• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Stockholm Jazzfestival: Rickie Lee Jones – Fanns mycket att jubla åt

12 oktober, 2015 by Mats Hallberg

rickieleejones

Stockholm Jazzfestival
Rickie Lee Jones & Stockholm Art Orchestra på Stadsteatern – 9 oktober 2015
Betyg 5

Av någon anledning blir invigningen förskjuten. Efter uppskattningsvis tjugo minuters försening är man redo. Då har Christina Jutterström och Sarah Riedel hunnit framföra några väl valda meningar. Apropå kvällens begivenhet säger konstnärlige ledaren Riedel två väsentliga saker. Dels att hon anser att skivan Pop Pop befriade jazzsången, dels att aftonen blir startskottet för en ny föränderlig ensemble. Jag har sett 60-åringen en gång i Göteborg utan att det gjorde något större avtryck. Vidare har jag fyra LP som vårdas ömt.

Svartklädd iförd hatt äntrar Rickie Lee Jones den rymliga scenen tillsammans med sitt band från Montreal och eminente vibrafonisten Mattias Ståhl. Hon hälsar den utsålda salen med orden ”vi är så exalterade över att få spela med den här utvalda orkestern.” Blir omgående igenkännbara takter och dito sång. Weasel and the white boys cool är först ut. Därefter hörs ett koppel av sånger från nya plattan The other side of desire. Den är helt okej, men ändå inte riktigt i paritet med hennes tidiga material. Damen som föredrar att vara utan sina röda högklackade skor, stuvar spontant om i planeringen. Hon lägger in Chuck E´s in love från -79 eftersom hon vet att publiken efterfrågar hennes genombrott som kryddas med fingerknäpp.

Jag vill ge mina motiveringar till fullpoängaren. Det liksom distanserade ljudet var excellent, vilket nog kan ha berott på hur det var extra uppmickat inför radiosändning. Öronproppar behövdes inte trots att jag satt nära. Vi slapp också fullständigt störande bas. Arren från Frank Plante och alldeles särskilt Carl Bagge var ytterst smakfulla.. Musikerna var till mer än belåtenhet, faktiskt helt ljuvliga. Den inhemska stråkkvartetten förstärkte det lyriska draget som präglade konsertens hundra minuter. Och till och med gitarrsolot med hjälp av effektpedaler var en enorm njutning. Klangrika melodier vilade på en bädd av Americana, kammarmusik och blusaktiga underground-visor.

Några randanmärkningar kan dock framföras. Jones tappade något greppet om mig i det avsnitt där hon gjorde ett knippe standardballader. Vidare blev trion träblås ganska njuggt behandlade, fast Lisen Rylander fick visa framfötterna. Men Jonas Kullhammar var trist nog ganska malplacerad.
Kvällens stjärna har en gäll gripande röst som frambringas genom att forma munnen på ett märkligt vis. Genrerna var som antytts många, till och med recitation till barnbok och Louisiana-style förekom. När hela okestern gjorde On Saturday adternoons in 1963 var det andlöst vackert. Hon avslutade solo på akustisk gitarr med en vidunderlig version av Satelites. Andra hits vi indentifierade var It must be love, The horses och Coolsville. I sist nämnda klassiker var det stompigt värre, fast ändå på halvfart. En makalös låtskrivare som kan vara lynnig, verkade lika nöjd som oss i publiken: God bless you, hope you live to see my next show here.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Rickie Lee Jones, Stockholm jazzfestival

”Innertrion” i Broder Daniel avslutade årets Bokmässa

28 september, 2015 by Mats Hallberg

broderdanielomslag

Några hardcorefans fanns på plats utanför Svenska Mässan redan tidigt på morgonen. Själv vet jag att jag såg Broder Daniels uppmärksammade konsert på Göteborgskalaset bananpiren -05 och tror mig även ha sett dem på 90-talet när Nöjesguiden hade ett evenemang på Trädgårn, också i Göteborg. Mot all förmodan blev inte seminariesalen med djup a ´la amfiteater helt fullsatt. När jag googlar på nätet hittar jag spekulationer om att bandet skulle uppträda. Men det var tydligen aldrig aktuellt. I väntan på att poporaklet Per Sinding-Larsen (PSL) äntrade scenen tillsammans med journalisten Pia Landin och tre av intervjuobjekten, fick publiken titta på videor med gruppen. Var kul att se att före detta kulturministern Leif Pagrotsky fanns i publiken. Anledningen till denna hajpade tillställning var att ett pågående arbete skulle presenteras: Biografin Till det yttersta – Berättelsen om Broder Daniel. Boken håller på att färdigställas av Pia Landin med planerad utgivning i mars 2016. Upprinnelsen till hennes intresse , hon som mest lyssnade på Kent enligt PSL, var att hon skulle skriva en artikel om Daniel Gilbert. Då snubblade hon över gruppens remarkabla historia. Drevs då av att vilja veta varför man skrev sådan här musik, med från början raka texter. Hur gjorde BD frågade hon sig. Innan samtalet med de tre närvarande bandmedlemmarna Henrik Berggren, Pop-Lars Malmros och Theodor Jensen, satte nämnda poporakel in BD i ett sammanhang med en vältalig harang.

”Jag startade ZTV, var med om indiescenen, en scen som efter ett tag blev mycket kofta, således lite könlös. Då händer något i Göteborg, något som skramlade i början. Det var en cadillac lastad med kaos. Den vänder upp och ner på välkammade Sverige, likt Nick Cave´s Birthday Party. De signalerade oreda, vilket är nyttigt för alla samhällen att ha. Idag är återigen de flesta artister välkammade och välekiperade, fast det finns några undantag så som Maskinen. BD är ett av de band som betytt mest för mig. Vilka var de? Var kommer de ifrån?”

Sedan uppmanas bokens författare att läsa baksidestexten, vars fokus anspelar på Anders Göthbergs självmord och sista (hyllnings)spelningen, den som ägde rum på WOW 2008. Andra formuleringar handlar om att musiken var på liv och död, ett hopp i mörkret. Står vidare att branschen ursprungligen dömde ut dem, att hjältarna var Iggy och the Smiths samt att deras ledmotiv var ”hela livet ska vara som ett konstverk.”

Henriks första replik var att tala om, att man inte säger nej när det kommer ett sådant här erbjudande, medan Lars från början var mer skeptisk. Han sa att det krävs mycket energi och en lång startsträcka för att komma igång, fast han lade samtidigt till att det var en ära. Theodor hade extremt svårt för att bestämma sig, huruvida det med en ny bok kan komma fram nyheter om BD. Han såg erbjudandet ur ett mer egoistiskt perspektiv. Henrik iförd hatt och sittandes närmast Landin, menar att största behållningen personligen varit att få frågor som inte tidigare ställts. I ett senare skede poängterar han vitsen med att prata om allt när en blir intervjuad till en bok. Säger att det inte finns något som är jobbigt, varvid Lars hänger på genom att slå fast att det inte existerar något gammalt groll. Landin är glad för deras inställning, något hon menar borgar för en känsla av ärlighet.

PSL riktar sig direkt till Berggren: stämmer det att musiken varit ett sätt för dig att bota dig?
När jag var femton år gick jag in i en nedstämdhet som varade tills jag var cirka trettiotvå. Min livsinställning varje gång var att nu gör vi sista skivan, lade därför mitt liv i det, gällde att få ur sig något exceptionellt. Att vi mötte motstånd, fick bedriva en kamp mot omvärlden gjorde oss bättre. Det härdade oss!
Lars berättar att man var ett kompisgäng, ett entourage som var BD extended version, ett cluster av vänner. Gruppens frontman talar om att de hade förlåtande kultur mot varandra, en slags frizon.

Vidare samtalade ”panelen” om kreativitet. Om detta tillstånd där man kan förledas tro att författare skapar utan att tänka, sa Henrik att man kan förlora sig själv. PSL introducerade välkända begreppet den gordiska knuten. För Henrik var det att våga göra något oväntat genom att undvika ett fastlagt schema.

Ett annat ämne var ansvarsfördelningen i BD. Föga överraskande betonades att Henrik alltid har kommit med text och musik, även om den ibland varit ganska ofärdig. Lars kompletterade med att övriga bidrog alltid med material till de första två skivorna. Basisten Theodor fogade in att han och trumslagaren Lars ofta har arrangerat och lagt stämmor.

PSL säger att det känns kul att droppa en titel som Madame Bovary på Bokmässan, varvid Henrik fyller i med att han läste romanen av Flaubert på högstadiet, en bok som format honom mycket. Han känner igen hennes situation, känslan att vara instängd, inte kunna ta sig ut, inte se någon utväg. Lars analyserar ungdomsåren genom att hävda att man då saknar överblick, är istället inriktad på att leva ut och vara hedonist. Han lanserar punknihilism. Termen fungerade som ett skydd utåt och då kunde man säga att skit i om saker går sönder, saker betyder inget. Henrik stryker under att han är förvånad över hur många som tror på vetenskap och just trossystem. Han har svårt att ha bestämda moraliska uppfattningar, tyckte INTE att BD skulle ha några regler. Theodor flikar in att samvete har gruppen alltid haft, trots sitt rykte om att vara kaotiska. ”Vi har förändrats jättemycket som tur är, ingen vill leva det vilda liv vi en gång höll på med.” (Henrik)

Ett avdelning under det timslånga seminariet handlar om spelningen på Emmaboda -97, ett katastrofalt uppträdande där råfulla påtända musiker egentligen hade haft ambitionen att skärpa till sig. Detta var då sångaren ramlade av scen två gånger och mer än en gång skrek ut till publiken att ”ni vet inget om oss”. Så här gjorde inte Cardigans, sa PSL efter att Landin läst ur ännu ej utgivna boken. ”Ofattbart extremt” ! (Theodor) Henrik uttrycker det som att det fanns en tid då bandmedlemmarna var medvetetna om att man bjöd på show och att folk kom för att se vad som skulle hända. Lars informerar oss om att konserterna i början aldrig översteg 20 minuter och gjordes på lånade instrument. Allt för att snabbt kunna ta sig från scen. Fans och utomstående betraktare bör rimligen ha tänkt mycket på när de egentligen lärde sig hantverket. Trion berättar om hur ofta de övergav repandet i studio för att hellre festa. Gitarristen Anders hade frekvent sin gitarr på pantbanken, så han kunde åka till en spelning trettio mil från hemmet utan att ha med sig något instrument.

PSL glider i slutet in på det oundvikliga att Anders Göthberg tog sitt liv och undrar vilken påverkan självmordet haft. Lars säger omgående att han borde varit med idag, utan honom hade det inte varit hälften så roligt. Han var en tillgång, gjorde sig aldrig till. Henrik fyller i genom kommentaren: Saknar honom hela tiden, är som ett stort hål.

Moderator PSL är naturligt nog nyfiken på om det finns planer på någon återförening. Han och den stora lyssnarskaran i salen får veta att inga sådana planer är aktuella. Pop-Lars anser att WOW i Slottskogen, inte långt ifrån där han lekt, var en cool fantastisk avslutning.

Senfärdige Henrik Berggren betonar att hans mytiska soloskiva definitivt är på gång. På den medverkar Theodor och Lars. Finns både likheter och skillnader jämfört med hur BD lät. Är inte lika mycket gitarrslingor och enligt Landin annorlunda texter. Numera förekommer rent av metaforer. Berggren leker och väger orden noga i sin jakt på perfekta textrader.

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: bokmässan, Broder Daniel

Förträffligt iscensatt undergångsdrama – Hedda Gabler på Göteborgs Stadsteater

27 september, 2015 by Mats Hallberg

heddagabler

Hedda Gabler
Manus: Henrik Ibsen
Översättning: Klas Östergren
Bearbetning: Lucas Svensson och Emil Graffman
Regi: Emil Graffman
Scenografi och kostym: Julia Przedmojska
Musik: Fredrik Möller
Premiär 24 september 2015, Studion Göteborgs Stadsteater

Jag såg Maria Bonnevie gestalta en rasande Hedda på Dramaten för bara några år sedan, en bombastisk skarpslipad version i kulörta färger; vilket gjorde att jag hade någorlunda koll på intrigen. Men för att ingen ska sväva i okunnighet vartåt det barkar, tar regissör Graffman till ett grepp som mig veterligen är mycket vanligare i filmens värld. Han inleder nämligen med att ge oss det brutala oåterkalleliga slutet, varvid familjens advokat utbrister: ”så gör man bara inte”. Sedan rullas den täta ödesmättade historien upp fram tills katastrofen. För att bli tillräckligt insatt i rollfigurernas bakgrund och relationer, framför allt männens, bör man läsa på lite i förväg. Regissören har strukit mycket i texten, vilket översättaren Klas Östergren påpekade för mig i paus när jag av en slump mötte honom. Kan inte erinra mig att Bracks titel (assessor) eller Eilert Lövborgs förflutna som forskarstudent blev klarlagt i detta hårdbantade manus. Å andra sidan gav det aningen dunkla draget ett underliggande tryck, vars väntan på utlösning blev rena Hitchcock-effekten. Det är raffinerat utfört och får sin förhöjning med ytterst lämplig musik av Fredrik Möller. Noterade hur den diskreta musiken hela tiden markerade och framhävde scenernas stämning, något som fick mig att sugas in i en nervdallrande historia.

Delvis samma team som hade stor framgång med frk Julie på samma scen, har tagit sig an ett snarlikt tema. Så här dagen efter, har jag kommit på att den olyckliga kvinnan som skapades 1891, antagligen måste betecknas som mer självdestruktiv än hämnaren Lisbeth Salander. Men båda lider säkerligen av liknande bokstavsdiagnos. Hedda är en oberäknelig och otillfredställd karaktär beredd att agera därefter. Generalens dotter har ett komplext beteende med tragiska konsekvenser, utan att det får en helt rimlig förklaring. Varför måste det gå så illa att samtliga karaktärer blir förlorare? Hon leker med sina uppvakatare ungefär som hon leker med sina ärvda pistoler. I likhet med rysk skönlitteratur hundra år tillbaka i tiden eller mer, är hon besatt av sina bekymmer, bekymmer för ekonomin och över kärleken/lyckan. Undrar hur avskydd Ibsen var för sina kontroversiella kvinnoporträtt.

Scenografin är spartansk, går i en grön-beige ton. All dramatik utspelas i salongen förutom att den skymtas i hallen. Makarna Tesman är nyinflyttade. Jörgen har många idéer om möblering. Statister bär som en ständigt pendelrörelse omkring diverse attiraljer. Skådespelarna kan sin sak. Jag gillade snabba skiftningarna mellan beskäftighet och ömklighet. Förtvivlade blickar och medvetet tafatta rörelser kombineras med borgerskapets diskreta charm. Fredrik Evers är fantastisk på att fånga mänskliga tillkortakommanden. Daniel Nyström, en för mig ny bekantskap, gör begåvat den motbjudande hala Brack, en varelse utan ryggrad. Eric Ericsson brukar vanligtvis vara yvigt domderande. Här är han den man hela tiden pratar om, fast sällan råkar. Ericson gör ett styvt porträtt av en nedstämd nedtonad människa som blir ett offer. Carina Boberg förkroppsligar den sälta och kvickhet som pjäsen också rymmer. Vad bör framhållas om tragedins enda egentliga huvudroll? Tolkningen av Nina Zanjani är mitt i prick med en närmast kuslig psykologisk tajming. Med tanke på vad hon presterat tidigare i samma genre ställs förväntningarna skyhögt. Hon, ensemblen och övriga i produktionen infriar dem utan att göra mig fullkomligt salig av teaterlycka. Zanjanis resoluta, också oerhört finkänsliga tolkning, påminner starkt om annat jag sett henne göra, varför man kan påstå att hon på senare år blivit typecastad.

Häpen träffar jag i paus en arbetskamrat, vars ovana vid resonerande klassiker utan fart och fläkt, gjorde att han emellanåt nickade till. Jag anser som framgått att uppsättningen var väldigt välgjord och sevärd. Tidigare omnämnde akademiledamot var begeistrad i paus, tyckte att ensemblen spelade fantastiskt bra och att det gick så snabbt fram till paus att det kunde ha körts på utan avbrott.

Skådespelare: Nina Zanjani, Fredrik Evers, Eric Ericson, Daniel Nyström, Anna Bjelkerud och Carina Boberg.

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Scenkonst, Teaterkritik

Otroligt genomarbetad och slagfärdig feministshow – Slå pattarna i taket på Folkteatern i Göteborg

18 september, 2015 by Mats Hallberg

slapattarnaitaket

Slå pattarna i taket
Av: Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén
Kompositör/musik: Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén
Scenografi & kostym: Daniel Åkerström Steen
Ljusdesign: Moa Viltok (från Folkteatern)
Mask: Daniela Krestelica
Urpremiär: 17 september 2015 på Folkteatern Göteborg

2013 såg jag Men det skulle ni aldrig våga och i fjol recenserades för Kulturbloggen succén Gruppen kartlägger den svenska teatern. I dessa gästspel på Folkteatern var Bianca Kronlöf en central figur. I satirserien Full patte på SVT flow sammanstrålade hon med sin två år yngre syster Tiffany. Deras sprillans nya cabaret är i vanlig ordning producerad av Riksteatern. Till sitt innehåll har den ovanligt mycket sång och musik i sig. Med på scen finns en trio under ledning av gitarristen Thom Gisslén, en trio som också medverkar i ett antal sketcher.

För den som händelsevis har missat systrarna, bör betonas att de har väldiga anspråk, vet hur man gör avtryck. Minst sagt intensivt kroppsspråk, forcerade skrikiga röster, fulländad behärskning av coola poser, sanslösa hypersnabba texter och oemotståndlig energi. Listan på vilka uttryck deras estetik tar sig kan göras lång. Man ber inte precis om ursäkt för sin existens och sina åsikter, tvärtom. Själva poängen är att ösa på i maxfart, även om det samtidigt handlar om att skapa vi-känsla. Snappade efteråt upp att en ganska ung kvinna ur publiken kände sig både överkörd och lycklig. Systrarnas explosiva humor döljer inte på något sätt deras motor, vreden över orättvisor. Man vill beröra, bejaka och bekräfta, vilket lyckas dem utomordentligt väl.

Musiken är tung och larmig, rytmisk och emellanåt lite gnisslig. Knappast någon slump att Gisslén är anlitad som kompositör då han tidigare samarbetet med Tiffany, en artist som mest ägnat sig åt rapp och reggaeliknande tongångar. Med sig har kompositören Jonas Pomo på klaviatur/ bas och trummisen med artistnamnet Neva Deelay. Jag gillar denna inramning, fast det jag tar med mig är Bianca & Tiffanys röster och rörelsemönster, sångerna och budskapet. Ska noteras att systrarna gör mycket goda insatser när de rappar och sjunger. Låttexterna görs extra tillgängliga genom att de för det mesta visas på en skärm.

Ibland förenklar de och hårdvinklar, men att här invända mot påståenden och polemik känns totalt fel. Båda besitter en enorm humanistisk urkraft, vilket gör dem super-angelägna i samtidsdebatten. Förtjusningen i upprepningar och överdrifter är påtaglig. De svingar bland begrepp som ”ta det som en man”, politisk korrekt” , ”vit kränkt man” , och ”omvänd rasism”. Bianca är precis så omåttlig och frenetisk i sitt överspel som förväntat, vare sig målbilden är att ta sig till toppen av Afrikas högsta berg eller att ragga på krogen för att begära tillfredställelse. Att de båda 80-talisterna fortfarande är så fixerade vid att vara sexuellt explicita och att se orgasm som en mänsklig rättighet, förvånar mig en smula. Monologen, sången och interagerandet med den fullsatta salongen när två fingrar i luften fungerade som erotisk bejakelseprocess, var en definitiv höjdpunkt enligt mig och andra.

Eftersom uppsättningen är rubricerad som cabaret går 1 ½ timme snabbt. Klädbytena är många, liksom skiftningarna av ämnen och känslolägen. Bestående intrycket är att här gick det undan utan att spara på effekter. Biancas You tube -karaktär Snubben med sin halvfåniga mustasch och mössa, passar perfekt som utfyllnad i väntan på nästa tablå. Med sina förnumstiga kommentarer där inte lyckas upprätthålla fasaden av att vara medveten blir han oerhört komisk. Det är antagligen förlösande för den övervägande kvinnliga publiken att få skratta åt hans klantiga formuleringar, även jag har roligt. Ska kanske inte avslöja en annat framgångsrecept. Jag tänker på finalnumrets utformning. Vill bara antyda att det var ett smart grepp att positionera oss betraktare.

Systrarna med sina pådrivande musiker ska ut på turné efter att ha levererat Slå pattarna i taket till göteborgarna. Det var här i stan som Bianca för fyra år sedan examinerades från Teaterhögskolan Deras show får inte missas av alla vidynta själar som är sugna på en happening med patos. Ni tjejer vars drivkraft är att inte bara hänga med utan rent av vilja ta täten, ni blir stärkta av att underhållas och upplysas av två scenpersonligheter som skulle kunna utgöra förebilder. Vi andra, i mitt fall ”halvintellektuel”l man 55+, är tacksamma för att få tittat på och tittat in i en värld som har vissa beröringspunkter med våra liv.

Medverkande: Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf
Musiker: Thom Gisslén, Dijle Neva Yigitbas (Neva Deelay), Jonas Pomo

Arkiverad under: Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: feminism, Folkteatern, Göteborg, Scenkonst, Teater, Teaterkritik

Joel Alme på Liseberg – Går inte igång på låtskrivare med tungt socialt arv

23 augusti, 2015 by Mats Hallberg

joelalmeliseberg

Joel Alme på Liseberg
Lördag 22 augusti 2015
Betyg 3

Är definitivt inte blasé, däremot kanske bortskämd efter flera konserter på sistone som varit kanon. Efter att ha hört Joel Alme med femmanna- band under en timma på Liseberg, tillsammans med några tusen personer, blir omdömet med nöd och näppe godkänt. Ska försöka förklara varför. För mig räcker det inte att 35-åringen är en driven refrängmakare, önskar mer av både arrangemang och text för att jag inte ska tycka att det blir futtigt. Vidare anser jag att kompet var rätt tråkigt, vilket gör att musiken sällan får fäste. Sedan är jag inte heller speciellt förtjust i hans sångröst, inte som mina öron uppfattade den live i alla fall.

Möjligen hade det varit annorlunda om jag hade lyssnat in mig på Almes nästan unisont hyllade Flyktligan – i pressmeddelande kallad modern arbetarskildring – som kom i våras. Vill inte påstå att jag är ljudnörd, men omotiverat muller från baskagge och framför allt elbas, förtog också en del av glädjen.

Joel Alme har jag stött på som gästvokalist i Augustifamiljen. Eftersom han kan det här med refränger, är det naturligt att han är upphovsman till IFK Göteborgs officiella kamplåt. Fyra album har han på meritlistan, liksom ett förflutet i Hästpojken. Pressmaterial och intervjuer inför senaste skivsläpp och turné har handlat om att resa sig ur trassliga villkor; präglade av missbruk, ADHD-diagnos och oansvarigt beteende. En lösning för mannen med rötter från Kenedygatan i Majorna var att flytta till Stockholm.

Första intro består av en förföriskt utdragen melodi på gitarr som banar väg för Håller mig på kanten. Efter att ha slagit fast att somliga bara får en chans i livet, river han och bandet av Slå hjärtat slå. Låten om morfar som var egocentriker och sjökapten gör inget större intryck. Och för mig är småbarnspappans första engelskspråkiga singlar snygg oförarglig pop, inget mer uppseendeväckande än så. Lyckligtvis uppnås en längre sekvens där musiken funkar, en sekvens där min favorit Fabian Kallerdahl briljerar i ett stick tillsammans med gitarristen. I efterhand har jag identifierat de slagkraftiga utmärkta låtar som levererades här på sluttampen: Backa tiden, Innan staden vaknar samt Aldrig bra på livet. Den ojämna spelningen formade sig sålunda till en stark finish i och med framförandet av detta knippe alster. Och kul att saxofonisten Nils flitigt kryddar det popiga soundet.

Alme verkar vara en hyvens kille, vars sätt att blotta sig live påverkar alla som inte är ohälsosamt hårdhudade. När han berättar i ord och ton om de bästa dagarna i hans tidiga liv, med två bästisar som inte längre lever, är det inte utan att man får en klump i halsen. Musikaliskt rör han sig i ett poplandskap som några gånger får en doft av spralliga/ vemodiga Håkan Hellström. De råkar ha samma producent. Konserten krockade med Metallica på Ullevi, men det är troligt att man inte har samma målgrupp. Var uppfriskande att se sådan blandad publik, en folkmassa bestående av olika schatteringar, från indiekids till pensionärer. Huvudpersonen själv sa sig vara fantastiskt glad för att så många kom. Arrangören var nog ganska besviken över att inte fler dök upp trots fantastiskt väder, att denna artist inte var riktigt mogen för milstolpen Lisebergs stora scen.

Arkiverad under: Musik, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 244
  • Sida 245
  • Sida 246
  • Sida 247
  • Sida 248
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in