LISAS
Etiam
4
Inspelad i Saltboden Studio juni 2022 av Jon Fält
Producerad av LISAS
Gentle Music AB
Releasedatum: 3/2 2023
Har gett mig hän åt Lisa Rydberg & Lisa Långbacka ett par gånger live och debuten från 2017, utgiven och producerad av Sofia Karlsson, utsågs av recensenten till årets skiva. Var inte direkt ensam om att bli euforisk. Deras tonala konversationer på violin/ viola och accordeon rönte mycket lovord utomlands, högsta betyg i DN, belönades på Manifest-galan och rankades som ett av de viktigaste folkmusikalbumen någonsin av Lira.
Riksspelman och barockviolinist Lisa Rydberg verkar både i klassiskt sammanhang och skriver stråkarrangemang till popalbum, medan namnen Långbacka setts åtskilliga gånger av undertecknad med sitt dragspel i jazzig kontext, visgenren samt förekommit i artisters shower. Hon har spelat med Tomas Ledin, varit producent för Nobelbanketten och utsetts till årets dragspelare.
LISAS har med framgång turnerat i både Europa och USA, samarbetat med bland andra First Aid Kit och Lena Willemark, komponerat för Gävle Symfoniorkester och framträtt vid celebra utdelnings-evenemang. När de för över tio år sedan bildades ville de skapa ett eget rum, vilket musikerna utbildade vid KMH sannerligen lyckats med.
Inte utan att det märks att skivan kunnat tillverkas trots inte bara pandemin, utan också svårartad översvämning i studion. Går inte att ta miste på hur påverkade LISAS tycks vara av den sorgliga situationen i världen med svält- och naturkatastrofer, förtryck, Rysslands barbariska angreppskrig samt grasserande våldsvåg hemmavid. Skönheten som trädde fram på debuten får stå tillbaka för övervägande långsamma deppiga tongångar, vilket innebär att Etiam inte något lättsmält verk.
Elva genrefria stycken, samtliga arrangerade av LISAS, speglar allvaret i världen med oavvislig tyngd. På uppföljaren fortsätter man att låta instrumenten gå i dialog med varandra, genom att seren folkmusik möter barock, tango och nutida konstmusik. Ibland tangerar deras original vad som lite slarvigt brukar kallas ambient. Rondeau är från opera baserad på En Midsommarnattsdröm av Purcell vars stycke Hornpipe också inkluderats Bortsett från att minnas Pers Hans Olsson genom att tolka dennes Marias brudpolska är resterande kompositioner signerade någon av musikerna.
Å ena sidan ett genomtänkt och enhetligt sound du inte kan höra någon annanstans, som kongenialt speglar vår farofyllda och för så många en begränsande samtid. Å andra sidan lyser genomgående motsvarigheten till de förtrollande, tillika himmelskt vackra kompositioner som utgjorde stommen på debuten, med sin frånvaro. Minimalistiskt tonspråk och föredömliga spännvidden dur – diskant tillhör de vitala komponenter som förenar dessa album.
I Viridis (L. Rydberg) spelas långsammare och mer lågmält än någonsin tidigare, vilket inte säger lite. För mig symboliserar låten lidandet i världen, teodicéproblemet rent av. Upphovspersonen berättar att titeln ska ses som sökandet efter en oas i pandemins skugga. Finns fler liknande spår. Då krävs att man verkligen tar sats för att tillgodogöra sig budskapet, förvisso icke-verbalt sådant. Notabelt att vissa spår närmast hakar i varandra, utan tydliga avbrott.
Den berörande musiken genomsyras av sval eftertänksamhet. Som mest folkmusik låter det i Happy New Hugo (tillägnad Lisa Långbackas son) jämte ovan nämnda Marias brudpolska. Den melodin övergår raffinerat i långsam tango med stänk av ambient beat. I en annan sekvens anknyts till barockens regioner mer uppenbart än förr hos Lisas. Och i Polska på gränsen som med subtila skiftningar pågår i 4,30 präglas av visuell stämning som gjord för introspektivt soundtrack. Ambient så det förslår! Om du missade succén från 2017 kommer du förmodligen attraheras än mer av att mollbetonade tongångar planteras genom kontemplativt tilltal och instrumentalisternas målmedvetna skaparkraft. Denna gång flätas melodierna samman genom att självlysande summan blir större än dess beståndsdelar. Visst är Etiam konsekvent, unik och från inlåsning i genrer fritt svävande. Fast samtidigt orubbligt mörk och dyster, möjligen med en strimma av ljus.