• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Det vore jättekul med ett enat Norden

27 oktober, 2009 by Rosemari Södergren

norden
Det vore jättekul med ett enat Norden – tänk vad mycket mer kultur vi skulle upptäcka. Och hur bra vi skulle bli i fotboll. Och vad mycket vi skulle lära av varandra och hur stor primärmarknad entreprenörer skulle få.
En nordisk förbundsstat kan ge de nordiska länderna en internationell maktställning. En nordisk union skulle bli världens tionde största ekonomi, rejält före till exempel Ryssland och Brasilien, skriver samhällsdebattören och författaren Gunnar Wetterberg i DN Debatt.

Norden skulle då ha en given plats vid de stora internationella rådslagen. I EU kunde de nordiska länderna med större tyngd hävda nordiska värden. Nyckelpositioner i EU-kommissionen kunde lättare komma inom räckhåll. Fördelarna med ett enande är i dag så stora att politikerna bör göra allvar av en ny Kalmar­union.

Absolut. Sverige är alldeles för litet med sina futtiga cirka 9 miljoner invånare.
Idag är det alldeles för litet vi vet om vad som händer i våra skandinaviska grannländer.
Den inhemska marknaden blir större.

Önskar att det vore realistiskt. Per Westberg påpekar i sin blogg att norrmännen troligen inte vill vara med. Ja, det är ett av de stora hindren. Men tänk om norrmännen också kunde inse vilken fördel det vore att bli en större union.

Men en rejäl nöt att knäcka blir EU-medlemskapet. Ett annat blir eurofrågan: Finland har euro.

Det är mycket som skulle behöva kompromissas om. Men fördelarna är stora.

Wetterberg pekar bland annat på:

De fem nordiska länderna har drygt 25 miljoner invånare. De nordiska ländernas BNP uppgick 2006 till 1?224?601 miljoner dollar, vilket skulle ha gjort Norden till världens tionde största ekonomi, strax efter Kanada och Spanien men rejält före Brasilien och Ryssland.

Jag tror jag ska starta en Facebook-grupp för ett enat Norden.

Visst, troligen skulle Norge inte vilja gå med nu, de har rätt bra ekonomi. Men tänk om det kunde fatta vilka fördelar det skulle ha att bli en stor nation. Finland har euro, det blir lite problematiskt att lösa. Men allt går att lösa med god vilja. Jag vet, det är svårlösta frågor.
Kanske det kunde vara lite som i Storbritannien där Skottland, Nordirland och Wales har en del eget styrande samtidigt.

Relaterat: Per Westberg, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Verdens Gang.

Läs även andra bloggares åsikter om Norden, samhälle
Läs även andra bloggares åsikter om Norge

Arkiverad under: Scen Taggad som: Norden, samhälle

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. André säger

    27 oktober, 2009 kl. 14:59

    De handlar inte om hur stor befolkning man har så de e skit samma om vi bara är 9 miljoner svenskar eller 100 miljoner, vad som de handlar om är BNP.. Pengar Pengar och pengar,
    Men jag hade starkt gillat om vi blev enade, men om sverige kommer med förslaget så ser jag inte en chans att danmark eller norge skulle vilja göra en union med patetiska sverige, vi har tonvis med problem som våra inkompitenta politiker har skapat, av alla nordiska länder så tycker jag att sverige har överlägset mest problem, nästan 10% arbetslöshet jämfört med danmarks 3% undra vad det beror på… sossarnas fel,

  2. Dennis säger

    27 oktober, 2009 kl. 17:46

    Stop här, vänta lite!
    ”André” du är väll fullt medveten om att det är alliansen som har makten nu?
    Socialdemokraterna har inget att beskyllas på just nu, de har ju inte ens makten!

    Ja, det låter orealistiskt, men jag tror inte det skulle vara det.
    Men trots att det finns stöd för ett sådant här förslag,
    tar det nog till minst till 2050 innan förslaget kan genomföras.
    Sedan vill nog politikerna inte släppa ifrån sig makten och kommer
    inte ens ta upp frågan/folkomrösta om saken.

    Men jag tkr detta är en underbar idé med många fördelar!

  3. Calle säger

    27 oktober, 2009 kl. 20:05

    Det finns redan en rad Facebook-grupper för ett enat Norden.
    Bland annat då Nordiskt Alternativ & Nordisk Union, den senare dock med en politisk agenda förutom bara enandet av Norden.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in