Cosi fan tutte
Av Wolfgang Amadeus Mozart
Regi Natanael Øigaard Nelson
Musikalisk ledning och dirigent Arnold Östman
Premiär på Conficencen i Stockholm 16 juli 2015
En av mina vänner på Facebook har dagen efter premiären på Confidencens uppsättning av Mozartoperan Cosi fan tutte skrivit:
Jag har sett premiären på Cosi fan tutte på Confidencen och känner mig så upprymd, vackert spelat och sjunget, rolig regi och snygga kläder, levande stearinljus som skapade en mjuk stämning på scenen.
Det är en mycket bra sammanfattning av min upplevelse också. I regi av Natanael Øigaard Nelson har denna roliga och varma opera blivit en förtrollande härlig operaupplevelse i Confidencens tidsenliga slottsteater.
Visst, på sätt och vis är handlingen lite fånig. Operan utspelar sig i Neapel i slutet av 1700-talet. Den handlar om två unga män som slår vad om att deras flickvänner aldrig skulle kunna bedra dem. De bestämmer sig för att göra allt som står i deras makt för att bevisa saken men lyckas istället bevisa motsatsen. De dras in i en härva av illa maskerade förförelser och hastigt påkomna lögner. Innan solen har gått ner denna händelserika dag har kroppar mötts och förtroenden och löften bytt ägare. De två unga männen klär ut sig och försöker förföra sina flickvänner. Det är väl ganska självklart att sådant fulspel straffar sig, att leka med andras känslor kan sätta starka krafter i brand. Operan handlar om förälskelse och lycka, som svek och bedrägeri – allt framfört till Mozarts fina musik.
Orkestern under ledning av Arnold Östman är skicklig, liksom sångarna. Musiken framförs på tidstypiska instrument. Efter några darrande minuter då premiärnerverna dammades av finns det inget annat att säga än att sång och musik var av högsta klass. En av föreställningens styrkor är hur det tidstypiska genomförs in i minsta detalj. Bara det att föreställningen framförs i det magiska skenet av levande ljus, vilket ger ett behagligt ljus och en äkta doft av stearin. Dräkter, peruker och smink, allt är som klippt direkt från salongerna under 1700-talet.
Språkfrågan har regissören löst på smart sätt. En stor del av sångerna framförs på originalspråket, vilket ju musiken är bäst lämpad för medan vissa avsnitt som är viktiga för att förstå handlingen framförs på svenska.
Cosi fan tutte är en av världens mest spelade operor. Den hade urpremiär på Burgtheater i Wien den 26 januari 1790 och den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan den 14 maj 1830 i översättning av Nils Erik Wilhelm af Wetterstedt och den iscensattes åter med premiär den 17 februari 1940 med den italienska originaltexten, den 30 september 1964 med svensk text och den 18 december 1965. Den sattes upp på Göteborgsoperan med premiär den 14 oktober 1995 och på Folkoperan med premiär den 21 september 2002. Sommaren 2014 spelade Skånska operan en version förlagd i modern tid, som en TV-show, på sin årliga sommarturne ´i skånska slottsmiljöer. Uppsättningen på Confidencen står sig bra i den kavalkaden. Hela atmosfären i slottsteatern i Conficencen passar så perfekt ihop med handlingen. Cosi fan tutte är en operaföreställning som gör mig glad och den är i allra högsta grad värd de stående ovationer den fick på premiärkvällen.
Medverkande:
Fiordiligi – Albina Isufi
Dorabella – Erica Back
Guglielmo – Arash Azarbad
Ferrando – Leif Aruhn Solén
Despina – Randi Røssaak
Don Alfonso – Lars Martinsson
Alexandra Chalupa, Istvan Kisch, Karin Sandström-Lapukins
[…] Rosemarie Södergren i Kulturbloggen här […]