• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Underkastelse på Göteborgs Stadsteater – Provokativ monolog briljant framförd

13 januari, 2018 by Mats Hallberg

Foto Ola Kjelbye

Gäspar inte en enda gång under den halvannan timme premiären varar, trots fem intensiva jobbnätter på raken. Ett gott betyg! De nödvändiga ingredienserna för att få en monolog att vibrera  prickas av: En händelsekedja som spinner en narrativ väv, tankegods som ligger i tiden och lagom densitet. Har inte läst romanen vars originalutgåva släpptes samma dag som  attentatet på satirtecknarna  Charlie Hebdos redaktion i Paris.  Den oupphörligen kontroversielle, obehaglige och samtidigt prisade Houellebecq har jag kännedom om genom att ha  läst Konkurrens till döds och Plattform. 

Antagligen har den med mig jämnårige författaren  utsatts för mycket hot, med anledning av att han trycker på såriga punkter, rent av  varbölder, i manliga psyken likväl som i samhällskroppen. För några år sedan kom  på vita duken en mockumentary där han blev kidnappad. Hans ämne denna gång   islamisering och rasism i Frankrike i allmänhet 2022 och i synnerhet på ansedda universitetet Sorbonne. Kulmen nås när ledare för Muslimska broderskapet genom ”pest eller kolera-liknande” valomgång utses  till president. Osannolik dystopi, eller?   Kan största möjliga lycka uppnås genom att slippa välja, ge upp friheten till njutningar; för att  istället inordna sig ett  religiöst styrt system?

Allt  berättas och kommenteras genom Francois och hans tankar, en desillusionerad förförare som undervisar i litteraturvetenskap. Utan att  tillnärmelse vis ha lika många dråpliga poänger, är han inte helt olik Frank i Timmarna med Rita.  Rollen görs av Fredrik Evers, möjligen första gången han agerar solo på scen. I cirka tio år har jag sett hans utlevande, emellanåt återhållna gestaltningar, oftast skickligt utmejslade. I samarbete med regissören Emil Graffman  har flera framgångar bokförts.. På deras gemensamma cv återfinns bland annat Hedda Gabler, Föken Julie och Turister. I Göteborg har 70-talisaten Graffman också satt upp monologer av Beckett och Mark Ravenhill. Haft förmånen att ha sett samtliga nämnda produktioner.

Scenografin är minst sagt kal och ger en bild av instängdhet. Fast vi befinner hemma hos berättaren finns inga attribut som påminner om ett ombonat hem. Vad som finns är två tvärgående balkar i en beige nyans och två hål, varav det ena tjänstgör som ventilation, tillika avledare av tobaksrök. Dit går ideligen rökaren Francois med sin favoritroman av 1800-tals författaren Huysman.   Musiken som förekommer är, i motsats till Gösta Berlings saga, ytterst diskret när den förhöjer ett par passager.

Huvudpersonen  klädd i mörk kostym och knuten scarf, är i likhet med flertalet av Houellebecqs ”hjältar” en klarsynt, deformerad hedonist och nihilist; således en njutningsmänniska med ett grovt språkbruk vars förnekande av andra  värden än litteraturens är ett genomgående drag. ”Jag är inte för något”, säger han som kanske just därför kan kapitulera inför en ny ordning, med skrämmande  konsekvenser för en humanistisk stormakt. Mest beklagar han på själviskt manér, att kvinnor måste täcka sina kroppar.  Efter att ha roat sig länge och väl, är  ändå mannen som avskyr doktorander, beredd att acceptera en främmande ideologi, behäftad med avsevärda inskränkningar (särskilt för kvinnorna).  Och i ett helt annorlunda  Frankrike kan han återgå till en delvis omgjord tjänst på Sorbonne. Föga förvånande har framtidsvisionen orsakat rabalder. Den läsvärde kallsinnige  författaren har givetvis länge setts som en nagel i ögat.

I monologer finns risken för att manus levereras i samma tonfall. I värsta fall uppstår malande tomgång. Så sker inte här.  Är en fröjd att skåda resultatet av regissörens verk. Fredrik Evers ges möjlighet att utvidga perspektivet,  återger med komisk precision repliker från personer hans karaktär träffat.  Ett slags imiterande som bidrar till förlösande instick. Med  naturligt gehör för kroppsspråk,  intonation och  känsloregister visar Evers  vem berättaren är. Skådespelaren gör en storartad bedrift!  Evers är motsatsen till monoton, blir aldrig tråkigt att följa den resa Francois tvingas göra.

En uppfordrande, nästan brutal  text tryfferad med svart humor, har omvandlats till en angelägen enaktare. Äras de som äras bör, det vill säga i första hand trion Fredrik Evers, Emil Graffman och Lucas Svensson. Inte att förglömma den lediga översättningen gjord av Kristoffer Leandoer.

Foto Ola Kjelbye

Spelas på Göteborgs Stadsteater Studion till och med 24/2

Av: Michel Houellebecq

Översättning: Kristoffer Leandoer

Dramatisering: Lucas Svensson & Emil Graffman

Regi och scenografi: Emil Graffman

Scenografi & ljus: Tobias Hagström Ståhl

Kostym: Jenny Ljungberg

Kompositör: Fredrik Möller

 

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Teaterkritik

Skivrecension: Vemod och uppsluppenhet i jazzskrud – Solid av Corpo

10 januari, 2018 by Mats Hallberg

Foto Jan Töve

Artist: Corpo

Titel: Solid

Betyg: 4

Producent: Mikael Godée/ Corpo

Inspelad på Högskolan för scen och musik i Göteborg av Åke Linton – Matering Svenska Grammofonstudion

48:13

Prophone Records

 

Corpo från Göteborg har funnits i 25 år, vilket uppmärksammades dubbelt upp nyligen.  Jazzradions inspelningstekniker fanns nämligen på plats på Nefertiti, när kvintetten jubilerade genom att släppa sin sjätte skiva. Jag bevakade evenemanget för tidskriften Orkesterjournalen. Man lät lika fullödiga och samspelta som förväntat, även utan ordinarie trumslagare. Fick med mig ett recensionsex, en cd jag med stor behållning investerat en hel del tid i utan att tröttna. Det är frågan om fullvuxen seriös musik, värd mycket positiv uppståndelse. Har sett dem live några gånger utan att ha närmare kunskap om tidigare inspelningar.  Konstaterar att nya plattan gör ett helgjutet intryck, formad som den är av fem starka personligheter, vars utsökta kompositör och talesperson heter Mikael Godée.

Vad jag haft förmånen att umgås med är ett förföriskt nordiskt sound, vars sammanhållande stämning ändå rymmer några avvikelser till södra latituder. Gruppen smyckar emellanåt med tongångar som hittas på den afrikanska kontinenten och i Asien, vilket märks allra tydligast i varsamt sprittande Sally. Och man har inte bara turnerat flitigt i Europa, utan också gjort succé i Sydafrika. Således ett jazzigt band med skiftande inspirationskällor. Sättning: initiativtagaren Mikael Godée på sopransax och flöjt, den andre originalmedlemmen Lars-Erik Norrström  på piano och keyboards, Anna Lund bakom trummorna, Ebba Westerberg på slagverk och röst medan Thomas Markusson spelar bas. Några finns med i många sammanhang, andra känner jag uteslutande till härifrån.

 

Finns inga svaga punkter på Solid. Enda invändningen handlar om särart. I likhet med mycket annan nyproducerad jazz är de i kanske högre grad förvaltare än stigfinnare.  Reminiscenser kan göras till  Jan Garbarek, Weather Report (särskilt titellåten) och svenska Enteli. Mina tre exempel  valda för att påvisa sannolika influenser för det dominerande instrumentet, nämligen sopransaxofonen. Utmärkande för Godée är hans rena utsträckta linjer , kromatiska spel och en förbluffande förmåga att hålla ihop tonerna. Blir aldrig fladdrigt,  de höga tonerna studsar aldrig runt utan styrsel.

En annan bra sak, en del i varumärket de odlar, är att  genom karriären betonat rytmikens betydelse.  Gruppen har länge haft två kvinnor engagerade i dessa sysslor. Anna Lund har därför en osedvanligt tillbakadragen roll i Corpo (jämför Hurrakel, Anna Högbergs Attack,  Sol Sol, Jazz Baltica All Star Band ), demonstrerar mest med diskreta medel vilken bra trumslagare hon är.  Den för göteborgska öron allestädes närvarande Ebba Westerberg har sitt spännande utrymme, står för extra finesser och tillsatser vad gäller rytmiska tilldragelser. I Ton i ton lägger kvinnorna tillsammans med basisten Markusson,  en subtil groovig bakgrund till skimrande ackord från pianisten Lars-Erik Norrström. Är på sin plats att lyfta fram hur eminent och exakt avvägt den sist nämnde spelar, oavsett om det sker akustiskt eller elektroniskt.

Foto Davids Smiltins

Inledningen är lyriskt präglad. Genomgående hörs spänstiga melodier som fäster, några gånger besitter de rent av hypnotisk dragningskraft. Hör en påtaglig skönhet på många ställen!  Ska markeras att inspelningen är gjord live på Artisten i Göteborg. Kompositionerna ska enligt uppgift ses som  fundament, över vilka instrumentalisterna emellanåt kan fylla i med egen  upptäckarlust. I Corpo samsas på ett smart sätt det noterade med det improvisatoriska.

Nya skivan andas hopp och längtan, ödslighet och eftertänksamhet, kontemplation och förundran, sprittande glädje och stråk av sorg. Vill påstå att de varma betagande melodierna på Solid genomsyras av frid och tillförsikt.  De tar indirekt ställning för människovärdet, en hållning jag vill läsa in i skimrande pärlor som Loutti och avslutande Välkommen hem.  Utomordentlige låtskrivaren Mikael Godée – mycket gedigen musikutbildning i bagaget och frilansare sedan fyrtio år –  har skapat ett alternativ för stressade och plågade medmänniskor, en trösterik motkraft.  Corpo har med lysande resultat omvandlat vad som står skrivet i noterna till ljuv musik.  Kvintetten förtjänar all tänkbar positiv respons, inte minst eftersom man är en hårsmån från fullpoängare.

Låtordning: 1.Esme  2.Luotti  3.Sally  4 Solid  5.Going South  6. Iver  7. Ton i ton  8. Välkommen hem

Foto Davids Smiltins

 

 

 

 

Arkiverad under: Skivrecensioner

Mitt kulturella liv – Årskrönika 2017

1 januari, 2018 by Mats Hallberg

Vill i likhet med ifjol försöka mig på en  krönika i underrubriker, en ”årsbok” vars innehåll ska kretsa kring vad jag varit med om och samtidigt passa in i Kulturbloggens panoramafönster. Jag skriver främst från västsvensk horisont om konserter och scenkonst. Rapporterade 2017 från sju evenemang som kan kallas festivaler. Vet att jag flera gånger varit ensam recensent på konserter, bland annat på Stora Teatern i Göteborg. Händer också att jag välvilligt accepterar förfrågningar rörande nya skivor. Vid  summering visar det sig att det blev drygt 75 texter i Kulturbloggen, 15 bidrag i jazzmagasinet Orkesterjournalen ( framför allt på dess hemsida) samt ytterligare några kortare beskrivningar/ bedömningar  enbart på Facebook. Huruvida denna ansenliga mängd härbärgerat tillräcklig kvalitet, är upp till andra att bedöma. Vissa perioder har de självpåtagna uppdragen hopat sig på bekostnad av nödvändig återhämtning. Även om sysslan långt ifrån varit idealisk att kombinera med heltidsjobb i nattskift, har den  väsentligt berikat mitt liv. Då jag dumt nog inte fotar, får ni stå ut med några bilder på undertecknad.

 Från senaste vinylträffen

OM SKRIVANDE OCH RESPONS Lika delar glädje och ångest, brukar lyckligtvis resultera i en känsla av viss belåtenhet när jag väl publicerat. Det är en stor fördel att inte vara förlamande självkritisk, likaså att smidigt kunna korrigera  via vårt ordbehandlingsprogram. Faktafel, språkliga missar och felstavade namn tas bort när de upptäckts. Och samtidigt görs ofta stilistiska förbättringar och strykningar. Ett problem är att jag fogar ihop mina texter utan överrock, det vill säga granskande redaktör vars uppgift är att närläsa. En sådan person skulle komma med försynta men rimliga invändningar, jämte synpunkter på förtydligande och konkretion. Tror det är mycket värt om en recensent kan motivera sina ståndpunkter. Är medveten om att min starka sida inte är klatschiga fraser eller metaforer. Och otaliga gånger har jag varit på vippen att inventera synonymlexikon i jakt på det perfekta, icke överanvända, adjektivet. Just därför blir man upprymd varje gång ens formuleringar friläggs. Att citeras av teatrar och kulturarbetare fungerar onekligen som en bekräftelse. Vilken belöning att se hur ord  får positiv inverkan, tillfällen att vårda ömt. Har varit en kick att upptäcka att recensioner fått spridning i Polen och Tyskland (tack vare  olika skivbolag) samt att några musiker översatt meningar till engelska som  del i deras marknadsföring. Visst tvingas jag då och då uttrycka  besvikelse, vilket brukar medföra att jag skjuter obehagligt arbete framför mig. Uppriktighet är ett villkor i ”yrkesrollen”, även om den kan smärta. En etablerad erfaren  artist vars identitet inte ska röjas, blev upprörd, när jag ansåg sången vara hennes svaga punkt i en i övrigt positiv recension. Trist men möjligen ofrånkomlig händelse.  Men jag tillhör  inte dem som njuter av att ta fram sågen.

LITTERATUR, FÖRFATTARE OCH BIBLIOTEK Har varken haft ork eller tid  att läsa i önskvärd utsträckning. Höstens tegelsten som  jag  tog till mig, blev den nya biografin över Hjalmar Söderberg, köpt av dess upphovsman Jesper Högström i det cirkustält där ETC huserade utan entréavgift under Bokmässan. Ganska kompakt, fast välskriven och heltäckande bild av en tidlös motsägelsefull språkkonstnär.  Jämförelser med stjärnor av idag  ett udda grepp.  Passande nog höll Högström drygt två månader senare ett stimulerande föredrag om boken, när Stadsbiblioteket i samarbete med FCV anordnade författardag, riktad till regionens bibliotekarier plus enstaka allmänhet (hade tagit ledigt från nattskiftet). Mest sprakade det om bokdebuterande skådespelaren Evin Ahmad och hennes delvis självbiografiska stycke text. Underhållande framträdanden även av  Stewe Claeson och Gunnar D Hansson. Martin Engberg idkade högläsning ur sin satiriska roman En enastående karriär, något som  fick mig att låna hans bok om dråpliga situationer och bakslag i universitetsmiljö.  Måste erkänna att en viss besvikelse infann sig efter läsningen av den extrema berättelsen. Ett annat kort möte med uppburen författare skedde när Mölndals nya rymliga stadsbibliotek invigdes, vilket i sig måste rankas som årets mest positiva lokala kulturnyhet. Den långe författare jag syftar på är Jonas Hassen Khemiri, vars föredrag hade (o)trygghet som röd tråd.

Under året hade Stadsteatern nypremiär på ett fulländat program i ord och ton om Karin Boye med bland andra Daniel Lemma, en uppsättning som gjorde mig  mottaglig för ett författarskap jag oklokt försummat. Läste under påsken Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn. Hörde  medryckande föreläsning med psykoanalytikern Peter Jansson, i samband med release av hans bok om hennes självmord och nyutgåva av Boyes Kris, böcker utgivna på Lindelöws. Kontaktade Bonniers när jag fick vetskap om att de skulle ge ut Tommy Berggrens memoarer, vilket resulterade i recension efter att jag slukat historien om hans liv. Nöjd med det stora förlagets agerande, bortsett från att de var senfärdiga med att förmedla förfrågan om intervju. Vad som finns för närvarande är positivt mejl från hans regiassistent (dock skickat innan #metoo och dess följdverkningar). Råkar vara en allåldersbok som berört mest, nämligen Maja & döden av Ann-Marie Ljungberg. När slutet nalkas går det inte att värja sig för gråten.  Den fruktansvärda berättelsen som har  verklighetsbakgrund, handlar om en dagboksskrivande tjej som drabbas av leukemi och dessutom sadistisk mobbing från elever i hennes klass. Andra toppnoteringar: Helmers vals – Aino Trosell, Stormen – Steve Sem -Sandberg, Miira – Eija Hetekivi Olsson, Domaren – Ian Mc Ewan, Den motvillige resenären – Jenny Diski samt Linjen – Elsie Karlsson.  Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro är jag bekant med genom lysande Återstoden av dagen.  Av svenska belöningar vill jag uppmärksamma att en god vän från Halland välförtjänt tilldelades Stig Sjödin priset. Jag syftar på Sara Beischer som jag åtskilliga gånger sett engagerat tala om sitt författarskap.

FILM  Min mor brukar ge mig SF-presentkort, vilket gör att det i alla fall  blir en handfull biobesök varje år. Utan planering kan det vara knepigt att hitta en biofilm man har lust att se. Senast jag slank in på Göta såg jag God´s Own Country gjord av en långfilmsdebutant som också står för manus.  En omtumlande fysisk film från lerig engelsk landsbygd där lyriska kritiker påtalat  likheter med Brokeback Mountain. Enda gemensamma faktorn  med Michael Winterbottoms The Trip To Spain torde vara  begäret att hävda sig. Metaperspektivet är allestädes närvarande när Steve Cougan och Rob Brydon exploderar i oförrätter genom munviga excesser, krönta av en besatthet för  imitationer.  Del III har vackert foto, är glimtvis hysteriskt rolig, men påvisade samtidigt ett urvattnat format. Har haft behållning av de två filmer som figurerade i den osannolika fadäs när bästa film skulle utses på Oscars-utdelningen. Tänker så klart på La La Land och Moonlight. Sist nämnda skrällvinnare fick aldrig riktigt genomslag här, kanske för att pjäsen den bygger på rör sig om ett svart homosexdrama med gansterkopplingar. Natalie Portman är nominerad för sitt fantastiska sätt att personifiera presidentänka i Jackie, en biopic vars konstnärliga triumf resulterade i årets bästa bioupplevelse. Av musikdokumentärer visade av SVT vill jag framhålla de om Nick Cave, Bo Hansson, Sam Cooke, Mavis Staples, Dag Vag och göteborgska skivbolaget Nacksving. Angående filmen om ett fordom  radikalt musikklimat i rikets andra stad, har en infekterad debatt brutit ut om var musikrörelsens vagga stod.  Konstigt och oförklarligt med tanke på att ämnet för Barn av vår tid är något helt annat.

Tillsammans med Bernt Andersson – foto Mårten Carlsson (Cirka 2008)

TEATER OCH SCENKONST Ett omväxlande, händelserikt och kvalitetsmässigt ojämnt år. Ingen lätt sak att omgående få till en subjektiv, vederhäftig ”granskning”, men verkligen en ynnest att  få färdas in i nya dramatiserade världar, oftast på premiärer. Anser att det kan vara lika viktigt att kunna ge perspektiv och sammanhang som att agera smakdomare. Att växla från Göteborgsoperans överdåd till spartanska förhållanden hos ADAS musikaliska teater, illustrerar väl branschens kontraster och olika förutsättningar. Kul när några  medverkande i Phantom of the Opera på Västsveriges flaggskepp, tackade för mitt omdöme världsklass. Lika kul när producenten för ADAS skickar ett uppskattande mejl.  Låt mig börja genomgången med SVT drama och deras jättesatsning Vår tid är nu, vars tio visade avsnitt jag slukade på SVT Play under julhelgen. Snacka om cliffhangers, utmejslat skådespeleri med mycket närbilder och en intrig fylld av livslögner. Imponerande Adam Lundgren och Mattias Nordkvist har jag beskådat live ett antal gånger. Lustigt att serien om en krögarfamilj och deras personal i huvudstaden under efterkrigstid, är inspelad i Jonsered och Göteborg. Nyfiken på om rollfigurer som ondskefulle Gustaf och rekorderlige begåvningen Calle kommer få fler dimensioner i nästa omgång. Störs emellanåt av svajigt överlastat manus, men se den brasklappen som randanmärkning.

Teaterkritikern med sin mamma

Bäst på teaterhuset vid Götaplatsen ett skapligt år har Karl Gerhard -Tomas von Brömssen lika magnifik som förväntat – och Tidningshuset som Gud glömde varit, jämte Jeanne dÁrc på ungdomsscenen Backa Teatern.  Såg därtill positivt på Gösta Berlings saga och Alexandras Odyssé, medan Körsbärsträdgården tyvärr mest tömde karaktärerna på liv, för att låna ett uttryck från en kollega. Mer kött på benen om Göteborgs Stadsteater finns att utvinna ur intressanta antologin Sceningång, med nuvarande vd:n Björn Sandmark som redaktör.  Ägnade några dygn åt att sträckläsa och recensera en bok, som gav upphov till uppblossande meningsskiljaktigheter i spalterna om  estetik och konstnärlighet.   Toppnoteringar på Folkteatern har uppnåtts med Hamlet , Kardo Razzazis självbiografiska monolog Allt som blev kvar samt genom det dubbelbottnade porträtt av Den goda människan från Sezuan som levereras av Karin de Frumerie. Att plocka isär, skala av och införliva samtidsmarkörer har blivit högsta mode, som Lars Ring SvD påpekade när han pratade dekonstruktion i radions årskrönika.

Apropå exceptionella prestationer är det komplicerat att definiera någons  kunnande. Blir lika glad varje gång ens berömmande ord  lyfts fram av teatrar, vilket inträffade med nämnda de Frumerie, Iwar Wiklander, två skådespelare på Angereds Teater (renderade i en drös  likes på fb) och ensemblen i märkliga utflippade Flugorna på Stadsteaterns nya scen. För egen del blev det premiär för sommarteater. Skrev i uppmuntrande ordalag från Tofta nära havet utanför Kungälv (länkades på deras hemsida) och betydligt ljummare från populära Gunnebo trots några kända namn i rollistan. Avrundar dessa nedslag med att i likhet med Scenkonstguiden hylla sex  enastående kulturarbetare som lämnade oss 2017. R.I.P Hans Alfredson, Michael Nyqvist, Björn Granath, Rikard Wolff, Gösta Ekman och Janne Loffe Carlsson. Till den listan ska självfallet Birgitta Ulfsson läggas, vars minne hedrades med speciellt program på Folkteatern.

TV & RADIO Är absolut inte någon regelbunden tevetittare, även om jag ogärna missar rafflande sporttävlingar på högsta mästerskapsnivå. Vad har  ändå uppmärksammats? Jo, Kulturfrågan Kontrapunkt förstås! Vidare menar jag att På spåret, Jills veranda och Stjärnorna på slottet är utomordentligt bra teve, liksom dokumentärer och Uppdrag Granskning ( fast reportage med halvljugande fifflare riskerar göra en vanmäktig). Exemplariskt när  bildmediet används underhållande och informativt, visuellt och med dramatiskt laddning. Senaste upplagan av TV4-succén Så mycket bättre misslyckades att få mig fast, vilket bör ha berott på deltagarna. Ebbots Ark var  en hit tack vare sin oförutsägbara nerv, crazy avspända jargong samt blicken av förundran parad med exalterad anda. Fartfyllda minutiösa  P3 Guld i Partille Arena såg jag ju på plats i egenskap av press, vilket renderade i en krönika vars sammanfattning hänryckt applåderades av livesändningens högste ansvarige. Kul evenemang! Innan mina sena jobbpass börjar brukar jag nästan ha som ritual, att höra på Studio Ett och se långa Aktuellt med sina underavdelningar. Kulturnyheterna hade ett inslag om en återutgiven självbiografisk debutroman, Slamfarmen av Torgny Karnstedt. Nämner detta för att få sagt att han är den ende författare som besökt mig i hemmet. Beträffande radio har jag lyssnat på några poddar från Jan Gradvall, gillade herrarna Bohlin & Thurfjells uppesittarkväll dan före dan, koncentrerar mig gärna på Dagens dikt och Panelen i söndagsmagasinet God morgon Världen. Bortsett från Kaliber, Språket, Jazzradion och en del kulturprat är uppräkningen nog komplett. Vill göra vågen för min  värmande och sorgkantade julfavorit Kan du vissla Johanna? vars  upphovsman dog föregående år. Fantastisk berättelse  av Ulf Stark med en lysande Per Oscarsson i huvudrollen.

Foto Gunnel Backenroth

MUSIK Funkar inte riktigt för mig med  bucketlist, för det blir aldrig exakt som en tänkt sig.  Somliga konserter har jag ansökt om när tillfället yppat sig, andra akter har ingått i festivalutbud. Ett personligen mycket rikt musikår, har i inspelad form  sammanfattats i Kulturbloggen under vinjetten Mats bästa… När det gäller utgivna svenska jazzalbum, har jag rankat tre i topp genom att ingå i nationell jury. Resultat inklusive vinnare kommer offentliggöras i tidskriften Orkesterjournalen.  Apropå den fysiska tingest med olika utseenden som går under samlingsnamnet vinyl, har jag haft stor behållning av ett återkommande event döpt till Every vinyl tells a story på Bengans. Konceptet är att de medverkande får en  låt de valt på givet tema uppspelad, efter att man gett info tillsammans med eventuell anekdot, utan att  i förväg avslöja grupp eller artist.  Har hittills valt låtar med Kai Martin & Stick, Teddy Pendergrass, Joan Armatrading, Linda Ronstadt med Nelson Riddle Orchestra och Propaganda. Om fokusering och överblick önskas,  gagnas man på utställningar av en initierad guide. Därför bestämde jag mig  för att återse Stadsmuseets utställning med Freddie Wadlings prylar, vilket gav värdefulla  ingångar till ett excentriskt liv och en gudabenådad röst.  I min hemstad har jag gått på några föreställningar i Kvarnbyn som varvat ord och toner. Två sådana eleganta humanistiska program har bestått av dels sånger från Bob Dylan lästa och spelade av Olof Buckard respektive Georg Riedel, dels pianisten Pia Yngve tillsammans med Jessica Zandén om barndomsupplevelser, mormor och morfar (= tonsättaren Gösta Nyström).

Kulturbloggens skribenter på WOW – foto Peter Birgerstam

Vilka livebegivenheter stannade kvar närmast hjärtat? Utan rangordning levereras en lista: Hiromi feat Edmar Castaneda i Ystad, slagverksgruppen Komodo på Kulturnatta i Mölndal, Piatruba feat Oskar Stenmark i Ljungskile, E.S.T Symphony i Göteborgs konserthus, Pernilla Andersson på Stora teatern, Regina Spektor på WOW,  Bohuslän Big Band med Nils Landgren & Vince Mendoza på Stora Teatern, Goran Kajfes Subtropic Arkestra på Nef,  Sinne Eeg  i Trollhättan, Rigmor Gustafsson i Lerum,  Johan Lindströms Lost Inferno på Nef, Lennart Åberg / Bobo Stenson i Ystad, Dubé, Nilsson & Norrefalk i Ljungskile, Caroline af Ugglas band i Falkenberg och Trollhättan, Groove Extension på Nef, Sarah Riedel sjunger Kristina Lugn på Stora Teatern, Offpiste Gurus på Nef, Claire Martin på Liseberg, Tonbruket på Kulturhuset i Stockholm, Nynningen på Pustervik,  Gilbert Holmström i Ystad,  Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra set 2 på Nef, Mattias Nilsson på Göteborgs pianofestival, Lisas på Allégården, Jan Lundgren Potzdamer Quartet i Ystad,  Weeping Willows på Liseberg, Anders Hagberg Melodic Melange i Trollhättan,  Magnus Lindgren på Nef, Amanda Werne sjunger Cohen på Draken, Tomas Franck på Unity, John Prine på Konserthuset,  Daniel Karlsson trio på Nef, Ellen Andersson Quartet i Ljungskile, Roffe Wikström i Trollhättan och Oddjob i Trollhättan. Kanske har jag glömt några ”grymma” gig, men ni har fått en ungefärlig omfattning på vad som i princip varit fulländning. Hade kunnat bifoga nästan lika många namn, många välkända, som rört sig alldeles intill denna högsta nivå. Om jag får klaga kan meddelas att Kris Kristofferson på Liseberg var en jätteflopp. Besvikelse infann sig när jag i samma nöjespark hörde Ian Hunter, och Toni Holgersson, liksom efter Amanda Wernes upphaussade release på Pustervik.  Hade väntat mig mer av Mary J Blige och Min stora sorg.

Den enskilda musiker som  live skänkte mig glädjetårar, var 78-årige nestorn Palle Mikkelborg på trumpet och flygelhorn med avancerad elektronik. Teknik och känsla i obeskrivlig symbios! Största överraskning heter Robin Skarin, pianist i Piatruba, skapar magi när de gör kammarjazz av vemodiga folklåtar från Dalarna.                                                                                                                  Lisas live -fotograf okänd

Skandal att Lisas  inte blev nominerade till en grammis, när juryn helt sonika ratade all folkmusik. Skrev på Facebook minirecension när duon gästade Göteborg, vilket rönte rejält genomslag ( samma trevliga respons på detta sociala media, då jag  skrev entusiastiskt och spontant om upplevelser med Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra, Amanda Werne och Rigmor Gustafsson).   Vidare blev valet av  Sting ett omtvistat beslut när han utsågs till Polarpristagare. Att  Georg Wadenius tilldelades Guldkatten för sin långa imponerande karriär, däremot odiskutabelt klokt.

MÖTEN MED MERITERADE MÄNNISKOR Kanske fånigt att bli starstruck när kollegor kommer i ens närhet. Lite roligt att jag satt jämte Markus Larsson (AB) och Nils Hansson (DN) när uppdraget var att bevaka Thåströms turnépremiär i Lisebergshallen. På WOW uppstod äntligen möjligheten att byta några ord med någon jag följt i närmare 35 år, nämligen auktoriteten Jan Gradvall som  mottagit Stora journalist-priset. På samma festival träffade jag Anna-Charlotta Gunnarsson, hon som hamrar in  genus i  programserie Pop & politik. Förbluffades av hur mycket hon svor när hon pratade på scen och att hon var obekväm med att jag talade om att jag minsann också intervjuat Nationalteaterns Maria Grahn. Enbart sympatiskt däremot  att som fan  få snacka med bröderna Sven och Per Lindvall var för sig. på olika platser.  Som press har jag fört givande samtal kopplade till konserter med  bland andra Daniel Lemma, Felisia Westberg, Ellen Andersson, Mikael Godée , Mikael Nilsson, Oskar Stenmark, Mattias Landaeus, Hans Backenroth, Peter Asplund och Jan Lundgren.  Samma sköna känsla infann sig när jag tog chansen att lyssna på och efteråt prata med den utsökta pianisten Elise Einarsdotter en regnig söndag i Mölndal. Direkt från  krogsuccén Allt ljus på oss, tog sig Bo Sundström, trumpetaren Jonte Bentlöv och gitarristen Robert Östlund till jazzklubben Unity. Presenterade mig genom att avslöja att jag skrev gillande om deras show, vilket säkerligen bidrog till den avspända stämningen. Stjärnan Bosse var ödmjuk, fast inte hundraprocentigt ärlig. Visade upp en skylt som påstod att han behövde vila rösten på grund av inspelning kommande vecka. Dock, påföljande kväll när jag var hemma, kom han tillbaka till klubben för att sjunga. Hade ett mysigt jazzsamtal med danske saxofonisten Fredrik Lundin efter gig, vilket fick till följd att jag förärades en utmärkt bonusskiva, som jag gjorde reklam för.  Ende internationelle storfräsaren jag mötte på tu man hand var fusiongitarristen Mike Stern i samband med signering. Han kan också inordnas i kategorin schysta stjärnor.

#METOO  Vore märkligt om kampanjen som fått så ofantlig spridning inte kommenterades, eftersom den har sitt ursprung i filmindustrin genom graverande anklagelser mot producenten Harvey Weinstein. Problemen för kvinnor i konstnärliga yrken har inte varit okända. Flera undersökningar har gjorts med nedslående resultat, bland annat hamnade Göteborgsoperan i skottgluggen för några år sedan.  Otrygga positioner och därmed osunda beroendeförhållanden är legio, något som hänsynslöst utnyttjats av maktfullkomliga chefer. Den  kvinnliga programledaren som blev avstängd av chefer på radion, har varit  undantaget som bekräftar regeln. Förtroendekapitalet har förstås raserats för utpekade komiker, liksom för uppburna kolumnister på Aftonbladet (minst tre journalister) och för  uthängda programledare i teve.

I en fullkomlig värld skulle  gärningsmän dömas för sexuella ofredanden och våldtälter. Den lavinartade omfattningen har chockat och gjort klart att skadliga strukturer måste ändras. Observera att arbetsplatser med kvinnliga chefer  också kan vara smittade av förtryck. Olyckligtvis har  obehagliga incidenter lagts in i samma korg  som rena trakasserier och övergrepp. Hoppas arbetsklimatet förbättras på Stockholms Stadsteater i och med att ny vd tillsätts, men på vilket sätt gynnas  Dramaten och dess anställda av att föreställningar med Örjan Ramberg ställs in? Uppgifter om missförhållanden i Konstnärsnämnden och på Kungliga Musikhögskolan har kommit i bakvattnet, på grund av vad som briserat kring Svenska Akademien, vars rykte blivit minst sagt skamfilat. Går förtroendet ens att  återupprätta? Vid högtidssammankomsten i december fanns mycket påtagligt en elefant i rummet, det vill säga  skandalerna rörande  den så kallade  nittonde  ledamoten,  korruptionsliknande lägenhetsaffärer och ständiga fall av jäv och läckor. Fortsättning följer.

 

 

 

 

Arkiverad under: Krönikor

Mats bästa album 2017

17 december, 2017 by Mats Hallberg

  1. Fiddle & Accordion Conversations – Lisas
  2. Seascapes – The Gothenburg Combo
  3. move – asjo Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra
  4. Chopin Impressions – Leszek Kulakowski feat Mikael Godée/ Ebba Westerberg
  5. Potzdamer Platz – Jan Lundgren
  6. Soulfully Yours – Anders Bergcrantz
  7. Pictures in Mind – Hannah Svensson
  8. Centralmassivet – Thåström
  9. Kungen och Vi – Fröken Elvis
  10. Behind The Mask – Gunilla Thörnfeldt
  11. Solid – Corpo
  12. Simple As That – Karl Olandersson
  13. Stockholm Underground – Magnus Lindgren
  14. Traces – David´s Angels feat Ingrid Jensen
  15. Beches Indian Brew – Beches Indian Brew

Foto Jerker Andersson  – Gothenburg Combo

Förtydligande kommentar: Jag har alls ingen överblick  vad beträffar årets skivutgivning Köper väldigt sällan nya plattor, inte ens på nätet. De gånger jag handlar CD sker det oftast i samband med konserter som givit mersmak. Publicerar således en mycket selektiv lista, baserad främst på recensionsex som skickats till mig. Detta är huvudskälet till att  alla skivor på min lista är svenska, undantaget utgörs av fjärderankade polska plattan, inspelad i samarbete med svenska Göteborgsbaserade musiker som också ingår i Corpo. Att etablerade personer i branschen –  presskontakter eller artisterna själva – vänder sig till mig på Kulturbloggen är självklart hedrande; oavsett om det mest beror på vår framträdande google-träff eller min seriösa inställning. Är inte ovanligt att en skiva som ska bedömas spelas uppemot tio gånger, vilket gör att den ibland växer, nya perspektiv kan uppstå.

Under årens lopp har jag bevistat många jazzfestivaler, vilket har bidragit till att jag senaste åren skriver liverecensioner i Orkesterjournalen, därav orsaken till att listan blivit anmärkningsvärt jazzig. Lyssna live är  fortfarande min stora passion. Som bekant har jag i några år tillhört teamet som med subjektiva öron rapporterar från WOW. Har ännu inte skaffat mig senaste alster av förnämliga Rebecka Törnqvist, Ane Brun, Goran Kajfes eller Vivian Buczek; vilket ju innebär att de inte kan värderas här.

Foto Pelle Piano – Orkesterledaren och kompositören Ann-Sofi Söderqvist

På min prispall hittas två mästerliga duos (Lisa Rydberg & Lisa Eriksson Långbacka plus David Hansson och Thomas Hansy), inom genrerna minimalistisk folkmusik och dito gitarrmusik, jämte en mycket spänstig storbandsproduktion med enbart original. Dessa skivor fick föga oväntat högsta poäng i Kulturbloggen, vilket också var fallet med Chopin i jazzton. Minnesgoda läsare vet att ett halvdussin titlar på listan har fått utförliga positiva omdömen (betyg 4). Det är påfallande många kvinnor med, eller hur? En annan iakttagelse är märkligare. Knappt någon av mina favoriter är nominerade till Grammis eller P3 Guld.

Arkiverad under: Musik

Patriarkatet punkteras i mörkt Värmlandsepos – Gösta Berlings saga på Göteborgs Stadsteater

16 december, 2017 by Mats Hallberg

Gösta Berlings saga

Av: Selma Lagerlöf

Regi & dramatisering: Rikard Lekander

Premiär på stora scen 15/12 2017

Foton Ola Kjelbye

Lägga program på en större institutionsteater innebär  lång framförhållning, troligen planering åratal i förväg. Under höstens repetitionstid har Gösta Berlings saga fått förnyad aktualitet. Tänker på Ebba Busch Thors famösa okunskap som blottades i SVT, när kristdemokraternas partiledare intervjuades och ”förhördes” angående skönlitterär kanon. Vidare har vi den flod av vittnesmål som framkommit i kölvattnet av #me too. Den avsatte försupne prästen Gösta passar in i raden av flagranta, duperande, i förstone oemotståndliga narcissistiska män. Inte för inte kallar Ebba Witt Brattström honom för en poserande högfärdig hipster, fast hans öde utspelade sig i farofylld landsbygd under 1820-talet.

Även om man sparat in på statister( dockor får bli danspartners när det är bal på Ekeby) , är det en storslagen uppsättning när teatermaskineriet tas i anspråk för en berättelse om drifter och begär. Och i fonden finns som en underström de gigantiska orättvisor som Selma Lagerlöf hade sådan taktil känsla för i sina starka romaner.

I huvudrollerna ses två personer som förekommer regelbundet inte bara på landets förnämsta scener (har sett de båda ett antal gånger), utan på vita duken och i teverutan. Är knappast missvisande att kalla Jakob Eklund (Sintram) och Adam Lundgren (Gösta Berling) filmstjärnor. Självklart lyckas de ge liv åt sina ganska sorgliga karaktärer. I regissörens bearbetning har Eklunds brukspatron blivit en betraktare och förmedlare, en som bryter scenens magi genom att ställa sig längst fram och rikta sig till publiken. Vi som kallas intellektuella och påstås känna till att en sen utenatt måste kompenseras med sömn till efter lunch. Med vredgad pressad röst eller fjäderlätta kommentarer fångar den Faust-liknande, något haltande, ciceronen suveränt vad som försiggår. Lundgren med sina slängiga gester är självlysande som långhårig obekymrad kavaljer, såväl som grubblare vars dilemma  består i svårigheten att  vara både  glad och god. Lundgren är som klippt och skuren för rollen.

Den av Anna Von Haussswolff specialskrivna musiken, mestadels komponerad på kyrkorgel, puttrar inte harmlöst i bakgrunden. Tvärtom dominerar den stundtals, vilket gör att skrämmande dånande toner avlösta av behagliga klanger, kan sägas ha en ordlös huvudroll. Tillsammans med David Sabel och Filip Leyman levererar Hausswolff  fantastisk musik, vars soundtrack verkligen sätter sin prägel av skräckromantik. Kan meddela att jag tidigare haft problem att tillgodogöra mig kompositörens verk.

Händelser och stämningar i en brokigt berättad debutroman , återges i Lekanders scenversion med flera fantasifulla lösningar.  Nina Fransson har – tillsammans med teamet som står för filminslag och den ljusansvarige – fått ihop en utomordentligt fungerande helhet.  En genomgående hotfull stämning, som i viss mån uppvägs av spirande passioner, åskådliggörs på raffinerade sätt. Vi serveras scener av nederlag och snedsteg, fördrivande och missväxt samt en outvecklad vilja att vara både hängiven och omtänksam. De ursinnigt jagande vargarna var ju en högdramatisk visuell sekvens i SVT-serien, något som även här har tagits tillvara, genom att illustreras rafflande.  Att naturen och (rov)djur hade stor påverkan på människor blir uppenbart.

Anna Bjelkerud gör majorskan, ett övertygande porträtt fyllt med svärta, revanschism och i förlängningen resignation. Vi känner den enorma tyngd som lagrats i hennes nyckelreplik till Gösta. Den som handlar om att man kan vara levande död långt innan en ligger i kistan och locket läggs på.

Det är förhållandevis ont om förlösande komik i Gösta Berlings saga. En väsentlig dos ondska emanerar från de figurer, vars uttolkare Sven-Åke Gustavsson är på ett kongenialt sätt. Lite av den varan, alltså befriande skratt, kommer ändå från Johan Hafezis stela kroppsrörelser och dialektala repliker av Victoria Olmarker. Lägg därtill en munter incident i en avsiktligt tillgjord duett mellan fäktande Gösta och Marianne Sinclaire (Cecilia Milocco).  Vidare finns  gamängen Kristian Bergh ( Hassan Brijany), vars fryntliga agerande tyvärr stannar halvvägs på grund av anmärkningsvärt dålig diktion. Flera på scen har många småroller att växla emellan förutom sin huvudkaraktär, en uppgift de går i land med. Av de kvinnor som virvlar runt den hänsynslöse stilige titelkaraktären, får Ylva Olaison (Elisabeth Dohna) mest utrymme. Hennes gestaltning når ut i salongen. Om ni undrar över färgskalan på skådespelarnas klädesplagg, kan upplysas om att de överlag saknar kulörer.  Sintrams gula pråliga väst är ett undantag.

Att jag några gånger i andra akten nickar till i halvmörkret, ska inte tillskrivas en uppsättning vars förtjänster förhoppningsvis framgått.   (Min reaktion berodde på utmattning efter fem intensiva jobbnätter, inget annat.)  I jämförelse med Utvandrarna, en annan svensk roman med odiskutabel klassikerstämpel, som er recensent såg uppföras på samma scen tidigare under säsongen, är detta en homogen produktion rakt över. Smart regi och dramatisering, absolut tillfredsställande skådespelarinsatser med tre först nämnda i topp, betagande musik, en originell tidlös berättelse samt en fyndig samverkan mellan tekniskt team och scenograf.

Scenografi: Nina Fransson, Kostym: Lena Lindgren, Mask: Gunnar Lundgren, Joakim Brink, Koreografi: Cecilia Milocco, Ljud: Tommy Carlsson, Musik: Anna Von Hausswolff, Dramaturg: Lucia Cajchanova, Filminslag: Jimmy Wallin (illustrationer) – Clive Leaver (Animation)

På scen: Jakob Eklund, Adam Lundgren, Anna Bjelkerud, Sven-Åke Gustavsson, Hassan Brijany, Victoria Olmarker, Melina Tranulis, Cecilia Milocco, Ylva Olaison, Johan Hafezi, Johanna Lundaahl (barn) samt Vilmer Lyngholm (barn)

Spelas till och med 28/3 på stora scen Göteborgs Stadsteater

 

Arkiverad under: Teaterkritik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 213
  • Sida 214
  • Sida 215
  • Sida 216
  • Sida 217
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in