• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Komplext om ondskans mekanismer – Kören i Biskopsgårdens kyrka

14 maj, 2019 by Mats Hallberg

foto Nadim Elazzeh

Ett samarbete mellan Folkteatern Göteborg, Lundby församling och Unga Folkteatern

Av David Greig (The Events)

Regi och översättning: Kim Lantz

Produktionsassistent och sufflör: Titti Andersson

Regiassistent: Sanna Hultman

Musik &körarrangemang: John Browne, Helena Fornegård, Marianne Holmboe

Körledare & Musikalisk arrangör: Helena Fornegård

Medverkande: Kim Bredefeldt, Robert Söderberg, Helena Fornegård (körledare) plus en kör där somliga ej namngivna har biroller.

Spelas till och med 23/5 i Biskopsgårdens kyrka Göteborg

Premiär 11/5 2019

Finns en symbolisk laddning i val av spelplats, fast utlokaliseringen antagligen har naturliga orsaker. Kyrkan är nämligen belägen ett stenkast från Vårväderstorget. Där ligger ju krogen som för några år sedan utsattes för en gängrelaterad skjutning. Ett par ynglingar sköts ihjäl, flera skadades. I motsats till så gott som alla andra dödliga uppgörelser på Hisingen, kunde de skyldiga straffas. På hemvägen cyklar jag förbi monumentet över offren för diskoteksbranden. De som orsakade den fruktansvärda katastrofen var inga utifrån.. Rasistiska motiv kunde uteslutas i dessa fall.

I Biskopsgårdens kyrka på Hisingen utspelas under cirka åttio minuter ett diskuterande drama om en masskjutning i en kyrka, ett dåd utfört av en fullblodsrasist. Kören av David Grieg (född 1969) från Skottland, handlar om en massaker där offren ingår i en repeterande kör. Pjäsen tar fasta på vad som hände de närmast berörda och överlevande efteråt. Prästen, initiativtagaren till den mångkulturella kören, blir besatt av att ta reda på varför någon kan begå en sådan omänsklig gärning. Grieg hade i bakhuvudet medan han skrev, den ideologiskt övertygade nationalisten Anders Behring Breivik och hans attack mot det öppna, demokratiska samhället. I detta idédrivna drama ställs kyrkorummets oskuldsfulla, inkluderande mentalitet, mot det ondskefulla becksvarta, vars syfte är att förgöra tanken på allas lika värde. Ljus mot mörker, berikande mångfald kontra omstörtande föreställningar om ras.

Anmärkningsvärt att iscensättningen görs utan såväl scenografi som koreografi. Det närmsta i den vägen en laptop, ett didgeridoo-rör och en stav som markerar avlossandet av skott. Vidare finns varken ansvarig för, kostym, smink, ljud eller ljus angiven. Några stativ med spotlights är utplacerade i ett par hörn. I egna kläder ses den sjutton personer starka kören, som i upptakten kommer antingen från ingången, eller sitter utspridda bland publiken. Vi sitter längs tre sidor. Rakt eller snett framför oss agerar man. Den öppna återstående sidan, utgörs lämpligt nog av en naturlig scenupphöjning. Där framför kören med kroppslig energi och jublande glädje sina sångövningar, under ledning av Helene Fornegård vid pianot. Öppningsrepliken är välfunnen, riktas primärt till den heterogena kören. Omgående får de upprymda körmedlemmarna oväntat besök. Möjligen av naivitet visar prästen ingen rädsla för den främmande hotfulla personen, han som efteråt enbart kallas pojken.

Kim Lantz är Folkteaterns grand old man. En väsentlig del av sitt yrkesliv har han ägnat åt något han bemästrar mycket väl: att coacha amatörskådespelare jämte att översätta. Om jag tillåter mig att generalisera. är konfrontation och maktutövning gemensamma drag, i åtskilliga av de uppsättningar han tagit sig an för Unga Folkteatern. Ofta med mycket gott resultat. Ett paradexempel var Området , en pjäs med tuff jargong där Bredenfeldt och Söderberg också spelade mot varandra, i roller som den resonerande gode i närkamp med en i uppskruvat tonläge diabolisk skuggfigur. I Greigs kusliga berättelse finns ungefär samma styrkeförhållande. Vi möter prästen Kim (Bredenfeldt), vars fixering vid att ta reda på ”stamkrigarens” (Söderberg) drivkrafter, riskerar hans undergång. Relationer till de som står honom närmast utsätts för alltför stora påfrestningar. Som kontrahenter övertygar paret, inte minst Robert Söderberg (river exempelvis av en blixtrande rap) . Samtidigt ligger de stundtals på gränsen till att bli endimensionella. Hur skulle de kraftfulla aktörerna gå i land med uppgiften om man vände på kuttingen?

Den outhärdliga sorgen finns bara med i utkanten, annars ett tillstånd åskådaren själv får fylla i. Otäckast är istället att pojken brutit samhällskontraktet, genom att förakta svaghet (som tyngde honom själv tidigare), bekämpa tolerans och avvisa idén om att hjälpa varandra. Skeendet gestaltas genom att kronologin spolas fram och tillbaka, vilket gör intrigen lika intrikat som förvirrande. Finns visst fog för påståendet om logiska kullerbyttor. Lantz med sin enorma rutin, har förstås gott handlag med aktörerna. Och körens medlemmar får sina gospelmelodier att svänga härligt, blir motvikt till den fasansfulla gärningen. Flera av dem är duktiga i sina biroller. Och somligas slit med stickrepliker borde jag kanske ha överseende med . Dock kunde jag inte höra ibland, eller uppfattade bara brottstycken. Kören ger upphov till många funderingar om den ensamme galningen, alternativt målmedvetne mannen med skrämmande våldskapital. Hur kan ett samhälle skydda sig mot dem som ställt sig utanför, dem som är ute efter att skapa kaos? Samtidigt är denna uppsättning så speciell, att jag hade problem att ta den till mig. Därav avsaknaden av adekvat rubrik och dröjsmålet. (Ett par tillfällen sker samtal efter pjäsen med olika medverkande.)

Arkiverad under: Scen, Teaterkritik

Global hybrid som gör oss lyckliga och kanske klokare – We Seem To Be Drifting Apart av Nils Berg Cinemascope

13 maj, 2019 by Mats Hallberg

Artwork Sofia Sjögren

Nils Berg Cinemascope

We Seem To Be Drifting Apart

4

Inspelad i Studio Rymden, Studio Kvastis och Las Palmas

Producenter: Nils Berg och Christopher Cantillo

Mixning: Simon Stålhamre, Nils Berg, Christopher Cantillo och Agust Wanngren

Master: Claes Persson CRP Mastering

Hoob Records

36:02

Releasedatum: 3/5 2019

Fjärde skivan från en grupp som inte liknar någon annan. Trion bestående av Nils Berg, Josef Kallerdahl och Christopher Cantillo rör sig nästan överallt var för sig, från kammarmusik över avantjazz och funk till Håkan Hellström. Tillsammans förverkligar de idéer som mestadels kommer från en bandledare, som jag känner till främst från The Stoner, Anna Lunds Hurrakel och en lysande invigningskonsert på Stockholm Jazzfestival med Fatoumata Diawara.

Deras svårdefinierade sound svävar i ett varsamt, beatbaserat ambient-universum. Att musiken gungar och tassar fram fram i idealisk hastighet, ansvarar firma Kallerdahl & Castillo för, ofta med ett rakt inbjudande beat, stundtals genom fascinerande upphackade rytmer. Nils Berg Cinemascope har integrerat sina fjorton kompositioner med karismatiska röster. Sånger, recitation samt filmrepliker som adresserar okuvlig livskraft. För ändamålet har man dammsugit nätet, hittat fynd i exempelvis Punjab, Brunei och Osaka. De vokala inslagen samsas mästerligt med främst träblås och klaviaturer. Jag sveps med av en märkvärdig, sammanhängande temaplatta, vars sound stundom är en mildare motsvarighet till kultklassikern My Life In The Bush Of Ghosts (1980) av David Byrne/ Brian Eno.

Hade förmånen att vara med på releasespelning, den som ägde rum på FOLK i Göteborg. Där förnimmer en helnöjd peppad publik ett drömskt och harmoniskt tillstånd. Under cirka 75 minuter blandas material från flera av gruppens skivor. Till sin hjälp har de diverse elektronik, audiovisuella klipp från Youtube samt gästmusikerna Johan Graden och Josefin Runsteen. Efteråt frågar ett kvinnligt fan om jag hade gråtit, vilket hon enligt utsago gjort. Svarade att så inte var fallet. Sa istället att jag blev lycklig. Fint avvägda tempon och inbjudande teman genererade sinnesro. En med andra ord lika spännande som vacker release!

Efter första låtarna vill jag påstå att vad de gör liknar world music med stilig poptouch, fast de har något avvikande sättning. I Now Or Never använder Berg och Graden vocoder och Hjärtats sång har drag av japansk atmosfär à la Ryuichi Sakamoto (en personlig favorit hos undertecknad). Genom hela We Seem To Be Drifting Apart väller en positiv underström fram, bortom katastrofer lyfts människor. Livet pågår någon annanstans än i västvärldens metropoler. Komponisten Berg sätter sin prägel genom att betona sådant som förtröstan och självtillit, något som i lika hög grad utmärker de insamlade vokala bidragen. Instämmer med den recensent som skrev att han tycker om att vistas i detta ljudlandskap. Upptäcker genomgående ett subtilt jädrar anamma vars toner gör att jag fröjdas. Det är oavbrutet intressant!

Melodislingorna har en skenbart sökande karaktär, får kropp av finurligt integrerade instrument och dito röster. Nils Berg Cinemascope består av ytterst målmedvetna medlemmar, oavsett om de anger riktning eller intar stödjande positioner. Inte utan anledning kallas magikern Berg för svenska jazzens Fellini. Låter mycket angenämt och uttrycksfullt om hans blåsinstrument (tenorsax, tvärflöjt och klarinett. Hans kontrollerade ton låter sedvanligt allt annat än spretig.

Ett antal gäster förekommer. Förgyller med sin närvaro gör ovan nämnde Johan Graden på piano och mellotron, Daniel Ögren på gitarr och keyboards plus Andreas Tengblad. I enstaka spår medverkar trumslagaren Konrad Agnas, harpisten Margareta Bengtsson, Edvin Nahlin, Asmaa Hamzaoui samt Imran Mohamma. Den läckra fusionen av tillbakahållen världsmusik, ambient, rytmisk kammarjazz jämte några fragment av ”sophisto pop” flyter samman fantastiskt väl. Attraktivt när bastanta grunder mixas ihop med viktlösa klanger. Öppensinnat, skickligt och fantasifullt genomfört! Hade inte låtarna planat ut en smula på slutet, skulle det blivit samma fullpoängare som releasespelningen i Göteborg.

foto Miki Anagrius

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner

Livsbejakande visor i jazzig skrud – Amanda Andréas i Lerum

5 maj, 2019 by Mats Hallberg

foto Christer Åkerlund

Amanda Andréas

Liveshack på restaurang Torarica i Lerum

2/5 2019

Arrangör: Musik i Lerum

Har hört Amanda Andréas live minst två gånger tidigare, men inte tidigare varit på någon av hennes konserter. Singer song – writern har hållit på mycket med teater för olika åldrar, framträdde med egenskrivna låtar i ett flerdelat amatörprojekt hon var med och drev. Under många år ingick hon i en kör ledd av förgrundsgestalt i West of Eden, men i längden blev det kollektiva uttrycket en begränsning. När hon gjort ett par låtar fick hon gig på café i Göteborg. Fler låtar tillverkades. Föräldrar och vänner bjöds in, testet gav blodad tand. För halvannan månad sedan släppte 30-åringen uppväxt i Lerum sitt ljuvliga, visdoftande debutalbum, vars producent är ingen mindre än Simon Ljungman. Har senaste dygnen njutit av debuten ett antal gånger.

Åtskilliga spelningar har det blivit på såväl galor som enskilda konserter. I Vara gästade hon Bo Sundström. Och hon har blivit upptäckt av opinionsbildande SVT-journalisten Per Sinding- Larsen, utan att ens ha skickat honom Som havet. Andréas är i ordets bästa bemärkelse en originell artist, vars inspirationskällor varit exempelvis Barbro Hörberg och Lill Lindfors. Artisten ska inte förväxlas med sin Grammisbelönade, nästan jämnåriga namne; fast båda gärna blickar tillbaka cirka ett halvt sekel, när Monica Z var en dominant inom kvalitativ populärmusik.

Amanda kallar, naturligt nog, evenemanget för hemvändarkonsert. En publik som visar sig vara entusiastisk men inte fulltalig i konkurrens med SM-final i ishockey, laddar upp med buffé. Vi får veta att på scen har hon med sig maken David ( trummor + akustisk gitarr), Erik Björksten, (elektrisk gitarr), Jenny Kristoffersson ( kontrabas), Angelina Mangs som ingår i kören Amanda (percussion) samt jazzsaxofonisten Malin Wättring, vars senaste skiva plus releasespelning jag tidigare i år recenserat i skilda forum. Dessa musiker kommer från jazzvärlden, bred pop, spelar för barn eller i projekt som kan ses på teaterscener. Skivan Som havet är relativt mycket vispop med garnering av blåsinstrument. Konserten däremot går mestadels i jazzvisans tecken. Låtskrivaren tycker det är befriande att blanda genrer, vilket publiken uppskattar.

foto Christer Åkerlund

Man inleder med klassiker av Barbro Hörberg. Temat framförs med stilistisk finess av Amandas saxofonspelande mångårige vän. Till en början låter Amanda fingrarna ta ut rätt ackord på sitt keyboard, samtidigt som hon står för sången. Efter en stund övergår hon till stående position, överger sitt instrument. Det vokala styr den suggestiva mjuksvängiga musiken som pågår över två set. Amandas har en tilltalande, berörande röst, upprepar effektfullt vissa fonem i refränger, är genom sin teaterbakgrund tydlig och kommunikativ. Hennes kanske allra största talang består i att integrera sången med musiken, i omgångar lyfta fram solister. Just därför blir det enormt effektfullt när hon några gånger särar på orden och musiken. Utöver hur musikerna anpassar sig efter materialet, är arrangemangen verkligen beundransvärda

Texterna är inte explicit inriktade på att kommentera samtiden. Istället för protestyttringar, sprids hopp och förmedlas insiktsfulla reflektioner om livet. Ett halvdussin egna sånger varvas med Barbro Hörberg x 2, en otroligt läcker version av I New York (Take Five) med svensk text av Beppe Wolgers jämte enda engelskspråkiga låten i form av My Favorite Things. Blev en utsökt konsert i exemplarisk ljudåtergivning, vilket påpekades av bland andra Anders Wättring. Tror den kommer leva kvar i mig som en exceptionellt positiv tilldragelse.

Gitarristen Björksten fick genom sparsmakade riff några stunder i rampljuset, jämte ett tillfälle där det passade att bli röjig. Den dubbla uppsättningen rytmmakare var fint synkade och förstod att hålla sig inom låtarnas ramar. Kan flika in att Andréas nyligen agerat förband till Lisa Miskovsky, som inte hade med trumslagare. Den duktiga kontrabasisten stod för stadga och några featureinsatser. Instrumentet mest i centrum var annars tenorsaxofonen. Har aldrig tidigare hört experimentlystna Malin Wättring spela så ömsint polerat, i melodiskt uppbyggda strofer. Ibland tog hon rutinerat hand om lagom utsvävande utsmyckningar, var i aktion så gott som hela tiden, fast hon bara medverkar i ett spår på skivan.

foto Christer Åkerlund

Vad i repertoaren som förtjänar att hållas fram särskilt utöver I New York? Jo Mjölk som när ”en förhoppning om att vi blir lite modigare”, slingrande standarden My Favorite Things (introducerades med anekdot om att inte våga söka till audition), härliga balladen När sommaren är passé med glimrande toner från Wättring, en homage till förebilden Lill Lindfors med markerad rytm och fräck dynamik, den humoristiska och grooviga Ja, hej, elegiskt hållna Långt, längre än igår om när livet är jobbigt samt Amandas kabaréaktiga hit Var är vi nu? Stort bifall renderade i ett ösigt extranummer som utvecklades till en rytmisk popdänga.

Arkiverad under: Musik, Scen

Folkfusion med charm, skönhet och makalöst sväng – Château Du Garage av Spöket i Köket

4 maj, 2019 by Mats Hallberg

Cover art Jakob Tesch

Spöket i Köket

Château Du Garage

4

Inspelad i Studio Epidemin, Göteborg och Hellbergsstudion

Produktion: Nisse Blomster & Spöket i Köket

Mix: Åke Linton och Nisse Blomster i Svenska Grammofonstudion

Master: Petter Eriksson på Korp-ljud

GO /Danish Folk Music

64:16

Releasedatum: 13/4 2019

Det här brokiga kollektivet har undgått mig, rör mig vanligtvis inte i samma kretsar. Fick lyckligtvis en inbjudan till releasefesten på Nef som i stora stycken var en uppsluppen historia. Frejdigt karnevalsliknande spel av ett konglomerat av yngre musiker varvades med vackra, eftertänksamma tongångar! Spöket i köket blev nominerade i kategorin Nykomlingar på svenska folk- och världsmusikgalan 2017, efter att ha släppt debuten Den nya spisen. Albumet, en högst fascinerande brygd av visor och spelmansmusik från olika håll, gjordes live i studio.

Signum för den könsmixade tiomanna-gruppen är lusten att laborera med kontraster. För att visa på hela skalan av uttryck, har epitet som rave och i andra änden loungemusik använts. En arrangör påvisade spännvidden genom att dra till med ”allt ifrån skira visor till käftsmällig schottis”. Vidare har så väl Zappa som Snarky Puppy fladdrat förbi som referens. Man bildades på Skurups folkhögskola, utvecklades vidare på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och är numera ett sammansvetsat gäng. Ofta spelar de för danslystna, varvid repertoaren anpassas. Lika ofta lirar de för sittande publik.

Traditionell musik från Norden och Kanada utgör huvudfåran. Därtill kompletteras med skotska reels, jigs och alster från Frankrike. Spöket i Köket är en svensk/ dansk/ belgisk konstellation som sjunger på fyra språk och trakterar omkring tjugo instrument. Den som håller ordning på låtar och ansvarar för flertalet arrangemang heter Nisse Blomster.

Munter, minst sagt yster titellåt kickar igång Château Du Garage . Den innehåller åtskilliga taktbyten, förmedlar känslan av upptåg och alstrar karnevalsstämning. Spelglädjen smittar av sig. I en melodi delvis rotad i Quebec sitter allas synkade bidrag som hand i handsken. Ljudet är fantastiskt, förvisso ingen överraskning när ljudnördar varit engagerade.

Lööf Actually heter en formidabel fullträff, som kan betecknas som folkfusion i sin prydno. Hör omstöpt spelmansmusik. Traditionell halling korsas med polska och bluesstänk. Ett annat hopkok har döpts till Turlutte acadienne/ Itkupolska, en slitstark kombination av kanadensisk folkmusik och finsk polska. Måste klassificeras som en eminent låt vars sugande beat påminner om drivet hos Groupa.

Behöver tillfälligt avbryta lovorden, lägga in en brasklapp som har mer med preferenser än bedömningar att göra, en invändning som även fanns med i anteckningsblocket från partyt på Nefertiti. Klämmig ”gammeltjo” tenderar för mina ovana öron att låta enahanda. När de ångar på i hysteriskt virvlande tempo åstadkoms mest ett skummande på ytan. Linnea Aall Campbell är en mycket duktig fiolspelare, men jag gillar hennes musicerande mest, när det inte går undan så rasande snabbt. Vidare anser jag, att blåssektionen är en injektion, vars bidrag gärna hade fått förekomma i än större utsträckning ( en iakttagelse särskilt från releasekonserten).

Kvinnliga vokalkvartetten Åkervinda medverkar på storbandets, enligt egen utsago, enda hit Light Is Dim, en jazzschlager som kan beskrivas som en snygg bluegrass – pastisch. Trots bländande höghastighetslir mest en lättviktig bagatell. Världens ös uppstår i The Jay Kay Reel/ Reel à la carte. I framkant hörs dragspel, fottrummande (=podorythm) och efterhand saxofon. Formas till en brittisk urkraft det verkligen spritter om. I slutfasen hamnar man i trans, blir nästan för mycket av det goda. Albin Lagg står för några magnifika trumpetsolon och dito arrangemang. Hans Engelsk rävjakt har en melodi med finurligt inlagd dramatik.

En elegisk visa från Québec i mediumtempo med Blomster på sång featuring stränginstrument, åtföljs av en söt vaggvisa med och av köksmästaren själv. Liknande lyckat bitterljuvt sound hittas i det sista av fjorton spår. Den vackra, värdiga avslutningen, en förlängd repris på nämnda vaggvisa, har ett pregnant trombonsolo som intro. Vill också göra vågen för ett fantastiskt solo på klarinett ungefär tjugo minuter in på skivan.

Sammanfattningsvis en kul och mångsidig platta, om än aningen ojämn. Kanske viktigast av allt: Spelglädjen och kreativa talangen går inte att ta miste på.

Kökspersonal: Nisse Blomster , Linnea Aall Campbell, Lies Hendrix, Mads Kjöller-Henningsen, Erik Bengtsson, Emma Engström, Albin Lagg, Erik Larsson, Ella Wennerberg samt Henrik Büller / Gäster: Åkervinda, Clara Tesch, Albin Ekman och Samuel Lundh.

obs Releaseturnén går senare i maj vidare till Danmark och Tyskland.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Välförtjänt genombrott – Amanda Ginsburg på Nefetiti

29 april, 2019 by Mats Hallberg

foto Nima Kamrani

Amanda Ginsburg

Nefertiti Göteborg 24/6 2019

Är för bryskt att säga att jag varit skeptisk. Mer korrekt kan påstås att jag förhållit mig avvaktande, inte tagit mig tid att hitta in till fenomenet Amanda Ginsburg, en vokalist som skriver eget material i en öppen retrostil med jazzigt idiom. I konkurrens med tungviktarna Georg Riedel, Bobo Stenson, Johan Lindström och Bo Sundström (fyra musikanter jag för övrigt träffat) vann hon sensationellt årets Grammis inom kategorin jazz. Hon är dessutom såväl Olle Adolphson-stipendiat som Stim-stipendiat och har tilldelats Skap:s (förening för musikskapare) jazzpris samt två gånger nominerats i kategorin Årets nykomling på Jazzkatten-galan. För en bredare allmänhet blev hon ett namn i och med framförandet av sin hit Havsmelodi i Allsång på Skansen. Finns definitivt underlag för att fråga om hon känner sig ”sönderkramad”, något jag missade att göra vid vår pratstund efter hennes första spelning i Göteborg.

För snart fem år sedan examinerades Ginsburg från Musikhögskolan i Stockholm. Ungefär samtidigt studerade på KMA pianisten Filip Ekestubbe, basisten Ludvig Eriksson och trumslagaren Ludwig Gustavsson. Denna pianotrio utgör sedan en tid tillbaka hennes fundament. 90-talisten från Stockholm har släppt en sexspårs-ep och i fjol kom omgående lyftet med fullängdaren Jag har funderat på en sak. Märkligt nog finns flera av låtarna på bägge utgivningarna. Fick reda på att hennes låtar genomgående får annan inramning live. I Ekestubbes omvårdnad ornamenteras fler instrumentala partier mellan vers och refräng. Och sången övergår i inspirerade stunder i improvisationer och scat.

Man inleder med I de många valens land och Flykten från vardagen (rubrik på hennes turné). Noterar direkt en avslappnad självsäkerhet. Uppfattar en förvissning från dem om att de har substans att leverera, en naturlig inställning efter alla framgångar. Låter ömsom lyriskt, ömsom svängigt. Ginsburg textar föredömligt, betonar ord och förlänger elegant stavelser. Rösten kan vara spröd, men också omvandlas till en klar, stark stämma. Hennes ljusa röst når ut. Från scen utstrålar hon inte bara personlighet och talang, utan just DET, en avundsvärd lyster som urskiljer henne från andra som bara nästan är jämbördiga.

Vidare är det förstås frapperande att allra mesta ur repertoaren är tillverkat av Ginsburg/ Ekestubbe, fast det stilmässigt omisskännligt doftar svenska jazzvisor., sådana som gjordes för länge sedan. Flertalet kompositioner är i en tradition från Hasse & Tage, Monica Z, Beppe Wolgers med flera. Som för att markera släktskapet har hon vävt in takter och ord från Lars Färnlöfs Att angöra en brygga i sin hittills enda hit. Sångerskan säger i en av sina presentationer, att hon vill att text och musik ska existera i samklang.

foto Nima Kamrani

Vi får njuta av En romantisk komedi jämte Vem är du? och En blå dag. Tonspråket är inbjudande bitterljuvt. Kapellmästaren vid flygeln briljerar i ett stick med läckra löpningar. Tycker mig märka några sköna stänk av bebop. Kul att de några gånger kastar loss och bryter mönstret. Kompet är följsamt. Ludvig Eriksson på bas får efterhand verkställa intron, solon och i en låt efter paus ha rollen som ende ackompanjatör. Angenämt stifta bekantskap med hans musicerande. Duktige trumslagaren Ludwig Gustavsson avhåller sig från extravaganser. Spelar följsamt och lyhört. De för mig obekanta kompmusikerna berättar efter konserten att de håller på att etablera sig efter sina studier. De förekommer i olika projekt, ofta inom andra populärmusikaliska fält.

Den blandade talrika publiken (inga stammisar eller lediga musiker) spetsar öronen, lyssnar hängivet. Vi får veta att Ginsburg är i färd med att planera för ny skiva, samtidigt som hon gör reklam för medhavda ex av Jag har funderat på en sak. Många köper och hon signerar. Andra set börjar pianotrion en aning bluesigt utan sin vokalist. Strax därpå gör hon dem sällskap i den utsökta jazzschlagern En gång i Stockholm, som på slutet övergår i sinnrik improvisation. 28-åringen avslöjar att hon föredrar att sjunga på svenska, skriver om sådant hon kan relatera till. Utan att ha pliggat hennes texter konstaterat jag spontant att de hämtar näring ur vardagsnära betraktelser.

Nästa anmärkningsvärda titel blir också en ”cover”, nämligen folkmelodin Vindarna sucka i den tappning som gjordes på legendariska Waltz For Debby (Bill Evans trio med Monica Z). Amanda är mycket förtjust i plattan, har förundrats över att Evans kunde anamma ett svenskt jazzidiom. Ett stilbrott tar vid i och med En kväll i september. Sprudlande schwung kommer fram. Samspelet i denna up tempo bit imponerar. Fullskalig jazz från pianotrion som får mig att tänka på Åke Johansson trio.

Filip Ekestubbe uträttade stordåd. Spelade melodier i hela registret, från ösigt till vackert. Mycket stimulerande att höra honom ta plats i utmärkt akustik. Står vid mitt ord följdes av en slags hymn, ett finstämt stycke för solopiano som andades naturmystik. Vidare framfördes en traditionell folkmelodi från Centralamerika, en melodi som finns inspelad med Leif Strands kammarkör och Stefan Nilsson. På Nef tolkades den av Amanda tillsammans med Filip. Och pianisten spelade glimrande, i Lars Sjöstens anda. Allra sist charmas vi av ljuv 60-tals atmosfär parat med suggestiva rytmer i Havsmelodi plus extranumret När min vän (Thörnqvist).

Ginsburg och hennes medmusiker hade inga problem att beveka mig, vilket innebär ytterligare en konstellation att hålla koll på. Och den lycksaliga publiken fick sitt lystmäte tillgodosett. Behöver inte krångla till det med djupgående analyser. Kort och gott en toppkonsert med originella låtar, snygg sång, skickligt samspel och suveräna arrangemang.

Arkiverad under: Musik, Scen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 184
  • Sida 185
  • Sida 186
  • Sida 187
  • Sida 188
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in