• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Hoola Bandoola – recension av boken och intervju med författaren

16 september, 2009 by Rosemari Södergren

orjan_svedberg
”Hoola Bandoola – om ett band, en tid, en stad” är en ovanligt interaktiv biografi om ett band. Författaren Örjan Svedberg väver in samhällets utveckling, återspeglat framför allt genom Malmö och sitt eget politiska uppvaknande i biografin. Detta berättarsätt gör att jag som läsare lätt också sätter in mina upplevelser och mina minnen sätter fart. Att läsa den här boken var som att förflytta mig själv tillbaka till min ungdom.

Det var en tid då det var möjligt för nya, unga band att arrangera en musikfestival där alla band fick sätta upp sig på ett schema, först till kvarn fick välja tid för sin spelning. Till den första musikfestivalen i Malmö som arrangerades på det sättet kom en publik på 20.000 personer.

Som ung då kändes ofta både skolan och myndigheter som oerhört konservativa. Det fanns ett stort behov av revolt och rebeller.

Det är så kul att det kommer böcker idag som skildrar det som skedde under 1970-talet. Risken är att saker blir förvanskade om det återberättas långt senare. Det är spännande med samtidigt lite läskigt att det som var min ungdom idag är historia.
När jag var på releasefest för boken pratade jag med en del trettioåringar som läst biografin. De tyckte den var intressant för att de inte själva varit med, att det gav dem en inblick i sina föräldrars ungdomstid.

Men jag tänkte inte berätta mer om mina tankar kring boken utan resten av den här recensionen förvandlas istället till en intervju jag gjort med bokens författare Örjan Svedberg.
—-
Hur vill du själv beskriva Hoola Bandoola-boken?
Det är en berättelse på flera nivåer. Dels är det berättelsen om bandet, dels är det en berättelse om Malmö, dels är det små inblickar i mitt eget liv.

Hur vill du beskriva dig själv, vem är du och varför skrev du den här boken?
Det är alltid svårt att beskriva sig själv. Jag är uppvuxen i Malmö och har alltid skrivit, målat och varit mycket intresserad av musik. Och det var därför jag bestämde mig för att skriva boken. Hoola var ett av viktigaste banden för mig under tonåren, de satte i sin musik och i sina texter fingret på allt det vi tyckte var skevt, snedvridet eller rentav galet. Bandet speglade mycket av våra känslor. Alla vi som bara drev runt i Malmö, som inte hade någon hemvist och som behandlades som skit av vuxenvärlden.

Du tar inte upp delar av rockmyten som ofta finns med i biografier över rockband, som tjejhistorier och om droger och alkohol. Varför? Var Hoola Bandoola för präktiga?
Jag tycker det är ointressant. Att medlemmarna hade tjejhistorier och använde alkohol tycker jag inte skiljde ut dem på något sätt i förhållande till oss andra. Vem som knullade med vem är helt oväsentligt. För mig var det viktigare att gå närmare in på deras musik, deras texter och deras politiska ställningstaganden.

Nej, de var inte för präktiga! De var som vi andra. Det där är en myt som jag menar det är dags att mönstra ut. Det skymmer något som är viktigare: omvärlden var fan så mycket präktigare! Hur många var vi inte som fick höra: Klipp dig! Skaffa dig ett arbete! Sitt inte på gräsmattan! Det var en fy-skäms-attityd som var mycket mer präktig än bandet.

Vad betydde Hoola Bandoola för dig?
Deras plattor kom i en känslig ålder för mig, det vill säga från det jag var 15 till 19. De ingick som en viktig del i min personliga utveckling. Inte ensamma, det fanns många andra band som också var väsentliga för mig.

Minns du första låten du hörde med bandet, vilket var det i så fall?
Det var ”Garanterat individuell” Från första plattan.

Vilken är deras bästa skiva?
– Det där är en svår fråga eftersom det har skiftat över tid. När ”Vem kan man lita på?” kom tyckte jag länge att det var den bästa plattan. I dag vill jag nog lyfta fram ”Garanterat individuell”

Tycker du att 1970-talet var speciellt, att det var mer politiskt? och att musiker och artister var med politiska då? Vad kan vi lära oss av Hoola Bandoola?
Oj, det var svåra frågor! Det är klart att 70-talet var speciellt för mig, jag var 13 år 1970 och 23 år 1980. Alltså var 70-talet det årtionde då jag gick från barn till vuxen och det är ju speciellt för alla. Kanske var årtiondet mer politiskt då, men det där är svårt att säga. Skillnaden var ju att vänstern hade mycket större genomslagskraft under 70-talet än i dag. Kanske kan vi lära av Hoola när det gäller attityd, det vill säga det är viktigt att följa med sin samtid, att det är viktigt att slå vakt om demokrati, yttrandefrihet och viktigt med kollektivt agerande. Men det där är svårt att svara på!

Du tar död på en myt om Hoola Bandoola, om att de skulle vara snåla och/eller giriga. Kan du utveckla det?
Bilden av bandet som girigt speglar en diskussion som pågick under 70-talet. Det vill säga att det var fult att tjäna pengar. Att var kommersiella var kanske något av det fulaste man kunde vara. Men bandet var inte kommersiellt, det enda de vill var att tjäna så pass mycket att de ”slapp äta spenat sju dagar i veckan” som Mikael uttryckte det i en intervju. Målet för bandet var att få ihop 1.600 kronor i månaden för att täcka deras kostnader. Men den ambitionen ifrågasattes av många idealister som befann sig uppe i det blå.

Hur tillmötesgående har bandets medlemmar varit? Har de kommit med förslag på vad du ska ta upp till exempel?
Utan bandets medverkan hade boken inte kommit till! De har varit oerhört tillmötesgående, de har bjudit på sig själva långt utöver vad man kan begära. De har inte sagt ett ljud om upplägget av boken, har inte kommit med några som helst förslag på vad boken ska handla om eller inte handla om.

Hur väl kände du bandets medlemmar innan du började med boken? Hade du träffat dem tidigare?
Jag kände inte bandet alls innan. Jag hade däremot rört mig i närheten under många år – Malmö är ju inte så stortJ! Det enda jag gjort innan jag började med arbetet på boken var att jag intervjuat Mikael ett par gånger.

Finns det några arvtagare till Hoola Bandoola idag? Lyssnar du på några nutida politiskt inriktade band?
Det är klart att det finns arvtagare till bandet. Jag vill inte peka ut något speciellt band eller artist, men de finns inom en massa olika musikstilar: rock, visor, folkmusik, osv. Så länge det finns förtryck så kommer det också att finnas musik och texter som tar upp förtrycket. Visst lyssnar jag på de nutida banden och de nutida artisterna som har en politisk udd i sin musik.

Du väver in en del av din egen utveckling i boken, vid sidan av berättelserna om Hoola Bandoola. Varför?
Jag tror det är viktigt att försöka få korn på dem som satt i publiken, det vill säga vilka var vi som lyssnade? Hur påverkade det våra liv?


Hur känns det nu när boken är färdigskriven?

Det är ju alltid spännande att släppa en ny bok! Samtidigt så känns det lite tomt. Men det som nu blir intressant är att följa boken väg, den får ju nu ett eget liv som jag inta kan påverka så särskilt mycket.

Vad har du på gång framöver?
Just nu arbetar jag på en roman som handlar om att växa upp i Malmö under 60-talet och 70-talet. Vi får se om det blir en roman eller bara ett skott rakt ut i luften.

Här bloggade jag om releasefesten för boken.

Om boken på förlaget Ordfronts sida.

Recension av boken hos Allehanda.

Foto: Matilda Hedlund

Läs även andra bloggares åsikter om intervjuer, proggmusik, böcker, Malmö

Arkiverad under: Intervju, Litteratur och konst Taggad som: Böcker, intervjuer, Malmö

Första recensionen av Dan Browns ”Lost symbol” på webben

14 september, 2009 by Rosemari Södergren

danbrown_lostsymbol
Hemlighetsmakeriet kring Dan Browns nya bok ”Lost symbol” har varit stor. Deckaren släpps på engelska tisdag 15 september. På svenska ska den släppas först en månad senare, men de personer som ska översätta den till svenska har inte fått den engelska versionen än, enligt Dagens Nyheter.

Hemlighetsmakeriet kring Dan Browns senaste bok är över. Redan på måndagen recenserades ”Den förlorade symbolen” i New York Times. Men de svenska översättarna får snällt vänta till den 15 september med sitt arbete.

Jag hittade den här texten hos New York Times, det är väl den första recensionen?
Fasten Your Seat Belts, There’s Code to Crack
“The Lost Symbol,” Dan Brown’s overdue follow-up to “Angels & Demons” and “The Da Vinci Code,” brings sexy back to a genre that had been left for dead.”

Janet Maslin konstaterar alltså att Dan Brown ”lyckats göra en död genre sexig igen”.

Förresten tycker jag att Google fungerar rätt skumt. När jag sökte på Dan Brown och New York Times dök inte den nya recensionen hos New York Times upp utan gamla artiklar om Dan Brown och överst en artikel i The Guardian.

Relaterat:
Expressen

Arkiverad under: Litteratur och konst

Förlaget som ljög – och länk till bok som peppar ungdomar

14 september, 2009 by Redaktionen

orka
Christina Olsson och Sandra Gustafsson skickade in ett manus till ett bokförlag. Boken handlade om ungdomar och självkänsla.

Här berättar Christina Olsson om bakgrunden som fick henne att strarta projektet:

Det var för ca 2 år sedan som Sara gick igenom en period som för mig som mamma kändes som att hänga med naglarna i kanten på en bottenlös ravin.
– Jag har inget självförtroende mamma! Allt är skitjobbigt. Jag orkar inte!
Jag letade. For runt som ett skållat troll i jakten på en lösning. Något som kunde hjälpa henne. Vi pratade i oändliga timmar men i hennes omedvetna jakt på möjligheten att någonstans stå på egna ben blev samtalen med mamma ganska begränsade.
I en bokhandel frågade jag: – Finns det inte en bok om självkänsla för tonåringar?
Nej, sa mannen i butiken, du får väl skriva en.
Så då gjorde jag det.

Christina Olsson skrev boken tillsammans med Sandra Gustafsson. Som Petra berättar:

Det var ett genomarbetat och genomtänkt manus som skickades in. Till och med tillsammans med ett omslagsförslag.

Bokförlaget tackade nej med argumentet att bokens ämne inte passade in i deras utgivning. Hmm. Inte långt därefter gav förlaget ut en bok med samma ämne, av författaren Mia Törnblom. Den boken är döpt till ”Du äger”.

Alltså: bokförlaget i fråga måste ha ljugit. Ämnet ligger visst inom deras område. Varför ger de annars ut en bok med samma ämne?

Antingen tyckte de inte om Olssons och Gustafssons bok eller så ville de ge ut den med ett för dem kändare namn. Bokförlagets representanter kunde gott ha kostat på sig att vara ärliga. Ingen kan tvinga dem ge ut en bok, men de kan ge ärliga besked.

För övrigt tror jag ungdomar gott kan ha flera böcker om detta ämne. Det är tufft att vara ung idag.

Här kan du ladda ner boken:
http://www.tara.se/bloggare/christina-olsson/2009/09/09/sjalvkansla-for-tonaringar/ORKA-Sjalvkansla-for-Tonaringar.pdf

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, ungdomar, Orka, Christina Olsson, Sandra Gustafsson, Mia Törnblom, lögner, bokförlag

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, ungdomar

John Grisham: Utpressningen

14 september, 2009 by Redaktionen

utpressning
”Utpressningen” av John Grisham är den senaste av hans detektivromaner som översatts och getts ut på svenska, den kom i våras. Som ofta med Grishams romaner ger den en inblick i lviet bland jurister i USA. Den här gången är den en ung man som går sista året på den fina universitetet Yale som rekryteras till en av de förnämsta och största juristfirmorna på Wall Street i New York.

Boken ger en intressant inblick i livet på de finaste juristbyråerna, fast det känns att boken skrevs av Grisham innan finanskrisen bröt ut som värst. Juristerna på byrån jobbar stenhårt och ska framför allt fakturera, fakturera. Om de inte fakturerar tillräckligt mycket kommer ju deras uppdragsgivare att tro att de inte får valuta för sina pengar. Så juristerna fakturerar tiden när de käkar lyxiga luncher och middag på de fina krogarna i New York. Jag misstänker att en del förändrats sedan den finansiella krisen slagit till.

Yale, huvudpersonen i romanen, var i början av sina studieår ganska vild och tillsammans med sina rumskamrater var han med på en våt fest där en ung tjej hade sex med eller utnyttjades av några unga män. Fem år senare dyker en videoinspelning därifrån upp och med hot om att lägga ut den på Internet och med hot om att dra igång ett åtal om våldtäkt blir Yale utpressad.

Ett tag är boken spännande, även om jag egentligen inte köper förutsättningarna. De som ligger bakom utpressningen är inte trovärdiga. De har tillgång till för mycket information och väl avancerad utrustning för att jag ska tro på det.

Historien om tjejen som antingen utnyttjats sexuellt eller våldtagits blir lite väl ytlig.

Som alltid är det flyt och fart i Grishams bok, så jag läste vidare och bestämde mig för att strunta i de delar som var lite för överdrivna för att vara trovärdiga.

Jag tror inte Grisham själv är så stolt över just den här kriminalromanen. Han fick inte till det riktigt i slutet, det blev lite abrupt, för att inte säga för mycket.

Grisham kan definitivt bättre än så här.

John Grisham som föddes 1955 har sedan genombrottet med ”Firman” 1992 gett ut 22 så kallande spänningsromaner. Så med den farten är det väl förlåtet att en och annan mer skrivs på rutin än på inspiration.

Men, smaken liksom baken är delad. SvD gav romanen betyg 4:

Medan inte så mycket händer droppar John Grisham också giftiga formuleringar om affärsbyråerna. De är alltid skurkarna i hans värld. Han skapar som vanligt en innebördsladdad kontrast mellan faktureringsfetischisterna och de riktiga advokaterna, alltså de som arbetar med riktiga människors riktiga problem. Där är John Grisham en principfast populist i samma anda som Woody Guthrie, Frank Capra och countrysångaren Merle Haggard.

Därför är det alltid ett nöje att läsa Grishams romaner, även när han slarvar med intrigen och låter den populistiska hållningen komma till uttryck i berättarkommentarer istället för att integrera den i skeendet.

Ty den fördröjandets estetik en välvillig läsare ser i John Grishams nya bok är kanske mer en förströddhetens estetik.

Utpressningen
Författare: John Grisham
ISBN: 978-91-0-012277-5

Läs även andra bloggares åsikter om deckare, juridik, USA, recension, John Grisham, Utpressningen

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Deckare, juridik, Recension, USA

Recension: Desirada av Maryse Condé

13 september, 2009 by Rosemari Södergren

desidara
”Desirada” handlar om tre generationer kvinnor med ursprunget från den tidigare franska kolonin Guadelope.
Huvudhandlingen utgår från Marie-Noelle som alltid undrar vem som är hennes far. Hennes mamma var bara femton när hon födde henne och övergav henne. Hon växte upp i den barnlösa Ranelises vård och var älskad. När hon fyllt tio kom ett brev från hennes mamma Reynalda som nu bor i Paris som vill ha ha sin dotter.
Marie-Noelle tvingas lämna sin fostermamma och all kärlek på Guadeloupe för att komma till en mamma som inte alls bryr sig om henne.
I sitt sökande efter vem som är hennes pappa får Marie-Noelle svar på vad som gjort hennes mamma kärlekslös mot sina barn.

Visserligen utspelar sig en stor del av handlingen i Guadeloupe och för mig främmande miljöer. Även om det är fascinerande att känna vindarna och dofterna därifrån känns boken inte alls som om den handlar om några exotiska människor. Det är eviga frågor som berör oss alla som tas upp, om kvinnors förhållande till män, om valet mellan karriär eller familjeliv.

I DN:s lista över höstens tio bästa böcker ligger ”Desorada” som tvåa den här veckan. Ja Marysde Condés bok är engagerande. Den är välskriven och fängslande och handlar väl om att kunna leva utan att låta det förflutna göra en människa bitter.

DN:s Maria Schottenius skriver i sin recension:

Den största skammen. Våldtäkter som leder till oönskade graviditeter och kyliga moderskap – i ”Desirada” skildrar Maryse Condé en av vår tids största skamlig­heter, kolonialismens övergrepp. Men bokens hetta och energi känns ändå hoppfull.Maryse Condé: ”Desirada”

Det är väl ungefär vad jag ville säga fast jag började från andra hållet, att trots att boken är spännande och exotisk för att den utspelar sig i miljöer som inte så ofta beskrivs i nutida litteratur i västvärlden är det eviga frågor som tas upp, om oönskade graviditeter, om att satsa på karriär, om hur familjeliv kan ta frihet från människor, om bristen på solidaritet mellan de utslagna.

Författarinnan Maryse Condé är född i Karibien och har nämnts många gånger i spekulationerna om vem soms ka få Nobelpriset i litteratur. Ja, hon vore en värdig mottagare. Hennes berättelse är välskriven men den flyter på, är lättläst men har samtidigt många bottnar och undertoner.
Hon ger i sin litteratur röst i väst åt människor från kulturer som inte så ofta kommer till tals i vårt mediebrus.

Relaterat: Göteborgsposten har en recension.

Läs även andra bloggares åsikter om karibien, litteratur, recension, kvinnor, böcker, Desirada, Nobelpris, Maryse Condé, väldtäkt, mammor

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, karibien, kvinnor, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 327
  • Sida 328
  • Sida 329
  • Sida 330
  • Sida 331
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in