Girighetens pris
Betyg 5
Svensk biopremiär 24 april 2015
Girighetens pris var Italiens officiella nominering till Oscarspriset 2015. Tyvärr blev filmen aldrig utvald bland de fem som sedan nominerades till bästa utländska film. Det var fem starka filmer som nominerades, men Girighetens pris hade utan tvekan platsat där också. Det är en oerhört välgjord film som griper tag i mig. Svenska Dagbladets recensent Jeanette Gentele ger filmen allra högst betyg och skriver:
Det är lätt att bli uppgiven som recensent när man under en längre tid har sett den ena halvbra eller halvdåliga filmen efter den andra. Brister i manus, brister i skådespeleri, brister i berättande. Är filmerna så här usla eller är det jag som har blivit avtrubbad, blasé och cynisk som tycker att jag sett allt förut och bättre gestaltat?
Men så kommer det plötsligt en film där allting stämmer! Det görs fortfarande angelägna, spännande och oförutsägbara filmer som skär i hjärtat och ändå – som riktigt bra filmer – väcker livsandarna till liv.
Det är bara att hålla med. Girighetens pris är absolut en av de bästa filmerna som kommer att visas på svenska biografer i år och borde helt klart varit nominerad till, och rent av vunnit pris, som årets bästa utländska film. Eller bästa film, förresten.
Den skildrar hur tre olika familjer knyts samman i en kedja av händelser. Filmen är indelad i tre delar, tre kapitel, där händelserna skildras utifrån en av karaktärernas agerande. Handlingen utspelar sig vintertid i ett välmående Norditalien strax innan finanskrisen slår till. En tragisk trafikolycka inträffar, en cyklist har blivit påkörd av en bil och skadats svårt. Men vem satt egentligen bakom ratten, och spelar det någon roll om förövaren är fattig eller rik? Bakom den stormrika familjen Bernaschi och den kämpande medelklassfamiljen Ossola framträder ett nät av lögner, lust och girighet, som hotar att förgöra båda familjerna. Under filmens gång dyker också en fattig familj som lever i samhällets botten med unge Luca i centrum, som förlorat både sin mor och far och som föraktas i samhället.
Första tredjedelen kretsar kring Dino, en medelåldern bostadsmäklare och småhandlare som ser en möjlighet att komma sig upp och bli riktigt rik när hans dotter Serena blir ihop med den rika överklasspojken Massimiliano. Dino ser till att komma in i kretsen kring den rika familjen och får chansen, eller rättare sagt ljuger sig till chansen, att satsa mer än han äger i Massimilianos pappas hedgefond. Skådeseplaren Fabrizio Bentivoglio är övertygande i sin roll, vi riktigt känner hur girigheten lockar fram det sämsta hos honon. Hans krypande för de rika, som naturligtvis bara föraktar honom bakom hans rygg, är verkligen plågsam.
Den andra tredjedelen kretsar kring Carla, Massimilianos mamma, som är en lyxhustru som har svårt att fylla sitt överflöd av tid – ska hon göra manikyr eller ta massage eller köpa en ny antikvitet. Hon vet inte vad hon vill och känner sig överflödig men så hittar hon sin livsuppgift, hon ska rädda en rivningshotad en rivningshotad teater. Valeria Bruni Tedeschi gör den rollen så bra, vi känner med henne, hur ensam hon är och hur gärna hon vill betyda något.
I den tredje och sista delen får vi följa Serena och sanningen upp om vad som egentligen hänt nystas upp. Det är så fascinerande hur vi får se samma händelser ur tre olika karaktärers perspektiv.
Filmen är stark och välgjord in i minsta detalj, bra skådespelare, fint foto, trovärdiga karaktärer som går att förstå och känna med, ingen är bara ond eller bara god – berättelsen är realistisk och engagerar.
Girighetens pris är en intensiv thriller om skuld och begär i en tid av hejdlös kapitalism och korruption. Den har hyllats på filmfestivaler runt om i världen och kammat hem ett flertal priser vid italienska David di Donatello-galan, bland annat för bästa film och bästa manus.
Regi: Paolo Virzì
I rollerna: Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Bentivoglio, Valeria Golino mfl
Längd: 110 min.