• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Kerstin Ekman nominerad till Sveriges Radios Romanpris 2012 (av något underligt skäl var den inte nominerad till Augustpriset)

29 november, 2011 by Rosemari Södergren

Kerstin Ekmans så hyllade roman ”Grand final i skojarbranschen” är en av sex böcker som är nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2012. Av något outgrundligt skäl var den romanen inte nominerad till Augustpriset.

De sex romaner som nominerats till Sveriges Radios Romanprise Nominerade:
Magnus Dahlström: Spådom
Kerstin Ekman: Grand final i skojarbranschen
Eva-Marie Liffner: Lacrimosa
Kristian Lundberg: Och allt skall vara kärlek
Sara Mannheimer: Handlingen
Hassan Loo Sattarvandi: Belägring

Ett pressmeddelande berättar:

– Det är fantastiskt bra böcker i år och ett stort ålders- och erfarenhetsspann bland författarna. Gamla rävar samt relativt oprövade kort skriver om allt från författarskapets vedermödor till kärlekens helande kraft, säger Elin Claesson, programledare för Romanpriset.

Den sju personer starka lyssnarjuryn får i dagarna reda på att de är årets lyssnarjury som nu ska läsa och bedöma de nominerade romanerna. Diskussionerna om böckerna sänds sedan i P1 i mars.

Sveriges Radio delar varje år ut ett romanpris till ”en framstående svensk roman ur det gångna årets produktion”. Prissumman är på 30.000 kr.

Det unika med detta pris är Lyssnarjuryn. Den förnyas varje år och består av bokläsande radiolyssnare i olika åldrar och med skiftande yrken som skrivit och anmält sitt intresse. Jurymedlemmarna läser de sex nominerade romanerna, diskuterar dem och utser tillsammans pristagaren. Delar av diskussionerna sänds i radio.

Nomineringslistan sammanställs av en kritikergrupp med god överblick över den aktuella utgivningen.

Mer information samt Kulturnytts recensioner av böckerna finns här.

Läs även andra bloggares åsikter om Sveriges Radios romanpris, böcker, litteratur, Kerstin Ekman

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, Bok, Kerstin Ekman, Sveriges Radios romanpris

Leif GW Persson berättar om sin klassresa i ”Gustavs grabb” – och jag känner igen mitt liv

29 november, 2011 by Rosemari Södergren

Gustavs grabb
Författare: Leif GW Persson
ISBN: 9789100126841
Förlag: Albert Bonniers Förlag

”Gustavs grabb” är den kände krimonologen, brottsforskaren och författaren Leif GW Perssons biografi, som han skrivit själv. Många biografier har släppts det här året, men inte så många som är skrivna av den person den handlar om. Kanske är det ett skäl till att den känns väldig ärlig? Det känns som att sitta bredvid Leif GW och höra honom berätta. Han berättar om uppväxten som arbetarbarn i ett område med många medelklassfamiljer, han berättar om sin syn på allt som händer kring Lennart Geijer-skandalen och bordellhärvan, har berättar om sina kvinnor och om sina barn och om kollegor.

Allra mest fascineras jag av första delen av boken där han skildrar sin barndom och skoltid. Han berättar om mamman som alltid pratade om att hon var sjuk, men frågan var om hon var särskilt sjuk eller bara både dåligt, fångad i en hemmafruroll men med kompetens för mycket mer.

Leif GW Perssons trygghet under uppväxten var hans pappa. Han fick följa med sin pappa till jobbet många gånger när mamman inte orkade ha honom hemma. Hans kärlek till sin pappa lyser igenom hela boken.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av Leif GW Persson. Jag har inte roats av hans böcker och jag inser att vi är hur olika som helst: han är en djurmördare, ja ni vet en sådan person som tycker om att gå på jakt och skjuta oskyldiga djur som aldrig gjort honom något. Själv är jag emot dödande i alla former. Jag är vegetarian och buddist. Vi kan inte vara mer olika, egentligen. Han är man och har lyckats med sin klassresa över all förväntan och är ekonomiskt oberoende och han gillar att festa på fina barer. Själv har jag väl inte lyckats särskilt bra ekonomiskt och jag gillar inte att hänga på barrn och är inte särskilt förtjust i alkohol. Men när jag läser biografer fångas jag av den och inspireras och känner igen så mycket, så mycket. Han inleder biografin med följande meningar, som också säger precis vad hela boken handlar om:
Det här är berättelsen om en klassresa, min egen klassresa. Samma klassresa som på ett avgörande sätt har format hela mitt liv. I stort såväl som smått och även när det kommer till rena struntsaker.

Vi som vuxit upp i arbetarfamiljer och brutit släktens mönster och börjat studera har så mycket gemensamt, så många liknande erfarenheter. Det gör att trots att Leif GW Persson och jag är så olika är vi ändå väldigt lika.

Han berättar om skillnaden vid middagsbordet. Hur hans pappa kom hem, trött och sliten efter en dag på bygget och mamman ofta stod kvar vid spisen medan de åt. De åt under tystnad. När han var gäst hos medelklass- och överklassfamiljerna samtalade alla under maten, diskuterade dagen som varit och diskuterar böcker och film.

Leif GW Perssons berättelse är hans, javisst, men vi är många som kan känna igen oss i de situationer han berättar om, fast vi inte lyckats bli ekonomiskt oberoende som han blivit. Hans biografi är inspirerande, den förmedlar känslan att det går, att inget är omöjligt och samtidigt är det skönt att känna igen saker jag själv upplevt och inse att det är så krocken mellan samhällsklasserna ser ut i ett barns eller en ungdoms ögon.

Jag har väl gjort som han fast utan att lyckas skulle man kunna uttrycka det.
Jag kommer också från arbetarklassbakgrund, min pappa var också duktig med händerna och han arbetade på byggen. Min mamma var hemmafru många år men jobbade sedan på kexfabriken på kvällarna för att vi skulle få råd att köpa ett eget hus och flytta från lägenheten. Jag var den första i släkten som studerade vidare efter gymnasiet. Ja redan att gå gymnasiet och ta studenten var ett stort steg i en släkt där alla varit arbetare i flera generationer.

Det har gått ekonomiskt bra för Leif GW, han är ekonomiskt oberoende och kan göra vad han vill resten av sitt liv. Han skulle kunna sluta att arbeta. Han återkommer ofta till detta, nästan lite skrytigt. Det är rätt kul, för han är så medveten om det själv. Det är roligt att han gör så, det är liksom principen ”alltid retar det någon”. Det är uppstickarens kaxighet.

En stort svart hål i bröstet, skriver han om, och skildrar den ångest som ibland tar greppet om honom. Jag blir nästan arg när han skriver om det. Han som är ekonomiskt oberoende och inte är beroende av någon arbetsgivarens godtycke. Det han skildrar är nog den vilsenhet som sitter inne i alla oss som kommer från det som kallas arbetarklass och som utbildar oss och kommer in i kretsar där deras förmåner är självklara.

På AdLibris hemsida ser jag att ”Gustavs grabb” fått högt betyg av kunder som läst boken. Det förstår jag. Jag håller med. Om vi hade gett betyg åt böcker här på Kulturbloggen ade den fått högt betyg här också. Det är flyt i språket. Det är inte Nobelprislitteratur och inte något poetiskt djupt språk, det är rakt, enkelt och känns ärligt, avskalat. Det är säkert inte den objektiva sanningen om allt, om det nu finns någon objektiv verklighet överhuvudtaget, det är Leif GW Perssons upplevelse av sitt liv – och det är inte många som lyckas förmedla en sådan berättelse på ett sätt som upplevs så utan krusiduller.

Dagens Nyheter skrev om ”Gustavs grabb”:

Hymlandet har ingen plats i ”Gustavs grabb”. Leif GW Persson berättar ibland plågsamt öppet om sina egna tillkortakommanden, om den ångest han kämpat mot sedan barnsben, om sitt alkoholmissbruk och om hur han efter Geijeraffären bestämde sig för att begå självmord – men inte klarade av att genomföra det.

Ångesten beskriver han som ett svart hål som öppnar sig i bröstet, ett hål som lättast dövas med hårt arbete eller alkohol. Vart den kommer ifrån? Leif GW Persson vet inte säkert, men tror att det har med hans dysfunktionella relation till sin mamma att göra. Barnaåren präglades av moderns känslomässiga frånvaro och – mer eller mindre inbillade – sjukdomar.

Svenska Dagbladet skrev:

Leif GW Persson är utan tvekan en smart människa av den iakttagande typen. Förmodligen hade han mått risigt även utan klassresan. Det finns dessutom en annan händelse som formar honom, arbetsolyckan som pappa Gustav är med om och som lika gärna kunde ha dödat honom. Tryggheten försvinner. När som helst kan vad som helst hända.

Och i slutändan: kanske är alla de här funderingarna irrelevanta. Persson upplever klassresan som otroligt definierande, och berättelsen är ju hans. Kanske ska den bara få vara just det.

Både SVD och DN är lite inne på att det svarta hålet i hans bröst skulle finnas även om Leif GW inte hade varit från arbetarklassen, att också människor från välbärgade familjer kan ha ångest. Det är förstås samt, men ändå är det så typiskt av recensenter från borgerliga tidningar att sopa problem på grund av klassklyftor under mattan. Det är som om de vill säga: ”Bli vid din läst, för ångest får du ändå”. Eller den gamla klyschan att pengar inte ger lycka. Nej det gör pengar kanske inte, men den som har ekonomiskt oberoende slipper ändå att sova dåligt på natten av oro för att inte kunna betala räkningar. Det är självklart att ekonomin påverkar en människas liv.

Det där med att komma från arbetarklass och göra en klassresa har inte bara med ekonomin att göra, det har lika mycket att göra en känsla inom sig att inte riktigt räcka till, att inte veta hur man ska uppföra sig och att känna sig som en klumpig gris i en porslinsfabrik.

En rolig detalj i Leif GW:s biografi är att han berättar helt öppet att den första boken han skrev, deckaren om en justitieminister som sprang till prostituerade kom till genom hämnd. Hämnd på alla de som behandlade Leif GW Persson illa i samband med DN:s avslöjande om Geijer affären. Det är skönt med någon som öppet berättar om sina hämndkänslor och visar hur sådana så kallade sämre sidor kan ge oss energi och kraft.

Leif GW Persson tar också död på myten om att allt som inte dödar oss, det härdar oss. Visst, det härdar oss, men det förändrar oss samtidigt och tar bort tron på det goda krafterna. Vi ser kanske mer realistiskt på livet, men samtidigt förlorar i tron på mycket av det goda.

Läs även andra bloggares åsikter om biografier, bokrecension, Lei GW Persson, Gsutavs grabb

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: biografier, Bokrecension, Gsutavs grabb, Lei GW Persson

När börjar det riktiga livet av Fredrik Lindström: sätter fingret på just det där i tillvaron som gör att vi känner igen oss

29 november, 2011 by Redaktionen

Titel: När börjar det riktiga livet
Författare: Fredrik Lindström
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 20111104
ISBN10: 9100126969
ISBN13: 9789100126964

Fredrik Lindströms ”När börjar det riktiga livet” är en novellsamling med 15 korta noveller som på olika sätt demonstrerar svenskarnas stundvis totala oförmåga att bara vara. Vi tycks ständigt oroa oss och vara på jakt efter den perfekta tillvaron, oavsett om det är för vår eller andras skull.

Lisa till exempel. Hon är naturligtvis glad över sin altan som hon ska få men hon oroar sig för polackerna som hon anlitat, inte för att deras arbete ska vara dåligt, nej istället för deras fruar och barn, deras osunda vanor men framför allt för deras outvecklade land.
Vi möter Emma som alltid har en väska packad utifall något oväntat skulle upp: till exempel en efterlängtad sydamerikansk drömprins som vill fly med henne långt bort eller kanske ett terroristhot på dagiset där hon jobbar som innebär att hon måste lämna landet omedelbart
Estelle och Fredrik i sin tur letar förtvivlat efter soffan som är sådär precis ”vi”. En soffa som kan återspegla deras personlighet och bidra till att forma deras gemensamma karaktär, en mycket viktig detalj när man lever i ett förhållande. De har letat under en längre tid och kan helt enkelt inte förstå hur vissa bara kan köpa vilken soffa som helst.

Fredrik Lindström har förmågan att sätta fingret på just det där i tillvaron som gör att vi känner igen oss. Vi skrattar åt alla absurditeter och karaktärernas eviga strävanden efter att vara rätt, leva rätt och samtidigt förverkliga sig själva. Men till skillnad från Fredrik Lindströms första novellsamling ”Vad gör alla superokända människor hela tiden” som utkom 2001 bjuder hans nya samling på lite mer djupsinnighet och allvar. Vi får träffa en äldre dam, mitt uppe i en åttioårskris, som drömmer sig tillbaka till sin ungdom. I Avslut får en liten flickas avsked från sin döda morfar påminna oss om den kärlek vi alla känner och saknar ibland.
Fredrik Lindströms novellsamling känns rätt i tiden. Men ibland känns novellerna lite tunna, som att dem inte når ända fram. Det är roligt, träffande men skrattet fastnar i halsen ibland. Kanske är det så att vi helt enkelt bara haft det lite för bra, lite för länge. ”När börjar det riktiga livet” är en läsvärd novellsamling som påminner oss om livets absurditet och vikten av att inte ta sig själv på så stort allvar.

Av: Linda Maria Ingrid Thelander

Fler recensioner:
Svenska Dagbladet och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Fredrik Lindström, bokrecension, novellsamling

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension, Fredrik Lindström, novellsamling

Snapshots; Bingos bilder och historierna bakom dem

28 november, 2011 by Redaktionen

Titel: Snapshots; Bingos bästa bilder och historien bakom dem
Författare: Bingo Rimér
Förlag: Lind & co
Omslag och grafisk form: Henrik Persson
ISBN: 978-91-7461-051-2

Lite över ett år efter att Bingo Rimér släppte sin självbiografi, släpper han nu en fotobok med sina bästa bilder. Bingo Rimér har gort sig ett namn som en av Sveriges ledande fotografer, främst avklädda flickor.

Bingo Rimér är ju som sagt främst känd för sina kvinnoporträtt. Han har plåtat brudar i både Moore och Slitz och han har även jobbat som scout åt Playboy. Som fotograf kan jag absolut uppskatta denna bok, många av bilderna är riktigt fantastiska. Som kvinna känner jag inte riktigt att boken tilltalar mig. Alla dessa blondiner med perfekt(photoshop) svarvade kroppar och gigantiska bröst i olika erotiska positioner är väl kanske inte det jag brukar sitta och titta på efter jobbet, kanske riktar sig boken mer till tonårspojkar som inte pallar slå på datorn när nöden slår till, eller lite äldre män som gillar att fantisera om 20åringar.

Till bilderna finns små notiser, enligt omslaget är det historierna bakom dem. Jag känner dock själv att notiserna inte ger särskilt mycket mer än en aning om vem det är på bilden. Lite längre historier nästa gång?

Men at the end of the day så är Bingo Rimér en otroligt talangfull fotograf och det är i slutändan en väldigt fin bok, ett julklapps tips kanske.

Arkiverad under: Litteratur och konst

Zanna söker svar – en bok om stora frågor, Stadsmissionens första barnbok

28 november, 2011 by Rosemari Södergren

Titel: Zanna söker svar – en bok om stora frågor
Författare: Inger Ekbom
Förlag: Gothia Förlag AB
Redaktör: Hanna Håkansson
Omslag och grafisk form: Anna Hild
Illustrationer: Cecilia Nabo
ISBN: 978-91-7205-824-8

”Zanna söker svar – en bok om stora frågor” handlar om tioåriga Zanna som flyttar till en ny lägenhet med sin mamma när föräldrarna skiljer sig. Zanna ska vänja sig både med en ny lägenhet, en ny livssituation och en ny skola.

Boken är den första barnboken som Stadsmissionen är med och ger ut.

Det är en lättläst bok med mycket fina bilder av Cecilia Nabo.

Vi får följa Zanna i korta avsnitt hur hennes vardagsliv och olika frågor tas upp som vänskap, familjens ekonomi och annat som rör sig i en tioårings tankar. Varje avsnitt avslutas med en liten fråga att fundera vidare kring. Det slår mig hur barnböcker förändrats sedan min barndom och vilken respekt för ett barns tankar en sådan här bok bygger på.

Visst kan den vara lite överpedagogisk, men jag tror boken framför allt passar perfekt för skolklasser. Att ett avsnitt läses högt, kanske av en elev och inte av läraren och sedan kan man prata om ämnena. Att prata i hela klassen kan vara svårt, då kan det vara bra att dela in klassen i mindre grupper, eller låta barnen skriva uppsatser eller rita bilder kring frågorna.
Redan att ställa frågorna och sätta igång tankarna är nyttigt. Att fundera kring frågor om hur en människa kan påverka sitt eget liv eller frågor kring relationer och annat är bra. Ju mer vi faktiskt reflekterar kring livets olika problem och livets villkor, desto mer rustade blir vi för livet.

Här kan du läsa mer om boken hos Stockholms Stadsmission.

Läs även andra bloggares åsikter om bok, barnbok, Stockholms stadsmission

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: barnbok, Bok, Stockholms stadsmission

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 273
  • Sida 274
  • Sida 275
  • Sida 276
  • Sida 277
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in