Stockholm och Skansen gör sig redo för tre dagar fyllda av jazzfest. Under festivalen ska jazzpriset Sthlm Jazz Fest Prize 2011 delas ut och det går i år till pianisten Cecilia Persson.
Ett pressmeddelande berättar:
Sthlm Jazz Fest Prize 2011 går till en musiker som med kluriga idéer gör lyssnaren nyfiken. En musiker som vill mycket olika. En idérik pianist och osedvanligt lyhörd ackompanjatör som med sitt egensinne blir tongivande i alla sammanhang hon framträder i och alltid bidrar starkt till musikens helhet: Cecilia Persson.
Pianisten Cecilia Persson (född 1982) har på kort tid etablerat sig som en svensk jazz mest egensinniga och mångsidiga profiler. Hon leder och skriver musik för de egna grupperna Cecilia Persson Kvartett och Cecilia Persson Quintet. Hon är en av de två kreativa krafterna bakom Paavo som med sin melodiösa och suggestiva frijazz fått stor uppmärksamhet och hon medverkar i poppiga Thus:Owls.
JURYN 2011
Magnus Bremmer, skribent SvD
Karin Inde, projektledare svensk Jazz, musiker
Kristin Lorentzson, reporter SR P2
Måns Wallgren, skribent DN
Lena Åberg Frisk (ordförande), VD Sthlm Jazz Fest
PRISET
Sthlm Jazz Fest Prize stiftades 2010 av jazzfestivalens ägare, Tove och Ingvar Jensen.
Prissumman är 50.000 kronor och mottagaren garanteras en spelning på kommande på kommande Sthlm Jazz Fest.
Priset ska gå till en ung (under 30) och lovande musiker som är på väg att etablera sig och som vi tror kommer att göra ett bestående avtryck i svensk jazz. Priset ska uppmuntra till fortsatt slit och ge en extra skjuts.
Priset tillkom med anledning av att det 2010 var 30 år sedan den första festivalen genomfördes på Skeppsholmen. Detta ville vi manifestera genom att blicka framåt.
Läs även andra bloggares åsikter om Sthlm Jazz Fest Prize, musikpris, jazz
