Green Day i Globen, Stockholm
27 januari 2016
Betyg 4
Pang, boom, inledningen är talande. Green day har öppnat och det sker med en enorm energi. Bandets sångare Billie Joe Armstrong rusar omkring som en ilsken iller. Ingen lugn start här, tar ungefär 0,4 sekunder så kommer den första uppmaningen om att stå upp, dock har vi på ståplats svårt att ställa oss upp, vi har fullt sjå att hänga med i kaoset framme vid ståplats. Det dansas, det svettas och det hoppas för fullt.
På scenen domderar Billie om allsångsövningar och gensvaret är stort, har långa stunder problem att höra bandet. Trion Green Day är på scen en sextett. Ett tight set, och det låter jäkligt bra, även för oss längst fram. Där är ofta ljudet grötigt på Globen men här är det riktigt bra. Green Day 2017 är powerpop med punkbas. Det plockas upp ett antal från publiken, och de flesta av dom får lämna scenen genom att stagedive ut. Killen som fick komma upp och spela gitarr med bandet slapp stagedive ut, och det hade varit lite riskabelt för han fick behålla gitarren han spelat på. Den optimala souveniren från en konsert. En annan gitarr bärs fram som en trofé på scenen, det är Björn Ulvaeus gamla gitarr, som lånats ut från Abba-museet.
Green day 2017 är tydliga med att Trump inte är välkommen på deras party. Ett party fullt med kärlek, och deras version av punk på tydliga ben från powerpopen. Finns ett parti i konserten som drar ner min annars ganska givna femma till en fyra. Många covers som kommer där och alla ligger ner på scenen. När Careless Whisper spelas på saxofonen trodde jag att det skulle bli en hyllning till fallna artister men istället blir det något annat. Något konstigt och sänkare av konserten. Den kunde helt enkelt ha tagit bort från låtlistan, för den är ändå lång. Konserten håller på i nästan två och en halv timme.
Just publikkontakten är det som lyfter denna konsert lite extra, ingen nyhet för den som sett Green Day förut. Armstrong gör att även denna kväll blir väldigt minnesvärd. Under två och halv timme är vi tillsammans i denna bubbla. En underbar bubbla och full med energi. Jag inser att detta är ett spektakel, men ett väldigt roligt sådant. Jag har som vana att spara lite konfetti från varje konsert jag är på. I vanliga fall är det svårt att i efterhand veta vilket konfetti som kommer från vilken konsert. Här är det inga problem. Varje liten konfettiflinga är märkt med Green day.
Ps. Ikväll spelar Green Day i Malmö. Grattis om du har biljetter, och kom i tid, för förbandet The Interrupters är riktigt bra. Om jag räknade rätt så brände dom av tio låtar på trettio minuter av riktigt bra punk-pop-ska-stil. Ds.








