Artist: West of Eden
Titel: Ah!
Betyg: 4
Release: 21 mars 2012
Folkmusik och folkrock är en genre som tyvärr inte har några mer framträdande exponenter idag. Inte ens i Storbritannien med sin tradition ända tillbaka till 1950-talet med skivbolaget Topic och 60- och 70-talens Fairport Convention till folkpunkare som The Men They Couldn´t Hang och The Pogues.
Sandy Denny, den brittiska folkrockens mest levande röst är inte död, hon lever i Sverige och heter Jenny Schaub. Shirley Collins, brittiskt folkmusiks titan har en tvillingsjäl i samma Jenny Schaub och Fairport Convention lever i all önsklig välmåga under namnet West of Eden och är ett svenskt band.
Så skulle man kunna beskriva West Of Eden, detta för de flesta svenska musiklyssnare okända band som den 21 mars släpper sin sjunde platta. En i dessa tider av schlagergröt och kommersiell posörmusik förgiftade tillvaro kommer denna karamell av äkta musik och spelglädje parad med musikaliskt kunnande och kärlek till genren.
Där den utdragna plågan kallad Melodifestivalen med sin genomfalska och usla ”musik” ockuperar våra öron känns West of Eden precis som Thåström som en mental dusch som spolar bort lorten från kropp och själ. West of Eden har nämligen en sak gemensam med Thåström – äktheten och ärligheten. Bandet har något att säga och gör det övertygande precis som Thåström.
Att göra plattor kring ett specifikt tema är alltid lite riskabelt. I värsta fall blir det pretentiöst till övermått eller tröttnar man på temat som inte håller hela vägen utan tappar styrfart. West Of Eden klarar dessa blindskär (!) och lyckas skapa en platta som håller samman kring temat, havet och sjömannens lott men också successivt blir allt mer spännande. Än mer imponerande eftersom alla låtar är original och inga covers göre sig besvär.
Styrkan förutom Jenny Schaubs makalösa röst som i sin innerlighet, sin nakna direkthet och kristallklara skönhet är Lars Bromans lysande fiolspel och Kenneth Holmströms kraftfulla basspel som lyfter och ger plattan en fast och imponerande ryggrad. Jag skulle dock gärna se Jennys röst få lite mer utmanande uppgifter, så överraska gärna och ge Jenny en ruffigare låt på nästa platta. En låt där hon får ta ifrån tårna och för i varje fall stunden lämna sin Denny/Collins tonläge.
”Safe Crossing” är titeln på denna sjunde CD från ett band som i irländsk press utnämnts till ”The best of contempory folk” har alltså 2012 gjort en platta med havet som tema. Blundar lyssnaren både ser och känner doften han/hon av hav, segelfartyg men också av längtan och förtvivlan över sjömannens öde. Här finns makalösa titellåten ”Safe Crossing” där Martin Schaub ges fullt utrymme för sin berättarförmåga, här finns också på ett flertal spår Jenny Schaubs innerliga, känsliga och kristallklara röst och ges berättigat utrymme i den vackra ”Endurance”.
Den liksom sjömannens liv intensiva ”Coffin Ship” lämnar ingen oberörd. Topparna på plattan är så många att den nästan blir utmattande i sin bredd och styrka. Inspirationen finns där, Richard & Linda Thompson, Sandy Denny, Shirley Collins till Laura Marling idag. Men originaliteten och den oomtvistliga kvaliteten dominerar på ett sätt som vi alltför sällan får uppleva på svenska plattor. Att sedan också spela in i Sawmills Studio i Cornwall gör saken inte sämre.
Äkta musik vinner alltid i längden då den talar till lyssnarens känsla och tar dig på allvar. Må glittret synas för stunden, men glöms bort snabbt. Därför vinner West Of Eden lyssnarens hjärta. ”Safe Crossing” är en spännande Pandoras box som ger nya upplevelser vid varje lyssning – en platta som ligger mycket nära absolut toppbetyg.
Text: Ingemar EL Göransson
Läs även andra bloggares åsikter om West of Eden folkrock, skivrecension