• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Filmklipp från Springsteen i Köpenhamn

30 juni, 2008 by Rosemari Södergren


Till helgen spelar The Boss – Bruce Springsteen – i Göteborg. Och det börjar märkas. Kulturbloggen har fått flera mail från konsertarrangören med tips på Springsteenböcker och annat att ladda med inför spelningarna i Ullevi.

I helgen spelade Bruce i Köpenhamn. Aftonbladet hade Markus Larsson på plats, som skriver att bossen gjorde så gott han kunde men att publiken var stel.
Allt är dock inte lika magnifikt.

Det beror främst på det svaga gensvaret från publiken. Utan det betydelsefulla samspelet tappar musiken en viktig dimension. Och efter ett tag börjar E Street Bands energi att mattas.
Men de ger sig inte. Inte ens efter en lång svacka i mitten.
De hamrar fram extranummer efter extranummer. När ett av dem inte fungerar hivar de fram ett till. Och ett till. Och ett till …
De kämpar, trots motståndet, fram en tung och mullrande final.

Det är riktigt snyggt skrivet av Markus Larsson, jag kan se det framför mig. Larsson menar att det då kan bli två mycket bra konserter i Göteborg. Jag förmodar att han tänker att publiken i Göteborg ska vara mer lättflirtad och hänga på mer. Men det vete katten. En stor del av Springsteens publik är medelålders, som Springsteen själv, men de har inte nått denna ålder med samma energi som The Boss kanske. Det går att ge järnet när man är medelålders också. Fråga mig. När jag var på Van Morrisons konsert i Göteborg i våras då reste sig alla i publiken och dansade och var med på noterna. Och där är ändå Van inte direkt någon publikfriare. Så det är klart det går att få igång en publik som har en medelålder på annat än 20.

Förmodligen är jag bara avundsjuk. Jag hade biljetter till en av Göteborgsspelningarna men fick ändrat jobbschema och kan inte åka ner till Götet.

Här ett filmklipp från spelningen i Köpenhamn söndag 29 juni (Bruce Springsteen – Living in the future, Copenhagen 2008):

Och så här ser samma låt ut när den är inspelad av mer proffsiga filmare:

Andra bloggar om: Köpenhamn, Bruce Springsteen, The Boss, rock, musik, Ullevi, filmklipp, video

Arkiverad under: Musik Taggad som: Bruce Springsteen, Köpenhamn, Video

Musiknoterat: Therese Engdahl, Åsa Rydman och Fredrik Swahn

29 juni, 2008 by Rosemari Södergren


Några musiknotiser:
Ny singel från Therese Engdahl 2:a på Cdons nerladdningslista

Fd Eurodiscodrottningen Therese Engdahl har visat att hon är att räkna med som popsångerska med nerv, personlighet och känsla. Albumet Out Too Deep som släpptes tidigare i år har fått strålande recensioner. Hennes första singel debuterade på topplistan och nu ser det ut att gå samma väg för ”What about you” som idag ligger 2:a på Cdons nerladdningslista.
Hon blandar eget material med specialskrivna låtar från kända låtskrivare som även skriver åt bla Backstreet Boys, Westlife, Ana Johnson och Darin.
i hjärta och själ” säger hon. Singeln ”What about you” har helt enkelt allt som en bra radiolåt ska ha!

Låtskriverskan & sångerskan Åsa Rydman är tillbaka i Sverige efter internationella framgångar. På söndag testas hon på Svensktoppen.

Åsa Rydman är inte okänd i Sverige. Hon har vid ett flertal tillfällen intervjuats i svensk press och framträtt på TV och radio. I mitten av maj figurerade hon i flera tidningar och radio som initiativtagare till Chick Singer Night i Sverige. Men det är i USA hon har haft sina största framgångar. Åsa har uppträtt på kända musikscener som The Fez, CBGB’s och The Livingroom, hon har skrivit ledmotivet till en Hollywood-film med Anthony Michael Hall (The Breakfast Club, The Dead Zone), medverkat som sångerska i en film med Cameron Diaz, delat musiker med Rod Stewart och Dido, en isländsk stjärna har spelat in en cover på en av hennes låtar och mycket mer. Nu har hon flyttat tillbaka till Sverige och släpper nu singeln ”World in color” från sin kommande skiva ”Where I Belong”.

Fredrik Swahn – Förlåt
Fredrik är som vanligt multiaktuell. På söndag avslutar han jobbet som konferencier i Kungsträdgården i Stockholm under den stora EM-satsningen den 12-27 juni med bland annat nya singeln Förlåt. Även aktuell som allsångsledare tillsammans med Babsan, med ny skiva, som konsertarrangör hemma i Stjärnsund och mycket mer.

Arkiverad under: Musik

Direktblogg från Glastonbury: Winehouse slog till åskådare

29 juni, 2008 by Rosemari Södergren

Amy Winehouse sjöng de sista två sångerna i sin spelning i den stora musikfestivalen i Glastonbury, Storbritannien, i säkerhetszonen. Hon hade då slagit till en åskådare.

Aftonbladet:

Amy Winehouse slog till en åskådare under sitt framträdande på festivalen i Glastonbury.

Det var när den 24-åriga sångerskan framförde superhiten ”Rehab” som incidenten inträffade. Winehouse gick ut på scenkanten och hamnade plötsligt i bråk med en person i publiken.

– Utfallet inträffade när någon försökte slita tag i hennes hår. Det var därför hon reagerade, säger en talesperson till Daily Mail.

Hur och varför hon hamnade där är lite oklart men hur var visst arg på någon i publiken. BBC har en bloggare på plats som postar friskt därifrån:

Amy Winehouse played the last two songs in the security pit, teetering on – and falling off – a ledge right in front of the crowd.

There was a flashpoint when she appeared to lash out at a member of the audience. I didn’t see what provoked it.

Ja där kan vi prata om spännande festival med stort startfält.

From Shakin’ Stevens to Jay-Z via James Blunt, Amy Winehouse and many more, Glastonbury’s main stage has one of its most eclectic ever line-ups on Saturday.

Fast James Blunt skulle jag ha hoppat över om jag var där. Han är inte riktigt min typ av musik. Not my cup of tea.

Intervju och reportage om Amy Winehouse och Shakin Stevens inför Glastonbury:

Relaterat: Blöt start på Glastonbury.

Andra bloggar om: glastonburyfestivals, Glastonbury, Winehouse, musik, soul, festival, festivalblogg, musikfestival, James Blunt

Arkiverad under: Musik Taggad som: Glastonbury

Filmklipp med NOFX och Bad Religion samtidigt på West Coast Riot

29 juni, 2008 by Rosemari Södergren

Dragplåstren Bad Religion och NOFX är i mina öron lika flåshurtigt jobbiga som deras svenska fans Millencolin och No Fun At All. Samtliga har sin storhetstid mer än ett decennium bakom sig. Skriver Fredrik Strage i DN om endagsfestivalen West Coast Riot.

West Coast Riot blev tydligen lyckad åtminstone publikmässigt.

Sommarens nykomling, den renodlade punk/hardcore-festivalen West Coast Riot i Frihamnen, Göteborg gjorde succé igår. Festivalen hade 10 800 besökare som bland annat såg NOFX, Bad Religion och Millencolin på scen.

”Det känns skitkul att vi överträffar till och med våra egna högt ställda förväntningar på West Coast Riots första år” säger Totte Lundgren, representant för arrangörerna Kulturbolaget, Live Nation och PK Musik. Från festivalens hemsida.

NOFX hemsida.
Om NOFX från Wikipedia:

NOFX, rockband från USA, känt för att odla en image av kompromisslöshet gentemot media, och att få fram sina budskap med en hel del humor i form av bland annat ordlekar. Bandnamnet sägs vara taget ifrån ett gammalt hardcoreband vid namn Negative-FX.

Bandet bildades 1983 i Los Angeles och har släppt merparten av sina album på Epitaph, men ett antal album har släppts genom Fat Wreck Chords, ett skivbolag som ägs av NOFX basist tillika sångare, Fat Mike. Bandets första alster kom ut på Mystic Records, något bandet helst verkar vilja glömma. Bland influenser har Bad Religion, Misfits, Minor Threat, Descendents med flera omnämts.

Och redan finns förstås en hel del från West Coast Riot på YouTube:
NOFX and Bad Religion live at West Coast Riot 2008: On NOFX´s last song bad religon came out! 😀 you can see a little bit of lagwagon in the background too! 🙂

Andra bloggar om: punk, West Coast Riot, Göteborg, NOFX, Bad Religion, Fredrik Strage

Arkiverad under: Musik Taggad som: Göteborg, Punk, West Coast Riot

Kent och Peace & Love

28 juni, 2008 by Rosemari Södergren


Kent får bra betyg för sin spelning på Peace & Love-festivalen i Borlänge.
Aftonbladet:

”Om du var här” glider över i ”Dom andra” med utsökt discoelegans, vi får en lovande helt ny låt som heter ”Håll ditt huvud högt” och när Jocke Berg lägger in ”Utan dina andetag” som första extranummer är få ögon helt torra.

En liten revansch, som lär utvecklas till ännu en stor Kent-sommar.

Det låter ju jättespännande, eftersom Kent gör en rätt stor turné i sommar så chancen att se dem någonstans är ju rätt stor. För två år sedan när jag hörde dem senast, på Hultsfred, var musikkritikerna inte lika nöjda. Fast jag tyckte de var bra då med.

Peace & Love-festivalen har ju vuxit och är nu större än Hultsfred. Men stor eller inte, PO Tidholm på DN verkar inte så där jättenöjd och kallar festivalen för vag:

Det är mycket jämfotahoppande och armviftande och ibland känns det som att vara på Mora Träsk-konsert för vuxna. Manu Chao kommer undan med att vara välmenande och vänster, men egentligen är det pub­liken som laddar de superenkla låtarna med innehåll.

Men det kan man å andra sidan säga om rätt mycket musik.

Här en bloggare som varit på spelning med Kent tre gånger nu.

Andra bloggar om: Kent, Peace & Love, Borlänge

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kent, Peace & Love

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1761
  • Sida 1762
  • Sida 1763
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in