• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Jazz

Jazzfestivaldag 1

11 juni, 2010 by Redaktionen


Solen sken över sommarvarmt Skeppsholmen när Stockholms Jazzfestival öppnade. Minns också festivaler då det såldes fler paraplyer än skivor, men med otroligt bra utbud av musik. Nu sken emellertid solen, krog- och restaurangtält trängdes med krimskramstånd. Årets festival kändes redan vid ingången som något som snickrats ihop med en riktig no budget alls. Fyra dagar har blivit tre. musiken är mer slimmad än någonsin och variationerna minimala. Det mesta, sa en som jobbade på Festivalen, skulle kunna köras på Fasching. Så med andra ord årets festival är en större variant av jazzklubben Faschings utbud fast på större yta.

Michael Ruff som är på turné i Skandinavien, måste haft en tuff konsert i Västerås kvällen innan. Av den färgstarka och publikfrälsande Michael Ruff märktes inte mycket på Skeppsholmen. Publiken var minst sagt stelbent och oengagerad, kanske färgade det också av sig på Michael Ruff i hans försök att nå ut över folkhavet. Lite svårt hade även Olivia Ruff, 18 år (Michaels dotter) som gör sin debut på scenen i den här turnen. Det fanns osäkerhet, men i duetterna med pappa Michael märktes att det finns något spännande i den här tjejen. Och helt rätt, i Michael Jacksson, ?I´ll be there lyfte? Olivia och tro det eller ej till och med publiken vaknade till liv.

Michael Ruff är Sverigevän och han trivs med den svenska publiken, men i fredags räckte det inte till.

Det finns många anledningar att fundera över Stockholms Jazzfestival. Trots tappra försök att öka publiken och därmed intäkterna har det svajat och i slutänden alltid gått med förlust. Ibland har också diskuterats att lägga ner festivalen helt, men nya entusiaster har tagit över i hopp om att lyckas bättre än tidigare. Jag är tveksam om årets jazzfestival blir någon publikmagnet, utbudet är för smalt och svårsmält för en bred publik.

I morgon/idag ser jag fram emot Avishai Cohen, hörde honom 2006 när jag volonterade på festivalen.

Mer om Jazzfestivalen i gammelmedier:

Här har Svenska Dagbladet fina bilder från Jazzfestivalens första dag.

Dagens Nyheter 1 och Dagens Nyheter 2.

Läs även andra bloggares åsikter om jazz, musikfestival, Stockholm

Arkiverad under: Musik Taggad som: Jazz, Musikfestival, Stockholm

Anna Eriksson: Bossa nova, jazz, visa och samba i en sällsam blandning

31 maj, 2010 by Redaktionen

Bossa nova, jazz, visa och samba i en sällsam blandning. Så har Anna Erikssons musik beskrivits. Nu finns chansen att se henne live om du är i Uppsala- eller Stockholmstrakten.
3 juni på HiJazz i Uppsala, 4 juni kl. 19 spelar Anna med sitt band på Midsommargården vid Telefonplan i Stockholm och 8 juni spelar Anna själv på Skeppar Carls salong i Gamla stan.
Nysläppt album i maj har hon med också.

Här lite ur ett pressmeddelande:

Om en sång kan liknas vid en blomma är Anna Erikssons debutalbum ”Sällsam lek” en alldeles extraordinär bukett. Med sammetsmjuka rosor i djupaste rött, stolta liljor i varmt orange, rosafärgade nejlikor, solgul gerbera, skira liljekonvaljer och blyg, ljusblå förgätmigej. En sällsam bukett av sångblommor, en ljuvlig blandning av färger och klanger, en bukett doftande av bossa nova, jazz, visa och samba.

Under årens lopp har Anna varit verksam som sångerska, låtskrivare och musiker i ett otal bandkonstellationer inom jazz, soul och reggae. Hon har även varit medlem i kabaréorkestern Lill-Britt Siv som spelat på en mängd olika visfestivaler i Sverige och Finland.

Annas musik framkallar många olika klanger hos oss som lyssnar: ljusa, hoppfulla, djupt vemodiga och vackert sorgsna. Och hennes texter är genomlevda, de speglar olika nyanser i livet. I titelspåret ”Sällsam lek” berättar hon om längtan efter närheten, närheten som är där men ändå inte riktigt går att nå. I ”Ditt liv” får medkänslan och ömheten ord som ger tröst åt en sårad själ. Och i ljusa, svängiga ”Inom dig” visar Anna vägen till paradiset – just det som finns inom dig…

Musikaliskt kommer inspirationen från flera håll, även om det är jazzinfluenserna som lyser starkast.

– Den känsla och sväng som finns i jazzen berör mig väldigt starkt. Jag har alltid drömt om att ha levt och verkat bland alla jazzmusiker i New York på 40-/50-talet. Den speciella känsla och kreativitet som jag har förstått fanns där då skulle jag ha velat uppleva och vara en del av.

Även om det nu inte skedde i New York på 50-talet så har Anna levt med musiken i nästan hela sitt liv. Villkorslös och absolut kärlek uppstod när hon fyra år gammal hörde Ella Fitzgerald sjunga sin version av Somewhere over the rainbow på radion i föräldrahemmet.

– I det ögonblicket föddes drömmen om att bli professionell sångerska. Ur kärleken till musiken och alla de uttrycksmöjligheter musiken har kom också så småningom min egen musik och mina egna texter. Jag skriver dels själv, dels tillsammans med andra, både när det gäller musik och text.

Anna har skrivit all text och musik på albumet och med låtskrivarpartnern och medmusikern och sedan mer än 10 år, Andreas Norén.

– Vårt första möte blev verkligen en stark musikalisk förälskelse. Andreas lyriska spel, hans timing och lyhördhet och känsla gick rakt in i mitt hjärta. Alltsedan dess har han varit min ständige musikaliske partner och vän. Det är han som klär mina sånger i så vackra dräkter.

Albumet ”Sällsam lek” är producerat av Anna Eriksson själv, tillsammans med Andreas Norén . På albumet medverkar förutom Andreas Norén (piano) även Lars Ekman (kontrabas) Ali Djeridi (trummor), Ingemar Engström (gitarr), och Alvaro Svanerö (trummor/slagverk).
– Jag är oerhört glad att jag fått arbeta med några av Sveriges förnämsta jazzmusiker. De ger mina sånger just den känsla och det sväng som gör mig lycklig.

En lyckokänsla av ett sällsamt slag som blivit till en Sällsam lek …

Läs även andra bloggares åsikter om musik, jazz, visa, Uppsala, Stockholm

Arkiverad under: Musik Taggad som: Jazz, Musik, Stockholm, Uppsala, visa

Katie Melua har släppt sitt fjärde album: "The House"

26 maj, 2010 by Rosemari Södergren


Katie Melua har släppt sitt fjärde album: ”The House”.

Jag gillar inte jazzinfluerad pop särskilt mycket, men det finns två stora undantag: Norah Jones och Katie Melua.

Nu, detta fjärde albumet, är lite annorlunda för att komma från Katie Melua. Det är lite popigare. Hon har bland annat anlitat William Orbit (Madonnas ”Ray of light”) som producent och samarbetat med låtskrivaren Guy Chambers (som medverkat till Robbie Williams fem första soloalbum).

Hon har en enorm röst och slog igenom som 20-åring. Två av mina favoritlåtar på nya albumet är ”I’d love to kill you” och ”God on drums, devil on the bass” . En anledning till att de etsar sig fast i mig är att de är fyllda av svärta och viss bitterhet. Precis så som livet kan kännas periodvis. Jag ser att Expressens recensent, som gav albumet betyg 3 tycker tvärtemot mig när det gäller just dessa två spår på albumet:

Katie Melua sjunger behagligt, med en dramatik som är fängslande i sina bästa stunder. Men när svärtan blir övertydlig, som i ”God on drums, devil on the bass” och ”I’d love to kill you” känns hon mest som en posör.

Där ser man hur annorlunda man kan uppfatta musik.

En kompis till mig har köpt albumet idag och har lyssnat ett par gånger och har hittat två spår hon gillar mycket: ”No Fear Of Heights” och ”Plague of Love”.

Det verkar som flera recensenter uppfattar det här albumet som något av ett mellanalbum, eller mer medelmåttigt. Dan Backman i SVD ger betyg 3 och skriver:

Till det fjärde albumet har producenten William Orbit inkallats. Orbit, som bland annat jobbat med Madonna, har gett den 25-åriga Meluas sånger en något mer varierad musikalisk inramning än tidigare men knappast en modern och relevant produktion. Det är synd då Melua fortfarande har en röst och ett egensinne som borde tas till vara på ett mycket bättre sätt.

För mig fastnade framför allt första spåret ”I’d love to kill you” direkt när jag lyssnade första gången. Sedan är jag ju ett fan av Katie Melua så jag gillar ju i stort sett allt hon gör och därmed har jag lyssnat på skivan väldigt många gånger och då har flera av spåren växt. Det är som sagt en något annorlunda skiva för att vara hennes och det kan ta lite tid att vänja sig.

Jag har skivan som CD och det är vissa skivor jag absolut vill ha som CD. Omslaget är snyggt och drömskt och väver ihop flera av sångernas texter. Lite av den känslan som omslaget ger finns också på hennes hemsida.

Albumet fick förresten betyg 3 också av brittiska Independent:

On the other, hints of a repressed oddity bubble beneath the surface, breaking through in the sci-fi escapism of ”A Happy Place” and ”Tiny Alien”, and the apocalyptic vision of ”The Flood”, which reflects Melua’s desire for change: ”Broken people get recycled,” she exults dubiously, ”and I hope that I will”.

Katie Melua på MySpace.

HBT-Sossen har också recenserat den nya skivan.

Läs även andra bloggares åsikter om musik, recension, skivnytt, jazz, popmusik, Katie Melua

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Jazz, Musik, Popmusik, Recension, skivnytt

Sting på Europaturné med the Royal Philharmonic Concert Orchestra

19 maj, 2010 by Redaktionen


Säkert ett kul besked för Stings fans runt om i Europa:

Sverigedatum är inte klart men ska meddelas snart, enligt arrangörerna.

Här är pressmeddelandet:

STING framför sina mest älskade sånger tillsammans med the Royal Philharmonic Concert Orchestra

Dirigerade av: Steven Mercurio

Nytt album med Sting, SYMPHONICITIES, släpps i sommar på Deutsche Grammophon

Den första singeln, “Every Little Thing She Does Is Magic” släpps digitalt på måndag den 24 maj

Sverigedatum i september bekräftas inom kort

Live Nation i London bekräftar idag att Sting, ackompanjerad av The Royal Philharmonic Concert Orchestra, förlänger sin världsturné och som därmed kommer att innefatta även Europa i höst. The Symphonicity Tour, som inleds i Vancouver den 2 juni och därefter följs av utsålda konserter över hela USA i sommar, kommer att bjuda på Sting framförandes sina mest hyllade sånger, nu anpassade för symfoniska arrangemang. Som dirigent till The Royal Philharmonic Concert Orchestra ser vi ingen mindre än Maestro Steven Mercurio (Pavarotti, Bocelli).

Med turnépremiär den 3 september på Oslo Konserthus kommer Europaturnén att landa i en rad omväxlande miljöer. Den 5 september är det Kungliga Teatern i Köpenhamn som står på tur och den 5 oktober uppträder Sting i Sage Hall i sin egen hemstad Newcastle, England, tillsammans med The Northen Sinfonia Orchestra. Andra prestigefulla nedslag på turnén är Royal Albert Hall i London den 1 oktober, Teatro Verdi i Florence den 25 oktober, Teatro Arcimboldi i Milano den 2 november och Santa Cecilia i Rom den 10 november. Utöver detta kommer september månad att innehålla shower i Stockholm, Helsingfors, Berlin, Köln och Paris; i oktober kommer datum i Dublin, Nantes, Antwerpen, Hamburg, Frankfurt och Stuttgart snart att bekräftas; liksom Turin och Wien i november.

Genom sin långa och mångfasetterande karriär som gett världen ett stort antal multi-platina-album, en bländande lång rad av listettor, ändlösa hyllningar och med närmare 100 miljoner sålda album, har Sting samlat på sig en oändlig rad av hitlåtar som nu kommer att nytolkas av orkestrar arrangerade av Jorge Calandrelli, David Hartley, Michel Legrand, Rob Mathes, Vince Mendoza, Steven Mercurio, Bill Ross, Robert Sadin, och Nicola Tescari. Repertoaren kommer att innehålla unika versioner av publikfavoriter som “Roxanne,” “Next To You,” “Every Little Thing She Does Is Magic” och “Every Breath You Take,” , vid sidan av pärlor som “Englishman in New York,” “Fragile,” “Russians,” “If I Ever Lose My Faith in You,” “Fields of Gold,” och “Desert Rose.”

Tillsammans med den efterlängtade världsturnén kommer Deutsche Grammophon att släppa albumet Symphonicities i sommar. Detta sprillans nya studioalbum kommer att fungera som det ultimata komplementet till konsertupplevelsen och den första singeln “Every Little Thing She Does Is Magic” släpps digitalt redan på måndag, den 24 maj. Utöver detta innehåller skivan bland annat “Roxanne”, “Next To You,” “Englishman in New York,” “I Burn for You,” “Why Should I Cry for You” och “She’s Too Good For Me,”. Skivan är producerad av Rob Mathes och Sting, och mixad av Elliot Scheiner (Steely Dan, Fleetwood Mac) och Claudius Mittendorfer (Interpol, Franz Ferdinand).

Stings intresse för att arbeta med en orkester började 2008 efter att han tackat ja att framträda med legendariska Chicago Symphony Orchestra. Efter att ha jobbat igenom urval ur hans enorma katalog sammanslöt Sting med orkestern för ett framträdande som lämnade ett outplånligt intryck på honom. Därför var det med stor glädje han svarade ja är The Philadelphia Orchestra frågade om han ville medverka på det 153:e jubileet för Academy Of Music.

“Att framträda med både The Chicago Symphony Orchestra och Philadelphia Orchestra var verkligen ett av min karriärs största ögonblick. Jag glädjer mig mycket åt att turnera med The Royal Philharmonic Concert Orchestra, tillsammans har vi skapat en helt ny palett av musikaliska färger att arbeta med och jag har återupptäckt sångerna som har fungerat ryggrad i mina liveshower i över trettio år”, säger Sting.

The Royal Philharmonic Concert Orchestra har uppträtt tillsammans med internationella superstjärnor , både inom opera såsom Andrea Bocelli, Bryn Terfel, Renée Fleming, Kiri Te Kanawa och Luciano Pavarotti, till populärkulturella ikoner som Burt Bacharach, George Benson, Michel Legrand, Diana Krall, Tina Turner och Randy Newman.

Utöver detta kommer Sting också att få sällskap på scenen av Dominic Miller (Stings gitarrist sedan länge), David Cossin (medlem i Bang on a Can All-Stars och multi-percussion-specialist inom experimentell musik), Jo Lawry (sångare) och Ira Coleman (basist).

Stings första resa mot den klassiska musikens områden började med succén kring hans album ”Songs From The Labyrinth”, som var en tolkning av 1500-talets stora kompositör John Dowlands musik. Albumet släpptes 2006 på Deutsche Grammophon. Efter att han avslutat den enormt populära återföreningsturnén för Police, återvände Sting för att ägna sig åt att förena flera musikgenres, den här gången genom albumet ”If On A Winters Night…” som gick raka vägen in som etta på Billboards klassiska lista.

Turnén presenteras av Live Nation och produceras av RZO Entertainment, Inc. i samarbete med Universal Music Classical Management & Productions och presenteras av Xerox.

“Vi är mycket förväntansfulla och glada att vara del av att ta den här spännande och unika turnén med Sting runt om i världen”, säger Arthur Fogel (CEO/Chairman på Live Nation Global Touring). “Arrangemangen, kombinerade med Stings briljanta sånger, kommer utan tvekan att resultera I en magisk musikafton.”

”Att vi sponsrar Stings världsturné 2010 ger Xerox möjligheten att visa världen inte bara Stings legendariska talang, men också vad nöjesindustrin verkligen går ut på”, säger Christa Carone, (Vice president, Marketing & Communications på Xerox). ”Varje fantastiskt framträdande är beroende av ett välfungerande arrangemang backstage, och det är rollen som Xerox spelar gentemot våra kunder idag. Vår teknologi och service kommer tillfredställa turnéns samtliga behov så att de själva kan fokusera på vad de gör bäst: att ge Stings fans över världen en magisk afton.”

Läs även andra bloggares åsikter om musik, jazz, pop, Sting

Arkiverad under: Musik Taggad som: Jazz, Musik, pop

Swedish Jazz Celebration: tre dagar med jazz med start 14 april

14 april, 2010 by Redaktionen


14 april drar Swedish Jazz Celebration igång. Tre dagar fyllda av jazzmusik och diskussioner kring musik och jazz.
Mer info från ett pressmeddelande.

Funkmästaren Nils Landgren, sångekvilibristerna The Real Group, Europaaktuella Rigmor Gustafsson, Grammisvinnaren Jeanette Lindström ochbanbrytande Fredrik Ljungkvist är några av toppnamnen när Swedish Jazz Celebration går av stapeln på Konserthuset, Fasching och Kulturhuset 14-17 april i Stockholm.

Swedish Jazz Celebration är festivalen som för tionde gången firar den svenska jazzen – i alla dess skiftande former och på mer än ett sätt. Under fyra intensiva dygn blir det inte bara konserter med en lång rad av Sveriges ledande jazzartister, Swedish Jazz Celebration rymmer också tävlingar, seminarier, utställningar, prisutdelningar och till och med ett
världsrekordförsök.
Kl 16.45 fredag 16 april är förhoppningen att världens största storband börjar spela på Sergels Torg under närvaro av Guinness rekordbok. Bakom ligger tioårsjubilerande Youth Jazz Festival, landets största ungdomsjazzfestival, som i år äger rum inom ramarna för Swedish Jazz Celebration.

Priserna som delas ut är Orkester Journalens Gyllene Skivan, fem kategorier av SRP2:s Jazzkatten, Laila och Charles Gavatins Stipendium och Stipendium till Robert Zachaus minne.
Till artisterna och grupperna som gör Swedish Jazz Celebration till årets största jazzhändelse hör Jonas Knutsson & Mats Öberg, Fredrik Norén Band, Anna Einarsson Anagram, Bohuslän Big Band & Bengt-Arne Wallin & Mattias Ståhl, Sten Sandell, Danielsson Nordström Rundqvist, Samuel Hällkvist Center, Stockholm Swing All Stars, Lisa Ullén/Nina de Heney, Mats
Gustafsson Swedish Azz, Ljungkvist/Broo/Williamson/Fält, Rigmor Gustafsson & radio.string.quartet.vienna, Kustbandet ,The Other Trio, Je Suis, Hans Backenroth with Friends, Blue House Jazz Orchestra, Elin Larsson Group, Magnus Lindgren Batucada Jazz, Karin Hammar Quartet, Lina Nyberg The Show, Anders Jormin, Loïc Dequidt Trio, Jacob Karlzon Trio.
Dessutom blir det dagligen två olika jazzprogram för barn och lunchjazz i Kulturhuset.
Swedish Jazz Celebration 2010 arrangeras av Rikskonserter, Svensk Musik, Sveriges Radio P2 och Stockholms Konserthus, i samarbete med Jazzclub Fasching, Kulturhuset Stockholm och Kungl. Musikhögskolan Stockholm.

www.swedishjazzcelebration.com

Arkiverad under: Musik Taggad som: Jazz, Musik, Musikfestival, Stockholm

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Sida 11
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 17
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in