
Halva Malmö består av killar som dumpat mig
Författare Amanda Romare
Utgivningsdatum 2021-10-15
Förlag Natur & Kultur Allmänlitteratur
ISBN 9789127172463
Stanna upp, sluta jaga en partner. Fundera på vem du själv är och hitta ett sätt att få självförtroende utan att det byggs på att du har en partner. Hitta vad du själv vill göra i livet och bli nöjd med dig själv. Det vill jag säga till huvudpersonen i denna roman: När du hittar vad du vill göra kommer du att utstråla engagemang som drar männen till dig. Men så länge du desperat bygger upp din självkänsla på att en kille ska älska kommer killarna att springa sin väg.
Kvinnor som är kring trettio år och lever som singel och inte har barn kan börja på panik. Den biologiska klickan tickar. Denna längtan efter ett fast förhållande och barn är ett tema som skildras i film, tv-serier och böcker. Amanda Romares debutroman skildra en trettioårig ung kvinna i Skåne som dejtar och dejtar och dejtar, men aldrig blir det rätt.
Är det möjligt att träffa sitt livs kärlek genom att jaga dejter? Av min inledning till denna text ser läsaren min inställning: Hitta dig själv, lägg din tid och engagemang på det som du vill göra.
Bokförlaget skriver om romanen: Fyra av tio vuxna i Sverige lever i singelhushåll. Det borde finnas nästan tre miljoner singlar i vårt avlånga land, och ett enormt antal potentiella partners för den som längtar efter kärleken. Ändå vill ingen bli tillsammans med huvudpersonen i Amanda Romares svarta och underhållande debutroman.
Huvudpersonen dejtar killar desperat. Hon delar in killar och människor i nivåer. En del tillhör den övre delen på hennes ranking och andra placerar längre ned. Hon dejtar killar som hon menar ligger på sin egen nivå, killar som ligger över och killar som ligger under. Det är en skrämmande inställning till människor som denna unga kvinna ger uttryck för.
Jag tillhör förmodligen inte romanens målgrupp. Det var ett par år sedan jag var i trettio års-åldern. Huvudpersonen gör mig ledsen. Att en roman får mig som läsare att bli engagerad är ett stort plus. Karaktärerna, trots att de är beskrivna delvis klichéartat blir ändå levande framför mig. Författaren är begåvad och jag hoppas det blir fler romaner av henne.
Hur det går i romanen? Det tänker jag inte avslöja, eftersom en del av behållningen är att känna med huvudkaraktären och inte veta hur det går. Jag känner med huvudpersonen även om jag tycker hon hamnat fel i sitt sätt att se på sig själv och andra människor. Jag skulle vilja sitta ned med en kaffe latte eller en kopp te och prata om livet och kärlek med henne, dela med mig av min övertygelse om att det är meningslöst att jaga en partner så desperat.
Amanda Romare skriver som om hon pratar med en nära kompis. Hon berättar till och med hurdant sex hon har med varje dejt. Jag saknar lite killarnas tankar. Det skulle vara intressant att höra berättelser ur deras synvinkel.
Att en roman skapar så många tankar hos mig är ett tecken på att den fungerar bra. Trots att jag inte tillhör dess målgrupp ger den mig både känslor och tankar. Och jag är glad att jag inte längre är trettio år.