
Konstfackelever Anna Odell fälldes på måndagen 31 augusti av Stockholms tingsrätt. Hon dömdes till dagsböter om 50 á 50 kronor, totalt 2.500 kronor, för oredligt förfarande och våldsamt motstånd.
Domen är mildast möjliga. Ja förutom att bli frikänd förstås.
DN:s kulturchef Maria Schottenius anser att domen är en dom mot konsten. Hon skriver att rättegången aldrig borde ha hållits.
Å andra sidan: domen var högst väntat.
Anna Odell har på ett sätt skapat ett konstverk och hon har sagt och visat något om felaktigheter i samhället. Hon har visat hur illa psykvården kan fungera, hur illa behandlade hjälpsökande psykiskt sjuka kan bli behandlade.
Å andra sidan har hon lurats. Fast å andra sidan: är inte all litteratur och konst en slags illusioner.
Tingsrätten tog hänsyn till att hon ville säga något, hon fick lägsta möjliga domen. Tingsrätten har varit diplomatisk ut i fingerspetsarna.
Egentligen är det väl så: om vi hade levt i den bästa av världar, om vi hade levt i en värld där psykiskt sjuka blev väl behandlade, hade Anna Odells insats inte behövts.Nu gör vi inte. Vi lever i en ganska usel värld där många människor far illa och behandlas illa av myndighetspersoner med makt.
Fast det trista är förstås att debatten knappt handlat om pyskvården, utan bara handlat om huruvida konstnärer ska ha rätt att skapa konstverk på detta sätt. Och nu efter domen lär debatten handla om det är rätt eller fel att konstnärer får en slags gräddfil i rättssystemet. Vem som helst begriper att om en vanlig människa, som inte varit konstnär, gjort samma sak skulle domen blivit hårdare.
För Anna Odell kommer knappt att betala böterna. Konstfack har startat en insamling för henne.
Frågan ärm, har hon använt sig av rätten till yttrandefrihet? Kan yttrandefrihet bestå i att iscensätta en slags osynlig teater? Måste att föra fram sin åsikt vara bundet vid ord och bild och ljud?
Jag skulle önska att den debatten fördes och framför allt: att psykvården och polisernas agerande i fall med psyksjuka som tas om hand debatterades och sattes under luppen.
Blandade bloggar som kommenterat domen:
Tokmoderaten, Krohniskt och Trollhare.
Övrigt relaterat: Aftonbladet, Svenska Dagbladet 1, SVD2, Ledarbloggen, Expressen och Göteborgsposten.
Läs även andra bloggares åsikter om konst, juridik, yttrandefrihet, Anna Odell



