• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

juridik

Om vi hade levt i den bästa av världar hade Anna Odells verk inte behövts, men nu gör vi ju inte det

31 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

konstfack
Konstfackelever Anna Odell fälldes på måndagen 31 augusti av Stockholms tingsrätt. Hon dömdes till dagsböter om 50 á 50 kronor, totalt 2.500 kronor, för oredligt förfarande och våldsamt motstånd.

Domen är mildast möjliga. Ja förutom att bli frikänd förstås.
DN:s kulturchef Maria Schottenius anser att domen är en dom mot konsten. Hon skriver att rättegången aldrig borde ha hållits.

Å andra sidan: domen var högst väntat.

Anna Odell har på ett sätt skapat ett konstverk och hon har sagt och visat något om felaktigheter i samhället. Hon har visat hur illa psykvården kan fungera, hur illa behandlade hjälpsökande psykiskt sjuka kan bli behandlade.

Å andra sidan har hon lurats. Fast å andra sidan: är inte all litteratur och konst en slags illusioner.

Tingsrätten tog hänsyn till att hon ville säga något, hon fick lägsta möjliga domen. Tingsrätten har varit diplomatisk ut i fingerspetsarna.

Egentligen är det väl så: om vi hade levt i den bästa av världar, om vi hade levt i en värld där psykiskt sjuka blev väl behandlade, hade Anna Odells insats inte behövts.Nu gör vi inte. Vi lever i en ganska usel värld där många människor far illa och behandlas illa av myndighetspersoner med makt.

Fast det trista är förstås att debatten knappt handlat om pyskvården, utan bara handlat om huruvida konstnärer ska ha rätt att skapa konstverk på detta sätt. Och nu efter domen lär debatten handla om det är rätt eller fel att konstnärer får en slags gräddfil i rättssystemet. Vem som helst begriper att om en vanlig människa, som inte varit konstnär, gjort samma sak skulle domen blivit hårdare.

För Anna Odell kommer knappt att betala böterna. Konstfack har startat en insamling för henne.

Frågan ärm, har hon använt sig av rätten till yttrandefrihet? Kan yttrandefrihet bestå i att iscensätta en slags osynlig teater? Måste att föra fram sin åsikt vara bundet vid ord och bild och ljud?

Jag skulle önska att den debatten fördes och framför allt: att psykvården och polisernas agerande i fall med psyksjuka som tas om hand debatterades och sattes under luppen.

Blandade bloggar som kommenterat domen:
Tokmoderaten, Krohniskt och Trollhare.

Övrigt relaterat: Aftonbladet, Svenska Dagbladet 1, SVD2, Ledarbloggen, Expressen och Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om konst, juridik, yttrandefrihet, Anna Odell

Arkiverad under: Scen Taggad som: juridik, Konst

Vart tog demokratin vägen? Vi blev också avstängda från Internet

25 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

piratebay
Internetleverantören Black Internet har utsatts för sabotage efter att de stängt av uppkopplingen till fildelningssajten Pirate Bay. Företagets vd, Victor Möller säger till Computer Sweden att det rör sig om mycket stora skador.

Internet är hotat. Åtgärder som att med hot tvinga en leverantör att stänga av en av sina kunder innan rättegången ens är helt avslutad är rättsvidrigt. Utan tvekan.

Internet har vänt upp och ner på mycket. Det är inte längre bara den med stora ekonomiska muskler som kan köpa tryckpressar som kan göra sig hörd. Och det går inte att styra informationen/kommunikationen på webben. Det är ett hot mot de krafter som vill styra information ovanifrån och som vill tjäna pengar på att de äger kanalerna.

Black Internet är det första svenska exemplet på att en internetoperatör döms att blockera vissa sajter. Helt sjukt egentligen. Som att den som har ansvar för en väg ska tvingas stänga den för kriminella mc-gäng.

Dagens Nyheter har talat med en IT-expert som är djupt oroad över denna utveckling:

Black Internet är det första svenska exemplet på att en internetoperatör av domstol döms att blockera vissa sajter. Men vad betyder det för yttrande- och tryckfriheten om nätsajter med ett domstolsbeslut kan stängas av?

–?Om internetoperatörer blir ansvariga för sina kunders innehåll, då tvingas operatörerna att kontrollera allt som skickas i deras nät, säger en oroad Patrik Fältström, IT-expert och ledamot i regeringens IT-råd.

Men Black Internet, som tvingades stänga av Pirate Bay, blev sedan utsatta för sabotage som gjorde att också andra drabbades.

Ur SVD:

Samtliga av företagets kunder ska ha drabbats men det är svårt att uppskatta exakt hur omfattande störningarna är eftersom Black Internets kunder säljer vidare anslutningar.

– Det är en jättepyramid och det handlar om mycket stora skador och mycket stora belopp, säger Victor Möller till CS.

Sent igår kväll (måndagskvällen 24 augusti) slutade plötsligt vår bredbandsuppkoppling att fungera. Nu ett dygn senare har den kommit igång. Jag tror att vår uppkoppling är en av de som fanns i den pyramid som föll.
Så på så sätt ser vi hur många oskyldiga drabbas när Internet stängs av.

I Storbritannien är regeringen på väg att genomföra ett riktigt idiotiskt förslag. De ska stänga av Internet för fildelare. The Guardian berättar om att ett sådant lagförslag är på gång. Hmm, det visar att de brittiska lagstiftarna inte ens begriper vad de lagstiftar om. Ska den person som blivit avstängd gå omkring med en skylt där det står att han/hon är avstängd? Vad händer om han/hon går in på ett Internetcafé? Eller går hem till en kompis? Vad händer med de andra som bor i samma familj, blir de avstängda automatiskt, fast de inte är dömda för något?

Relaterade artiklar:
Dagens Nyheter, Dagens Nyheter 2, Computer Sweden.

Andra bloggar som tagit upp detta: Farmorgun i Norrtälje, Opassande och Mina moderata karameller.

Läs även andra bloggares åsikter om juridik, samhälle, demokrati, upphovsrätt, piratfrågor, Pirate Bay, Black Internet

Arkiverad under: Scen Taggad som: demokrati, juridik, piratfrågor, samhälle, Upphovsrätt

Kammaråklagare jämför våldtäkt med att gå mot rött ljus

16 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

valdtakt
Med jurister som anser att våldtäkt kan jämföras med att gå mot rött ljus – ja då inser man att det är dags att fler kvinnor får positioner inom juridikens maktsfär och att det är dags för vissa att gå i pension.
Ur Svenska Dagbladet:

– När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust i dag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse, säger han.

Den 66-årige mannen som säger så är kammaråklagare Rolf Hillegren.

Jo, uttalandet har satt igång reaktioner. Aftonbladet:

Riksdagsledamoten Anna König Jerlmyr, M, har länge kämpat för skärpt lagstiftning kring våldtäkter och blir mycket upprörd över åklagarens uttalande. Hon befarar att det kan få offer att inte våga anmäla.

– Jag blir mörkrädd. Det är ju det här som vi hela tiden slåss mot, fördomarna om vad som är en riktig våldtäkt och inte, säger hon

Det är klart att det är svårt att döma i fall där ord står mot ord. Men när inställningen bland högt uppsatta jurister är som kammar-åklagaren är att våldtäkt inte är något grovt brott, då blir risken stor att skyldiga får gå fria.

Kammaråklagarens uttalande kom i efterdyningarna av att Högsta domstolen i början av juli rev upp upp två hovrättsdomar kring våldtäkt där ord stått mot ord. Budskalkpet till svenska domstolar: Det ska inte räcka att brottsoffrets berättelse är mer trovärdig än den åtalades.
Två gärningsmän har sedan dess frikänts med hänvisning till den nya praxisen, skriver Svenska Dagbladet.

Eftersom kammaråklagaren är 66 hoppas jag verkligen att han går i pension nu.

Loke har också kommenterat kammaråklagarens utspel.

Läs även andra bloggares åsikter om juridik, samhälle, kammaråklagare, våldtäkt
.

Arkiverad under: Scen Taggad som: juridik, samhälle

Fyra jurister: ”FRA:s hemliga domstol strider mot grundlagen”

14 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

big-brother-is-watching-you
Allmänhetens insyn i domstolarnas verksamhet är en av grundstenarna i ett demokratiskt statsskick, påpekar fyra jurister som skriver på DN Debatt och kallar högerregeringens förslag om FRA-domstolen för ett stort juridiskt illusionsnummer.

Östen Johansson, Sverker Lindström, Håkan Olander och Lars E Rabenius skriver:

I höst ska riksdagen behandla ett nytt förslag om FRA:s signalspaning. Allian­sregeringen och dess riksdagsledamöter är då redo att åsidosätta viktiga grundlagsregler om offentlighet och insyn i domstolars arbete. I själva verket är förslaget om Försvarsunderrättelsedomstolen ett stort juridiskt illusionsnummer, offentlighetsreglerna sägs ska gälla men i själva verket ska allt kunna hållas hemligt. Går planerna igenom får Sverige för första gången en domstol som ska verka i största hemlighet.

Vart är vi på väg? Hur okunniga är de folkvalda högerpolitikerna? Ser de inte vad de är på väg att genomföra? Är historielösheten så stor bland dessa makthavare? Hur tänker FRA-ledningen? Förstår de inte farorna med att nedrusta demokratin?

En annan liten grupp som är bra på illusionstrick och att blanda ihop begreppen är DN:s ledarredaktion. Idag skriver de

Piratpartiet vill bli en maktfaktor i svensk politik. Deras framgång är bland annat beroende av hur det går för Sverigedemokraterna.

Nej, Piratpartiets framgångar har inte med Sveriogedemokraterna att göra. Piratpartiets framgångar har att göra med sådana idiotiska beslut som högerregeringens införande av FRA-lagen och andra lagar som kränker integriteten och underminerar demokratin. Piraterna samlar människor som är i opposition mot utvecklingen av övervakningssamhället.

Och när de traditionella partierna sviker i dessa frågor, då växer Piratpartiet.

Läs även andra bloggares åsikter om piratpartiet, FRA, debatt, samhälle, demokrati, juridik, FRA-domstol

Arkiverad under: Scen Taggad som: debatt, demokrati, FRA, juridik, piratpartiet, samhälle

Universal Music, Warner Music och Sony är skyldiga till att världen förlorar tilltron till rättvisan

1 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

universal
En ung man som var 19 år och fildelade 30 låtar har nu dömts till böter på 675.000 dollar, motsvarande 4,9 miljoner kronor, till fyra skivbolag. Han har fildelat 30 låtar, vilket alltså betyder att kostnaden per låt är 22.500 dollar.

Rättskipning som bara drabbar en liten promille av alla som gör något upplevs inte som rättvis.
Det finns ingen sans hos de fyra skivbolagen som är filialer till Universal Music, Warner Music och Sony.

Dagens Nyheter rapporterar:

Fysikstudenten Joel Tenenbaum har dömts i amerikansk domstol att betala 675.000 dollar, motsvarande 4,9 miljoner kronor, till fyra skivbolag. Detta efter att han olovligen fildelat 30 upphovsrättsskyddade låtar.
…
Om rätten hade ansett att brottet hade skett ”uppsåtligt” kunde de höjt beloppet till 150.000 dollar per låt. Tenenbaum ska därför ha uttryckt att de måste ha uppfattat att han handlat med viss legitimitet, uppger nyhetsbyrån AP.

Enligt BBC var han också lättat över att skadeståndet inte blev det maximala – 4,5 miljoner dollar.

Amerikanska rätten har härmed än en gång visat att den bara går kapitalägarnas ärenden. Det är inte rimligt med detta skadestånd.
Genom dessa domslut blir det fler som tycker fildelning är rätt, fler ställer sig på fildelarnas sida, för domarna är så hårresande absurda.

Här är de trettio låtarna som blev så dyra:

Incubus, ”New skin” (Sony BMG)
Incubus, “Pardon me” (Sony BMG)
Green Day, “Minority” (Warner Bros)
Outkast, “Wheelz of steel” (Arista)
Nirvana, “Come as you are” (UMG)
Goo Goo Dolls, “Iris”
Aerosmith, “Water song/Janie’s got a gun”
Aerosmith, “Pink”
Rage against the Machine, “Guerrilla radio”
Outkast, “Rosa Parks”
Monster Magnet, “Look to your orb for the warning”
Ramones, “The KKK took my baby away”
Beastie Boys, “(You gotta) Fight for your right (to party)”
Eminem, “My name is”
Eminem, “Drug ballad”
Eminem, “Cleaning out my closet”
Beck, “Loser”
Red Hot Chilli Peppers, “My friends”
Red Hot Chilli Peppers, “Californication”
Red Hot Chilli Peppers, “By the way”
Fugees, “Killing me softly”
Deftones, “Be quiet and drive”
Linkin Park, “Crawling”
Limp Bizkit, “Leech”
Limp Bizkit, “Rearranged”
Blink 182, “Adam’s song”
Nine Inch Nails, “The perfect drug”
Nirvana, “Heart shaped box”
Green Day, “Nice guys finish last”
Green Day, “When I come around”

Läs även andra bloggares åsikter om fildelning, USA, juridik, domar, upphovsrätt, Tenenbaum, Universal, Sony, Warner

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: domar, fildelning, juridik, Upphovsrätt, USA

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 12
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in