Ur ett pressmeddelande:
Den göteborgska Karlstadtrion Detektivbyrån släppte den 3 september debutalbumet ”Wermland” och kunde en vecka senare konstatera att skivan gick rakt in på den svenska albumlistans 3:e plats!
Frågan är om ett albumdebuterande popband som släpper skiva på eget bolag någonsin förr har gått in så högt på albumlistan??
Recensionsbetygen har varit motsvarande höga; 4 av 5 i långt de flesta tidningar med enstaka undantag som t.ex. 6 av 6 i Svenska Dagbladet.
Det är inte bara i Sverige som Detektivbyrån väcker uppmärksamhet.
I början av 2009 kommer bandet att medverka med både egna låtar samt specialskriven musik i den amerikanska filmen ”Tenure”, en romantisk komedi med Luke Wilson i huvudrollen.
De har redan smygstartat på KB i Malmö och Smålands i Lund, den 27 september flyger de till Minneapolis, USA för att spela på Nordic Roots festivalen och sen börjar det på riktigt i oktober, då Detektivbyrån drar ut på vägarna för att spela hela Sverige lyckligt!
Datum:
8.10 Arvika, Ritz
9.10 Karlstad, Nöjesfabriken
10.10 Borås, Trädgårn
11.10 Göteborg, Foajébaren/Stadsteatern
17.10 Göteborg, Fängelset
25.10 Gävle, Spegeln
28.10 Sundsvall, Pipeline
29. 10 Luleå, Kulturens Hus
30.10 Piteå, Krokodil
31.10 Skellefteå, Pinkerton
1.11 Umeå, Pop Up
2.11 Örnsköldsvik, Musikhuset
5.11 Falun, Arenan
6.11 Stockholm, Debaser Slussen
7.11 Eskilstuna, Raw
15.11 Linköping, Skylten
Recension i Helsingborgs Dagblad
Svenska Dagbladet gav betyg 6