• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Microsoft

Nu är det dags för Windows 7 – allvarligt!

10 november, 2009 by Redaktionen

windows_7Fler och fler rapporter kommer in och det verkar som om experterna är överens om att Windows 7 håller måttet.

En hel del vänner hör av sig och frågar och jag har hittills rekommenderat alla som har Vista  att uppgradera.

Om du siktar på att köpa en ny dator (och vill ha Windows) tycker jag du skall köpa en med Windows 7 förinstallerat.

När det gäller att uppgradera så gör det men gör en ren installation. Det är bättre att göra en ren installation än att ta itu med allt som skall funka vid en uppgradering. Det slutar med en ren ominstallation i alla fall. Bättre att göra det planerat. Kör Upgrade Advisor först så får du en uppfattning om vad som kommer att krävas.

Ungefär så långt har jag själv kommit. Min dator kommer att kräva lite hårdvarujusteringar för att fungera och det är saker jag måste ta itu med. Inom de närmaste dagarna återkommer jag med en rapport.

Under tiden har IDG ställt sig i startblocken och tar emot frågor till Windowsexperter.

Du kan också läsa en hel del matnyttigt på Tommy k Johanssons blogg.

Mycket nyttigt hittar du också på Windows 7-bloggen, bland annat en artikel om hur du installerar från ett USB-minne. Nice.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Windows 7, operativsystem, Microsoft, uppgradering

Arkiverad under: Scen Taggad som: Microsoft, Operativsystem, uppgradering, Windows 7

Rapport från Windows 7 House Party

23 oktober, 2009 by Redaktionen

Yepp, jag har varit på lanseringsparty för Windows 7. Det var en positiv upplevelse på många sätt. Vi bloggare har ju en lite annorlunda syn på nyheter än traditionella journalister. Vi är lika intresserade av att delta i samtal och upplevelser som att rapportera nyheter. Det är det jag kallar deltagarjournalistik.

Därför börjar jag med upplevelsen.

Stephanie Smitt Lindberg, Affärsområdeschef Windows konsument, öppnade sitt hem för journalister, bloggare och teknikfolk. Hon hade en hel del kollegor på plats och alla var väldigt tillgängliga. Tack för maten, förresten! Själv fick hon idén från filmen på webben. Stephanies kalas var roligare.

Jag har en videosnutt från presentationen men den visade sig vara för stor att ladda upp. Däremot kan ni se lite bilder i galleriet.

Det är modigt att öppna sitt hem så här. Det gjorde gott intryck på mig. Dessutom vi fick vi ju se hur Windows 7 funkar i ett hem.

Det fanns tillfälle att bekanta sig med de andra gästerna. Det fanns så många intressanta personer att prata med att jag nästan glömde varför jag var där.

Det nya med Windows 7 är ett lättare operativsystem. Kan jag peta in det på min Asus netbook? Javisst. Efter nyår (någon gång) kommer dessutom Windows 7 med en USB-sticka som installationsmedia, berättade Stephanie.

Jag såg faktiskt en liten Acer med Windows 7, kopplad till TVn med de vanligaste webb-TV kanalerna. Med en lite plugg från Codeplex (Microsofts arkiv för open source-projekt) kan man se webb-TV utan att  starta webbläsaren. Snyggt.

Annat nytt är enklare hantering av drivrutiner. Möjligheten att strömma media till kompatibla enheter som TVn, digitala fotoramar med mera tack vare stöd för DLNA (en standard för prylar i ett hemmanätverk).

Det var inressant att sitta med Martin Tivéus, chef för konsument och on-line i Sverige. Det gav mig en bra uppfattning om vad Microsoft försöker göra. Vi pratade om Windows 7, Windows Phone och de andra komponenterna i Microsoft plattform får ny interoperabilitet. Windows Live knyter ihop alltihop på inovativa sätt. Du kan till exempel se var din telefon är om du tappar bort den. Dessutom kan du tömma den, springa ner och köpa en ny och återställa allt. Jag fick känslan av att molnet flyttar in i hemmet.

Öppet och trevligt och det fanns utrymme för lite snack om Twitter och Facebook och Bing. Microsofts sökmotor har ännu inte fått sin fulla funktionalitet i Sverige men utmaningen av Google är tydlig.

Vi fick en glimt av vad som är i görningen och jag tror att det handlar om större saker än ett nytt operativsystem. Microsoft gör en postionering för framtiden. Både för att utveckla nya tjänster och för att svara konkurrenterna. Häng med.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Windows 7, operativsystem, Windows 7 Home Party, Microsoft, Windows Phone, DLNA, strömmande media

Arkiverad under: Scen Taggad som: DLNA, Microsoft, Operativsystem, strömmande media, Windows 7, Windows 7 Home Party, Windows phone

På torsdag kommer Windows 7

21 oktober, 2009 by Redaktionen

windows_7Yepp, nu kommer Windows 7 och Kulturbloggen/Bloggtidningen har en plats på första parkett. Mer om det på torsdag.

Windows 7 har beskrivits som det Vista borde ha varit. Eftersom vi inte testat kan vi inte bekräfta men den typ av press som Windows 7 fått lovar gott. Om Windows 7 håller vad det lovar blir det en välbehövlig upprättelse för misslyckandet med Vista.

Windows 7 skall lösa de stora problem som Vista är behäftat med men skall också innehålla en hel del nyheter.

Hur nya Windows fungerar i dagligt användande går inte att avgöra med att lista nyheter. Alla användare har inte tillgång till en IT-avdelning för support.

Vi får se men till och med en skeptiker som jag har förhoppningar om att livet blir lättare med en bättre fungerande version av Windows.

Metro tror att Windows 7 komme ratt göra datorerna billigare.

Leverantörer redo för rusningen.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Windows 7, uppdatering, Vista, Microsoft, operativsystem

Arkiverad under: Scen Taggad som: Microsoft, Operativsystem, uppdatering, Vista, Windows 7

Sugen på ett nytt Windows?

10 oktober, 2009 by Redaktionen

windows_7För första gången i mitt liv är jag nyfiken på en version av Windows. Jag lärde mig Linux för att slippa Windows 95 och har använt Linux på min dator hemma. Visst har jag varit tvungen att använda Windows men det har inte varit min huvudplattform i datoranvändandet.

Mycket förändrades i och med XP som jag upplever som i det närmaste sympatiskt. Nu lever XP och Linux i fredlig samexistens i min datorpark.

De tidiga recensionerna (och vänners erfarenheter) av Vista fyllde mig med skräck. Microsoft brukar ju avsluta stödet för passerade Windows-versioner. Jag såg mig själv gråtande framför en Vista-burk.

windows-7-screens1-jljkj

Nu räddades XP av Netbook-datorerna och (förmodligen) datorförsäljarna. Livstiden för XP förlängdes men inte för evigt. Därför har jag följt ankomsten av Windows 7 med ett visst intresse. De första recensionerna är positiva och de bloggar och webbplatser jag har förtroende för har skrivit väl om 7:an. Engadget, till exempel, har en riktigt rejäl genomgång.

Nu har jag bestämt mig för att uppgradera XP-burkarna till Windows 7. Men tro för den skull inte att jag övergivit Linux. Men det är, som man säger, en annan historia.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Windows 7, Microsoft, Windows XP, Engadget

Arkiverad under: Scen Taggad som: Engadget, Microsoft, Windows 7, Windows XP

På lanseringsfest för Windows Phone

6 oktober, 2009 by Redaktionen

w_phoneIdag lanserades Windows Phone över hela världen. Det är inte en telefon utan Microsofts nya operativsystem för mobiltelefoner. Microsoft kommer  sent till matchen men det är svårt att vinna om man inte ens är med. Därför är Windows phone viktig för Microsoft.

Jag har aldrig använt någon handhållen apparat med Windows men jag fick en bra demonstration. Det fanns flera bemannade stationer med ett urval telefoner från Samsung, Sony Ericsson, HTC och några till. Det var ett bra grepp. Även om det var trångt ibland tror jag att de flesta fick en chans att känna på mobilerna.

Efter minglet blev det talk-show med Anders Rydell (författare till ”Piraterna, de svenska fildelarna som plundrade Hollywood”.)  som värd och de som pratade kom från Microsoft, Samsung, Ericsson och Telia.

De pratade om den mobila framtiden. Att mobiler kommer att handla mer om sociala media som Facebook och Twitter och att vi snart kan sluta kalla mobiltelefoner för telefoner. Touch-screen, QWERTY-tangenbord och stora skärmar är vad vi vill ha, enligt panelen. Visst, bring it on, säger jag!

Själva Windows phone är egentligen Windows mobile 6.5. Det man ser är helt anpassat till mobilen i ett gränssnitt som vi känner igen. Det nya är att om man trycker på ”Start” hoppar en skärmbild med ikoner fram. Det är snarlikt Iphones och andra mobilers. Man navigerar som i en mobil, helt enkelt.

Nya tjänster som introduceras är  My Phone. Backa upp hela mobilen med en knapptryckning. Windows Marketplace är  Microsofts app-store. Där du köper eller hämtar apps till din mobil. Andra nyheter är stöd för gester, Windows phone är tänkt för fingernavigation snarare än penna.

Det vi fick se av Windows phone såg fräscht ut. Microsoft placerar sig på banan men jag såg inget som stack ut. Man måste naturligtvis ta hänsyn till att Microsoft gjort en rejäl uppdatering av av Windows mobile i den här versionen. Det kan komma mer inovativa förändringar nu när grunden finns.

Det som förtjänar ett omnämnande  är det breda samarbete Microsoft mobiliserat. Det fanns telefoner från åtminstone fem tillverkare och det kommer fler modeller. Det tyder på att Windows phone kommer att finnas bland oss inom en snar framtid.

Även om Windows phone är smart, snyggt och användbart krävs något mer. Nokia har ”Comes with Music”, Iphone har, ja, Iphone och Android har sin Google-faktor och potential som ”Cloud-telefon”. Frågan blir vad som kommer att sälja Windows phone-telefoner som konsumenttelefon.

Nu skall vi bara lägga vantarna på en av de här telefonerna och göra ett riktigt test. Det ser vi fram emot.

IDG har också skrivit om Windows phone och utbudet av telefoner som erbjuds.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Windows phone, Microsoft, mobiler, Iphone, Microsoft Marketplace

Arkiverad under: Scen Taggad som: iphone, Microsoft, Microsoft Marketplace, mobiler, Windows phone

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in