Hedersgästen
Betyg 4
Svensk biopremiär 29 april 2020
Regi Atom Egoyan
En vacker film om kärleken mellan en förälder och ett barn och hur svårt det är att leva med en djup sorg, hur svårt det är att prata om de allra viktigaste, men också känsligaste sakerna i livet. Den storartade brittiske skådespelaren David Thewlis (Naken, Total Eclipse, The Big Lebowski, Harry Potter-filmerna, Justin Kurtzel’s Macbeth, Anomalisa, Wonder Woman, Fargo m m) gör åter en av sina stora rollprestationer, nu som Jim Davis, en eftertänksam far som älskar sin dotter och som i sin förtvivlan över att hon orättvist dömts till ett fängelsestraff söker svar och kanske hämnd.
Jims dotter Veronica sitter i fängelse och är oskyldigt dömd. Hon menar att hon förtjänar straffet för något annat hon gjort när hon var barn. Jim är frustrerad och försöker hitta något sätt att ändra hennes inställning och få henne frigiven tidigare.
Jim Davis är matinspektör. Han inspekterar restauranger och har makt att stänga dem. Han gör en fascinerande roll här. Han har makt över restaurangägarna men samtidigt har han ett hjärta för dem och vet vilken katastrof en stängning kan vara för dem. I coronatider som nu går det inte att låta bli att tänka att om han vore ansvarig inom Folkhälsomyndigheterna eller inom WHO skulle han kunna ha metoderna för att rädda världen. Vem vet. Hans karaktär är trovärdig, mänsklig och högst begriplig mitt i sin galenskap. Den som själv upplevt en stor sorg kan känna igen sig. Han ger gestalt åt alla oss vanliga människor som är högst lagom normala men drabbas av något hemskt tragiskt. Vad gör sorg och tragedier med oss? Denna film skildrar detta på ett underbart eftertänksamt sätt. Det är något av det bästa jag sett på film i år.
David Thewlissäger i en intervju i Dagens Nyheter om sin roll i Hedersgästen:
– Det var också ovanligt att få spela en lugn och stillsam figur för mig som är van att spela galningar, psykopater och excentriker.
Filmens regissör Atom Egoyan säger om filmen:
– Hur får vi tillgång till avgörande delar ur en persons liv när den inte längre finns kvar och kan berätta? Jag fascinerades av en far och en dotter som agerar konstigt mot varandra utan att någon av dem förstår varför. Det finns versioner av deras förflutna som tävlar om uppmärksamhet. De använder olika föremål för att signalera saker som ingen av dem kan prata om. I många av mina filmer så spelar tekniken en betydande roll i en värld av bortglömda ritualer och malplacerade offer. Jag är fascinerad av komplexiteten i hur sanningen till sist avslöjas. Det finns saker som en förälder inte kan berätta för ett barn och historier göms till det är försent.
Regissören Atom Egoyan står bakom verk som Next of Kin, Family Viewing, Exotica och Ljuva morgondag.