• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Vampire Weekend – bandet jag plockar med hem efter festivalen

28 juni, 2008 by Rosemari Södergren

Vampire Weekend imponerade på Aftonbladet på Acclerator:
Preppyskjortor och pluggisfrisyrer, hög gitarrföring och texter om kommatering och Paul Simon.
New York-bandet Vampire Weekend är långt ifrån ensamma på Accelerator om att bryta mot så många rock’n’roll-lagar som möjligt. Men ingen gör det lika mycket, och framför allt inte lika bra
.

För mig var Vampire Weekend det där man nästan alltid får med sig hem efter en festival: ett nytt band att lyssna på.

Här kan du lyssna på Vampire Weekend på deras sida på MySpace.

Jag hade inte lyssnat på dem alls före Accelerator. Nu har jag köpt >deras senaste skiva, som heter just Vampire Weekend.

Vampire Weekend spelar rockmusik som gör att det spritter i benen och man blir på gott humör.

I svenska versionen av wikipedia finns en kort beskrivning av dem:
Vampire Weekend är en amerikansk musikgrupp, bildad 2006 i New York och bestående av Ezra Koenig (gitarr), Rostam Batmanglij (keyboard), Chris Tomson (trummor), Chris Baio (bas). De spelar indiepop med influenser från afrikansk och klassisk musik.

Bandet slog igenom för en internationell publik i början av 2008 med sitt självbetitlade debutalbum, utgivet på skivbolaget XL Recordings.

Vampire Weekend – A-Punk

Relaterade artiklar om Accelerator:
AB: En miljon kan bli bestulna – på festival

AB: Indie den nya gubbrocken

Andra bloggar om: Accelerator, Vampire Weekend, indie, festivaler, musik, indiepop

Arkiverad under: Musik Taggad som: Accelerator, indie

Band of Horses – eller kungar på Accelerator

27 juni, 2008 by Rosemari Södergren

Band of Horses gästade Stockholm och Göteborg i april. Då var det slutsålt och jag missade dem. Nu är jag lycklig. Igår kväll – eller ska jag säga tidigt i morse – var de huvudnumret på invigningsdagen av festivalen Accelerator.

Vildvuxet bångstyrigt hår, skäggig och typ flanelskjortestilen – en slags ny hippie-era kan vara på gång med tanke på band som Band of Horses.

Foals, bandet före hade gått av scenen och scenarbetare började röja unden och plocka fram för soundcheck för Band of Horses. In bars en ställning med fem olika gitarrer, olika tjocka och olika färger. Strax efter bars ytterligare en lång rad gitarrer in. Snacka om att förväntningarna fylldes på. Scenen stod där, kompakt med ett stort trumset något bakåt det övriga, ett litet keyboard alldeles vid kanten längst fram på scenen tillsammans med ett stativ åt sångaren och sedan gitarrer, gitarrer, gitarrer.

Ja, Band of Horses spelar äkta gitarrbaserad pop/rock med vemodiga texter och en sångare med en röst som inte liknar någon annans.

Band of Horses sägs vara influerade av bland annat Neil Young (den tidiga Neil med Harvest-epoken måste det vara som åsyftas) och Radiohead och The Shins. Vemodigt, nasalt, lyriskt men ändå rockigt.

Jag fastnade för Band of Horses när de släppte första albumet: Everything All the Time 2006 med framför allt sången Funeral på. Den spelade till igår. Publiken sjöng med. Förstås.

Band of Horses vad höjdpunkten och finalen när Accelerator drog igång igår med fyra band på innescenen. De andra som spelade var Johnny Flynn, Wild Beasts och Foals. Jag bloggar om dem i ett egen inlägg lite senare idag. Band of Horses var det stora dragplåstret och det märktes. De har en utstrålning och självklarhet på scenen och naturlig förmåga till publikkontakt. Inte för mycket tjafsande och fjompande som Hives kan ha och inte stela som Dinosaur JR.

Revolver har en skön recension av deras första album:
Everything all the time’ är en mycket imponerande debut. Den innehåller egentligen alla komponenter man kan önska sig. Kompromisslösheten, utforskarglädjen, ärligheten, den avslappnade självdistansen och den fullständiga hängivelsen.

Det är inte helt förvånande att duon Ben Bridwell och Matt Brooke trots allt har många års försök till genombrott bakom sig. De har harvat på i olika halv- till heltråkiga band och spelat skäggiga ballader utan att få till större reaktioner än enstaka gäspningar. Många uppskattade visserligen deras gemensamma band Carissa’s Wierd, men ingen tog de riktigt till sina hjärtan och de passerade aldrig “talangfull”-stadiet.Vad som hände när de väl drog sina första ackord som Band of Horses vet jag inte, men förmodligen har det något med kemin att göra. Ett klassiskt fall av “summan övergår de enskilda komponenternas värde”. Trevligt är det hur som helst, för en ny generation youngsters har fått ett nytt Red House Painters att idolisera. Bara att invänta ett gäng mästerliga skivor i förnämsta vemod från Seattle, Washington.

Jag tänkte just på det också igår: att vi säkert har flera mästerliga skivor att vänta. De har ju bara hunnit ge ut två. Det finns många gamla rock- och poplegender som gör turnér och ger ut nya skivor. Oftast känns det så som att de inte når upp till sina forna dagar. Här är ett band som vi helt säkert inte nått sin topp ens utan kommer att ge ut ännu mer album och låtar som gör att vi ryser. Och konserter och spelningar. Jag kommer att hålla utkik efter Band of Horses och när de har en spelning någonstans jag kan gå på, då vet jag en som ska ta sig dit.

Lite fakta ut Wikipedia:
Band of Horses är ett indierockband som bildades 2004 i Seattle, Washington, USA. Bandet bestod ursprungligen av Ben Bridwell, Mat Brooke, Chreighton Barrett samt Rob Hampton. I februari 2006 gick även Joe Arnone med i bandet.

Bandet startades av Ben Bridwell och Mat Brooke, efter att deras tidigare band Carissa’s Wierd lade ner. De nådde snabbt stor framgång och fick skivkontrakt hos Sub Pop, efter att de släppt en EP på egen hand 2005. Året efter fick de uppträda på The Late Show with David Letterman, dock utan Mat Brooke som officiellt lämnade bandet 25 juli 2006 för att satsa på sitt andra band, Grand Archives.

Min bloggkollega Anders var också där och han hade fotograf-ackreditering och kunde stå på första raden där fotografer och filmare får stå under de tre första låtarna. Så håll utkik efter hans blogg för bra bilder. Han bloggar här och i Aftonbladets Festivalblogg också.

Conan the Librarian är en annan bloggare som är såld på Band of Horses.

Band of Horses finns förstås också på MySpace.

Ikväll fortsätter Accelerator och det stora dragnamnet då är Duffy, som ju förmodligen också ska göra en låt till James Bond.

Uppdatering: DN:s utsände på Accelerator gillade också Band of Horses.

Andra bloggar om: Accelerator, indie, alternative, Band of Horses, film, musik, festival Twingly

Arkiverad under: Musik

Michael Bolton och Obama och hans ipod och FBI-jakt på fildelning av Guns n’ Roses Chinese Democracy

26 juni, 2008 by Rosemari Södergren

Ett litet hopplock av kul saker som kan vara bra att plocka fram vid fredagsfikat:

Michael Bolton skulle varit med på Allsång på Skansen på 29 juli. Nu har han hoppat av. Anledningen uppges vara att han inte hunnit bli klar med sitt nya album.

Vad lyssnar demokraternas presidentkandidat Barack Obama på i sin ipod?

– Jag har förmodligen trettio Dylan-låtar i min iPod. Jag tror att jag har hela “Blood on the tracks”-albumet där. “Maggie’s farm” är, faktiskt, en av mina favorilåtar under den politiska säsongen. Den talar till mig när jag lyssnar till politisk retorik, säger Barack Obama till Rolling Stone.

Andra artister som faller presdientkandidaten i smaken är cellisten Yo-Yo Ma, rocksångerskan Sheryl Crow och hiphopstjärnan Jay Z. Med Dylan och Springsteen i mixen saknas bara lite dödsmetall och punk för att täcka in alla tänkbara lyssnargrupper.

Från DN som i sin tur hittat dessa uppgifter hos rockmagasinet Rolling Stone som har en lång intervju med Obama om hans musikintresse.

Här är intervjun i Rolling Stone med Obama.

I Rolling Stone har DN kanske också hittat nyheten om att FBI stormade in och grep en person som är bloggare och som delat ut nio låtar från Gun and roses ännu osläppta album Chinese democracy. >Rolling Stone rapporterar:

Last week, the Internet was rocked when California blogger Kevin Skwerl posted nine newly leaked Chinese Democracy tracks, including three previously unheard songs allegedly from Guns n’ Roses long-awaited album. Skwerl — who used to work in the distribution department of Universal Music and is now a Web designer — runs the blog Antiquiet, and says he received the tracks from “an anonymous online source.”

Yesterday Skwerl was surprised to find himself face to face with two FBI agents who paid a visit to his day job.

Fast, DN skriver, att nio låtar läckte ut nyligen. Det har funnits ett otal varianter av låtar utläckta på fildelningsajter i minst två år från detta album som aldrig verkar bli klart. Det är väl så att Chinese Democracy tar tid. Både i Kina och på skivan.

Andra bloggare som tagit upp Boltons avhopp: Maddafakka som utropar Yippi.

Relaterade artiklar:
Aftonbladet: Bolton nobbar Skansen

Andra bloggar om: musik, ipod, fildelning, Obama, Bolton, allsång, Skansen

Book Mark it-> del.icio.us | Reddit | Slashdot | Digg | Facebook | Technorati | Google | StumbleUpon | Window Live | Tailrank | Furl | Netscape | Yahoo | BlinkList

Arkiverad under: Musik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1762
  • Sida 1763
  • Sida 1764

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in