Hamlet
Av William Shakespeare
Översättning Sture Pyk
Bearbetning, regi, scenografi Sunil Munshi
Scenografi och ljus Tobias Hallgren
Kostym Siri Areyuna Wilhelmsson
Koreografi Sacha Jean-Baptiste
Komposition Silvana Imam
Komposition och ljud Jonas Redig
Musik Nisj
Mask Susanne von Platen
Urpremiär 20 oktober 2023 på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm, kl. på Stora scenen
Stående ovationer. Ja premiärpubliken reste sig som en man och applåderade. Faktum är att redan inledningen av Hamlet (fantastiska Silvana Imam gör en imponerande, enastående rollprestation) fick applåder. En sak är jag säker på: Om William Shakespeare själv var med på något sätt, andligt eller från någon himmelsk dimension, då var han jättenöjd med denna föreställning. Detta var en sjusärdeles sprakande helhetsupplevelse som Shakespeare skulle älska.
Regissören har fått med en lång rad duktiga skådespelare, artisten, rapparen Silvana Imam är helt rätt som Hamlet, Peter Andersson som Claudius är precis så lysande som han alltid är på scen. Faderns vålnad, en black metal-karaktär, av Manuela Gotskozik Bjelke har fått ett ljud med eko så det känns utomjordiskt. Annika Hallin gör en beräknande känslokall drottning Gertrud, Hamlets mamma. Hela ensemblen är så BRA.
Föreställningens storhet bygger på flera starka pelare. Scenlösningen är enkel och ren när det gäller scenografin men samtidigt fantasifull med dimma och ljussättning – allt blir skrämmande magiskt. Att skådespelarna ofta hissas upp underifrån är både smart och uttrycksfullt. Den säger något om de låga ursinniga krafter inom människor som kan leda till en katastrof. Musikeoch ljud förstärker handlingen. Ett extra plus för föreställningen för den perfekta balansen med tal och språk som är en mix av ålderdomliga traditionella Shakespeare-verser, rap-texter från idag och vanlig normal samtalston – denna blandning fungerar helt perfekt.
Hamlet som musikteater fungerar för alla åldrar. Stadsteatern i Stockholm har i flera år nu haft ett program som lockar alla åldrar till teatern. Det kan finnas en risk att föreställningar förlorar sitt djup och blir utslätade och ytliga om de ska bli moderniserade, men den fällan hamnar inte regissören Sunil Munshis tolkning av Hamlet i. Här finns djup i denna mörka och tragiska skildring av en ung man som förlorat sin far och hans mamma gifter snabbt om sig med hans farbror. Mitt i sorgen möter Hamlet sin pappas vålnad som berättar att döden inte var naturlig. Pappans bror, Hamlets farbror, som nu gift sig med Hamlets mamma och tagit över kungakronan, mördade pappan. Hamlets pappa kräver att Hamlet ska hämnas. En blodig hämnd, kräver pappan. Hamlet är en symbol för unga som tvingas in i konservativa värderingar och uppgifter. Det är en urgammal berättelse, redan i äldre grekiska dramer, till exempel finns flera dramer med Orestes som hämnas mordet på sin far, Agamemnon.
I dagens Sverige är det kanske lite tvärtom när det gäller de gängkriminella. Där är det den yngsta generationen som blivit som mest förgiftad av hämnd. Regissören Sunil Munshi säger om sina tankar om Hamlet:
– Jag vill skapa ett dystopiskt rike av glam och dekadens där sårbara ungdomar kämpar för att överleva i en värld som styrs av vuxnas maktfullkomlighet och skoningslösa samhällsordningar. Publiken får följa Hamlets frihetskamp som havererar i tragik – där nyskriven kaxig musik pumpar i maffiga shownummer à la arenakonsert varvat med tät dialog och mustiga scenbilder.
Utan tvekan har regissören och hela teamet lyckats skapa en mustig, magisk, mystisk och samtidigt berörande skildring av en ung man som går vilse mellan alla känslor och krav han känner inifrån och utifrån. Jag hoppas att många, många lärare på gymnasier går på Hamlet med sina elever. Det finns mycket att fundera över och prata om kring denna version av Shakespeares Hamlet.
Shakespeare var alltid mån om att hans dramer skulle både vara tragiska och samtidigt ha komiska inslag. Också här har regissören förvaltat Shakespeares arv helt rätt. Ett exempel är hur Leif Andrées ganska mänskliga Polonius försöker vara en bra pappa som skyddar in sin dotter Ofelia och samtidigt vara en klok rådgivare åt kungen, men hans råd verkar snarare förvärra situationen och dessutom blir han av misstag skjuten av Hamlet. Senare återkommer Andrée som en lustig dödgrävare som sjunger ”Staten och kapitalet”.
Denna Hamlet har så många detaljer och balanserar mellan tragik och komedi och samhällskritik på ett imponerande sätt. Jag ska absolut se den fler gången.
Om regissören:
Sunil Kader Martin Munshi, född 9 maj 1972 i Danderyd, är en svensk skådespelare. Han var även med i bandet Sissy Prozac tillsammans med Ola Rapace. Munshi var regissör av Melodifestivalen 2018.
Om Silvana Imam:
Silvana Imam (tidigare under artistnamnet Silvana Solo), född 19 september 1986 i Klaipėda, Litauen, är en svensk rappare. Hon skivdebuterade i maj 2013 med albumet Rekviem och har därefter släppt albumet Naturkraft (2016) och Helig moder, som släpptes i februari 2019. Imam fick en Grammis som årets artist 2016 och tilldelades priset för årets liveakt vid Manifestgalan 2015 och 2017. Hon har medverkar i filmerna Väck mig när ni vaknat och Dogborn.
På scen
Hamlet Silvana Imam
Claudius Peter Andersson
Gertrud Annika Hallin
Vålnaden Manuela Gotskozik Bjelke
Polonius Leif Andrée
Laertes:Shebly Niavarani
Ofelia Isabelle Kyed
Horatio Carlos Romero Cruz
Rosencrantz Angelika Prick
Gyldenstern Emil Hedayat