• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

nöje

Välanpassad nästan 30-åring sjunger om tonårsångest, njae (lyssna här hur det ska låta)

8 november, 2008 by Rosemari Södergren

En 28-åring som pluggat flera språk på universitet, är smart och engagerad i samhällsfrågor och som åtminstone för oss som ser på Idol utifrån ser ut att vara en rätt välanpassad person, fast med massor av egen vilja – sjunger en låt som ska vibrera av tonårsångest. Idol-Lars sjöng Nirvana-låten ”Smells Like Teen Spirit”.

Jag sade direkt när han sjungit: han åker ikväll. Därför blev jag förvånad att juryn och deras gästjurymedlem berömma Lars och hans framträdande. Han fyllde ju inte låten alls. Det var helt fel låt för honom. Hur kunde juryn vara så falsk att de berömde hans framförande? Kanske var det taktik från deras sida, om de hade dissat hade kanske ”kamrat-rösta-emot” trätt in och svenska folket röstat kvar Lars?

Nu åkte han ju ut. Idol fredag 7 november hade en gäst i juryn: Desmond Child, som skrivit hundratals stora rockhits. Lars var den enda av de sju tävlande idolerna som valde att inte tävla med någon av hans låtar. Tanken med att bjuda dit en så stor låtskrivare som Desmond Child var förstås att idolerna skulle framföra hans låtar och få hans mentorskap och råd och tips under en vecka. Lars har inte förmåga att anpassa sig. Han måste av princip vara anti och välja själv. Det är både en brist och en tillgång för en artist och en konstnär. Det beror på omständigheterna. Att vara alltför anpasslig är inte bra för den som vill skapa något eget. Men i Idol-sammanhanget är det nog mer en brist att inte kunna välja en enda låt av Desmond Child. Men för Lars karriär i helhet är det säkert en styrka att veta vad han själv vill och stå för det.

Nu skriver Aftonbladet att Desmond Child dissar Lars. Jag frågar mig då: varför log Desmond så stort och berömde Lars under programmet då? Falskhet eller vad?

Desmond Child känner inget medlidande.
– Det är bra att han är borta. Han kunde ju inte ens sjunga sin egen farvälsång. Det är ju nästan roligt. Han kunde inte sjunga någon av mina låtar, och han kunde inte sjunga avskedslåten för det var inte coolt nog. Men nu kan han gå och vara cool någon annanstans.


Här bloggade jag om Lars igår, direkt efter programmet.

Här: Kurt Cobain från Nirvana, som visar hur det verkligen ska låta:

Så här ska det låta, Nirvana live 1991:

Johnny Godbitar och En trebarnsmamma har också bloggat om Lars som åkte ur Idol och bråket med Desmond Child.

Relaterat: Läsarna: Rätt att Lars åkte ut
Dagens Nyheter
Sydsvenskan

Andra bloggar om: Idol, nöje, musikvideo, rockmusik, tv, Idol-Lars, Lars, Desmond Child, Lars E

Arkiverad under: Scen Taggad som: Idol, Musikvideo, nöje, Rockmusik, tv

En liten skräll när Lars, Johan och Robin E satt löst

7 november, 2008 by Rosemari Södergren

Rocktema på Idol gav inte mig några större förväntningar direkt. Knappt att jag ville titta på kvällens avsnitt (7 november 2008). De tävlande idolerna har ju inte direkt haft rockig utstrålning. Men de överträffade sig själva. Även om en och annan sjöng falskt ibland och inte fyllde ut de legendariska rocklåtarna gjorde alla bra ifrån sig. Fast Lars sjöng Nirvanas ”It smells like teen spirit” och det var fel låt för honom. Tycker jag. Och det tyckte nog fler, eftersom han åkte ut ikväll.

Inte så förvånande att det var dags för Lars att lämna Idol, han är nog rätt trött på serien. Men vilken skräll att flick-idolen Johan satt löst, visserligen minst löst av de tre, men dock. Kanske höll Johan på att åka ut på det fenomen som en del andra favoriter åkt ut på förr: att alla tror att alla andra ska rösta på favoriten, så röstar de på någon de är oroliga för ska åka ut annars.

För Johan har så många fans så han lär hänga kvar ett par omgångar till.

Jag och flera med mig har varit lite oroliga för att tjejerna skulle åka ut bara för att det verkar som om massor av tjejer ringer och röstar, och de röstar helst på söta killar. Men ikväll hade vi inte rätt i våra farhågor. Jihde, programledaren, sade att det var rekordmånga som ringt och röstat. Det kanske är så att det är lika stor andel småflickor som ringer nu. Ju längre in i idol-tävlingen ju fler röstar förstås.

Relaterade artiklar:

Lars: Det kändes skönt att stå stilla

Martin Söderström: Skulle jag sia så tippar jag att Robin Bengtsson gjort sitt i tävlingen.

Harry Amster livebloggade från Idol, han satt bland publiken. Så för att se hans inlägg måste man kika på ett filmklipp. Nja, det var väl inte bästa lösningen på livebloggningen?

SVD: Rocktema

Andra som bloggat om kvällens idol:
Johanna, Every great story has a villain! och Madonnan.

Andra bloggar om: Idol, tv, nöje, Idol-Lars, Idol-Johan, Robin E

Arkiverad under: Scen Taggad som: Idol, nöje, tv

Guiden till årets MTV Europe Music Awards

4 november, 2008 by Rosemari Södergren


– Här är alla nominerade, gäster, uppträdanden och sändningstider

Röda mattan är utrullad, statyetterna putsade och miljoner fans har lagt sina röster! Allt är klart inför Europas största galahändelse som direktsänds nu på torsdag 21.00. Här är hela uppställningen inför den 15:e upplagan av MTV Europe Music Awards.

De nominerade är:
Vinnarna i elva av galans tolv kategorier presenteras live på torsdag kväll. Britney Spears och Leona Lewis är nominerade i hela tre kategorier och tillsammans med Coldplay, Tokio Hotel och nykomlingen Duffy har de bäst chans att vinna stort. Klart är redan att svenska Neverstore vinner Best Swedish Act – som tog hem priset i konkurrens med bland annat Adam Tensta. Hela listan över nominerade nedan.

Värdar och prisutdelare:

Katy Perry står på scen, Perez Hilton bakom scen och på röda mattan. Tillsammans leder de tittarna på rutan respektive webben. De får hjälp med att dela ut priser av SugaBabes, Solange Knowles – Beyoncés syster – Tokio Hotel och bondbruden Grace Jones. Även trippel-nominerade Leona Lewis, Anastacia, och Craig David kommer att presentera en kategori.

Uppträdanden:
Listan är lång! Bland höjdpunkterna på scen finns Kanye West – som återvänder till EMA efter att ha vunnit bästa hiphop 2006 – Beyoncé, Pink, Duffy, The Killers, Kid Rock, Take That och brittiska Estelle – som vann stort på Mobo Awards med hiten ”American Boy” och nu debuterar i EMA. Även engelska The Ting Tings som slagit stort i England med sin hit ”That’s Not My Name” och albumet ”We Started Nothing” uppträder.

Sändningstider på MTV och www.mtvema.com:
Galan sänds live på MTV nu på torsdag 6/11 kl 21.00-23.00.
Repriser: fredag 7/11 kl 23.00, lördag 8/11 kl 13.00 och 20.00,
söndag 9/11 kl 11.00 och 21.00

Perez Hilton leder den direktsända webbsändningen från röda mattan och backstage som ses på www.mtvema.com. Sändningen som bjuder på skvaller och kändis- och artistintervjuer börjar 19.30 och fortsätter till sena kvällen. Sändningen som bjuder på skvaller och kändis- och artistintervjuer börjar 19.30 och fortsätter till sena kvällen.

Highlights från förra året:
Förra årets gala som hölls i München och leddes av Snoop Dogg sågs av över 30 miljoner människor och drog nästan 80 miljoner röster. Då vann svenske Anton Abele det prestigefyllda priset Free Your Mind för sina insatser mot gatuvåldet och fick ta emot priset live i München. Avril Lavigne tog hem priset för bästa artist.


Nomineringar 2008 MTV EUROPE MUSIC AWARDS

Album Of The Year
• Alicia Keys – As I Am
• Britney Spears – Blackout
• Coldplay – Viva La Vida or Death And All His Friends
• Duffy – Rockferry
• Leona Lewis – Spirit

Headliner
• Foo Fighters
• Linkin’ Park
• Metallica
• The Cure
• Tokio Hotel

Most Addictive Track
• Coldplay – Viva La Vida
• Duffy – Mercy
• Katy Perry – I Kissed A Girl
• Kid Rock – All Summer Long
• Pink – So What

New Act
• Duffy
• Jonas Brothers
• Katie Perry
• Miley Cyrus
• One Republic

Act of 2008
• Amy Winehouse
• Britney Spears
• Coldplay
• Leona Lewis
• Rihanna

Ultimate Urban
• Alicia Keys
• Beyoncé
• Chris Brown
• Kanye West
• Lil Wayne

Rock Out
• 30 Seconds to Mars
• Linkin’ Park
• Metallica
• Paramore
• Slipknot

Europe’s Favourite Act
• Emre Aydin (Turkiet),
• Dima Bilan (Ryssland),
• Finley (Italien),
• Leona Lewis (England)
• Shiri Maimon (Israel).

Best Act Ever
• Britney Spears
• Christina Aguilera
• Green Day
• Rick Astley
• Tokio Hotel
• U2

Video Star
• 30 Seconds to Mars – A Beautiful Lie
• Madonna feat. Justin Timberlake – 4 Minutes
• Santogold – L.E.S. Artistes
• Snoop Dogg – Sensual Seduction
• Weezer – Pork and Beans

Andra bloggar om: MTV, tv, nöje, Kate Perry, The Cure, Ting Tings, Linkin Park, Europe Music Awards

Arkiverad under: Scen Taggad som: MTV, nöje, tv

Harry Amster på SVD: Folket röstar fel: ändra reglerna omedelbart

3 november, 2008 by Rosemari Södergren

Alice är bäst i Idol. Det tycker vi på Kulturbloggen. Men i fredags hängde hon löst. Hur kunde det gå till? Det är många fler som blev upprörda förstås. För vi är inte ensamma om att ha den så talangfulla tjejen som favorit.

Ändra reglerna i Idol omedelbart, säger Harry Amster som skriver om tv i ett bloggverktyg hos Svenska Dagbladet:

Så nu är det bara sju kvar.. Även Robin B hängde löst och borde ha åkt ut med huvudet före. Dessutom satt Alice löst, vilket aktualiserar att reglerna borde ändras omedelbart. Svenska folket älskar att rösta ut idoler som kan sjunga och behålla Lars som inte vill vara kvar och gjorde en genomusel parodi idag. Låt tittarna bestämma 50 procent och juryn den andra hälften. Från och med nästa fredag,

Harry Amster tar också upp det fenomenet att tjejer verkar hellre rösta på killar, söta killar.

Av någon anledning verkar inte killar rösta på söta tjejer i samma utsträckning, så det jämnar inte ut sig. Det går ju att ta en paralllell till mänsklighetens historia här: hur män håller ihop är väl anledningen till fler män får chefsjobb, har högre löner, dominerar rockvärlden …

Nu är Idol trots allt ett underhållningsprogram, men nöje är en del av verkligheten och hur människor agerar där har paralleller med annat i samhället. Därför är nöje kultur – och kultur är nöje – och båda har med samhälle att göra. Därmed är nöje och kultur politik.

Men nu ska jag inte gå vidare på den tråden utan hålla mig till Idol och omröstningen.

Johan som är en underbar entertainer men inte sjunger särskilt bra, och ännu sämre nu när han hamnat i målbrottet, lär alltså hänga kvar ett bra tag till, just för att småtjejer hänger över telefonen och röstar.

Men jag tror att en anledning att Alice inte fick lika många röster som hon brukade var att hon sjöng en inte så känd låt. Det är också så: varje omgång måste idolerna mycket noga välja vilken låt de ska framföra. Det måste vara en låt som folk känner till. Sedan måste idolen vara noga att inte välja en känd låt som är alltför tätt förknippad med att framföras på ett särskilt sätt. Sepideh gav sig på Carolas Främling och gjorde den i reggae-tappning. Det var alltför vågat.

Nu är Idol inte ett helt rättvist program, det är en tävling och reglerna är att att folk ska ringa och rösta in. Idol ska inte få fram den artist som är garanterat bäst. Och om reglerna ändrades så att juryn fick bestämma lika mycket som folket är det inte säkert att den bästa artisten vann heller. Kanske den bästa, men inte den populäraste eller som säljer mest.

Nu är den röstande publiken inget att hålla i handen när det stormar. Den är ombytlig och inte att lita på. Den kan rösta fram Daniel före Darin – men sedan köper de ändå hellre Darins skivor.

Men att ge juryn mer makt, det kan gå lika illa som det många gånger gjort i Melodifestivalen.

Nej, det bästa vi kan göra är väl att orka lyfta telefonluren och ge oss in i telefonröstandet, att inte lämna över det till småtjejerna.

Apropå Lars: så var han länge min andra favorit: men jag vet inte längre. Han är inte någon typisk artist av den kommersiella popstilen som är tanken att Idol ska få fram. Om det nu är tanken. Genom att folk röstar hoppas eller tror skivbolaget som ger skivkontrakt att de får en artist som säljer. Men är det alltid ytliga popsnören? Gillar svenska folket mest av alla schlagerstilen och glitter och glamour? Lars tillhör i alla fall inte den stilen:

Ur Aftonbladet:

Lars Eriksson ler och lutar sig tillbaka.
Den skandalomsusade ”Idol”-deltagaren avslöjar nu att han har en hemlig plan för fortsättningen av tävlingen.
– Jag utnyttjar ”Idol”. Det är jag fan stolt över.

Nu är frågan: folk kanske vill ha något sådant? Är det inte Ok? Enligt Aftonbladet sitter tv4 i krismöte. Det är lite som när Kurtan gick vidare hela tiden i Let´s Dance, folk gillar att vara lite motvalls. Fast å andra sidan: Lars kan ju sjunga mer än vad Kurt kunde dans, så liknelsen är inte helt rättvis.

I vilket fall är årets Idol mer spännande än på flera år.

Relaterat:

Laila: Jag är så förbannad

En del säger att de röstar på honom för att han vågar göra uppror.

Krismöte

Citat från en klok person:

Idol är ett sätt att låta människor leva sig in i en låtsasvärld som inte existerar.

Andra bloggar om: idol, tv, nöje, Idol-Lars, Idol-Johan, Idol-Alice

Arkiverad under: Scen Taggad som: Idol, nöje, tv

Tänk om det blir Lars och inte Sepideh som åker ut?

31 oktober, 2008 by Redaktionen

Tidningarna säger att Sepideh åker ut ikväll. Ur Idol, allstå. Ingen i Kulturbloggen kommer att sitta framför tv:n och se om det blir så.

Men: tänk om det blir Idol-Lars som åker ut? Han kanske vill åka ut.

Aftonbladet:

Enligt Nöjesbladets undersökning är ”Idol”-deltagarna säkra på sin sak.

Sepideh är inte tillräckligt bra – och får lämna tävlingen i kväll.

– Det känns väldigt tråkigt, säger hon.

Förväntningar kan påverka en människa. Positivt och negativt. En del klarar att tänka ”nu jäklar ska jag visa dem”, men andra bryts ner av negativa förväntningar.
Sedan är det ju alla människor som röstar som kan påverkas.

Men har man suttit löst flera gånger i rad, som Sepideh gjort, är det klart att förväntningarna att hänga kvar minskar.

Men beror övriga Idoldeltagares bedömningar på hur folk har röstat, eller är det lite mobbning på gång? Alla tänker på att rädda sitt skinn, liksom?

Men eftersom Lars under veckan så kraftfullt talat om att han inte gillar Idol, vore det kanske bra för honom att slippa hänga kvar? Eller så är det rätt kul att han hänger kvar – en kritiker.

Jag noterar också att Harry Amster i Svenska Dagbladet snackat med Katrin och de tror också att Sepideh åker ut. Svenska Dagbladet storsatsar och låter Harry Amster direktblogga ikväll också.

Jag undrar om det är medvetet av SVD att inte ha något inlägg före som vi bloggare kan länka till, för att vi inte ska ”stjäla” besökare under Idol utan deras gammelmediabloggare, som självklart aldrig länkar till någon, ska få så många besökare som möjligt?

Arkiverad under: Scen Taggad som: Idol, nöje, tv, TV4

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in