Titel: Kanada
Författare: Richard Ford
Förlag: Brombergs
Utgiven: 201310
Översättare: Nille Lindgren
ISBN: 978-91-7337-475-0
Det var länge sedan jag njöt så mycket av att läsa en roman. Här sitter allt perfekt; intrigen, karaktärsskildringen, språket och tematiken. Kanada handlar om vad som händer när ett vanligt medelklasspar får för sig att råna en bank, eller rättare sagt vad som händer deras efterlämnade barn. Historien berättas ur den femtionårige sonen Dells perspektiv. Så här börjar det:
”Först tänkte jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden som inträffade senare. Rånet är viktigare eftersom det resulterade i att mitt och min systers liv leddes in på de banor de till slut tog.”
Dell har en tvillingssyster som sticker iväg från alltihopa när föräldrarna fängslats. Hon bara promenerar iväg från föräldrahemmet och sin bror. I ett slag förlorar Dell hela sin familj.
Trots att Richard Ford faktiskt redan på sidan ett avslöjar vad som ska hända, att ett rån ska begås och att två mord ska inträffa, är det oavbrutet rafflande. Hela romanen är laddad med en slags lågintensiv spänning som jag tror beror på att romanfigurerna är så intressanta och mångfacetterade. Det öppnas hela tiden flera djup och lönndörrar inom figurerna som man inte riktigt vet var de ska leda. Men bokens tyngd är också i klass med ett grekiskt ödesdrama, de handlingar som begås får dramatiska följder. Och kanske är det Dells syster som straffas hårdast av gudarna.
Dells föräldrar är verkligen ett omaka par. Pappan är en stilig och charmig sydstatare men också en ganska misslyckad och ytlig person. Mamman en intellektuell och introvert judinna med författardrömmar. De är inga spännande Bonnie and Clyde direkt och rånet är ett ogenomtänkt fiasko.
Dell hamnar i Kanada och dras in i en annan ödesmättad händelseutveckling som leder till mord. Dell tror att det finns en koppling mellan rånet som hans föräldrar begick och dessa mord.
Kanada är en roman med många bottnar. Vad är det som egentligen styr våra liv och hur mycket kan vi påverka vårt öde? Det handlar om förlust, om sorg och om tomhet. Men här finns också ett realistiskt accepterande av livet och människorna, bortom drömmar om framgång. Ett accepterande av människorna precis som de är, magnifika och ofullkomliga.
Text: Ulrika Bergman




