Innan, nu och då
Betyg 2
Svensk premiär 12 maj 2023
Regi Kamila Andinis
Nana är en kvinna som fångad i ett patriarkalt samhälle ständigt gör sin plikt, tar ansvar för hem och barn och vördar sin make. Några egna känsloyttringar finns inte plats för.
Ingift i en högre samhällsklass, med dess normer om elegans och stil, har hon anpassat sig till det livet. Att hon egentligen kommer från landet och fått fly från striderna där har hon tryckt undan liksom att hon då var gift. Livet flyter fram och hon har anpassat sig och godtagit makens älskarinnor i sitt liv. Tills hon en dag blir vän med en av dem, den
egensinniga Ino. Den vänskapen förändrar hennes liv.
Filmen är ett vackert trögflytande drama. Nana döljer sina känslor under en behärskad yta och historien drivs med små steg. Att Indonesien befinner sig i en uppslitande politisk strid kommer fram men huvudsakligen är handlingen förlagd till hemmet. Att
den indonesiska kulturen skiljer sig från västerländsk är tydligt. Det visas genom små detaljer och händelser. Kanske kulturen också är förklaringen till att Nana blir så anonym att hon inte engagerar. Det talas inte mycket och alla håller känslorna för sig själva. Däremot är dansscenerna uttrycksfulla.
Happenings Salma är vacker och hemlig som Nana. Arswendy Bening Swartling gör maken Mr. Darga mer mänsklig och lättare att förstå. Roller som styrs av det patriarkaliska samhällets normer där kvinnor måste följa en mall.
Trots vackert foto, ofta drömlika bilder och spännande musik så är filmen en lång resa till det gripande slutet. Då blir det känslosamt.