• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Göteborgs filmfestival 2019 del I

30 januari, 2019 by Mats Hallberg

Omslagsbild Jesper Waldersten

25/1 – 4/2 pågår 42:a årgången (skrockfulla arrangör hoppade över  trettonde året) av nordens största filmfestival i Göteborg. Salongerna är utspridda i staden med navet kring Järntorget, klassiska biografen Draken och festivalcenter ett par stenkast ifrån. Jag som tog semester för att se film från hela världen på 90-talet är nu  debutant som press. Försöker masa mig upp på förmiddagarna för att se pressvisningar. För övrigt kan man chansa eller vara säker genom att förboka under vissa villkor. Visas uppemot fyrahundra (!) filmer, ordnas många seminarier, flera workshops, konserter och gott om utfrågningar. Man är den främsta marknadsplatsen för nordisk film och tv-drama. Årets hedersgäst är Mads Mikkelsen. Festivalen delar ut flera priser , bland annat världens pekuniärt största till bästa nordiska spelfilm. Nytt för i år är ett könsneutralt skådespelarpris. Vinjettfilmen som alltid inleder varje visning, vilket riskerar bli tjatigt i längden, har Gabriella Pichler som en av de ansvariga bakom verket. Den anspelar på filmisk apokalyps,  årets tema.

Har varit på ett dussin visningar, vars genomgående kvalitet varit hög. Bara upplevt någon enstaka besvikelse hittills. Än så länge endast ”besökt” länder i Europa och USA. Vill påtala några iakttagelser. Vad ögon och öron genomgående registrerat har varit proffsigt och påkostat, raka motsatsen till den rigida  estetik som kallas Dogma. Noterar att för skådespelare är det avgörande för  att nå oss i salongen, vad  de förmedlar utan ord. Har sett betagande agerande från åtskilliga. Och barn i olika åldrar har haft förbluffande förmåga att tränga in under huden. En tredje iakttagelse gäller en detalj som gör sig bra i rörliga bilder, fast det ändå blir störande. Förekommer extremt mycket tobaksrökning, coola människor med cigg i mungipan eller att nikotinisterna helt enkelt tänder cigaretter och blåser ut rök. 

Pressfoto – Lucky One

Mia Engbergs första spelfilm heter Lucky One , en vidareutveckling av guldbaggebelönade Belleville Baby. Lustigt nog hade inte hennes team sett den färdigklippta, märkliga filmen innan urpremiären på Draken. Engberg utforskar sitt uttrycksmedel genom att problematisera identitetssökande och sexualitet, utsatthet och lust. Hon förfäktar här en paradoxal idé om visuell tystnad, vilket inte fungerar i praktiken. Visst är det raffinerat med återkommande konversation på telefon, med en karaktär i utkanten av kriminella kretsar, vars roll består i att ifrågasätta manus. Men filmen inspelad i Paris som deltar i nordiska tävlingen, överlämnade alltför mycket till åskådaren. Tyvärr en besvikelse.

Ett ironiskt namn på en djuphavsfiskebåt i tropiska farvatten är Serenity, liktydigt med titeln på en amerikansk thriller i noir-stil. En krigsskadad viril man, otroligt intensivt porträtterad av Matthew Mc Conaughey blir uppsökt av sin fashionabla exfru, vars nuvarande förhållande är så farligt, att hon vill betala en förmögenhet för att hennes vidriga make med gangsterfasoner ska försvinna ute till havs. Historien är dels en envig emellan machomän, dels en arketypisk skildring om en fiskares fanatiska besatthet av att fånga en gäckande tonfisk. Och i bakgrunden styr hans son det mystiska skeendet, som om allt vore ett förrädiskt spel. Utmärkande drag: eskalerande tempo genom ett soundtrack som markerar skenande puls, snabb okänslig erotik, närbilder på svettdroppar, hisnande foto såväl uppifrån luften som under havsytan, skyfall, mardrömmar samt upphävandet av förnuftigt handlande. Rafflande äventyr samtidigt som regissören lagt sig over the top.

En annan amerikansk film placerad i övre medelklassmiljö, som definitivt kan rubriceras till lika delar psykologiskt drama och thriller är  Ben Is Back av Peter Hedges. Påståendet att Julia Roberts gör en av sina främsta prestationer äger sin riktighet. I huvudrollen imponerar hon som uppoffrande mamma i scener mot regissörens son, vars rollfigur lider av drogmissbruk. Filmen är inte så ångestframkallande som förmodat trots de ideliga lögner och brutna löften som emanerar från Ben. Utan blockeringar bearbetar jag intrigen, trots det fasansfulla i att följa hur ett välordnad tillvaro slits i tu. Ruggigt effektiva kontraster med å ena sidan harmoniska tindrande barn och å andra sidan läskiga skrupulösa langare; medför att åskådaren blir omskakad och berörd. Att Holly (Julia Roberts) har både ljus- och mörkhyade barn är en sympatisk omständighet värd att poängtera. Skickligt ihopklippt skildring infogad i vackert foto.

Ytterligare en angelägen story från Hollywood levereras av fjolårets överraskande Oscars-vinnare Barry Jenkins (Moonlight) ,vars nya drama öser ur likartad källa. Hans If Beale Street Could Talk utspelas i Harlem. Den baseras på en uppmärksammad kärleksroman från 1974 av James Baldwin. Förekommer mycket ömhet och ilska, svart stolthet och dito förtvivlan, skuggor och rök, spända muskler och manligt pokulerande. En scen som etsade sig fast på näthinnan, skildrar hur det älskande parets familjer blir osams när en graviditet ska firas. Tyngdpunkten i den trefaldigt Oscarsnominerade filmen ligger i skamlig rasism, vilket inkluderar rättsosäker juridik. Engagerande budskap i lyskraftig berättelse, vars ovisshet kring det grova brottet ( en våldtäkt) tillför välgörande komplexitet.

En biopic om stumfilmsepokens mest ikoniska komikerpar, – när de genomför sin sista turné tillsammans på 50-talet i Storbritannien, resulterar i en påfallande sevärd produktion. Syftar på Helan & Halvan i regi av Jon S Baird. I huvudrollerna som Stan & Ollie ses John C. Reilly och hans minst lika begåvade motspelare Steve Coogan. Coogan är bland annat känd för oförglömliga Philomena jämte en hysterisk trilogi dramadokumentärer (Trip to…) . Filmen exponerar duons symbiotiska förhållande som tar dem igenom såväl kriser som en allvarlig konflikt. Genom hundratals statister och noggrann scenografi, har tidstypiska miljöer fint återskapats. Det är roligt, men framför allt rörande. Med intelligent manus baserat på en biografi, etableras komikerduons rutiner och relationer, både på och vid sidan om scen/ kamera. Att upprätthålla fasaden blir helt avgörande strategi. Coogan och Reilly har krävande roller, måste uttrycka komplicerade känslor med bara miner, vilket de behärskar briljant. Beträffande musiken/ ljudläggningen var det onödigt att använda smetiga stråkar för att understryka intensiteten i laddade scener. Som helhet en övertygande och vital betraktelse!

Hade turen att befinna mig på urpremiären av Till drömmarnas land, något jag redan skrivit om i samband med att långfilmsdebuterande regissören fick pris. Kul att denne Victor Lindgren gladdes åt mina reflektioner och ville använda formuleringar i marknadsföringen. Filmen  handlar om drabbande vänskap mellan två tjejer i utanförskap i norrländska hålan Holmsund. En romsk tonåring som anser att omgivningen är tokig och en två år yngre blond svensk tjej med självskadebeteende, som sjunger på skolavslutning. Paret umgås, då de har samma dråpliga humor och förenas i en längtan bort. De unga skådisarna är fantastiska, kanske tack vare Lindgrens varsamma handlag. Hans förmåga att låta kameran vila i flera intima (ska inte utläsas erotiska) scener är anmärkningsvärd. Mycket desperation bär en film som de unga huvudrollsinnehavarna kunnat färga med egna erfarenheter. Filmen har jämförts med Fucking Åmål, fast den inte är explicit beträffande dragning till egna könet. Även om incidenter får konsekvenser, undviker den finkänslige Lindgren enkla dramaturgiska knep. Succéstämpel måste sättas på ett verk som bygger på tidigare kortfilm av filmmakaren.

Arkiverad under: Film, Scen

Urpremiär värd 5/5

28 januari, 2019 by Mats Hallberg

Victor Lindgren vinner Angelospriset för Till Drömmarnas land

Har precis sett urpremiären av Till drömmarnas land på Bio Roy som innehöll röda mattan, bubbel och kebabpizza till publikens glädje. Efteråt sa jag till lågfilmdebutanten som hade en bebis i famnen, att filmen är fantastisk välgjord. Två tonårstjejer i Holmsund från fullkomligt skilda kulturer, dras till varann tack vare att de är outsiders med ogynnsamma familjeförhållanden. I den egenskapen betraktar de tillvaron, längtar efter ett annat liv. Regissören ville berätta om rädslan för främlingar och om utstöttas situation.

Originellt tänkvärt manus, lysande skådespeleri och dito samspel från huvudrollsinnehavarna (tjejerna avslöjade att stoff till sina karaktärer, har de delvis plockat från sina liv) samt regi med fingertoppskänsla i scener där kameran tillåts förankra förtätade scener. Fucking Åmål har nämnts som en referenspunkt. Betyget självklart 5/5.

Läs mer om priset Victor Lindgren fick

Arkiverad under: Filmrecension

Lustfylld ösig eskapism i glamrockens tecken – Ola Salo i krogshow

25 januari, 2019 by Mats Hallberg

Ola Salo – It Takes A Fool To remain Sane

Rondo i Göteborg – krogshow med föreställningar t.o.m 27/4

Betyg: 4+

Text & Musik: Ola Salo

Regi: Edward Af Sillén

Manus: Henrik Schyffert

Koreografi: Zain Odelstål

Mask & Kostymdesign: Magnus Flobecker

Videodesign: David Nordström

Livefoton: Mats Bäcker

Arrangeras av 2Entertain och Live Nation

Låt mig omgående nita fast att denna spektakulära show håller vad den utlovar. Den är verkligen extravagant och bombastisk, pampig och pretentiös med ironisk knorr, invirad i en uppriktig ton och extremt medryckande; tillika en scenteknisk triumf impregnerad av flödande pastellfärger och glittrande paljetter. Under cirka halvannan timme levereras en oemotståndlig hitkavalkad tillkommen under Ola Salos tid i The Ark. Gruppen fanns på plats bland publiken på premiären,. en  kändistät premiär som hostades av ingen mindre än Micael Bindefeld. Ansvariga för produktionen har överhudtaget satsat stort  och professionellt, bejakat möjligheterna att skapa något som höjer oss från vardagens bekymmer. I flera timmar före ridån dras åt sidorna, dinerar gästerna genom att njuta av en festmåltid. De mest exklusiva platserna är belägna utefter den ramp som kvällens huvudperson gärna spatserar på.  För alla fans finns en mycket påkostad programbok till försäljning.  

Assisterar Ola Salo på scen gör sex musiker under ledning av Johan Röhr, en man som förekommit i många teveproduktioner förutom att ha spelat med sådana som Magnus Uggla, Lena Ph och Loreen. För mig var hans besättning inga jag kände till. Visar sig, sympatiskt nog, att halva styrkan är kvinnor. Musikerna är i några fall multiinstrumentalister, givetvis välutbildade. Vissa undervisar och de har ingått i ett brett spektrum, från Dan Hylander till svenska Queen. De är förstås väldigt duktiga på att framställa soundet från The Ark, även om det emellanåt låter en aning jämtjockt. Musikerna, oftast verksamma på mobila moduler i olika höjd, syns inte alltid för oss. Balansen mellan drivande bas och ljusa melodislingor läggs på rätt nivå, något värt att poängtera. Förutom obligatoriskt gitarrsolo hördes solo av Jannike Stenlund på elförstärkt fiol. En instrumentalist måste applåderas särskilt, nämligen Olov Domeij med sina mycket njutbara, urskiljbara basgångar. Tre dansare figurerar också, varav en gör en duett med prästsonen från Rottne.  

Eftersom en i underhållningsbranschen/ scenkonstvärlden mycket erfaren regissör samarbetet med den klurige, konstant ironiske Henrik Schyffert, serveras  vi som förväntat en självbiografi. Tillbakablickar varvas med sammanfattningar.  Likt  kvidande, känslosamma gitarrsolon levererar sångaren sitt manifest om att våga tänka själv och ta ansvar för sina drömmar. Om existentiella budskap kan utvinnas ur de engelska texterna, är i så fall  inget som klart framgår. Desto viktigare  då att regissören  planterat essentiella monologer, som predikar för rätten att få uttrycka sin egenart. Mitt i allt partyfirande behövs allvarsord, vilket funkar förträffligt i It Takes A Fool To remain Sane. 

Showens titellåt formas under  själva huvudakten till en upplyftande cirkelrörelse.  Huvudpersonen vi fokuserar på börjar ensam vid en flygel, varvid han blir avbruten av ”privata angelägenheter”,  medan ALLA på Rondo står upp och diggar sista låtarna, förenade i extatisk glädje.  Oavsett var han befinner sig i lokalen och oavsett eventuell jonglering med mikrofonstativ, sjunger 41-åringen starkt, med patos och god teknik. När han håller ut på sluttonen i några låtar, inser man att rösten har de kvaliteter som krävs för att gå hem som musikalartist.

Finns många tillfällen då jag ryser av välbehag, trots avsaknad av de storsäljande album som låtlistan helt baseras på  (minns däremot the Ark från premiäråret av WOW). Echo Chamber är en kul bagatell, melodiskt mangel med understödjande video (tänkvärd film om utforskande av personlig stil) i underbara Clamour For Glamour, syntpop av bästa snitt i Let Your Body Decide når under huden, melodifestivalvinnaren från 2007 blir en groovy, sanslöst svängig tilldragelse och allsångsrefrängen i One Of us Is Gonna Die Young  sänder ut fina vibbar. Visuellt sparas det heller inte på krutet. Efter cirka halva föreställningen snackar vi gigantisk wide screen med eruptioner av flödande färger, samt en sekvens där medlemmarna i bandet som upphörde för åtta år sedan, får sin rättmätiga homage.

Influenserna är lätta att skönja. De mest uppenbara är enligt mig Bowie, Queen, T-Rex och Slade. Även symfoniska och dansanta ansatser gör sig påminda, vilket bevisar att Salo varit en allsidig melodisnickrare av rang. Har ni tänkt spendera på en spektakulär krogshow och önskar full valuta för er investering? Bege er då till Rondo närmaste månaderna, extasens tempel med frihetsaposteln Ola Salo i centrum. ”Jag vill bygga en ny kyrka som inte dömer, vill anta nya utmaningar, även om det är en daglig kamp. Uppmanar er att sträva efter att maximera lusten, stelna inte.” (sammanfogade citat från Ola Salo under showen It Takes A Fool To Remain Sane.)

Arkiverad under: Recension, Scen, Toppnytt

Harmonisk och inkännande polerad swing – Where Or When av Klas Toresson & Filip Ekestubbe trio

25 januari, 2019 by Mats Hallberg

foto Fredrik Rollman

Artist: Klas Toresson & Filip Ekestubbe trio

Titel: Where Or When

Betyg: 4

Producerad av Klas Toresson och Filip Ekestubbe

Mixad av Pål Svenre

Mastrad av Thomas Eberger, Stockholm Mastering

Inspelad september 2017 i Kingside Studios

Do Music Records

46:32

Release 25/1 2019  (releasekonsert Fasching 22/1)

Saxofonisten Klas Toresson är uppväxt med festivalen Bangen i Sandviken, gav ut sin första skiva i eget namn för tio år sedan. I fjol hörde jag honom  live med Lisa Björänge.  Det första album han  gör tillsammans med  Filip Ekestubbes trio, ägnas nästan uteslutande  åt American Songbook. I den pianotrio Ekestubbe hållit igång i cirka fem år, ingår  de i jazzkretsar välkända och ofta anlitade Daniel Fredriksson på trummor jämte basisten Niklas Fernqvist. Alla fyra har jag hört lira i källaren på Scala i Stockholm på den gladlynt vilda klubben Lönnkrogen, vars initiativtagare är nyss nämnde Fredriksson. Kvartetten håller mycket hög standard rätt igenom skivans nio spår, när de botaniserar bland smeksamma, starka melodier. Låter väldigt amerikanskt och daterat till 40-tal och 50-tal. 

Måste jag ringa in och genrebeskriva, väljer jag begreppet swing exekverat i olika hastighet. Ibland vetter det åt själfylld blues. I andra sekvenser träder kvartetten in i bebop-land, något som sker när kompet trycker på i Nobody Else But Me till exempel.

Man börjar i slätkammad ledig stil, en hållning som bibehålls. Inställningen känns seriöst uppriktig, ehuru lättsam och vänlig. Finns ingen antydan till tuggmotstånd eller skitiga toner, däremot några enstaka underhållande eruptioner från kompet mitt i. Inledningens lätt bluesiga touch avlöses av en yster fullträff, nämligen Gone With The Wind. Den präglas av fartfyllda löpningar över klaviaturen och härligt insmickrande toner från tenorsaxen. Someone To Watch Over Me har ett supersnyggt tema i en ballad, vars kongeniala understöd från rytmsektionen är en stor tillgång. Underbart tenorspel! 

Av East Of The Sun har det gjorts ett fantasifullt arrangemang fyllt av uppbrutna takter som interfolierar melodislingan. I solistrollen avlöses Fernqvist naturligtvis av frejdige Fredriksson. I övrigt underordnar sig duktige trumslagaren materialets karaktär. I en uppfriskande standard med boogie-tendenser demonstrerar det tajta bandet sin ypperliga teknik, medan titellåten är plattans långsammaste. Den fjäderlätta kompositionen skrider fram, värdigt på  försiktigt manér. Where Or When avslutas förnämligt i ett duonummer. Toresson excellerar i klassikern Body And Soul, säkert ackompanjerad av Ekestubbe.

Allt är så ledigt utfört i en sammanbindande oklanderlig helhet, att en undrar om inte många skulle förväxla kvartetten med deras influenser, om de fick genomgå ett ”blindtest” och gissa vem som spelar (ett test som med jämna mellanrum görs i jazzmagasinet Orkesterjournalen). I balladspelet påminner Toresson om sådana som Lester Young och Ben Webster. Sammantaget kan han misstas för den coole ikonen Lee Konitz eller en Scott Hamilton. Skivans saxman har förkärlek för att sträcka ut i rena toner. Och hos begåvningen Filip Ekestubbe finns onekligen vibbar till Ahmad Jamal, Oscar Peterson och Wynton Kelly.

Att den 39-årige blåsaren låter så snarlik sina hjältar är inte oproblematiskt, även om det är en bedrift. Vad man skulle kunna erinra mot hans fläckfria spel, handlar om avsaknaden av eget idiom.  Suktar man efter musikaliska nyheter, har man inte mycket att hämta hos dessa urskickliga förvaltare. Det mest väsentliga är ändå att kvartetten fått till en förföriskt fin skiva, utifrån ett slumpmässigt möte i Gnesta härom året.

Arkiverad under: Musik, Scen, Skivrecensioner

Skaplig standard och frikostig budget – Krönika om P3 Guld 2019

21 januari, 2019 by Mats Hallberg

Mwuana med crew – foto Daniel Diaz

För tredje året i rad tog jag chansen att bevaka P3 Guld, vilket innebär att jag varit med de gånger evenemanget förlagts till Partille arena. Om ni anser att jag med mina 60 år är för gammal och dessutom oinitierad, kan sägas till mitt försvar att det fanns åtminstone en äldre kollega. Sedan är det förvisso sant att jag har dålig koll, även om jag fortfarande älskar musik. När den för mig totalt okände Fricky höll tacktal inkluderade han Cleo. Kan som kuriosa upplysa om att jag intervjuat henne backstage.

Finns mycket att spekulera om så här dygnet efter, flera relevanta frågeställningar att fundera på. Hur många ser på galan? När jag frågade yngre personer på min stora arbetsplats, var jakande svar extremt sällsynta. Vidare är det intressant att få reda på vad kalaset kostade. Tänker på alla som jobbade med galan, jämte alla som förekom framför kamerorna. Ett tredje spörsmål att fokusera på, är hur mycket medverkan på galan, antingen genom uppträdande eller via mottagande av pris, betyder för artisternas karriär och ekonomi? Som ni märkte var omåttligt populära Hov1 frånvarande, liksom Robyn.

  • Seinabo Sey -foto Mattias Ahlm

Det är ett välregisserat arrangemang, alltifrån busstransporten tur och retur till efterfesten på Park och däremellan det minutiösa körschemat för tevesändningen. På bussen till Partille satt jag bredvid en kvinna som var inbjuden som artist, okänd för mig. Hon heter Monika Mäk och tillhörde de som plåtades på röda mattan. Ville vara framme i god tid för att hinna höra på Hanna Järver, en nominerad artist som framträdde på förfesten.  Hade inte perfekt tajming, vilket medförde att jag bara hörde 6-7 minuter av hennes korta set. Hon hade fyra snubbar i sitt band, spelade hårdför, larmig pop i en singer-song writer tradition med svenska texter.  Att låta öronen ta emot deras distade sound uppluckrat av drömsk electronica gav definitivt mersmak. Såg också slutet på en kort akt med hiphop. Z.E (en av galans vinnare) var otroligt duktig på att rimma till feta beats.  Om denne macho rappare/ spoken word artist håller i längden går inte att uttala sig om. Att unga lyssnare  bedömt att han är begåvad nog, är förvisso ett faktum.

Viagra Boys/ Punani – foto Daniel Diaz

Minnesgoda tittare märkte att man ändrat på scenografin. I år fanns ingen publik på parkett, bortsett från när Benjamin Ingrosso avslutade hela tillställningen. Istället ju en mängd boxar att laborera med, uppepå dessa agerade dansare och körsångare tog i. En annan nyhet var hur och var artisterna hade placerats. Det var utsålt, men inte riktigt fullsatt. Som vanligt brydde sig inte publiken om att inta sina platser i tid. Beträffande de speedade programledarna inställer sig två spörsmål. Exakt hur stor dos trams parat med narcissism borde de få ägna sig åt? Och kan Marcus Berggren komma undan med vilka påhopp som helst, genom att hänvisa till satirens ramverk och ansvarig utgivare? Tål att tänka på! När det gäller musikskaparnas framförande av sin musik, kan varje liveakt liknas vid ett statement, något som skulle förmedlas. Ibland krystat som i fallet med tennismatchen herre mot dam, ibland välfunnet som paraden av lättklädda kvinnor med skiftande kroppar i mångkulturens tecken.

Little Dragon -foto Mattias Ahlm

När jag lämnade efterfesten frågade jag den legendariske programledaren Mats Nileskär ( Soul Corner)  – som trevligt nog kände igen mig – om årets upplaga var bra.  JA, blev hans entydiga svar.  Duetten Miriam Bryant gjorde med Markus Krunegård och band i en byggbarack(?) tillhör inte hennes främsta alster, vilket jag kom fram till redan när jag recenserade på WOW.  Programmakarna ska harangeras för den finstämda, fylliga hyllningen till tragiskt bortgångne Tim Bergling (Avicii). Då kunde publikens sorg förnimmas,  vår tids motsvarighet till stearinljus skådades på läktarna. En omständighet som ibland fallerade var tyvärr ljudkvaliteten. Utgår från att teknisk personal åtgärdade, så att de som hörde  sändningen slapp ta del av missförhållandet.. Min tinnitus är ett tillräckligt problem ändå. 

Norlie & KKV med Estrad – foto Mattias Ahlm

Vad har rent musikaliskt fastnat hos mig? Jo i viss mån  Seinabo Sey med eleganten Martin Hederos på elpiano och en stråkensemble som täckte in både diskant och bas. Tveksam till om låten blir en stor hit, fast rösten gjort henne till odiskutabel soulstjärna. Associerar till storheter som Anita Baker och Angie Stone. Upptäckte Little Dragon vars sångerska sympatiskt nog introducerade bandmedlemmarna (trummisen Erik Bodin har jag hört live i annat betydligt mindre sammanhang). Trots eländigt ljud, registrerade jag ett rytmiskt tunggung i halvsnabb takt vars sound lät osvenskt. Snygg soulfunk helt enkelt! Nutida r& b med hiphop-element som jag föll pladask för, serverades av en stolt Mwuana, vinnare ifjol. Hög klass på hans medryckande sing back-framförande med fräcka samplingar.  Tredje positiva överraskningen kom från nästan fånigt tuffa Viagra Boys.  Härligt kompromisslös mix av grunge, punk och heavy metal med vokalist influerad av Henry Rollins. Hårt och samtidigt melodiskt, vilket gjorde att jag fick blodad tand. 

Miriam Bryant/ Markus Krunegård – foto Mattias Ahlm / Sveriges radio

Inget anmärkningsvärt att rapportera från efterfesten. Folk minglade och trivdes. Fanns inga utannonserade uppträdanden i år, lyckades ändå snappa upp ett kul, kort vokalt techno-set. Jag kände igen ytterst få: hejade på en cellist från Göteborgs symfoniker, gitarristen Anders ”Agge” Augustsson och en man från Jazzradion.  Innan jag sätter punkt lovade jag att ha med några repliker från segraren i kategorin årets pop. På Park uppstod tillfälle att fråga höggravida Linnea Henriksson om hon kom ihåg att vi sågs i Halmstad (Jazzriksdag) i våras och om fått veta i förväg att hon skulle få pris. Linnea sa att hon visste att hon har många fans, men blev ändå glatt förvånad över att tilldelas priset. Med tanke på sin kropps tillstånd var hon på väg att lämna. Glömde både att fråga om gjorda erfarenheter av Så mycket bättre och berömma för hennes förmåga att tolka jazzstandards.  

Arkiverad under: Krönikor, Musik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 192
  • Sida 193
  • Sida 194
  • Sida 195
  • Sida 196
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in