
Ni älskar dem inte
Originaltitel: Finders Keepers
Författare: Belinda Bauer
Översättare: Ulla Danielsson
Förlag: Modernista
ISBN10: 9174991116
Många föll pladask för ”Mörk jord” av Belinda Bauer som bland annat fick utmärkelsen Årets bästa kriminalroman av Crime Writer´s Association. Skildringen av människorna i trakten kring den brittiska Exmoorheden var en välskriven och spännande thriller. Jag hyllade den också, här.
När andra boken i serien – Skuggsida – kom slängde jag mig över den, fylld av förväntningar. Jag blev rejält besviken: den var en dålig kopia på den första hyllade spänningsromanen och betydligt slarvigare berättad. Fylld av olust efter att ha läst den orkade jag inte ens skriva en recension av den. Den har egentligen inget riktigt slut. När jag nu läst den tredje delen, är den som en fortsättning som hänger tätt ihop med både den första och den andra deckaren. För att få ut något av Skuggsida måste du helt enkelt också läsa den tredje delen, ”Ni älskar dem inte”.
Nu känner jag igen Belinda Bauer skickliga penna. Först och främst är karaktärerna som skildras fascinerade och träffsäkert porträtterade, det känns som om jag är med där i den sömniga lilla brittiska småstaden. Alla människorna är människor på gott och ont, med bra och dåliga sidor, precis som i verkligheten och några av dem får vi följa med in i deras innersta tankar. Steven från första boken fanns med på ett hörn i den andra boken och träder nu fram i en större roll igen. Hans lillebror Davey får vi också lära känna närmare och hur barn dras till det som är förbjudet och farligt återges trovärdigt.
Boken tar viss tid innan spänningen riktigt höjs – första två tredjedelarna av spänningsromanen är mer en skildring av livet i en självgod småstad – vilket jag tycker är bra. När spänningen sedan släpps loss är det svårt att slita sig.
Själva deckarhistorien handlar om hur några barn försvinner. Ett efter ett försvinner barn som lämnats ensamma i en bil. Kidnapparen har tagit barnet och lämnat ett lapp efter sig där det står: ”Ni älskar honom inte” eller om det är en flicka som rövats bort: ”Ni älskar henne inte”.
Det är en skrämmande och bitvis äcklig berättelse om människor som behandlats hjärtlöst och därför också blir förvridna i sitt känsloliv.
I och med den tredje boken i serien återupprättar Belinda Bauer sitt rykte hos mig i alla fall, även om den första boken fortfarande är den allra bästa i serien. Men nu ser jag ändock fram emot fler böcker av henne.
Fler som recenserat ”Ni älskar dem inte”:
Beroende av böcker och Lingonhjärta och Deckarhuset och Bokmilaskogen.