Slottsskogen Göteborg
Betyg 4

Devo är ett av de där banden som jag lovat mig själv att om de kommer till Sverige så ska jag se dom. Det är 33 år sen de senast spelade i Sverige, och deras namn och budskap kommer ju från samma tes, att evolutionen gått för långt, och att vi behöver en De-volution. Vi lever idag den värld de tagit upp i sin musik, där mänskligheten utvecklats åt fel håll. Det känns som de förutsett allt från presidenter som ljuger till föraktet mot vetenskapen. De vad pionjärer när det gäller det visuella med många videor där dom såg ut som förvirrade vetenskapsmän.
Ja musiken, en dansant mix av punk och new wave. Det är 50 år sen deras första spelning, men de känns verkligen som moderna och med i tiden trots att säkert 85% av det som spelas på Way out west kommer från bandets storhetsdagar på 70-80-talet.
De kliver in på scenen med jackor det står Reverse Evolution, det låter väldigt bra. De bränner av den största hiten Whip it som låt nummer sex. Det är spänstigt och generöst, tar på sig typiska gula overaller som sen slängs ut till publiken. En souvenir jag gärna tagit mot.
Devo i version 2023 är kul, bra närvaro på scenen och det känns att de har kul. Vi på andra sidan har lika kul, och när freedom of choice klingar ut, så väntar jag på devos 100-årsjubileum, som utlovades till 2073. Det här var nog deras sista besök i Sverige och jag är glad att jag såg dom.
