Tanken att kvantitet segrar över kvalitet stämmer sällan, men då Stockholm Comic Con firar tio år lyckas man bevisa motsatsen. Efter ett par svåra år under pandemin och en hämmande svensk lågkonjuktur vore det inte konstigt om mässan valde att krympa och sakteliga försöka bygga upp intresset igen efter turbulenta år. Dessutom har det inte hjälpt att arrangören Heroes/EasyFairs i somras trampade i klaveret med Made In Asia, en mässa som kändes lika genomtänkt som tandkräm innehållandes socker. Men EasyFairs har inte avskräckts av den nationella ekonomin eller sommarens snedsteg.
Om tidigare årgångar har varit insjöar är detta oceanen vad gäller skala. Genom att byta lokal från den – förvisso trevliga Kistamässan, till Stockholmsmässan i Älvsjö ges ett helt annat spelutrymme. Att en större lokal kan göra skillnad är inget nytt, men frågan var om arrangemanget skulle kunna fylla ut den jättelika lokalen. Svaret är ett rungande ja!
Tanken att fånga in alla områden av populärkulturen är en närmast omöjlig uppgift, på toxiska internetsidor tycks det pågå ett krig gällande vilket nördigt uttryck som kan tituleras som nummer ett. Det pågår en ständig och knappast behjälplig debatt om vem som vinner loppet, men på tillställningar som Comic Con försvinner skrikhalsar och polarisering. Istället flyter allt samman i en energigivande kompott som trots vitt skilda områden gifter sig förvånansvärt väl. Hur bisarrt det än må vara att se den skräckinjagande Chainsaw Man – från mangan med samma namn, vandra bredvid Marvel karaktären Hawkeye i den populära cosplay-paraden är en omaka mix som enbart funkar i en miljö som Comic Con.
Ordet synergi är numera lika fräscht som två månader gammal mjölk, men få termer är mer passande vad gäller att beskriva årets tillställning. Blandningen av allt som kan kategoriseras som nördigt skapar en berusande stämning, alla besökare får något för den kostsamma inträdesbiljetten. Till skillnad mot förgående upplagor tillfredsställs genuint alla behov och intressen. Även om min klagan gällande en brist på mer exklusiva produkter – som statyer, ännu en gång går att lyfta fram finns det ett ändå smakprov på de allra mest sällsynta och esoteriska föremålen att bevittna. Det mest anmärkningsvärda är en byst av Gal Gadots Wonder Woman i naturlig storlek från den magnifika tillverkaren Queen Studios, skapad i silikon och med äkta hår är detta ett av de mest sällsynta objekten som visats i huvudstaden vad nörd-produkter anbelangar.
Men mässan lyckas som nämnts erbjuda något för alla, oavsett ålder eller budget. Genom att stilfullt portionera ut hallen i specifika sektioner kan exempelvis bräd- och kortspel få ett utrymme som tidigare inte var möjligt. De analoga sällskapsspelen får nu skina och det erbjuds demonstrationer av alla de slag som får vana som ovana spelare att överväga ett inköp.
I ett annat hörn kan eminenta Lego-konstruktioner beskådas, alltifrån ikoniska London-hotell till en svensk fika i Legotappning står uppställda som konstverk på en vernissage. Det hela påminner om en resa på det bästa av nöjesfält, attraktionernas tematik må inte ha något gemensamt men den sammanlagda effekten och närheten leder till ett energisk rus.
Mässans mest inspirerande och entusiasmerande sektion Artist Alley är i år större och bättre än någonsin tidigare. Detta är märkbart då utställarna glöder av av kreativitet. Få saker känns lika tillfredställande som att assistera och uppmuntra talangfulla artister som hoppas på ett genombrott. Den otroliga mängden utställare, aktiviter och intressanta personer att språka med slår alla rekord och för första gången i mässans historia känns det mer eller mindre omöjligt att se allt på en dag, en känsla som inte ens den massiva – och numera nedlagda Köln upplagan av CCXP från 2019, lyckades med.
Inte ens då mässan närmar sig sina sista timmar på söndagen – den sista dagen, känns det helt färdigt och man kan fråga sig om ytterligare en dag inte hade varit till gagn. Genom att erbjuda ett sällan skådat fyrverkeri av precis allt i en större och bättre lokal lyckas EasyFairs äntligen att göra den sortens mässa som imponerar djupt. Det är svårt att inte titulera årets upplaga som en fullkomlig triumf, även om det finns utrymme för förbättring vad gäller smådetaljer som aningen mer kvalitativ försäljning av memorabilia, är detta – utan någon som helst tvekan, det bästa vi skådat vad gäller sammankomster för popkulturella fantaster i Sverige.