Efter en miljonförlust förra året försvinner 19 tjänster från Sveriges nationalscen. Sex anställda sägs upp, och ytterligare 13 tjänster försvinner genom pensionsavgångar och tillfälliga kontrakt som inte förnyas, rapporterar SVT.
Att den svenska nationalscenen Dramaten har fått försämrad ekonomi beror på flera anledningar. En stor anledning är minskade anslag från staten. Ett annat skäl att Dramaten har sämre ekonomi är att Bergmanfestivalen arrangerades förra året.
Bergmanfestivalen är viktig av många skäl. Den innebär ett stort utbyte av erfarenheter inom teaterns värld för dramatiker, regissörer, skådespelare, koreografer, scenografer och alla som på något sätt arbetar inom teatervärlden. Festivalen ger också teaterpubliken chansen att se intressanta föreställningar från andra länder.
Dramatenchefen Eirik Stubø säger i ett mail från Teaterförbundet:
– Bidraget från staten skrivs inte upp i samma takt som våra kostnader ökar. Inför 2017 har teatern, trots uppräkningen av anslaget på 0,7 procent, tre miljoner kronor mindre att röra sig med. I maj 2015 fick vi i uppdrag av vår styrelse att se över organisationen och arbetsformerna med syftet att sänka de fasta kostnaderna för att frigöra medel till produktionerna. Rent konkret gav styrelsen oss i uppdrag att sänka kostnader motsvarande 20 årsverken.
– Jag ser det som att teatern nu står inför ett vägskäl: en lösning vore att stänga scener, vilket jag anser är det absolut sämsta alternativet. I stället gör vi besparingar för att frigöra mer pengar till fler teateruppsättningar.
Ett tredje skäl till Dramatens underskott är den inställda Hamlet-föreställningen 2016. Den ställdes in då regissören Jenny Andreasson blev sjuk. Dramatenchefen menade att det inte fanns något annat alternativ än att ställa in föreställningen, som ju var tänkt att vara en av de stora publikfesterna på Stora scenen. Till kulturnyheterna sade Dramatenchefen Eirik Stubø att det inte fanns något annat val än att lägga ned:
– Det som var och är så spännande med projektet är att Jenny som har ägnat så mycket tid och har en helt egen ingång på materialet. Vi kom fram till att det inte vore rätt, vare sig mot Jenny eller publiken att köra det i hamn på ett lite allmänt sätt.