Titel: Det största brottet
Författare: Marte Michelet
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2016-01
ISBN: 978-91-0-015365-6
Boken berättar om det ockuperade Norge och hur Norge bidrog till judeförintelsen. Författaren har valt att skriva om det som skedde i Norge genom att berätta om en judisk familj, familjen Braude, och några av gärningsmännen, Stian Bech junior och Wilhelm Wagner. Föräldrarna Sara och Benzel Braude kom tidigt 1900-tal från Litauen till Norge efter att judar massmördats där. De får fyra barn Harry, Helene, Charles och Isak och de etablerar sig i det norska samhället men så kommer ockupationen av Norge när barnen är i 20-års åldern. Boken skildrar hur vardagen så sakteliga förändras för familjen och de andra judarna. Helene och hennes man lyckas fly till Sverige men de övriga i familjen blir kvar och tror kanske till att börja med att det inte kommer att hända så mycket i Norge trots de rapporter som kommer från Tyskland om vad som händer där. Allt blir värre och värre och når sin kulmen när fyra av familjemedlemmarna ingår bland de 772 judar som deporterades från Norge varav 767 av dem till Auschwitz. När boken skildrar familjens färd mot den båt som för dem till Polen kan jag inte lägga ifrån mig boken längre, jag blir tvungen att sträckläsa för att se vad som hände med familjen och hoppas att de ska överleva.
Boken har i Norge belönats med Bragepriset, norsk motsvarighet till Augustpriset, för bästa fackbok 2014, och det är inte svårt att förstå varför. Boken väckte en hel del debatt i Norge eftersom Norges del av Förintelsen inte skildrats så här noggrant förut. Det är uppenbart att det ligger en omfattande forskning bakom denna bok, och det märks tydligt att författaren känner en stark avsky och vrede mot det som hände. Hon lyckas göra skildringen mycket intressant även om den är full av fakta och kunde ha blivit en bok som bara förklarade vad som hänt, på ett faktamässigt sätt, om hon inte valt att följa en familj och berätta vad som hände dem. Hon väjer inte för att skildra de avskyvärda våldet och förnedringen av judarna, som var långt värre, som hon själv skriver, än de Hollywood versioner av Förintelsen vi vant oss vid att se. Jag tycker alla borde läsa den här boken eftersom den är en viktigt skildring av Nordens historia även om det bitvis är en riktigt fasansfull läsning.
Text: Ursula Aksberg
