Det var ovanligt medelmåttiga och intetsägande låtar i första omgången av uttagningen till den svenska uttagningen till Melodifestivalen. Det var ingen låt som fastnade och ingen som vi ville lätta ut ett öre på för att ringa och rösta.
Och tusan vad gammelmedierna hängt på och direktrapporterar till max och rapporterar från Melodifestivalen i oändligt många bloggverktyg. Fast det trista är att gammelmedierna egentligen gör samma sak som de alltid gjort, öser ut sina synpunkter i envägsmegafoner där de förhärligar sina åsikter. Inte finns det en promille av interaktivitet i deras användande av bloggverktyg. Kolla själv. Jag testade att länka till inlägg i deras så kallade bloggar. Ingen trackback-funktion.
Vad tyckte jag om kvällens bidrag?
Det ena pluset ger jag till presentationen: att varje artist presenterades lite närmare, så man fick veta mer om dem. Eftersom det alltid är några artister som är relativt nya i sammanhanget är det ett positivt att få lite bakgrundsfakta.
Nina: Hon började med alltför hög fart, så det gick inte att accelerera låten.
Hon var tuff med svart läder, men hårdrockstechno-låten var ingen höjdare.
DN-reporter som rapporterar i ett bloggverktyg skriv för övrigt om Ninas låt ”Tick Tock”:
Tick tack, tick tack, klockan går och dyrbara sekunder av mitt liv rinner genom fingrarna medan jag lyssnar på Nina Söderquist vråla sig igenom hårdrockstechno. Men nu är det slut. Tack och lov.
Jonathan Fagerlund:
Töntig mesig låt med kille som såg ut som typisk Idoltävlande. Synd. Han har ju tydligen varit med i ett irländskt band i USA. Han verkar spännande. Men han är nog som många artister mycket bättre utanför Melodifestivalen.
Shirley Clamp
Behaglig ballad. Bästa låten för kvällen, men ingen vinnarlåt ändå.
Scotts
De ska nog hålla sig till dansbandstävlingar.
Emilia
En rätt skön låt, men knappast något som kan vinna ute i Europa.
Alcazar
Mina förväntningar var bottenlåga, eftersom de representerar den dåliga sidan av schlager. Och de framförde precis vad jag hade väntat mig: en discodunkare som uppskattas av Björkman. Men inget jag orkar höra på.
Carolina af Ugglas
Bra artist men alltför blek låt.
Serneholt
Jag gillar henne som artist, men låten var medelmåttig och inget som fastnade heller.
Suck. Jag som hade sett fram emot Melodifestivalen och hade hoppats att arrangörerna verkligen skulle försöka få fram lite nytt och inte bara köra på i samma lunk som de senaste åren. Nej, fram med de duktiga nya indieartiserna som finns och de nya hiphoparna och rockbanden. Det finns massor av bra musik som skapas i Sverige. Släng ut Björkman och Pling-Forsman och alla som gjort samma sak i ett decennium.
Freddie Wadling uppträdde i rösträkningspausen: och hans framträdande då han sjöng Towa Carsons Alla har glömt var bättre än något av de tävlande bidragen.
Stefan Stenudd skriver (och jag är böjd att hålla med):
Nu startar de svenska uttagningarna till Eurovision Song Contest. Melodifestivalen har blivit en mediahysteri med en rekordpublik – runt ingenting. Det är en ond cirkel.
En annan bloggare som tröttnat på Melodifestivalen är Anna:
Är det bara jag som tycker att melodifestivalen är lika underhållande att se på som att sitta och glo på målafärg medans det torkar? Jag förstår mig inte på det alls, halvhysteriskt, överdrivet och 99,9% av all musik suger, och då är jag snäll. Är alla svenskar salongsberusade på lördags kvällarna?
Andra bloggar om: Melodifestivalen, Göteborg, Freddie Wadling, Alcazar
Här är Aftonbladets direktrapport.
Startfältet.
Jag var tydligen inte ensam om att tycka att det var ett misslyckande.
John säger
Tyckte det var finfint att Alcazar använde dildosar istället för mikrofoner..:-)
Havsglimten säger
Håller med….kanske man börjar bli för gammal…. men det mesta är ren smörja idag.
Superkex säger
Kolsvart kulturskymning och värst av allt var Petra Mede. Jag har för övrigt också bloggat om eländet.
Jah Hollis säger
Jag tittade inte på det själv, men hörde faktiskt en del av radioutsändningen. Mitt intryck är, att det mesta av musiken bygger på melodier och refränger från tidigare hits i pop- och schlagerhistorien.
Den här formen med att tävla i musik har överlevt sig själv för länge sedan, men är ju en framgång för SVT/SR och de har skickligt hjärntvättat stora delar av svenska folket så att man tror att det är något man inte får missa.
yastory säger
Jag tycker att vi skickar Petra Mede till Moskva. Så kanske Putin tinar upp.
Jerry säger
Det var väldigt vilken negativ stämning det var här om årets höjdpunkt! Måste nog in och balansera upp det hela lite…(;-)
Det var en BRA delfinal. Bättre än många tidigare. Alcazar levererade en discorökare av världsklass! Marie Serneholts låt växer hela tiden.
Jag är helnöjd och tackar SVT för underhållningen!
Snälla säger
Snälla , skojar ni, Carolina af Ugglas låt var ju otroooligt bra, vilken soul och känsla , läs mer på min blogg
Tonårsmorsa säger
Jag vågar knappt nämna att jag inte hört en ton. Däremot vet jag att jag kommer att rösta på Alter Ego, vår avlidna bloggväns yngsta son; Jimmy, som ingår i gruppen Next 3 och ska uppträda i deltävlingen i Malmö.
För första gången i mitt liv intresserar melodifestivalen mig, men så är jag inte särskilt opartisk i min röstning heller…! Måste man vara det? 😉
Rosemari säger
Tonårsmorsa. Nej opartisk måste man inte vara. Det kan man inte vara när det gäller musik:)
Tack för att du berättade om Jimmy. Nu ska jag också rösta på honom.
En vanlig människa säger
Så tufft att dissa alla melodifestivalbidragen, det visar att du är en riktigt matcho kulturnörd. Hm… nä, ironi är inte heller matcho. Skämt å sido så var det inne att dissa melodifestivalen på 90-talet.
Jag gillade inte heller alla bidrag, men många blir bättre efter ett par genomlyssningar, och inget var dåligt, bara inte min smak. Att säga att något är fult, dåligt eller äckligt är bara att uttrycka sin egen personliga smak, och gör man det utan att poängtera detta faktum är det bara att betrakta som oseriöst.
Rosemari säger
Till En vanlig människa: Det blir lite knäppt när du kommenterar ett gammalt inlägg. Efter första omgången av melodifestivalen var det flera omgångar till, där vi tyckte annorlunda.
Egentligen kanske man skulle stänga av kommentarsfunktionen på gamla inlägg? För det ser liksom dumt ut när du kritiserar en känsla vi hade efter en omgång.
Vi gillade till exempel både vinnaren Malena Ernman och tvåan Caroline af Ugglas, liksom Upplands Väsbyrockarna HEAT, för att nämna några.
Så jag undrar hur många av våra inlägg när du nu kallar oss för kultursnobbar.
Och jag undrar också vad du menar exakt med kultursnobb?
Att jag föredrar Camera Obscura före EMD?