Hiphopens tungviktare Wu-Tang Clan firar att det gått tjugo år sedan de släppte debutalbumet Enter the Wu-Tang (36 Chambers), med vad som närmast är en orginaluppsättning spelar de på Gröna Lund den 22 augusti.
Så här skriver Live Nation i ett pressutskick:
”Få grupper har haft så stor inverkan och betytt så mycket för en musikgenre som Wu-Tang Clan gjort för hiphopen. Klanen dök upp på allvar i början på 90-talet och satte sitt Staten Island i New York på musikkartan. Med blytung och skicklig rap tillsammans med skitiga beats lyckades de bygga upp en helt egen värld fylld av kampsports- och maffiafilmer, tecknade superhjälteserier i en cocktail tillsammans med de ursprungliga nio gruppmedlemmarnas egna brokiga erfarenheter. Hiphop-kollektivets historia är lika genomsyrad av kontroverser och genialiteter som den är mytomspunnen. Klanens medlemmar har sparkats från skivbolag, åkt in och ut från fängelser och mentalsjukhus och, framför allt, definitivt skrivit in sig i musikhistorien.
I oktober i fjol sade ljudgeniet, producenten och ryggraden – RZA – att han ville återförena klanen för att fira 20-årsjubiléet av det hyllade debutalbumet ’Enter the Wu-Tang (36 Chambers)’. Han indikerade att detta i så fall kunde vara gruppens sista viktiga uppdrag ihop och Wu-Tang skulle representeras med full styrka och professionalitet. Detta har nu blivit verklighet och den uppsättning av originalmedlemmar som ger sig ut på vägarna får oss att rysa av välbehag. RZA har samlat ihop inga mindre än Method Man, Ghostface Killah, GZA, Raekwon, U-god, Inspectah Deck och Masta Killa. Bara individuellt är de större än de flesta artister i genren.
Den 22 augusti har det alltså blivit dags att tillsammans lyfta händerna över huvudet, föra tummarna emot varandra och bilda ett hav av W:n. Det kommer bli tungt. Det kommer bli mäktigt. Det kommer bli en legendarisk kväll på Gröna Lund. Wu-Tang Clan Ain’t Nuthing ta Fuck Wit…”
