• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Årskrönika 2018 – Mats Hallberg redovisar och värderar

2 januari, 2019 by Mats Hallberg

foto Jan Backenroth Ystad Jazzfestival

Har personligen varit ett intensivt år, fast nu finns å andra sidan gott om  tid att koppla av och påbörja utvecklande projekt.  Orsaken är att jag sedan december blivit en ”fri man” som Ulf Lundell sjunger,  slipper hädanefter att kombinera skrivande med betungande nattpass på Posten. Hoppas det kan vara av intresse att jag redovisar gångna året i kulturens tecken, något jag gör för tredje året.

Om skrivandet: Närmare hundra texter i Kulturbloggen, ett dussintal i Orkesterjournalen plus en handfull recensioner på Facebook. Så lyder facit angående textproduktionen, texter som kunnat läsas på nätet och i enstaka fall i  papperstidning. Sysslan är mödosamt kreativ, resulterar både i ångest och lustkänslor. Den ovälkomna skrivkrampen hälsar på emellanåt, särskilt när jag nödgas vässa mina argument när ett verk som ska bedömas inte håller måttet. Många timmars analys och famlande efter rätt formuleringar riskerar då att få minimal respons.  Att tvingas dissa proffs vars ansträngningar inte burit frukt är nästan smärtsamt. Vet av erfarenhet att jag ofta har svårt för att vara entydigt kategorisk, behöver oftast tid för eftertanke och överäganden. De gånger frigrupper använt ens recensioner i sin marknadsföring, eller då regissörer delat länkar, får man ett lika glädjande kvitto på uppskattning som när man blir citerad av musiker och teatrar.

  Kan på rak arm bara erinra mig ha gjort två intervjuer: dokumentärfilmsveteranen Maj Wechselmann och jazzsångaren Alexander Lövmark. Hoppas på fler intervjuer i år, har en del på gång.

Foto Mårten Carlsson, intervju med Nationalteaterns Maria Grahn 2011 på Dinner 22

Livemusik: För att ge en bild av omfattningen kan det vara på sin plats med en förteckning över festivaler eller motsvarande som bevakats. Jazzfestivaler i Ystad och Stockholm, Jazzdagar i Falkenberg, Jazzveckan i Ljungskile, världsmusikfestivalen Clandestino i Göteborg, Jazz- och bluesfestivalen i Trollhättan, WOW och Göteborgs Kulturkalas. Till uppräkningen ska  enskilda konserter i Kungsbacka, Lerum, Kungälv, Mölndal samt Göteborg adderas. Vid längre resor har jag åkt  tåg.  Till och från P3 Guld i Partille transporterades jag bekvämt i chartrad buss. När det gäller de kickar konserter kan ge, har  suget inte minskat efter fyrtiofem år. Musiken kan vara stillsam eller präglad av ett sjusärdeles drag. Jag har ingått i en publik på tjugo personer på jazzklubb och stått bland över tjugotusen i Slottsskogen. Ljudet har växlat från fantastiskt till undermåligt. Förväntningar brukar uppstå, relativt ofta infrias de i olika utsträckning.

   Vad som varit bäst framstår som en närmast omöjligt uppgift att bedöma. Ur minnet  vill jag ändå  lista  högtidsstunder som gjort mig lycklig.  1. Youn Sun Nah – Ystad    2. Willemark/ Knutsson/ Öberg – Plugged Records Sthlm   3. Jan Lundgren & Hans Backenroth med Ratinger Kammerchor – Ystad   4. Shai Maestro trio – Kulturhuset   5. Agnas/ Zetterberg/ Texas Johansson – Unity   6. Thåström – WOW   7. Jan Garbarek Quartet – Kulturhuset   8. Ellen Andrea Wang – Ystad + Trollhättan   9. Lill Lindfors med Claes Crona trio – Mölnlycke   10. Iggy Pop – WOW   11. Wolfgang Haffner Band – Ystad+ Kulturhuset   12. Lars Jansson  kvartett feat Cecilie Norby – Ljungskile   13. Rymden – Berwaldhallen   14. The Bad Plus – Fasching   15. Judith Owen – Kungälv   16. David Crosby – Göteborgs Konserthus   17. Förnuft och känsla (Kallerdahl/ Lorinius/ Birgenius) – Unity  18. Claes Janson – Falkenberg   19. Ola Magnell – Liseberg   20. Claire Martin – Ystad   21. Knut Reiersrud – Trollhättan   22. Union Carbide Production – Liseberg   23. Phronesis – Ystad   24. The Manhattan Transfer – Ystad   25. Jakob Karlzon trio – Nefertiti   26. Paulo Fresu Devil Quartet – Ystad   27. Cecilie McLorin Salvant – Ystad   28. Lisa Nilsson – Gothia   28. Bill Evans & Ulf Wakenius Quart – Ystad   29. Adam 8 – Unity   30. Magnus Lindgren och Stockholm Underground feat Ida Sand – Lerum   31. Vivian Buczek – Nefertiti   32. Progglådan (feat Coste Apetrea & Kenny Håkansson) – Stora Teatern   33. Rebecka Törnqvist – Nefertiti   34. Donny Mc Caslin – Fasching   35. Lizz Wright – Ystad   36. Horncraft – Plugged Records   37. Oumou Sangare – Pustervik  38. Anders Bergcrantz & Tomas Franck – Falkenberg   39. Bernt Rosengren Quart – Unity   40. Sofie Livebrant – Kungsbacka   41. Hannah Svensson och hennes grupp – Falkenberg   42. Fröken Elvis – Stenhammarsalen   43. LSD´s – Unity   44. The Groove – Nefertiti   45. Lars Jansson trio med Erik Söderlind – Nefertiti   46. Trudy Kerr Quart – Ystad   47. Bronk – Nefertiti   48. Bohuslän Big Band med Avishai Cohen – Ystad   49. Elin Larsson ”Crossing Borders” – Ystad   50. Tangerine Dream – WOW

   Blev en lång topplista, ganska spontant utformad. Hoppar över konserter som jag bara hört delar av, när jag till exempel hastat till Nef från teaterpremiärer. Och konkurrensen har under året var så mördande, att somligt recenserat i mycket positiva ordalag inte fått plats.    .

Överst på listan, fantastiskt foto från Ystad teater Markus Fägersten

Skivutgivningar: Ny musik införskaffar jag inte längre på skiva, förutom när jag ibland köper från artisterna vid deras spelningar. Sedan tillkommer förstås recensionsex. Blev om jag räknar rätt, nitton recensioner i Kulturbloggen och ett par i Orkesterjournalen, vilka sammanfogades till en topplista publicerad här. Trevligt att ”silverpristagaren” Anders Hagberg delade länken, något som genererade många likes för honom. Vissa album jag önskat skriva om skickades aldrig, andra kom utan att jag beställt. Med några få undantag rör det sig om svenska produktioner. Apropå skivor vill jag upplysa om årets roligaste begivenhet som infaller en söndag varje månad, nämligen Vinylträffar på Bengans med olika teman. Har inventerat  min samling och bjudit på anekdoter kring och låtar med bland andra Bruce Springsteen, Kung Sune, Kajsa & Malena och Sky. 

   Att få ingå i juryn till Gyllene Skivan är ett ansvarsfullt hedersuppdrag. Tillsammans med röstande läsare av Orkesterjournalen user vi, vad vi anser vara årets bästa svenska jazzproduktion. I fjol delades priset ut till Lina Nyberg på Jazzriksdagen i Halmstad. 

Grammisnominerad skiva jag önskar att jag hade fått recensera, av en musikalisk trollkarl jag såg spela live flera gånger 2018.
  • Grammisnominerad skiva jag önskar att jag recenserat, av en musikalisk trollkarl som jag träffat och hyllat flera gånger.

Film: Tyvärr har jag av tidsskäl fått prioritera bort regelbundna biobesök. De två spelfilmer jag sett på sistone har varit Cold War respektive Green Book. Den förstnämnda ett dystert kärleksdrama i svartvitt, mest från ett Europa bakom järnridån där konst användes i propagandistiskt syfte. Kritikersuccén baserad på regissörens föräldrar gjorde mig tom inombords, samtidigt som den var minnesvärd. Green Book är mycket välgjord feel good-film utan att det blir glättigt. Fantastiska huvudrollsinnehavare, snyggt foto och överlag gediget manus.  En  flerfaldigt Golden Globe-nominerad rulle vars dramaturgiska båge inbringar både skratt och insikter. Handlar om klass, rasism, tillhörighet, vänskap samt musikens dragningskraft och selektering.  En rent fiktiv berättelse i grälla färger var omtumlande The Florida Project med Williem Dafoe i rollen som motellföreståndare, konstant på gränsen till sammanbrott i en film om att tappa kontrollen. I övrigt gör jag vågen för dokumentären på SVT om  Esbjörn Svensson  jämte ett fint porträtt på legendariske låtskrivaren Allen Toussaint. 

Böcker och författare:  Har inte hunnit läsa i önskvärd utsträckning. Sommaren och första månaden som pensionär har varit perioder då jag haft möjlighet att  botanisera på närmaste bibliotek. Då gjorde jag noggranna läsningar av en roman och två dokumentära sammanställningar, arbeten som i slutändan blev till positivt hållna recensioner i Kulturbloggen. Tjugotvå titlar finns uppskrivna i mitt register, några av dem har hamnat som tips eller funderingar på Facebook-tråd.  Hälften av böckerna har skrivits av kvinnor, vilket inte är direkt anmärkningsvärt för mitt läsande. Att italienska Marina Bellezza respektive Kärleken i Julia Anderssons liv, borde ha kortats avsevärt, ehuru de äger ansenliga kvaliteter, blev en oundviklig reflektion i somras. Av skönlitteratur user jag Moderspassion – Majgull Axelsson och Mödrarnas söndag – Graham Swift till mina topplaceringar, tätt följd av romaner författade av Agnes Lidbeck, David Ericsson och Sara Beischer. Den sistnämndes nya bok har ett metaperspektiv, vars glidande dimension blir extra kittlande när man haft tillfälle att träffa den halländske ”omsorgsexperten” ett antal gånger.

   Eftersom jag är medlem i Ove Allansson-sällskapet var jag berättigad till fritt inträde endera dagen som allmänhet på Bokmässan i Göteborg. Gick runt i drygt tre timmar, ståndaktigt utan att handla. Träffade folk, lyssnade på uppläsningar och intervjuer. Efter fjolårets turbulens visade det sig att evenemanget inte riktigt återhämtat sig, även om det i vanlig ordning var kändistätt. I min hemstad har jag lyssnat till och pratat med Marie Hermansson, Anne Swärd och Daniel Suhonen.

Av de många intressanta program Göteborgs Stadsbibliotek bjuder på, ska särskilt framhållas den stående serien Klassikerprat. Vet att jag närvarade när verk av Borges, Enquist och P Roth dissekerats. I maj bevistade jag uppläsningsscenen Forum för poesi och prosa när Sara Granér och Klas Östergren gästade. Fick ett kort inspirerande snack med den avhoppade Akademiledamoten i samband med signering. Samma dygn jag avtackades på arbetsplatsen (läste strofer av Kent Andersson), var jag åhörare på den så kallade Författardagen till för i första hand bibliotekarier. Ulrika Nandra och Sara Beischer glänste! 

Beträffande läst sakprosa var Mikael Persbrandts bekännelser hopfogade av Carl Johan Wallgren ett svindlande äventyr, medan Håkan Lahger firade stilistiska triumfer i praktverk om skivbolagen Metronome och nu Sonet. Tre gånger hängde jag på Olav Furumola Unsgaards lyckade release-klubb Talk is Cheap på Pustervik. Träffade där tunga journalister som nämnde Lahger, Fredrik Strage och Ika Johannesson. Apropå kortare möten med personer som försörjer sig på sin penna, vill jag föra till protokollet ett möte med den smått legendariske sport- och nöjesskribenten Tore S Börjesson på hans stamhak Östgötakällaren på Södermalm. Fångade honom med mina intervjuer om Bengan Blomgren och andra kring den alternativa musikrörelsen.

 

Teater och annan scenkonst:  Ägnat mycket tid  att betrakta dramatik där den utspelats, allt ifrån platser som storslagna GöteborgsOperan till minimal studio vid Konstepidemin, hem för ADAS.  Lika spännande varje gång att utsätta sig,  ta del av vad som försiggår i en konstnärligt utformad omgivning. Skulle  tendenser till att bli blasé uppstå, då ska man ha vett nog att sluta.  Finns uppemot trettiofem recensioner på Kulturbloggen, vilket inkluderar ett par krogshower, opera, musikal samt ett dansverk. Tillkommer gör Wendelsbergsrevyn med sina duktiga elever, politiska ”väckelse-kabarén” Medborgarbandet i Kungsbacka feat Nina Persson och Kristin Amparo och RAW man som kan definieras som en konfliktfylld enaktare om manlighet skriven och regisserad av oförtröttlige Martin Theorin. Av produktioner från SVT Drama såg jag Systrar 1968, vars förutsägbara berättande  elakt, men relativt rättvisande, kallades klichébingo av Expressens kulturchef. Har sparat en omgång av påkostade melodramen(?)  Vår tid är nu.

Av allt jag sett vad har gjort allra störst intryck? Inskränker mig till att framhålla några få uppsättningar, fast det finns fler som varit helgjutna. Otroligt spektakulära och empatiska musikalen Ringaren i Notre Dame, feministiskt stolta och sensuella  Upprorets poet rotad i  banbrytande iransk berömdhet, nytolkningen av Ett dockhem featuring Jesper Söderblom,  ypperliga textförmedlare i angelägna franska monologerna Smärtan respektive Underkastelse, den autentiska densiteten i smarta DNA – dansa nära anhörig,  De ensligas allé  ett självbiografiskt kvinnligt projekt om medberoende signerat Carina M Johansson med absolut gehör. TERROR på Göteborgs dramatiska teater engagerade med olösligt dilemma vars utgång avgjordes i rättegång, musikteatern Madame Flod -återkomsten med fyndigt manus av Malin Lindroth kombinerade uppkäftig humor med rättmätig vrede och kammarspelet Allt gott i världen belyste raffinerat, välbeställda människors dåliga samvete i relation till de vi kallar ensamkommande. Stora delar av Dom blinda, dockteater-gästspelet  Doktor Faustus på Folkteatern och symbolbemängda Hemsöborna har också varit exempel på utsökt teaterkonst.  De allra flesta toppnoteringar har spelats på Göteborgs Stadsteater, ett teaterhus som för närvarande fyller salongen, tack vare Eva Bergmans fint orkestrerade uppsättning av Fanny och Alexander, innehållande åtskilliga  skådespelartriumfer. Se där några kortfattade tankar om ett rikt teaterår i Göteborg.

 

   Avrundar genom att framhålla ett udda verk, vars outplånliga avtryck antagligen avspeglades i min text om den. Syftar på dansdramat M(O)RD av koreografen Benedikte Esperi, en mångsysslande entreprenör. Hon och hennes handplockade yngre kvinnliga kollegor framförde ett specialskrivet verk baserat på de omtalade Yngsjömorden. Lämpligt nog skedde det i lokaler som fram till 1900-talets början fungerade som kvinnofängelse. Det märkliga var att publikplatser saknades. Vi hänvisades till att luta oss mot väggar och flytta runt till olika sektioner. Ordlös kommunikation, ögonbindlar som angav förutsättningar, stämningsmättad musik, fysiskt agerande genom total kroppskontroll. Och i avslutande fasen en kör plus inspelad pumpande musik och sång ackompanjerade danskompaniet uppradat utomhus i snön med facklor. Magisk föreställning, förstärktes av att initiativtagaren blev lyrisk över min betraktelse. Två dagar efter premiären återvände jag för att höra dem berätta om tillkomstprocessen.

 

 

 

  • Foto Ines Sebalj Gruppbild på de medverkande i Upprorets poet

Arkiverad under: Krönikor

Årets bästa svenska skivor 2018 – Lista sammanställd av Mats Hallberg

27 december, 2018 by Mats Hallberg

Kan absolut INTE stoltsera med att jag har överblick. Köper väldigt sällan nya plattor. Däremot har jag ägnat mig en hel del åt att recensera, vilket ändå gör det befogat att tipsa om nyutkomna skivor. Som ni märker befinner sig den topprankade musiken mestadels inom, vad som kan definieras som jazz i vid mening. Det är sådana tongångar jag tagits i anspråk för att bedöma. Siffran inom parantes markerar betygsättningen när recension publicerats i Kulturbloggen.

  1. Contra la indecisión – Bobo Stenson trio /ECM (5)
  2. TRUST – Anders Hagberg / Prophone Records (5)
  3. Podunk – Stefan Bellnäs / Country & Eastern (5)
  4. Dreamer – Joel Lyssarides / Prophone Records (4)
  5. Till mina polare – Claes Janson /Vax Records (4)
  6. Dekontee – Lisa Grotherus / Do Music Records (4)
  7. Loving The Alien – Miriam Aida /Connective Records (4)
  8. Manhattan – Ronny Johansson /Nilento (4)
  9. Perfect Storm – Alexander Lövmark /Black Sheep (4)
  10. Play Some More – More Than A Pair /Prophone Records (4)
  11. Fugue – Oskar Lindström trio / Nilento Records
  12. What´s Really Real – We Float / Havtorn Records (4)
  13. Homes – Shida Shahabi / Sing a Song Fighter – Fat Cat (4)
  14. My Burning Valentine – Claus Sörensen Quart. /egen utgivning (4)
  15. Vivian – John Holmström /PACAYA Records (3)

Arkiverad under: Musik, Scen, Toppnytt

Bowie sinnrikt transformerad – Loving The Alien av Miriam Aida

23 december, 2018 by Mats Hallberg

David Pahmp

Artist: Miriam Aida

Titel: Loving The Alien

Betyg: 4

Producent: Miriam Aida, Ola Bothzén, & Amir Aly

Inspelad i Yla Studios Malmö 2017-2018

Ljudtekniker och mixare: Amir Aly

Mastrad av Thomas Eberger, Stockholm Mastering

Skivbolag: Connective

43:20

Release: 14/9 2018

 

Hon har släppt åtta skivor, är  radioproducent och krönikör,  bor i Malmö och driver skivbolag tillsammans med maken Fredrik Kronkvist. Sedan lång tid består hennes band av gitarristen Mats Andersson jämte slagverkarna Finn Björnulfson och Ola Bothzén, De utgör sättningen på ett album bestående av covers från en av rockvärldens stora förnyare. Under hösten har de varit på turné med detta material. På grund av att konserten på Nef i Göteborg krockade med teaterpremiär, kunde jag endast höra avslutande kvarten. Miriam Aida har förkärlek för brasiliansk musik,  stöper om  Bowies tonspråk till  genomgående  bossatakt. Att sångaren som belönats på Världsmusik- och Manifestgala följer sitt hjärta likt en av sina förebilder, är en självständig hållning värd applåder. 

Aida vill utmana, komma med nya perspektiv. Två klassiker – Space Oddity och Rebel Rebel – har till och med fått text på portugisiska av Seu Jorge. Och hon säger sig ha lagt in jazz,  reggae, afrikanska inslag och svensk melankoli här och var. Somligt framgår tydligt,  andra influenser är  inte lika skönjbara. De enormt kreativa musikerna tillför mycket, gör något excentriskt och charmigt av elva låtar signerade  Bowie (som jag hörde live på 80-talet och 90-talet). Enstaka gånger anser jag, att  omtolkningarna gjorts på bekostnad av originalens unika dynamik. Visst är det en sanning med modifikation och det handlar delvis om vana, men i mina öron finns inte i det brasilianska soundet samma stegringar, samma skiftningar.

Det är verkligen anmärkningsvärt att inte ha någon klaviaturspelare, istället två slagverkare. Rytmläggarna befinner sig i perfekt symbios med Mats Andersson och hans sjusträngade akustiska instrument. Dollar Days jämte 5:15 The Angels Have Gone är ett par  exempel på denna strålande samexistens.  Fyllig akustik med superb efterklang gör att musiken låter extra fördelaktig i hörlurar. Rytmer finfördelas, virar in melodierna i aptitlig skrud. Läst ”bruksanvisning” stämmer: Man har utarbetat ett magnetiskt gruppsound. Trombon, sopransax, flöjt och keyboard  kompletterar delikat på några ställen.  Skivan inleds snärtigt och suggestivt.  The Man Who Sold The World, Let´s Dance och Space Oddity – titlar som skulle kunna rubriceras som en fristående trilogi. För tredje gången på kort tid, har jag live hört en jazzig kvinna tolka Let´s Dance. En hit även i denna tappning på skivan, trots att Aidas stämband inte tar i lika mycket som på originalet.

Ziggy Stardust har berikats av upplyftande flöjt, medan  utsvävande finalen  This Is Not America (soundtrack som har Pat Metheny & Lyle Mays som medkompositörer) far iväg i snabb, spetsig utflykt med sopransax och berimbau på hugget. Fredrik Kronkvist  ansvarar för dessa  uppiggande bidrag på blåsinstrument. Ganska obemärkt har Nils Landgren ett soft trombonslinga i Let´s Dance. Till avdelningen annorlunda versioner hör definitivt Rebel Rebel, vars nedtonade attityd och text på portugisiska innebär att den bara identifieras i refrängen. Det sköna svänget utgör grundackord för skivan i stort. Och i Letters To Hermione låter det snarare som samba än bossa. Mats Andersson är en mycket duktig och hörvärd gitarrist som hela tiden broderar ut melodierna lagom mycket. 

 

I vissa låtar fungerar originalen mest som  utgångspunkt.  Bowie´s ande känns inte alltid närvarande, därför kan Loving The Alien vara svårsmält för purister. Jag märker emellertid att skivan växer, klarar galant  testet att genomgå ett halvdusson noggranna genomlyssningar. Ashes To Ashes demonstrerar hur suverän hållning, resulterar i fyra minuters återhållen extas. Genomgående är sången  följsam och tonsäker, fraseringen förnämlig. Noterar  hur raffinerat Aida och musikerna använder sig av pauser,  betonar betydelsen av mellanrum och övergångar. Vad jag kan utröna inga elförstärkta instrument, bortsett från keyboard och bottleneck gitarr i några läckra passager. Ett ytterst originellt album med finstilta ambitioner  som skördat frukt. Fräcka arrangemang, samspelta skickliga musiker och inkännande vokal begåvning har utgjort komponenterna.   (Omslaget är  en parafras på lp:n Alladin sane från 1973.)

 

 

 

 

 

 

 

Turnéfoto från hemsida

    Arkiverad under: Musik, Skivrecensioner

    Brokigt och upplyftande – Podunk av Stefan Bellnäs

    17 december, 2018 by Mats Hallberg

    Artist: Stefan Bellnäs

    Titel: Podunk

    Betyg: 5

    Producent: Stefan Bellnäs och Bengt Berger

    Mixad av Stefan Bellnäs

    Mastrad av Göran Finnberg, The mastering room

    Inspelad i Beard Sounds, Gamla skolan i Jarrestad, Studio Epidemin och Studio Underground

    Skivbolag: Country & Eastern

    53:05

    Releasedatum: 3/11 2018

    Vem kunde ana att musikernas favoritbasist, åtminstone  på Västkusten, därtill behärskar att lira steel gitarr och keyboard/ flygel (har däremot sett honom sköta bastrumma samtidigt med basspelande).  Och vem kunde tro att han i sin  debut skulle sammanställa ett dignande, läckert smörgåsbord av stilar?  Stefan Bellnäs har jag med stor behållning hört live ett stort antal gånger senaste decenniet, mest i Beches Brew och i Johan Johanssons (klaviaturspelaren) trio. Han ingår i konstellation som tituleras Göteborgs finest, vars temakonserter i Hagakyrkan är en stor begivenhet. Skulle tro att den anspråkslöse mannen är drygt 60 år och varit yrkesmusiker i större delen av sitt vuxna liv. Han är  expert på att accentuera starka melodier,  kompa med vitala basgångar, både  akustiskt och elförstärkt. Det här är hans baby, hans drömprojekt. Han ger lyssnaren en eggande, synnerligen varierad musikalisk resa. Lättsmält blandas med mer utmanande alster. Vi uppmanas spänna fast oss, för att kunna tillgodogöra oss den oförutsägbara färden.                                                                     

    Albumet är otroligt stimulerande att ta emot, fast lika besvärligt att greppa som en hal tvål, helt omöjligt att etikettera  Finns inte direkt någon soul, pop, dansbandstakter eller svängig funk; trots att Bellnäs är väl bevandrad i flera av dessa genrer.  Annars hittas det mesta bortanför mainstream: Gladlynt americana,  fusion á la Miles, rockigt bökande, visa, blues, intensiv bebop, alt country, ambient, stänk av kammarmusik och spräckel, atonalt experimenterande, tangorytmer och en hel del psykedeliska tongångar. Podunk kan kallas  djupgående, högklassig inventering där den senfärdige debutanten är ensam upphovsman till samtliga titlar, undantaget en kort låt signerad instrumentkollegan Paul Chambers. Countrydoftande trudelutter spelade med skärpa och ömsinthet, utgör ett slags kitt mellan de mer komplicerade kompositionerna. Emellanåt uppvisar ljudlandskapet  likheter ned ett annat geni, nämligen Johan Lindström.

    Ett gäng Göteborgsbaserade musiker är starkt bidragande till den konstnärliga framgången. Ett antal individuella insatser är remarkabla, får mig att häpna. Deras magnifika gärning är inte på minsta sätt lokalt förankrad, utan känns internationellt fulländad i sin approach. (Följdriktigt sker lanseringen av skivan på engelska.) Staffan Svensson målar tjusigt med sin  svävande, trumpet i Big Chief , medan han i Searching For The Lost Spice Rack  levererar ett formidabelt snärtigt solo. Anders Kjellbergs  underbara sinne för rytmik ramar in de låtar som äger ett jazzigt tillstånd. Lisen Rylander-Löve bereds flera möjligheter att sträcka ut med sin tenor, något hon förvaltar lysande. I Spokes uppträder blåsarna som fräcka frifräsare när de går loss, understödda av stadigt ljuvligt komp. Acka Matérn medverkar på tre spår med dragspel, vilket ger Podunk ytterligare färg. Molltoner influerade av Piazzolla mixas med en lycklig vals som utgör slutkläm på albumet.  Andra musiker som utmärkt kompletterar är Johan Kylén på trummor och kontraaltklarinett, trumslagaren Johan Håkansson samt Shree Sundarkumar på indisk tamburin (kanjira). De två förstnämnda har därtill fungerat som inspelningstekniker.

    Stefan Bellnäs är rolig och underfundig, full av idéer och mästerlig på att improvisera. Att han visar sig vara en förträfflig gitarrist, fingerfärdig som en Leo Kottke, har varit en väl bevarad hemlighet. Och keyboards trakterar han med van hand, fast det enbart (?) förekommit i studio. Det pregnanta basspelet ömsom inordnas i låtarnas struktur, ömsom bryter sig ur i soloavsnitt. Otroligt njutbart och virtuost utan att hemfalla till enbart uppvisning. Den makalösa förmågan demonstreras smidigt i enda ”covern” Whims of Chambers,  en pulserande hyllning till autentisk bebop. 

       Här kan man verkligen påstå att musik-Sverige belönats med en egensinnig debut, av en mycket respekterad och seriös musikant, vars produktion växer vid varje genomlyssning.

     

    Skivan har erhållit stöd från Statens Kulturråd

     

    Grafisk design: Jon Edergren, Spektra

     

     

    Foto: Acka Matérn

     

    Arkiverad under: Musik, Skivrecensioner

    Andra akten fullbordar teaterfest – Fanny och Alexander på Göteborgs Stadsteater

    15 december, 2018 by Mats Hallberg



      

    Foton Ola Kjelbye

    Av: Ingmar Bergman

    Bearbetning: Stefan Larsson, Eva Bergman

    Regi: Eva Bergman

    Scenografi: Tofte Lamberg

    Kostym: Ann-Margret Fyregård

    Mask: Elisabeth Wigander

    Orkester: Bernt Andersson (kapellmästare), Anders Bladh, Daniel Ekberg, Per Melin, Stefan Sandberg och Bo Stenholm (kapellmästare)

    Spelas till och med 2/3 2019 stora scen Göteborgs Stadsteater

    Premiär 14/12

     

    Förväntningar kan utgöra en hämsko, vara en besvärande omständighet. De riskerar att förstärkas när dessutom förhandskunskap och känslomässig bindning existerar. Så är fallet med  flerfaldigt Oscars-belönade Fanny och Alexander. Oförglömliga prestationer från den tidens crème-de-la-crème av skådespelare ställer sig i vägen, åtminstone långt in första akten. På näthinnan från filmen/ tv-serien kampen mellan gott och ont, den avgrundsdjupa skillnaden i att bejaka eller försaka.  En obeveklig strid en högborgerlig teaterfamilj tvingas genomlida – med Alexander som främsta revoltör vars motstånd skapade identifikation  Biskopen förnekar människor deras frihet och glädje, en inte ovanlig tematik hos ”demonregissören”.  Ska sägas att berättelsen har en särställning hos mig, då jag annars alla dagar i veckan föredrar Bergmans motpol Bo Widerberg, 

    När Eva Bergman för första gången tagit sig an något av sin fars verk, har hon flyttat fram det till 30-talet. I övrigt bygger scenversionen på den bearbetning Stefan Larsson gjorde för Dramaten. Detta är fjärde uppsättningen Eva Bergman gjort enligt samma koncept, det vill säga med samma mångsidiga sexmannaorkester på scen.  Orkestern är lysande, oavsett om de illustrerar dramaturgin i helfigur eller understödjer och förstärker. Man står för egna utomordentliga arrangemang, växlar instrument raffinerat och framför med bravur  en brokig blandning av musik. Allt ifrån svensk folkvisa, jazz och julsånger till judiska tongångar, klassiskt samt tyska schlagers (Ulla Skoog stilsäker vokalist). Daniel Ekborgs sordinerade, brännheta trumpet i en central scen där Alexander tillrättavisas och Bernt Anderssons bedrift att ruska om publiken i Toccata; är två av åtskilliga toppnoteringar.

    Vridscenen används inte, istället forslar scenarbetare in och ut rekvisita. Scenografin är osedvanligt sparsmakad.  Sammetsröda draperier och julgran, tafflig portal utgör dekor på Ekdahls familjeteater, kristallkronor hos affärsidkaren Jacobi och  asketisk grå interiör i biskopens hem. Greppet synes vara att arbeta med symbolladdad rekvisita. Dock, krämar man på avsevärt med omskakande effekter under upplösningen, vars både otäcka och magiska dimension åskådliggörs  med ackuratess. Kostymavdelningen har varit igång en lång period, provat ut kläder redan före sommaren. Självklart är resultatet anslående. Att Ann-Margret Fyregård för trettiosex år sedan var med och sydde kläder inför filmpremiären, är anmärkningsvärd kuriosa värd att lyftas fram.

    Finns fler kopplingar till auteuren Bergman.  Jakob Eklund vet hur det är att bli regisserad av mannen med upphöjd status, han som kollegor runt om i världen beundrade. Eklund som jag på senare år sett i Mästaren och Margarita och Gösta Berlings saga, har blivit expert på diaboliska karaktärer. Ingen överraskning således att denne återvändande Göteborgare levererar ett ruggigt porträtt. Många skådespelare imponerar rejält, Ulla Skoog vars tyska bespottade maka försöker vara tapper, lyckas frapperande nog ta sig an ett tragiskt öde.   Carina M Johansson tillhör de som dubblerar, klarar galant  att antingen vara obekymrad ”ihoplappare” eller påstått nödvändig bestraffare. Dubbelarbetande Tomas Nystedt är stringent i vad han än företar sig, har en avundsvärd förmåga att engagera genom att dra ut på sina repliker. Johan Hafezi  i två viktiga biroller, är självklar på ett sätt som inte tidigare skådats på Stadsteatern. Bravo! 

    Emilie Strandbergs minspel och koreografi är kongenialt. Lars Väringer som Isak och Johan Gry som äldste sonen, har vinnlagt sig om precis den pondus och den humanistiska värme som genomsyrar deras tacksamma roller. Den elake och olycklige i brödraskaran, som inför avgörande sammandrabbning visar sällsynt resning, gestaltas underhållande och gripande av Sven-Åke Gustavsson. Mia Höglund gestaltar skickligt och trovärdigt Emilie, vars liv ju lika mycket handlar om passionen till teatern som till sina barn. Tre grabbar alternerar som Alexander och dito gäller för Fanny-rollen. Premiärens Alexander är övertygande, råder ingen tvekan om hans vrede och desperation.

    Synd att rangordna, men två förnämliga bedrifter återstår, förtjänar  rättmätiga positioner i rampljuset. Eric Ericson gör helt enkelt en enastående tolkning av en  orerande, fryntlig gamäng med hedonistiska böjelser. Monologkonsten på sluttampen  ömsom rakbladsvass, ömsom hjärtknipande. Allra fetast beröm utdelas till Carina Boberg, vars prestation måste betecknas som fenomenal. Med varje nyanserat tonfall och specifik gest äger hon scen. Att vi påminns om familjeöverhuvudets karriär, jämte hennes mantra om att vi alla spelar våra roller, bidrar till den mångbottnade karisma hon förmedlar i sitt bländande spel.

    Eva Bergman har en vägvinnande estetik, behöver inte  kliva ur berättelsen och blinka till publiken. Metaaspekten finns denna gång inskriven i manus.  Far och dotter Bergman har åstadkommit en kärleksförklaring till teatern och skådespelarna, även till entusiaster som saknar talang. Bergman d.y har med sin enorma rutin och sitt team,  konstruerat en  emotionell berg och dalbana. Konfliktytor och stup reflekteras rytmiskt koordinerat mot den ”lilla världens” skenbara trygghet och förtretligheter. Första akten är habil, känns för mycket som att den prickar av betydelsefulla moment. Efter paus faller allt på plats. Karaktärer utmejslas medan dramatiken  fördjupas. Att skådespelare jag flitigt sett senaste decenniet inte alls framstår som utslitna, är ett mycket gott betyg. På många händer är de till och med kapabla att mäta sig med  legendariska aktörer från filmen anno 1982, vilket måste betraktas som ett strålande överbetyg.

     

     

     




    Arkiverad under: Teaterkritik

    • « Go to Föregående sida
    • Sida 1
    • Interimistiska sidor utelämnas …
    • Sida 194
    • Sida 195
    • Sida 196
    • Sida 197
    • Sida 198
    • Interimistiska sidor utelämnas …
    • Sida 255
    • Go to Nästa sida »

    Primärt sidofält

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


    Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

    Nytt

    Filmrecension: Supergirl

    Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

    Filmrecension: The Death Of Robin Hood

    The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

    Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

    Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

    En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

    En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

    Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

    Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

    Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

    Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

    Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

    Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

    Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

    Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

    Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

    25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

    Stockholm får en Deckarfestival i höst

    Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

    Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

    Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

    Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

    Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

    Följ oss på Facebook

    Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

    Kategorier

    • ..
    • Intervju
    • Kulturpolitik
      • Krönikor
    • Litteratur och konst
    • Musik
    • Recension
      • Bokrecension
      • Dans recension
      • Filmrecension
      • Operarecension
      • Recension av TV-serier
      • Skivrecensioner
      • Spel
      • Teaterkritik
    • Scen
      • Dans
      • Film
      • Musikal
      • Opera
      • Teater
      • TV
      • TV-serier
    • Toppnytt

    Etiketter

    Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

    Annonser

    Shiba - urhunden med stil

    SPEL KAN SKAPA BEROENDE

    casino utan svensk licens Trustly
    För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

    Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
    På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

    PayPal casino utan licens
    För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

    För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

    Footer

    Om oss

    • Kontakt
    • Om oss
    • Sajtips – länkar

    Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in