Operapremiär Blåskäggs Borg och Trouble in Tahiti
Kungliga Operan
Lördag den 4 februari
Kungliga Operans tredje säsongspremiär blir två enaktare komponerade under 1900-talet av två kompositörer som egentligen inte är särskilt kända för sina operaverk, men ändå tillhör de musikhistorien var och en på sitt sätt. Béla Bartók räknas som en av de stora musikförnyarna under förra århundradet och Leonard Bernstein är nog mest känd som upphovsmannen till musikalen ”West Side Story”, men också som en framstående dirigent.
Handlingen i Blåskäggs borg och Trouble in Tahiti:
Till ett dunkelt slott med sju dörrar anländer Blåskägg med sin nya hustru Judith när ridån går upp för Blåskäggs borg den 4 februari på Kungliga Operan.
Bakom de sju dörrarna döljer sig hemligheter som Blåskägg helst vill dölja för sin hustru, men hon kan inte hejda sin nyfikenhet. Dörr efter dörr öppnas, och bakom dem finns både tortyrkammare, förråd av rikedomar, en vacker trädgård och en sjö av tårar. Naturligtvis blir Judiths frågor fler och fler, men får de några svar?
Béla Bartók gjorde sig känd för att han utforskade och tecknade ned den ungerska folkmusiken, och den kom att utgöra den främsta inspirationskällan i hans tonsättningar. Blåskäggs borg är dock ett av hans tidiga verk, och där hörs främst hans beundran för Richard Strauss som han även mötte personligen. Operan, som uruppfördes 1918, är skriven för stor orkester och vid premiären på Kungliga Operan dirigeras Hovkapellet av Gregor Bühl.
Det gäller även när ridån går upp för kvällens andra opera, Trouble in Tahiti av Lenoard Bernstein. Här är det en annan parrelation som belyses, den där äktenskapet har varat några år och stagnerat. Det hela utspelar sig i 50-talets Amerika, och vi följer paret Sam och Dinah en dag i deras ganska olyckliga äktenskap. På scenen finns förutom paret även dansare, musikalartister och swingsångare som låter glada underhållningsmoment avlösa den äktenskapliga tragiken i det perfekta hemmet.
Trouble in Tahiti skrevs 1952, och det är inte svårt att höra likheter med det som fem år senare kom att bli Bernsteins kanske mest kända verk: musikalen West Side Story. Bernstein skrev även texten till sin opera, med en förhoppning om att skapa trovärdighet för publiken genom ett ganska vardagligt tonfall.
Kungliga operan ger alltså både Blåskäggs borg och Trouble in Tahiti under en och samma kväll, och du får möta två kulturer, två olika tonspråk och två äktenskap i olika skeden.
Terje Stensvold sjunger rollen som Blåskägg, medan hustrun Judith sjungs av Paulina Pfeiffer. Terje gjorde en bejublad insats i Wagners Nibelungens ring här på Kungliga Operan för några år sedan, och 2006 belönades han med Tidskriften Operas pris. Paulina hördes nyligen på Nobelprisutdelningen, men hon har även tidigare gjort roller på KO, bland annat Adalgisa i Norma och nu senast Mimi i Bohéme.
Det äkta paret i Trouble in Tahiti gestaltas av Ola Eliasson och Susann Végh som delar scen med bland andra dansarna Carl Inger, Sophie Augot, Piotr Giro och Nils Närman Svensson.
Regissören berättar om uppsättningen
Produktionsteam
Blåskäggs borg
Blåskägg: Terje Stensvold
Judith: Paulina Pfeiffer
Scenografi och kostym: Mathias Clason
Koreografi: Carl Olof Berg
Ljus: Niklas Fischer
Svensk översättning: Ola Beskow
Regi: Mathias Clason.
Framförs på svenska med text på textmaskin
Trouble in Tahiti
Sam: Ola Eliasson
Dinah: Susann Végh
Vokaltrio: Klas Hedlund Gunnar Lundberg Beatrice Orler
Dansare: Carl Inger, Sophie Augot, Piotr Giro och Nils Närman Svensson
Scenografi och kostym: Mathias Clason
Koreografi: Carl Olof Berg
Ljus: Niklas Fischer
Regi: Mathias Clason
Kungliga Hovkapellet
Dirigent: Gregor Bühl
Framförs på engelska med svensk översättning på textmaskin
[…] Du kan läsa mer om denna dubbelpremiär i mitt inlägg på Kulturbloggen […]