• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Norstedts och Författarförbundet träffar ramavtal om nettoroyalty

25 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

Sveriges Författarförbund och Norstedts Förlagsgrupp har överenskommit om ett nytt ramavtal. Det nya avtalet är ett så kallat nettoavtal där royaltyn beräknas på förlagets nettointäkt, berättar ett pressmeddelande.

Sedan förhandlingarna mellan Sveriges Författarförbund och Svenska Förläggareföreningen strandade i slutet av 1990-talet har förlagen saknat en överenskommelse med Sveriges Författarförbund när det gäller villkoren för utgivning av svenska författare.

För drygt ett år sedan inledde därför Norstedts en dialog med Sveriges Författarförbund som utöver dagens nettoavtal också lett fram till avtal som reglerar utgivningen av äldre titlar som e-bok och beställningstryck, samt ett avtal som reglerar förlagets tillgängliggöranden av översättningar i digital form. Samarbetet runt gemensamma avtal har varit givande för bägge parter och kommer att fortsätta, skriver pressavdelningen.

Det nya nettoavtalet i korthet:
• Avtalet reglerar samtliga bokformat, beställningstryck, e-böcker, ljudböcker och digitala ljudfiler
• Justerade royaltynivåer för alla format
• Separata rättighetsförvärv för varje format (bok, e-bok, ljud)
• Garantihonorar vid varje rättighetsförvärv och ny utgåva, samt ökad garantinivå
• Tydligare marknadsföringsplaner
• Tydliga regler för rättigheternas återgång
• Tidigare reamöjligheter
• Möjlighet för förlaget att underlicensiera rättigheter

Arkiverad under: Litteratur och konst

Majgull Axelsson: Moderspassion: Tankar efter att ha läst boken: är livet så förutsägbart och är det omöjligt att bryta negativa mönster?

21 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

Moderspassion, Majgull Axelssons nya roman skildrar moderskapets plågor och hur samhället och omgivningen fördömer utsatta kvinnor och gör det nästan omöjligt för dem att bli accepterade i samhället. Eller så handlar den om utanförskap som går i arv och nästan är omöjlig att bryta. Eller så handlar den om det omöjliga för föräldrar och barn att nå varandra, hur svårt det är att prata med varandra och hur många förväntningar vi har på varandra, föräldrar och barn.

Sallys Café & Restaurang är en vägkrog utanför Arvika. När ovädret slår till och bygden drabbas av översvämning hamnar några människor på vägkrogen. Det är Minna, som ärvt krogen av sin moster, där är Ritva, journalistvikarien som aldrig får fast anställning, där är Tyrone som är pensionerad från räddningstjänsten men måste rycka in nu vid katastrofläget, Anette, bitter alkoholistfru och restaurangbiträde och där är Marguerite, före detta skådespelerska på Dramaten med grava alkoholproblem och hennes arrogante make ekonomiprofessorn Henrik.

De möts, konfronteras med varandra och framför allt inne i dem händer mycket då deras minnen genom livet poppar upp. Alla brottas med sina livsproblem. Minna och Marguerite hittar någon slags gemenskap i att de båda är mödrar till barn som mår psykiskt dåligt. Marguerites son Anton har gått in i en religiös sekt. Av det vi får reda på i boken beror det på att hans pappa som övergav dem när han var liten var alkoholist som valde alkoholen istället för sin familj. Anton har aldrig känt sig välkommen till livet.

Minnas dotter Sofia har det också hänt något förfärligt med, får vi snart reda på. Men exakt vad dröjer långt in i boken. Vad tänker jag inte avslöja, ifall du inte läst boken än.

Romanen har självklart massor av intressanta spår och är ett spännande språkligt experiment eftersom Majgull Axelsson i de olika kapitlen skriver utifrån varje karaktärs tankevärld i jagform. Majgull Axelsson använder sig också av fantasifigur, en kopparängel som kommer till Minna när hon är medvetslös. Bra eller dåligt? Jag vet inte. Vi har inte så många svenska författare som behärskar konsten att på bra litterärt sätt foga in änglar eller andra fantasifigurer.

Det som får mig att tveka inför boken är att den är så mörk, så utan hopp. Jag tror att det är att göra det för enkelt för sig att ge föräldrar skulden till att barn går in i religiösa sekter, eller för den delen går in i missbruk eller kriminalitet eller på annat sätt blir destruktiva för sig själva.

Visst har arv stor, stor kraft och inflytande över våra liv. Det är svårt, ibland kan det tyckas omöjligt, att bryta negativa mönster som går igen i släkte efter släkte. I dagens medier propageras ofta för en individualistisk syn, att vi alla är vår egen lyckas smed. Majgull Axelssons Moderspassion säger något annat. Det är viktigt, för visst har arv mer att säga till om än dagens ”gördetsjälv-profeter” vill erkänna.

Minna är dotter till en ensamstående mamma – och det är en skam hennes mamma fört vidare till Minna. Jag har dock svårt att riktigt tro på hela historien kring Minna. Skulle hon gå ut till tunnelbanan, ragga upp en tillfällig förbindelse för att ha sex två gånger och sedan föda det barnet? Det känns så konstigt. Å andra sidan är Minna så fäst vid sin dotter. Dottern blir hennes allt. Och då går deras relation sakta men säkert åt skogen. Allt är så mörkt, så förutsägbart, så omöjligt att vända till något bättre. Det gör så ont i mig att läsa det. Jag vill inte att livet ska vara så omöjligt att göra något bra av.

På så sätt är förstås Moderspassion mycket bra som litteratur. Den får mig att reagera, att känna starkt. Fast samtidigt är den destruktiv. Den ger nästan inget hopp alls.

Hanna Nordenhök skriver i sin recension i Aftonbladet:

För det som gång på gång förbryllar mig är hur Axelsson lindar in sina romanfigurer i ett slags pekoralistiskt skimmer, en onödig sentimentalisering som bara reducerar och gör dem förutsägbara och ovärdiga. Som om den traderade skammen från kropp till kropp inte vore storslagen nog som litterär figur; till exempel hur självhatet olycksaligt vandrar mellan Minna, hennes maniskt pladdrande mamma och den högpresterande dottern Sofia.
Med yviga gester konstrueras i stället en ganska sökt och grund psykologi åt Minnas livstraumahantering och hon blir både obegriplig och överbegriplig samtidigt.

Expressens Aase Berg är inne på något liknande:

Men tyvärr blir Minnas krassa genomskådande åtminstone bitvis för slängigt och roligt. Det är en balansgång där Axelsson ibland mister greppet om den pricksäkert tragiska undertonen och låter handling och repliker slå över i något som nästan liknar ofokuserad buskis.
Kraften ur den fula, oacceptabla kvinnligheten försvinner in i det excentriskt charmiga och ofarliggjorda, och de flesta karaktärerna, som exempelvis den extremt masochistiska och självömkande Anette, blir i det läget parodier snarare än levande varelser.

Här berättar Kulturbloggen från releasefesten för boken.

Missa inte Moderspassion i kortform.

Moderspassion
Författare: Majgull Axelsson
Förlag: Brombergs
ISBN10: 9173372889
ISBN13: 9789173372886

Recension i Svenska Dagbladet och i Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om Majgull Axelsson, bokrecension, litteratur, Moderspassion

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Bokrecension, Majgull Axelsson, Moderspassion

Håkan Nesser: Himmel över London, en roman om konsten att skriva

18 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

Håkan Nesser är tillbaka. Få bokintresserade har väl missat det. Hans nya roman, Himmel över London, har gått som följetong i Dagens Nyheter i sommar.
Det är lite trist när en bok publiceras på det sättet, jag skulle aldrig läsa någon bok på det sättet. Jag vill ha hela boken och läsa i min takt. Och ibland händer det ju att man missar ett nummer av tidningen, kanske måste man iväg på någon resa några dagar eller något.

Himmel över London börjar som om det vore en slags deckare. Leonard är en äldre, stenrik man, för övrigt rätt obehaglig eller åtminstone riktigt otrevlig. Han reser till London för att fira sin sin 70-årsdag. Han har bjudit dit sin sambo Maud och hennes vuxna barn, den neurotiska Irina och den omogna Gregorius. Han har bjudit två personer till, vilket de inte vet från början.

Under berättelsens gång märker vi att Leonard planerar något hemskt i samband med sin födelsedag och hans anhöriga verkar inte se särskilt mycket fram emot firandet. De har alla nog med sina egna problem.

En seriemördare går lös i London – och de olika karaktärerna i boken läser om antalet mord som ökar hela tiden i morgontidningarna. En snygg detalj som gör att vi anar att seriemördaren ska ha med bokens karaktärer att göra.

Leonard har bott i London när han var ung och han minns tiden där, händelserna då blir allt mer levande för honom när han nu återvänder. Under sin ungdom träffade han en kvinna från ett kommunistiskt land. Kvinnan var hans livs stora kärlek och hon drog in Leonard i en skum spionhistoria. Spionhistorien och de uppdrag han utförde som spion är som ironi över spionhistorier. Uppdragen är så löjliga att jag frågar mig vad Nesser sysslar med. Det är som den konstig KGB-affären med Jan Guillou. Fast å andra sidan, agenter och spioner och de som sysslar med dessa affärer är kanske rätt löjeväckande?

En bra bit in i historien blir det som små revor i berättelsens verklighet. Leonard får konstiga drömmar då han är en annan person. En svensk man som talar och skriver ner anteckningar på ett språk Leonard inte förstår. Hans sambos dotter Irina får tag på en bok där hon på ett mystiskt sätt läser om sig själv.

Då blir berättelsen stark – då förstår jag vad det är Nesser gör i Himmel över London. Han skriver om konsten att skriva, han utforskar berättandets villkor.

En rolig blinkning åt sina läsare gör han med Irina, som gjort något som känns igen från en av hans tidigare deckare med Van Veeteren. Jag ska inte avslöja vad.

Egentligen har jag nästan berättat för mycket redan nu om romanen.

Göran Greider skriver om Himmel över London i DN och vet inte om han gillar boken eller inte:

För Nessers bok utgör en magnifik drift med spänningsgenren – den slutar rent av nästan som en komedi. Ett tema är vad de totalitära öststatssamhällena gjorde med människor och en tolkning är att Nesser driver med en deckargenre som utövar närapå totalitär makt över oss läsare. Att det inte är tillåtet för en recensent att avslöja handlingen utgör ett belägg för den tolkningen: deckare orsakar censur på kultursidorna!
Håkan Nessers nya bok gör mig besviken och upprymd på samma gång.

Själv tvekar jag inte i den frågan. Jag tycker boken är en av Nessers absolut bästa romaner. Han överträffar sig själv och det är en roman jag kommer att läsa en gång till för att närmare betrakta hans skrivknep och lära mig av dem. Första gången jag läser en bok är jag alltid så fokuserad på handlingen, att jag vill veta hur allt går. När jag läser den andra gången kan jag njuta mer av berättargreppen och av språket.

Recension i Dagens bok:
Strunta nu i att det inte helt tillfredsställande slutet drar ner betyget något och läs boken. Det här är en fantastisk kärlekshistoria, spionhistoria, en berättelse om livets gång, dess förbindelser och mystiska sammanträffanden samt om berättandets krafter.

Himmel över London
Författare: Håkan Nesser
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN10: 9100125865
ISBN13: 9789100125868

Relaterat: Recension i SVD, Håkan Nessers hemsida, En bokcirkel för alla, Sveriges Radio och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Håkan Nesser, recension, författare, Himmel över London

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: författare, Håkan Nesser, Himmel över London, Recension

Releasefest för Majgull Axelssons nya roman: Moderspassion

17 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

Majgull Axelssons nya roman: Moderspassion tog tre år för henne att skriva.
Romanen utgår från några människor som träffas på en vägkrog i Arvika under ett oväder med stora översvämningar. Recensionsdag för boken är 17 augusti. Kvällen före bjöd författaren och bokförlaget på en releasefest.

Vi bjöds på vin, god mat och trevliga samtal om böcker, litteratur och livet, i en vacker trädgård där vi satt under lövträd och vädret var på sitt bästa sensommarhumör. De mörka moln som fanns på himlen blåste snabbt bort och Café Blom på Arkitekturmuséet på Skeppsholmen fick hålla bokfesten under mild himmel.

Huvudkaraktären heter Minna och Majgull Axelsson berättade att hon i början av skrivprocessen hette Nina.
– Jag fick aldrig något bra grepp om henne, hon gled undan, berättade Majgull Axelsson.
Hon berättade att hon skrev om första kapitlet 14 gånger, bland annat för att hon inte tyckte att hon fick liv i huvudkaraktären.
Ett besök i Finland löste knuten. Majgull Axelsson signerade böcker och där kom en kvinna som hette Minna.
– Vilket vackert namn, tyckte Majgull Axelsson och sade till kvinnan:
– Bli inte förvånad om ditt namn dyker upp i en roman av mig.

Namnet Minna löste knuten. Ett bra namn också med tanke på att en hel del i boken utgår från minnen.

Romanen har fick mycket bra kritik av Yukiko Duke i Vi:

I Moderspassion fortsätter Majgull Axelsson att med knivskarp blick utforska familjebandens gåtor. Den här gången är det moderskapet som står i centrum – moderns sätt att se på barnet. Med varm, varsam hand tecknar författaren Minna och Sofia; hon berättar hur klass och konventioner kuvar en kvinna och hur det i sin tur påverkar hennes närmaste. Minna har bara Sofia. Hon älskar och idealiserar sin dotter, men förmår inte att se Sofias stumma desperation.

Med Moderspassion visar Majgull Axelsson återigen att hon är en av våra allra bästa berättare. Det är en ren fröjd att glida fram i hennes spänstiga prosa och låta sig röras och beröras av hennes romangestalter.

Kritikern på Dagens bok är också förtjust i romanen:

Författaren vet hur hon ska sy ihop delarna till en spännande historia. Språkkänslan är förvånande, vilken rikedom. Dessutom har hon det där extra som gör att man blir omtumlad och sugs fast vid sidorna. Jag snyftade inte bara över den sorgliga berättelsen, utan också för att jag blev rörd av hennes konstnärskap. Att hon är magisk genom att vara i vardagen. Majgull Axelsson framstår som en modern Scheherazade, som gjort sig av med kungen och kommit hem till oss.

Sydsvenskan berättar kort om handlingen så här:

Fyra generationers kvinnor står i centrum i Majgull Axelssons nya roman ”Moderspassion”. Alla har de blivit kallade ”hora”, eftersom de inte följt samhällets sanktionerade sexualitet. Minnas mormor fick barn med två olika män, mamma fick en dotter med skolans förförare som sedan blev tv-stjärna, och Minna själv, romanens huvudperson, blir med barn efter en tillfällig kontakt. Nu driver hon med kraft en vägkrog utanför Arvika när historien tar sin början med en höststorm som raserar hus, vägar och relationer.

Kort info om boken från Bokus:

Höststormen drar in över Arvika och regnet vräker ner. Några människor tar sin tillflykt till Sallys Café & Restaurang,en vägkrog strax utanför staden,för att rädda sig undan det stigande vattnet och de hårda vindarna. I skuggan av ovädersnatten får vi deras livsberättelser.

I centrum står vägkrogens ägarinna, Minna, den sista i en ätt av ensamma mödrar och en person som har vissa svårigheter med sitt minne.
Här finns också den ordkarge Tyrone från räddningstjänsten, det ständigt förorättade restaurangbiträdet Anette, Ritva från lokaltidningen, Marguerite, en smått alkoholiserad före detta Dramatenskådespelerska,och hennes man, den arrogante ekonomiprofessorn Henrik.

Moderspassion är en berättelse om föräldraskap i allmänhet, och moderskap i synnerhet, om att förtränga och vägra se, om att bära generationers skuld och skam, men också om längtan efter tillhörighet och gemenskap.

Kulturbloggens recension kommer om en vecka, ungefär. Vi har läst två tredjedelar av boken hittills. Det är en stark berättelse om människor som mött livets svåraste händelser, att se sitt barn må dåligt. Därför tar det viss tid att läsa och smälta. Men recension kommer.

Läs även andra bloggares åsikter om moderskap, litteratur, recension, Majgull Axelsson

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Bok, Majgull Axelsson, moderskap, Recension

Funderingar kring – Bobby och Jackie – en kärlekshistoria av C. David Heymann

11 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

Bobby och Jackie – En kärlekshistoria av C. David Heymann kommer med för mig en överraskande nyhet, att Bobby Kennedy och John F Kennedys änka Jackie hade en långvarig och djup kärleksrelation.

Boken är mer skriven som en journalistisk produkt än någon litterär produkt. Dessutom är den i vissa delar lite slarvigt översatt, det saknar kommatecken i uppräkningar och där förekommer en del språkliga slarvfel. Det gör dock inte så mycket, bokens nyhet att Jackie och Bobby var djupt fästade vid varandra och hade en djup kärleksrelation verkar trovärdigt. Författaren C. David Heymann har lagt ned ett stort arbete på efterforskningar och intervjuer med människor som kände dem.

Jackie var gift med John F Kennedy, som mördades och hon blev hela USA:s presidentänka. Hon
väckte uppmärksamhet vart hon än dök upp, folk var hysteriska.

Att vara gift med John F Kennedy var nog inte lätt. Han var uppenbart sexmissbrukare och skulle hela tiden ha sex med nya tjejer. Hans kampanjorganisatörer och andra som arbetade tätt med honom under valkampanjer fick också se till att där fanns villiga flickor och kvinnor i hans närhet. För övrigt verkar det stora intresset för sex ofta med olika personer var ett gemensamt drag för alla Kennedybröderna.

Frågan är hur mycket Jackie brydde sig om John F Kennedys ständiga snedsteg. Hon hade själv några affärer vid sidan av äktenskapet, fast inte alls lika många och de relationer hon hade var mer långvariga. I vissa fall verkar det som om hon hade dessa affärer för att väcka John F Kennedys svartsjuka.

Bobby och Jackie tycks från första början hyst en vänskap och verkar ha uppskattat varandra. När John F Kennedy dog fick Bobby och Jackie en närhet i sorgen, de gav varandra tröst och Bobby var i många fall en ställföreträdande far och följde med barnen till skolan och till samtal med rektorer och lärare. Många vittnen kan visa att han ofta sov över i hennes lägenhet.

De två verkar haft mycket gemensamt. Ur boken:

Bobby var för sin del alltid ganska bländad av sin svägerska. Visserligen gick han aldrig in och satt stopp för de ständiga förödmjukelser som maken utsatte henne för, men han fungerade i alla fall som hennes resonansbotten, som någon hon kunde räkna med i sina mörkare stunder. Dessutom delade Bobby och Jackie ett påtagligt intresse för kultur, ett område som ärligt talat tråkade ut JFK, vars nöjesläsning begränsade sig till amerikansk historia och detektivromaner.

Bobby var hela tiden gift med Ethel, de fick sammanlagt elva barn och eftersom de var katoliker var skilsmässa aldrig något som han ens övervägde, verkar det som. Bobby hade fler kvinnoaffärer vid sidan av äktenskapet men med Jackie verkar relationen ha varig långvarigare och djupare. Bobby verkar ha skiljt sig från sin äldre bror John F genom att Bobbys kvinnoaffärer överlag var mer djupgående, han höll sig till samma älskarinna längre perioder och tog hand om dem och verkade bry sig om dem seriöst.

Det är svårt att förstå att det kunde pågå. Både att presidenten John F Kennedy kunde ha så många sexaffärer vid sidan av sitt äktenskap utan att medier rapporterade om det och att Bobby och Jackie kunde ha en kärleksrelation under en lång tid. I dagens medievärld skulle det vara otänkbart att kunna bli vald till president med en sådan läggning för otrohet. Flera vittnen berättar också om att JFK både tagit LSD och rökt marijuana. Också något som skulle stoppa en politisk karriär i dag.

Många vittnen berättar för bokens författare om att Bobby ofta sov över hos Jackie och barnen. Flera vittnen har också sett Jackie och Bobby kyssa varandra och sett henne sitta i hans knä, tätt sammanslingrade.

Boken visar hur Bobby tycks vara Jackies stora kärlek. Fast att de två aldrig kunde gifta sig och leva tillsammans var nog uppenbart för dem båda. När Bobby bestämde sig för att försöka bli vald till president avslutades också deras relation och de återgick till att vara vänner. Under presidentvalskampanjen var det Bobbys fru Ethel som fick följa med och visa upp sig.

Först när Bobby blev mördad gifte sig Jackie med Ari Onassis.

En sak som slår mig när jag läser boken är hur olika vi människor lever våra liv. Som det står på bokens baksida och är ett citat från Publishers Weekly. Det är bara att hålla med.

Fast alla håller inte med om författarens slutsats, The Guardian skriver:

But Kennedy experts are deriding the allegations.

”It’s a new low, and you just wonder how far people are willing to go,” Laurence Leamer, author of three books about the Kennedys, told the New York Daily News.

Heymann, who is frequently described as eccentric, has a mixed record.
His publisher was forced to pulp a first edition of a biography of Woolworth heiress Barbara Hutton after a Beverly Hills doctor, who the writer accused of over prescribing drugs for Hutton, pointed out that he was 14 years old at the time of the alleged incident. The Manhattan district attorney investigated Heymann for fraud over allegations that the Hutton diaries on which much of the book was based were fake. None of which stopped the book from becoming a best seller.

Oavsett om Bobby och Jackie var nära vänner eller hade en djup kärleksrelation är det uppenbart att det slags liv de levde är mycket annorlunda mot det vardagsliv alla vi som måste slita för brödfödan lever. Helt klart – och därför är boken också mycket intressant.

Dagens Nyheter har tagit upp boken i en artikel om tre böcker om Kennedy-klanen som ges ut i höst:

Bobby och Jackie – En kärlekshistoria
Originaltitel: Bobby and Jackie
Författare: C. David Heymann
Översättare: Marianne Mattsson
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN10: 9137136100
ISBN13: 9789137136103

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 283
  • Sida 284
  • Sida 285
  • Sida 286
  • Sida 287
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in