkiet ett land, en nation, där mångfald gällde och där kristna och muslimer kunde leva sida vid sida, som grannar.

Som bokförlaget skriver om boken, stämmer i allra högsta grad:
Istanbul – minnen av en stad är en bok för de många Pamukläsarna och för den ökande skara som intresserar sig för Istanbul, både den gamla staden och den som åter söker sig in mot Europa.

Resultatet har blivit en stad och en kultur fylld av melankoli och Pamuk utreder utförligt den speciella form av melankoli, hüzün, som han och hans landsmän älskar att hänge sig åt. Han berättar också om alla de västerlänningar med Gustave Flaubert i spetsen, som med sina skildringar bidragit till att forma både vår och istanbullbornas bild av sin stad.

Orhan Pamuk är en fascinerande personlighet. Wikipedia berättar om hans bakgrund:
Pamuk föddes i en välbärgad sekulariserad familj. Hans far var ingenjör och Pamuk utbildades vid den amerikanska skolan Robert College i Istanbul. Han gick sedan arkitekturprogrammet vid Istanbuls tekniska universitet, eftersom familjen ville att han skulle bli ingenjör eller arkitekt. Efter tre års studier hoppade han dock av för att bli författare på heltid. Pamuk tog examen vid institutet för journalistik vid Istanbuls universitet 1977. Han var gästforskare vid Columbia University i New York från 1985 till 1988. Därefter återvände han till Istanbul.

Med tanke på den förföljelse av oliktänkande som nu pågår i Turkiet i regi den nästan enväldige härskaren/presidenten Recep Tayyip Erdoğan är jag lite orolig för Orhan Pamuk. 2005 blev Orhan Pamuk åtalad för att ha kränkt nationens heder i ett uttalande om Turkiets behandling av armenier och kurder. Åtalet väckte stor upprördhet i Europa. I en intervju med en schweizisk tidning sade Pamuk: ”trettio tusen kurder och en miljon armenier har dödats här och nästan ingen annan än jag vågar tala om det”. Åtalet mot Orhan Pamuk lades så småningom ned. Frågan om det armeniska folkmordet är en känslig fråga i Turkiet. Dock överklagade advokaten som hade väckt åtal mot Pamuk och den högsta appellationsdomstolen tvingade domstolen i Sisli att åter öppna fallet. Den 27 mars 2011 dömdes Pamuk till 6.000 lira (cirka 25.000 SEK) i skadestånd till fem individer för att ha skändat deras heder.

Dagens bok om ”Istanbul”:
Kanske, ja förmodligen, är den bäste Istanbulskildraren och -porträttören någonsin Orhan Pamuk själv. I Istanbul – Minnen av en stad gör han tillsammans med läsaren en vindlande resa in i den turkiska kulturens hjärta.

Svenska Dagbladet om ”Istanbul”
Mot dagens förfall och intolerans manar Orhan Pamuk fram en stad som är kosmopolitisk, tolerant och mångkulturell. Där bildar de franska och tyska besökarnas intryck en självklar syntes med Pamuks ”hüzün” och sekulariserade klarsyn. Hans Istanbul blir ett ”Istanbul”. Det är en oavbruten njutning att läsa om det.

Svenska Dagbladet om ”En främmande känsla”:
Så flätas de tre familjernas (Mevluts, kusinernas, de tre systrarnas) öden samman. Persongalleriet vidgas, men Pamuk vägleder oss virtuost genom förvecklingarna. Personerna blir än tydligare genom att författaren interfolierar den allvetande berättarrösten med deras egna tolkningar av skeendet.

Kulturnytt om ”En främmande känsla”:
”En främmande känsla” är trots allt en mer lättviktig roman än tidiga föregångare som ”Snö” och ”Mitt namn är röd”. Men den är rolig! Många repliker som fälls i Mevluts brokiga familj är dråpliga. Och det är svårt att inte älska den melankoliske och godmodige gatuförsäljaren som ropar ut sin ”Boo-zaa!”

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 62
  • Sida 63
  • Sida 64
  • Sida 65
  • Sida 66
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in