Kraftwerk 3D på Stockholm Music and Arts
Stora scenen, söndag 31 juli 2016
Betyg 4
Kraftwerk är ikoniskt band. Ja det var många ikoner på scen under festivalens tre dagar. Kraftwerk är dock mer ikoner – de ligger om igen i frontlinjen för utvecklingen av vad musik kan vara.
För mer än fyrtio år sedan släppte bandet albumet ”Autobahn”. Deras första storhetstid då de skapade och gav ut ny musik var framför allt under 1970- och 1980-talet. Genom att bygga ihop sin musik från den tiden med 3D har de blivit i allra högsta grad tidsenliga och ligger i frontlinjen – igen. Kraftwerk är utan tvekan pionjärerna inom den elektroniska musiken.
Det var häftigt när de fyra männen äntrat scenen och ljuden till ”Numbers” ekade ut över publiken samtidigt som siffror snurrade på den stora bildduken på scen och siffror i 3D kom emot oss i luften. Det var snyggt och det var mäktigt.
Kraftwerk, den tyska elektronisk musik-gruppen från Düsseldorf bildades av Ralf Hütter och Florian Schneider, 1970.
Några av gruppens mest kända låtar är ”Autobahn”, ”Radio-Activity”, ”Trans Europe Express”, ”The Model”, ”The Robots” och ”Tour de France”.
Publiken var begeistrad, det märktes och de applåderade alla dessa klassiska låtar, ”Computer World”, ”Man-machine”, ”Robots” och ”Autobahn” med flera, alla med sin scenografis 3D-show.
Kanske det allra häftigaste var när ett ufo, ett flygande tefat, kom genom luften och landade på scenen bredvid de fyra männen i Kraftwerk. Fast det är svårt att utse bästa låt med 3D-show. ”Tour de France” med bilderna från det legendariska franska cykelloppet är fascinerande, fast det är med viss skeptisk jag ser denna hyllning till människors muskler med tanke på de stora skandaler med doping som om och om igen förekommer just i den sporten och i det loppet.
Kraftwerk 3D var den perfekta avslutningen på en mycket väl genomtänkt Music and Arts-festival. Det enda molnet eller minuset i Kraftwerks konsert är att den givetvis skulle bli ett ännu större mästerverk om vi fick njuta av den i en stor inomhuslokal där ljudet är perfekt och alla kan se bra och ingen har trötta festivalben efter att ha stått upp på konserter i dagarna tre.
Foto: BeA Nilsson