Variation
Teater Galeasen
Manus Kristian Hallberg
Regi Tobias Hagström Ståhl
Premiär är 31 januar
Föreställning som recenseras: 16 februari 2014
Teater Galeasen i Stockholm hyllas av Svenska teaterkritiker och fick teaterkritikernas pris 2013 där det i motiveringen bland annat står att Teater Galeasen i 30 år har varit först med allt och för alltid förändrat synen på vad svensk teater kan vara. Med dramatiker som Cartwright, Norén, Srbljanovic, Jelinek eller Fassbinder fram till årets uppsättning av Slobodzianeks Vår klass, i samarbete med Dramaten, har man gestaltat vår tid och dess underströmmar med pjäser och regissörer som provocerat, hettat och ifrågasatt.
Och i den andan fortsätter teatern helt klart med föreställningen ”Variation” som är ett starkt drama som kryper under skinnet på mig och som utmanar oss på flera sätt.
Sceniskt är formen fascinerande. Skådespelarna är hela tiden vända mot publiken, även när de talar med varandra, en bild av hur vi aldrig är riktigt närvarande till hundra procent, utan alltid agerar som om vi hade en osynlig publik. Skådespelarna går in och ut ur karaktärer och agerar också som en slags samvete där karaktären talar med någon som kan vara sitt egen inre.
Handlingen kretsar kring en man som har en son; Leo, som går på dagis och i föreställningens inledning är han på semester i Legoland tillsammans med sin son och sin mamma, sonens farmor. Mannen har inte frigjort sig gentemot sin mamma och han beter sig av och till som en tonåring. Inne i mannen far massor av känslor runt, han har gjort en klassresa och skäms för sin outbildade mamma samtidigt som han skäms för att han skäms. Han har en bild av sig själv att han är en progressiv människa med rätt åsikter, han är vegetarian och är aktiv i kampen mot rasism. Samtidigt har han dåligt självförtroende och när sonen kommer i bråk på dagis med en kamrat som har utländskt påbrå blir han hysterisk.
Variation handlar om klass, klassresa och etnotism. Om hur fördomar och rasism gror inne i de flesta vita, svenska medelklassmänniskan. Om hur svårt det är att se sin egen roll och hur lätt det är att alltid skylla på någon annan. Men det allra mest skrämmande är hur barnet drabbas.
Tobias Hagström Ståhl gör regidebut. Tobias ingår i scenkonstkollektivet SUTODA, gruppen som verkat framgångsrikt på Stockholmscenerna de senaste åren, inte minst på Galeasen, med sina säregna ljussättningar och scenrum.
Det är en tung berättelse om hur vuxna förstör barn och låter dem ärva fobier och fördomar. En tung, stark och skrämmande föreställning med skickliga skådespelare som vi helt säkert kommer att se igen i fler sammanhang.
I rollerna:
Malin Persson, Simon Reithner och Moa Silén.