• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Journalistik

Ekonomijournalister på E24: Swedbank en av fyra i kvartett som med råge överträffade analytikernas förhandstips om hur resultaten skulle landa

27 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

För en stund sedan stod det ”Halva börsen utraderad” med stora svarta krigsrubriker överst på Aftonbladet. Nu verkar någon redaktör där ha reagerat och ändrat på det för nu står det ”Kraftigt ras på börsen.”

För ett värde som är utraderat är borta. Och det är väl ändå inte så att börsvärdet är borta för alltid? Fast det ser mörkt ut, just nu.

Så här står det i en artikel hos ekonomijournalisterna på E24:

Ericsson, SKF samt Handelsbanken och Swedbank är en kvartett bolag som med råge överträffade analytikernas förhandstips om hur resultaten skulle landa. Kurserna lyfte, direkt efter rapportpresentationen sedan bolagen med sina resultat visat att det går att tjäna pengar trots en finanskris som betecknas som den värsta sedan 1930-talet.

Swedbank alltså en av de fyra som överraskade positivt?

Ja, jag är ju inte ekonomijournalist, så jag vill gärna ha förklarat för mig hur ett företag kan gå över förväntan bra och samtidigt vara så krisdrabbat att de måste begära nyemission och dess aktier rasar 10 procent på måndagsmorgonen.

Veckans Affärer:

Stockholmsbörsen föll i den inledande handeln på måndagen i likhet med de ledande europeiska börserna och följde därmed de nedgångar som varit i både USA och Asien. Swedbank föll kraftigt efter att ha annonserat en nyemission medan Electrolux var en av få aktier som steg sedan bolaget överträffat förväntningarna med sin rapport.

Dagens Nyheter 1
Veckans Affärer
Svenska Dagbladet 1
Svenska Dagbladet 2

Andra bloggar om: ekonomi, medier, journalistik, E24, ekonomijournalistik, rubriker, börsen, börskrasch, Swedbank

Arkiverad under: Scen Taggad som: ekonomi, Journalistik, Medier

Försäkringsbolaget som säger att du slipper betala räntan om du blir arbetslös bluffar

12 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Massmedierna sviker sitt granskande uppdrag inom ekonomijournastiken och ifrågasätter inte vad bankens representanter eller av andra av makthavarna inom den ekonomiska maktsfären säger. Det skrev ekonomijournalisten Rossander på DN Debatt i lördags.

Här, på söndagen, ser jag ett konkret och tydligt exempel på hur en väletablerad ekonomijournalist bara köper ett uttalande utan att kolla bakom.

Låna smart i krisen, skriver Cecilia Jacobsson, och syftar på de fackliga medlemslånen. För de har ett lån där det finns möjlighet att välja en försäkring som säger att du slipper betala räntan om du blir sjuk eller arbetslös.

Nå det stämmer inte riktigt. Försäkringsbolaget som Nordea anlitar för medlemslånen heter Genworth.
1. De betalar bara räntan för dig om du blir sjuk i ett år. Kom ihåg det. Så någon riktig garanti om du skulle bli långvarigt allvarligt sjuk innebär inte försäkringen.

2. När det gäller om du blir arbetslös: Det gäller bara om du blir arbetslös från en fast anställning. Om du av någon skäl byter från fast anställning till projektanställning, vikariat med halvt löfte om fast annställning så småningom eller provanställning: Glöm försäkringen.

Det är smartare att ta de pengarna som du skulle betalat till försäkringen och sätter in på ett konto med bra ränta.

Så här skriver Cecilia Jacobsson i DN:

Om du måste låna pengar i dessa orostider kan ett fackligt medlemslån vara ett bra alternativ.
EN FÖRDEL MED ett sådant lån är att du slipper betala räntan om du blir sjuk eller arbetslös.

Det minsta vi kunde förvänta oss av en ekonomijournalist på den största morgontidningen i Sverige är att de kollade vad försäkringarna verkligen innebär. Här har bolaget Genworth istället fått gratisreklam av Dagens Nyheter.

Så frågan är hur mycket man då kan lita på vad de skriver om var räntorna är bäst. Har de kollat seriöst eller bara frågat banktjänstemännen?

Andra bloggar som tagit upp hur ekonomijournalisterna sviker sitt uppdrag:
Aktieskolan, Elbloggen, Arvid Falk och Sidvind.

Relaterade artiklar.
Dagens Nyheter 1
Dagens Nyheter 2

Andra bloggar om: ekonomi, journalistik, Dagens Nyheter, Genworth, försäkringar, medlemslån, banker

Arkiverad under: Scen Taggad som: ekonomi, Journalistik

"Bloggosfärens fel om yttrandefriheten och öppenheten minskar"

11 september, 2008 by Rosemari Södergren


”Bloggosfärens fel om yttrandefriheten och öppenheten minskar”, det är som jag uppfattar kontentan i en ledare i Dagens Arena idag av Björn Elmbrant.

Elmbrant kritiserar (precis som Lisa Irenius på DN Kultur) att en stor del av bloggvärlden reagerar mot FRA-lagen och hur den kränker den personliga integriteten men samtidigt inte förstår vilket övergrepp det är mot den personliga integriteten när obduktionsbilder på två små mördade barn sprids via Pirate Bay.


Elmbrant menar att bloggvärlden nu, genast, måste samla sig och starta en bloggarnas riksdag och där klubba igenom våra etiska regler. Annars lär det bli lagar som begränsar rätten att blogga. Vi bloggare måste alltså göra som journalisterna: sätta ihop ett antal etiska regler. Elmbrant skriver:

Nu är det dags för bloggosfären att bli vuxen. Om ni kunde enas om FRA-lagens uselhet, måste ni nu klara nästa steg. Från att sakna makt har ni visat att ni har makt. Men med makt följer alltid ansvar.

Alltså måste bloggarna ta sig i kragen och skriva sig samman om något slags hedersregler för nätet, för att slippa lagstiftning. Om ni inte kallar till en ”bloggarriksdag” inom de närmaste månaderna för att fixa detta, vet vi att det är er vi ska skylla på, om det blir så att staten slipper granskning och det privata kan profitera på våra skattepengar utan folklig insyn.

Men …

Det är inte bloggvärlden som gjort att bilderna är offentliga. Journalisterna har länge haft en slags rätt att bestämma vad människor ska få läsa om eller se i tv eller höra i radio. I och med nya medier kan vi gå förbi redaktionernas filter.

På redaktioner, i synnerhet de stora inne i Stockholm, råder en oerhört strikt och rigid hierarki och stenhård konkurrens. Visst, många gånger på trevliga redaktioner och bakom vänliga leenden. Men det är inte så att vem som helst kan göra sig hörd via de traditionella medierna.

Det är klart att det är ett hot mot journalister och traditionella medier att de inte längre kan bestämma vad människor ska få veta.

Elmbrant rädsla för att det kan bli hårdare regler för vilka handlingar som blir offentliga är nog befogad. Makthavare som inte tvekade att genomföra FRA-lagen som har rätt att avlyssna hela svenska befolkningen utan brottsmisstankar kommer inte att tveka om att ha mer hemligstämplat. Fler rättegångar, fler mötesprotokoll, fler rapporter blir sekretessbelagda.

Jag vet inte riktigt vad som är lösningen. Och är inte det en illusion att tro att vi någonsin kan uppnå en perfekt lösning för sådant här. Den journalistiska etiken är ju inte heller den perfekta lösningen. Den innebär i praktiken att en liten grupp redaktionschefer bestämmer vad som läsarna och tittarna och lyssnarna ska få reda på och vad som ska hållas inom redaktionens gränser.

Kommer bloggvärlden att skaffa sina etiska regler? Borde den det?

Jag känner mig kluven. Det finns så otroligt många sätt att blogga på och så många sätt att sprida information på. Hur räkna länksamlandet på De.icio.us? Det är ett sätt att sprida information på?

Men den tiden är definitivt förbi då journalisterna hade ensamrätt på information och ensamrätt att avgöra vad som ska spridas. Kanske är det rent av journalisternas fel om yttrandefriheten och öppenheten minskar, för de har allt för länge hållit allmänheten utanför och alldeles för länge satt upp murar som hindrat människor att nå ut via medier.

Och i sin vänskapskorruption kan journalister på till exempel Newsmill lova den som skriver hos dem, att de på Newsmill har raka vägar in till flera stora redaktioner.

Däremot måste vi fortsätta diskussionerna kring etik Och jag hade också sett fler bloggare som funderar på hur det känns att veta att bilderna på sina mördade barn sprids på nätet. Visserligen kan den fria kommunikationen vara livsviktig i vissa situationer, ju mer vi bygger upp möjligheten att få ut information ju större stöd kan den fria världens teknik vara för människor i diktaturer. Fildelningen kan vara ett verktyg för människor i Burma, i Irana, i Nordkorea, för att få annan information än vad som de diktatoriska myndigheterna godkänner.

Vi får inte glömma att Pirate Bay, liksom andra fildelarsajten, kan vara ett verktyg i kampen för demokrati.

Och på en punkt har Elmbrant definitivt rätt: makthavarna kommer att försöka få hemligstämpla mer, försöka minska på öppenhet och hindra insyn. Försöket till reglering av bloggar via Europaparlamenten är bara ett exempel. Men i det läget behövs bloggarna ännu mer. De traditionella medierna har för många gånger svikit. De hade inte skrivit om FRA-lagen om inte bloggarna envisats. De traditonella medierna skriver hellre om Paris Hilton … (vilket också många bloggare gör, men de har inte heller påstått sig ha något särskilt uppdrag att granska makthavare.)

Meanwhile: STÖD Kulturbloggens kampanj för att ta plats i Kulturrådet.

Andra bloggar om: yttrandfrihet, Arena, fildelning, Pirate Bay, obduktionsbilder, Elmbrant, medier, journalistik, etik, offentliga handlingar, Arbogamorden, barnbilder,

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Journalistik, piratfrågor, Yttrandefrihet

Barnslavar befriades i Kina

7 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

Tusentals barn såldes som slavar och fick arbeta på en stor industi för några få kronor i timmen. I Kina. Det är inte alltid det kommer fram när sådant händer i Kina, men den här gången har några journalister lyckats publicera reportaget om barnslavarna.

Jag känner en journalist som varit i Kina massor av gånger och som gjort en hel del journalistik därifrån. Han har berättar för mig om liknande händelser. Därför blev jag inte alls förvånad över att läsa om det. Det som var positivt är att det trots att kommit fram, att censuren i Kina inte lyckades tysta det den här gången.

Från Aftonbladet:

All nättrafik kontrolleras av partiet. Kina har avtal med Yahoo och Google som begränsar kinesernas tillgång till information. Utländska reportrar kan inte arbeta fritt. Tolkarna är ofta myndighetsanställda och sållar i frågor och svar. Personer som intervjuats fängslas.

Läget för den granskande journalistiken har försämrats det senaste året. Kina lovade pressfrihet i sin OS-ansökan. Men med OS tvingas allt fler journalister till tystnad. Enligt reportrar utan gränser sitter över 80 journalister (flest i världen) fängslade i Kina 2008.

?2004 dömdes biträdande chefredaktör Shi Tao (bilden) till tio års fängelse för att ha mejlat en amerikansk vän om partiets planer att censurera media inför 15-årsdagen av Himmelska fridens torg.

?Den 13 maj i år dömdes journalisten Qi Chonghuai till fyra års fängelse för att ha rapporterat om korruptionen i politiska kretsar.

Andra bloggar om: Kina, censur, journalistik, slavar, barn, barnslavar

Arkiverad under: Scen Taggad som: censur, Journalistik, Kina

Intressant att följa Bisonblogs jobb med bloggen i kombination med journalistiken

1 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Kinas västkritik sprids i sociala medier
Kina är i blåsväder och västvärldens kritik är starkare än på länge. Samtidigt ökar kinesernas möjlighet att göra sig hörda. I de sociala medierna pågår samtalet för fullt, och många tycker att omvärldens kritik är obefogad.
Från Bisonblog.

Bloggposten är ett mycket intressant och genomarbetat inlägg om hur kineser reagerat på kritik från väst och hur kineser använt sig av sociala medier, som MSN och Facebook, för att föra ut sin syn på situationen.

Det är intressant läsning. Men lika intressant är också Fredrik Wass sätt att jobba med sin blogg Bisonblog och sitt yrke som journalist. Bloggposten är till exempel också publicerad i Internetworld.

Via sin blogg kan Fredrik Wass ha ett fönster ut mot Internet där han kan exponera sin journalistiska nisch. Det är också intressant att se att det finns medier som Internetworld som är öppna nog för att inse att det inte är något dåligt för tidningen att samma artikel finns i en bloggpost.

Andra bloggar om: journalistik, Bisonblog, bloggande, Kina, sociala medier, MSN, västkritik, Facebook

Arkiverad under: Scen Taggad som: Journalistik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 18
  • Sida 19
  • Sida 20

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in