Augustpris-nominerade journalisten och författaren Lena Sundström gästade Göteborgspostens monter på Bokmässan och berättade om sitt arbete med sin senaste bok, Spår. Boken är en dokumentär thriller, en välskriven, spännande bok om de tre svenska journalisterna som avslöjade det fula spelet när amerikanska CIA-agenter tilläts hämta två egyptier i Sverige och föra dem till Mubaraks fängelser i Egypten där de torterades.
Berättelsen är som rafflande och att läsa den är som att följa en amerikansk hårdkokt thriller. Ändå är inget påhittat, ingen är tillagt för dramaturgens skull, försäkrar Lena Sundström.
– Det är en helt sann historia, allt bygger på fakta och går att bevisa, säger hon. Ja till och med detaljer som om det står att någon har hål på en strumpa, då finns det bevis för att det var så.
– När jag började projektet bestämde jag mig för att jag inte skulle synas i berättelsen och allt skulle bygga på fakta och underlag som går att kolla upp. Jag sade till de tre journalisterna att jag ville ha tillgång till allt: deras mail, anteckningar allt och jag gjorde djupintervjuer med dem.
Lena Sundström har jobbat en hel del med grävande och undersökande journalistik. Hon har jobbat på Kalla Fakta och hennes bok ”Världens lyckligaste folk” nominerades till Augustpriset. När hon skriver måste det handla om mer än att skriva något spännande eller underhållande.
– Det räcker inte med en spännande berättelse för mig. Jag vill ha en berättelse som säger något om oss och vårt samhälle, säger hon.
De tre journalisterna som boken handlar om avslöjade att den svenska regeringen tillät amerikanska CIA-agenter komma till Sverige och på svensk mark föra bort två män som inte dömts i någon rättegång och inte fått sin sak prövad rättsligt. Journalisterna lyckas också bevisa hur de amerikanska agenterna gör likadant världen över, för bort människor utan rättegång. Göteborgspostens reporter frågade Lena Sundström om hon har några tankar kring varför Sveriges regering inte tycks reagera utan verkar fortsätta på samma spår. Han det ha att göra med att Anna Lindh var huvudansvarig? frågade reportern.¨
– Jag är lite kluven till att hon utmålas som huvudansvarig, sade Lena Sundström. Hon var visserligen föredragande minister men det var ju andra som hindrade de juridiska ombuden ifrån att få information i tid. Hela regeringar stod ändå bakom det hela och Mona Sahlin har ju i samband med senaste minnesdagen för Anna Lindh tagit upp att såväl Thomas Bodström som Göran Persson och stadsrådsberedningen var involverad.
Lena Sundström efterlyser att en oberoende kommission ser över allt som inträffat kring händelsen.
Relaterat för dig som vill läsa mer:
Här berättar Sveriges Radio om boken.
Här är en recension i Svenska Dagbladet.
Här är Göteborgspostens recension.
