• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Filmklipp med Moto Boy, Gentle Touch och Robert Svensson från konserten på Debaser

17 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

Moto Boy har jag lyssnat på sedan han släppte sin skiva i våras. Han är helt otrolig: svartsminkad kring ögonen, rött läppstift, tajt skinnjacka och så sjunger han som en gosse i världens främsta gosskör.

På Debaser Medis hade flera mindre skivbolag samlat några av sina mest intressanta nyare artister till en skön konsertkväll. Moto Boy var ett av höjdnumren. Han startade sin spelning genom att stå bakom ridån och börja sjunga med sin helt underbara stämma, en sång som närmast var sakral i sin stämning. En bit in i sången drogs ridån undan och han stod där och ser ut som en gothmusiker, spöklik.

Han sade något kryptiskt om att det var hans nästsista konsert. Jag hoppas att han menade för i år. För Moto Boy är en artisk som bara måste fortsätta. Här är Moto Boy på MySpace.

Jag missade de första banden under kvällen, det startade redan vid 18-tiden och sista bandet för kvällen kunde jag inte heller se, för jag måste hinna med sista pendeltåget: Men jag hann se Yamon Yamon, ett band av mer rockkaraktär och som många snackade om hela kvällen, Per Egland med musik av Kent-stil men med mer politiskt samhällsinriktade texter där också FRA-lagen fanns med i en låt, Robert Svennson, ett helskönt band från Blekinge som i vissa låtar påminde mig om The Concretes och Shout out louds och Gentle Touch, en dansvänlig elektronisk musik som fick igång publiken att dansa.

DN tipsade häromdagen om The Swedish Modell på Debaser Medis i Stockholm på lördagskvällen där följande artister spelade: The Kid, Motoboy, Per Egland, Marions, Robert Svensson, Yamon Yamon och Gentle Touch.

Här filmklipp från kvällen:

Moto Boy

Moto Boys öppningssång:

Gentle Touch

Robert Svensson

Andra bloggar om: Indie, Moto Boy, video, Stockholm, konserter, Indie, Alternative, Debaser, skivbolag, Robert Svensson, Gentle Touch

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Konserter, Stockholm, Video

Samlade länkar: Viss fildelning tillåts i Tyskland, The Swedish Model för musik i tiden och konsten att få in Flac-filer i itunes

15 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

Intressanta länkar för den som är intresserad av musik och frågor kring hur vi lyssnar på musik idag.

The Swedish Model: musiker och musikbolag som är redo att ta steget in i världen som den är på väg att bli för musikbranschen, som inte vill jaga fildelare utan anpassa sig till verkliga förhållanden.

De har en jättespännande startupp-konsert på lördag kväll på Debaser Medis i Stockholm med till exempel Moto Boy.

Dagens Nyheter:

The Swedish Model består av flera oberoende skivbolag som i helgen ordnar popfestival i Stockholm. Men på sikt är målet att förändra hela musikbranschen – med positivt tänkande.
…

– Det går ju inte att stoppa utvecklingen. I stället för att jaga fildelare ser vi nätet som ett utmärkt sätt att nå ut med våra artister. Det gäller att ta vara på det kreativa, att återställa fokus på själva musiken.

Andres Lokkos intressanta fundering kring musiklyssnande idag i Svenska Dagbladet måste läsas av musik och teknologi-intresseradde:

Internet är allas vår skivsamling
Internet är sitt eget bibliotek, allas vår gemensamma skivsamling. Varför ska jag ens låta ­musiken ta upp plats i datorn när jag bara kan lyssna på den när och var jag vill? Någon någonstans har ju garanterat lagt den på youtube eller så finns den ”streamad” på artistens egna hemsida.

Det kommer på alla håll, nej kommer inte: det är här. Spotify, streaming i 3:s mobilmusiktjänst, streaming i Nokias musiktjänst, YouTube, Myspace, musikerna egna hemsidor, radio i lastfm och nu till och med en applikation du kan hämta till datorn/iphone/ipod för att lyssna på musik streaming i itunes eller liknande program.

Tyskland har vaknat till: Tyska fildelare tillåts dela ut 3.000 låtar, berättar Metro:

I delstaterna Nordrhein-Westfalen, Bayern, Baden-Württemberg, Sachsen och Sachsen-Anhalt har åklagarna nu fått order om att inte åtalas fildelare som inte delat ut mer än cirka 3.000 låtar eller ca 200 filmer. Allt under dessa mängder anses som fildelning för privat bruk, skriver Suddeutsche zeitung.

Och ett problem i itunes är numera löst: Så spelar du upp FLAC-filer i iTunes, från IDG:

För att kunna spela upp FLAC-filer i iTunes rekommenderas det fiffiga scriptet Fluke. Efter installation är det bara att dra och släppa musikfilerna på ikonen och vips hamnar alla låtar i iTunes bibliotek. Som en bonus bibehålls alla metataggar och eventuella omslagsbilder.

Fluke är gratis och kan laddas ner från Google Code.

Lyssna på underbara Moto Boy:

I Inte utan min ipod har jag också bloggat om detta:
Nu kan du ha strömmande musik till din iphone, ipod eller dator via itunes

Fluke tar FLAC till itunes

Andra bloggar om: itunes, fildelning, pirat, piratfrågor, upphovsrätt, FLAC, streaming, den svenska modellen, kulturfestivalen, Debaser, Moto Boy, video

Arkiverad under: Musik Taggad som: fildelning, itunes, Video

Hoppsan, Lenny Kravitz blir frontman i Velvet Revolver

12 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

Velvet Revolver kickade ju sin sångare Scott Weiland under rätt stort rabalder. Nu är det klart vem som kommer istället, om vi ska tro på tidningen Sun och Aftonbladet.

Supergruppen Velvet Revolver har fyllt luckan efter sparkade sångaren Scott Weiland.

Ny i skutan är ingen mindre än – Lenny Kravitz.

Fakta om Velvet Revolver från Wikipedia – och jo minsann, där står också redan att Lenny Kravitz blir ny fronman:

Bandet bildades av ex-Guns N’ Roses medlemmarna Slash, Duff McKagan och Matt Sorum år 2002. Andregitarristen Dave Kushner och sångaren Scott Weiland tillkom senare, 2002 respektive 2003.

Efter att bandets debutalbum Contraband blivit en succé och sålt dubbel platina i USA, har bandet turnerat intensivt. Bandet var aktuellt 2005 med låten ”Come On, Come In”, som finns på soundtracket till filmen ”Fantastic Four”.


Velvet Revolver släppte uppföljaren till debutalbumet Contraband den 3 juli 2007. Albumet heter Libertad och den första singeln från albumet heter ”She Builds Quick Machines”. Singeln släpptes i slutet av maj. Sångaren Scott Weiland var sist i gruppen ut ur sitt missbruk, men alla bandmedlemmar har använt droger och kommit ur beroendet. Detta är någonting som uppenbarligen varit lättare sagt än gjort.

Två av medlemmarna gjorde någonting åt sina beroenden först då allvarliga diagnoser med dödlig utgång började dyka upp. Duff fick beskedet att hans lever mycket väl kunde explodera om han endast drack en klunk alkohol till. Gitarristen Slash fick ca tio år senare veta att han hade ett virus i hjärtat vilket kunde leda till döden inom två till sex veckor.

Den 1 april 2008 meddelade bandet att sångaren Scott Weiland sparkats.

För att ersätta Weiland har bandet bl a använt sig av auditions via en sajt på nätet, och den 12 augusti 2008 offentliggjordes Lenny Kravitz som bandets nya frontman.


Däremot står det inte ett ord om det på Velvets Revolvers hemsida
. Än.

You’re no different to me och Ida Nyman bloggar också om det.

Andra bloggar om: Velvet Revolver, Lenny Kravitz

Arkiverad under: Musik

Leonard Cohen återvänder till Sverige

12 augusti, 2008 by Jonatan Södergren

Efter den kritikerrosade spelningen på Sofiero Slott i somras är det nu klart att den snart 74-årige legenden återvänder till Sverige för två konserter. Den tolfte oktober intar han scenen på Scandinavium i Göteborg och tre dagar senare besöker han Stockholm för att spela på Globen.

Utöver turnén så planerar, Cohen som valdes in i rockens Hall of Fame, tidigare i år att släppa sitt tolfte och än så länge namnlösa album till hösten.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Musik

P!nk är tillbaka

11 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

P!nk är tillbaka, skriver Sony i ett pressmeddelande:

Idag (11 augusti) är det premiär för P!nks nya singel ”So What”. Låten är det första vi får höra från det kommande femte studioalbumet med release den 29 oktober.

Världsstjärnan P!nk har än en gång jobbat ihop med producenten Max Martin, resultatet är den nya singeln ”So What” som släpps idag. Låten är rockig, kaxig och up tempo. Videon, som har premiär i slutet av augusti, har regisserats av Dave Meyers som bland annat gjorde ”Stupid Girl” och vann MTV Video Music Award för ”Best Pop Video”.

Sedan debuten år 2000 har P!nk, Alecia Moore, tagit hem ett flertal prestigefulla priser och sålt 22 miljoner album världen över. Den 29 oktober släpper P!nk sin nya platta.

P!nks tidigare album innefattar:
I’m Not Dead (2006)
Try This (2003)
M!ssundaztood (2001)
Can’t Take me Home (2000)

Pinks hemsida

På YouTube har den nya singeln funnits några dagar redan:

Andra bloggar om: skivnytt, video, P!nk, YouTube, So what, singel

Arkiverad under: Musik Taggad som: skivnytt, Video

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1752
  • Sida 1753
  • Sida 1754
  • Sida 1755
  • Sida 1756
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in