• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Telia

Teknikmässan i Barcelona – mer 4G

21 februari, 2010 by Redaktionen

4G_lte

4g står för fjärde generationens mobilt internet. Det är det som kommer med hastigheter som vi inte ens drömmer om nu. IDG har bolder från en del prylar ssom de hittat på teknikmässan i Barcelona.

Men ,det kommer att dröja innan vi får äkta 4G.

Enligt FNs standard (visste inte att FN brydde sig om sådant här) har äkta 4G hastigheter på upp till ett gigabit per sekund.

En framtid att drömma om men om det blir verklighet innebär det helt nya tillämpningar av mobilt internet.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om 4G, Telia, teknikmässa, IDG, Barcelona

Arkiverad under: Scen Taggad som: 4G, Barcelona, IDG, teknikmässa, Telia

Telia är först i världen med 4G

15 januari, 2010 by Redaktionen

telia_4G
En dålig bild på en glad Telia 4G-försäljare

Igår skall de första modemen för 4G börja säljas av Telia. Ericsson har fått jobbet att bygga upp nätet åt Telia.

Oslo och Stockholm är de första städerna där 4G blir tillgängligt. 4G är en ny standard för mobil dataöverföring och teoretiskt skall det gå att komma upp i 100 megabits i sekunden. Det ni!

Redan igår hade Tommy k Johansson ett inlägg om detta med mer information.

Tyvärr blev det inga modem till de som köade i kylan. Det hundratal modem som fanns gick till utvalda kunder som föranmält sig. Övriga fick skriva upp sig på en intresseanmälan.

Lilla Gumman är glad

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Telia, 4G, mobilt bredband,

Arkiverad under: Scen Taggad som: 4G, mobilt bredband, Telia

Spotify i TVn är inte svaret

8 oktober, 2009 by Redaktionen

spotify260

Senaste Spotify-nytt är att Spotify slutit avtal med Telia. Samarbetet innebär att Spotify distribueras med Telias digitalboxar. Telia får också ensamrätt att sälja Spotifyabonnemang i butik (DN ekonomi).

Spotify verkade vara uppstickaren som skulle ge oss tillgång tilll musik över nätet. Helt lagligt och gratis. Och visst har Spotify blivit populärt. På fik, i butiker och i våra hem, strömmar Spotify musik till folket.

Men, hallå! Skulle inte Spotify vara ett alternativ till musikindustrins drakoniska kontroll över musiken?

Sony fick 6 procent av spotify för 30 000 spänn. Det retade Magnus Uggla därför att han fick dåligt betalt. Det retade säkert fler eftersom Sony var med och stämde Pirate Bay just för att artisterna blev bestulna av de elaka piraterna.

Sist jag lyssnade på Spotify var det luckor i låten, jag spelade om den och det var likadant. Censur, tänkte jag, men varför? Jag skickade ett brev till Spotify, presenterade mig och ställde några frågor. Hade jag förstått rätt? Hur ser Spotify på censur. Framförallt varför? Det kom inget svar.

Spotify är en bra tjänst om man nöjer med gratis musik. Själv vill jag inte stödja en industri som förgiftar allt den rör vid.

Läs även andra bloggares åsikter om Spotify, Telia, skivindustrin, upphovsrätt, Sony, Magnus Uggla

Arkiverad under: Scen Taggad som: Magnus Uggla, skivindustrin, Sony, Spotify, Telia, Upphovsrätt

Klotter är konst – Kulturbloggen direkt från pressmöte med Ernst Billgren och Ernst Kirchsteiger

6 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Klotter kan verkligen vara konst. Eller ja vad är konst? Något som är bra gjort, säger något, förmedlar tankar och känslor?

För ett tag sedan utlyste Telia en tävling för alla som klottrar när de pratar i telefon. Det skulle vara sådant där klottrande som man gör under ett härligt, långt telefonsamtal.

Måndag 6 oktober invigde Telia en utställning på Centralstationen i Stockholm med det vinnande klottrat och flera andra sköna klotterbilder.

Vinnaren heter Maria Clason och hennes tävlingsbidrag heter Trissel Trassel. Det är en skön bild med massor spännande små figurer som förmodligen avslöjar vad det långa telefonsamtalet handlat om. Där är en katt, där är en telefon och en ruggig mus, en kaffekopp och hur mycket som helst.

Jag gick runt där och kikade på vinnarbidraget och flera andra fantasifulla klotter, alla tryckta på stora affischer. I vimlet där (jag spelade in det förstås med min mobil) kan ni se några av klottren – och minst två av personerna i juryn: Ernst Billgren och Ernst Kirchsteiger.

Nej, jag har inget direktcitat från dem, för Kulturbloggen är alldeles för blyg för att bara gå fram och snacka med personer för att de är kända.

SM i telefonklotter arrangerades av Telia och när de presenterat vinnaren dök flera personer som arbetade i duo på henne. Ni vet sådana där duon där en har en kamera och en har ett anteckningsblock i handen.

Telia får nog guldmedalj i förtäring av medier, förresten. I bakgrunden i mitt filmklipp kan ni se personalen som dukat fram för de inbjudna medierepresentanterna och det bjöds på en buffé med bland annat den godaste laxröran jag smakat på länge. Kulturbloggen som är vegetarian fuskar med att äta fisk, nämligen.

Jo, av alla de klottriga bidrag som visades upp på affischer var flera jättefina och jag skulle lugnt kunna tänka mig att ha en sådan affisch uppsatt hemma hos mig. Som konst.

För några dagar sedan var Kulturbloggen inbjuden till Bonniers förlag och i mailen finns en inbjudan från AlfaBeta och nu den här pressträffen med Ernst och Ernst hos Telia. Kulturbloggen kanske börjar bli kult?

Här är fimklippet som spelades in innan allt folk hade kommit:

Andra bloggar om: konst, Telia, presskonferenser, Ernst Billgren, Ernst Kirchsteiger, SM, telefonklotter, klotter, Centralstationen, video

Arkiverad under: Intervju Taggad som: Konst, presskonferenser, Telia, Video

Vart tog det där priset vägen på iPhone som Steve Jobs utlovade?

29 juni, 2008 by Rosemari Södergren


Steve Jobs och Apple gick ut med stora toner och basunerade ut att den nya iPhone skulle säljas för inte mer än tusenlappen världen över. Vill jag minnas.
Men vad är det med Sverige? Vi är inte världens rikaste folk ändå för vi ofta betala så mycket mer för allt än andra delar av världen. Minst 7.877 kronor kommer det att gå på att köpa en iPhone när den släpps på svenska marknaden i sommar med Telia som leverantör av mobilnätet.

Från DN:
2.495 kronor i grundpris, och sedan 299 kronor i månaden i 18 månader. Det blir den lägsta kostnaden som det går att få en Apple-Iphone för när den lanseras.

MacWorld redovisar de olika priserna som iPhone kommer att säljas för i Sverige, bland annat följande:

iMaxi
Månadskostnad: 859 kronor.
Kostnad iPhone 8 GB: 1395 kronor med 18 månaders abonnemang, 1 med 24 månader.
Kostnad iPhone 16 GB: 2195 kronor med 18, 795 med 24 månaders abonnemang.

I Tyskland ska iPhone däremot börja säljas för 1 euro, enligt MacWorld.

I Tyskland har iPhoneförsäljningen hittills inte gått allt för bra. Nu verkar det som att T-Mobile ska ta i med hårdhandskarna: iPhone 3G kommer kosta från 1 Euro.

Det är riktigt illa att iPhone ska bli så dyr i Sverige. När det vid den stora presentationen talades om betydligt lägre priser.

JJ.n har också bloggat om iPhone-priset i Sverige och PrylInfo notiser, BetaAlfa och MindPark.
Bisonblog har också tagit upp iPhone-priserna:

När det blev klart att Telia skulle börja sälja iPhone för 3G-nätet i Sverige blev jag precis så upprymd som Andie beskriver i sitt inlägg ovan. Och lika nedstämd blev jag efter dagens besked om prisnivåerna. Datatrafik på internet och i mobilnätet ska vara som ström i eluttaget, dvs inte en exklusiv tilläggsprodukt – utan en given hygienfaktor inom alla abonnemang.

Andra bloggar om: iphone, Telia, pris, Steve Jobs, Apple, mobil, mobiltelefon, mobilt, smartphone

Arkiverad under: Scen Taggad som: iphone, pris, Telia

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in