Integritet är en demokratisk rättighet, hörde jag en representant för Tele2 säga i tv precis.
Nu har Tele2 också meddelat att företag inte tänker spara sina leverantörers ip-adresser. Därmed börjar ipredlagen bli helt meningslös.
Vilket ju är väldigt bra, för en så integritetskränkande lag borde aldrig ha kommit till.
[Läs mer…] om Tele2 vägrar också spara IP-numren – nu är ipredlagen helt uddlös
juridik
Samfällt ropen skalla, ojävig domare åt alla (Dagen då ungdomarna tappade tron på rättsystemet)

Visst känns det uppgivet. Hur ska den uppväxande generationen få respekt för samhällsbygget och rättsystemet? I morse innan jag drog iväg på möten med jobbet läste jag nyheten i Svenska Dagbladet om att domaren i Pirate Bay-fallet måste kunna betraktas som jävig. Jag bloggade om det i all hast.
Nu har det runnit många bäckar och en sak är säker: ungdomar kommer att tappa tron på samhället om ungdomar ska jagas ännu mer och kunna straffas hårdare och samtidigt kan en domare sitta och döma i fall som berör hans vänner och bekanta.
[Läs mer…] om Samfällt ropen skalla, ojävig domare åt alla (Dagen då ungdomarna tappade tron på rättsystemet)
En rättskandal när Tomas Norström fick döma i Pirate Bay när han är med i partstyrelser
Domaren i Pirate Bay-målet kan vara jävig. Enligt en granskning som P3 Nyheter har gjort visar att det finns kopplingar mellan domaren och film- och skivbolagens representanter i rätten. Domaren sitter till exempel i styrelsen för Svenska föreningen för upphovsrätt.
Ur SVD.
Kanske är det en av de största rättskandalerna i svenska domstolshistoria på länge?
[Läs mer…] om En rättskandal när Tomas Norström fick döma i Pirate Bay när han är med i partstyrelser
Frågan är vem som vann Pirate Bay-målet …

Runt om i landet har folk demonstrerat idag mot Pirate Bay-målet. Dagens Nyheter:
Piratflaggan vajar stolt i blåsten under lördagens demonstration mot Pirate Bay-domen i Stockholm. Cirka 1.000 personer, de flesta unga, har samlats i protest på Medborgarplatsen.
[Läs mer…] om Frågan är vem som vann Pirate Bay-målet …
Antipiratbyrån begår brott – för att hitta bevis, är det denna värld vi vill ha?

Är det någon som är förvånad? När parter i målet får rätt att leka polis, utan att ha polisutbildning, då finns risken självklart att de begår övertramp. Som Svenska Dagbladet berättar har Antipiratbyrån begått dataintrång för att jaga fildelare.
[Läs mer…] om Antipiratbyrån begår brott – för att hitta bevis, är det denna värld vi vill ha?