• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Puders glänste i dubbelkonsert med 80-talister

30 maj, 2016 by Mats Hallberg

commando2

Commando M Pigg + Kai Martin & Stick på Musikens Hus i Göteborg 28 maj 2016

Bara halva lokalens kapacitet togs i anspråk. Mycket konkurerade i den ljumma försommarkvällen: gatufest, champions league-final, Summerburst, karneval och Miriam Bryant på Liseberg med mera. För oss som då det begav sig följde de gitarrbaserade stockholmarna och i än högre grad de syntbaserade göteborgarna, utgjorde dubbelkonserten en lockande tilldragelse. Eftersom banden hade sin storhetstid första halvan av 80-talet, var det en blandad mogen publik som infunnit sig. Som uppladdning lyssnade jag på några av deras bästa LP-plattor Ska påpekas att generationskamraterna på var sitt håll släppt nya album, skivor jag inte införskaffat.

commando Commando M Pigg framför sina energifyllda melodier under cirka 65 minuter, en alldeles lagom längd. De gled över till engelskspråkiga senare delen av 80-talet, vilket inte blev lika intressant. De gjorde bejublad comeback på fest för tidningen Schlager för drygt tio år sedan ochi fjol fick de goda recensioner för sin senaste nyproduktion. Med några få undantag spelas låtar från just aktuella skivan När dom dumma har fest. De har med den befäst sitt unika postpunkiga sound. Vad som först slår en är hur medryckande de är, att kompositionerna bygger på riff och pådrivande komp. Några gånger växlar de in på ett långsammare spår. Gör då svävande förföriska låtar i moll.

Förväntat tung ljudbild blandas upp med Eva Sonesons kristallklara varierade sång med ansenligt röstomfång, emellanåt är sången ordlös. Hon är sparsam med mellansnack, säger inledningvis att det är kul att stå på scen i Göteborg. Mörkt blod från deras andra skiva är en stänkare, där Peter Puders med sin behandling av sin specialbyggda Halkan´s North Star, tar med oss på läckra soloutflykter. Måste ha hört honom live med Thåström, dock osäker på om jag sett någon konsert med Commando M Pigg. Blir mer av honom efterhand utan att gå till överdrift, inga onödiga excesser. Tvärtom, tycker jag mycket om hur han lägger ackord och bearbetar strängarna. Han använder flitigt svajarm och till och med en skruvmejsel i samma anda som Thurston Moore. Blev upplivad av hur hans distade toner interfolierade Sonesons spänstiga röst. Effektfullt och gnistrande vackert utfört av en skicklig instrumentalist. I en sekvens samsades hans specialbyggda gura med skärande ljud från Gunnar Fricks keyboard. Noterade ett utsökt solo av Frick på synt i En sån mänska, men annars hamnade den inflyttade göteborgaren, i egenskap av uppbackande gitarrist, oftast i skuggan av Puders och den intensive basgitarristen Anders Karlsmark. Mångsidige Frick hade förtjänat större utrymme, hävdar en som lärt känna hans musicerande. Kompet är funktionellt.

Inledningsvis är jag orolig för att trummisen Johannes Nordell ( Nike & röda orkestern med flera) ska banka för mycket. Jag som specialstuderat jazztrummisar önskar, att batterister ska agera lyhört istället för att konstant attackera. Båda han och basisten i hatt – primus motor och en av grundarna –  befinner sig ibland nära extas. Märker skönt nog att de har gott handlag med vad de lirar. Karlsmarks duett med Eva i Jag tänkte, formar sig till en av flera höjdpunkter. Andra fullträffar: En sån mänska, Dom som slår läger, Lilla fjäril samt Hurry up.

Texterna kan vara samtidskommenterande, men är främst existentiella. Gruppen kan konsten att skapa sugande pulserande beats, halvsnabba syntdoftande tongångar och mangel med sinne för melodier. Vi får dessutom ett crescendo i Sikta mot stjärnorna, featuring trumslagaren och ånyo Gunnar Frick. Tre mycket tajta extranummer levereras. Titellåten från den ganska färska skivan görs pampigt där återigen Puders bevisar vilken stilbildare han är, deras hit Stjärna bland faror med sin underbara refräng samt uråldriga B-sidan Kemal vars sound kan ha influerats av B-52´s. Fäste mig vid att ljudet var mer än godkänt, fast trummorna var väl starka.

Till Kai Martin & Stick har jag ett mer uttalat förhållande, vilket har sina konsekvenser. Förväntningar riskerar att omvandlas till besvikelse. De har alltid haft stora pretentioner, har självständiga tillhört ett svartklätt teatraliskt stilideal. Deras artrock är främst inriktad på att framkalla tillstånd genom att servera musikaliska stämningar. Jag har sett dem minst fyra gånger , minns euforin från avkedsspelningen i Slottskogen -85. För första gången landar emellertid mitt omdöme i en bister slutsats. Det svänger väldigt sällan om dem live numera! Tror absolut att sprillans färska albumet Utan titel har betydande kvaliteter. Ändå blev jag successivt allt mindre mottaglig för den konsert som över två set blev för utdragen.

De nya medlemmarna Alex Gabay och Mark Larsen äntrar scenen först, vilket är symptomatiskt. Med introduktioner får vi med smärre modifieringar höra hela nya skivan, den som inleds svulstigt med Strändernas svall och Skriet. Ljudet är väldigt starkt och tjockt, något störande att man så uppenbart gör sig till huvudakt när banden har likvärdig status. Lite trist att de nya medlemmarna i symbios med mycket stadige Ronny Rock dominerar så kraftigt. Den sympatiske filmtipsaren funkar i bandet, men är inte den som precis tillhandahåller stimulerande rytmer. Frontmannen Kai Martin, ett modelejon vars kostym byts i pausen, sjunger oklanderligt och har god mikrofonteknik. Både han och kvällens tidigare vokalist är uttrycksfulla och använder sina stämmor likt ett instrument, Tilltalas av hans sätt att växla mellan näranog recitation och att nyttja hela sitt register. Och jag uppskattar excentriske Gomer Explensch, hans inbrytningar på sopran- och tenorsax. Har tyvärr svårt att urskilja Jörgen Cremonsese – den glödgade gitarrfantomen – från Mark Larsens kompakta dova ”vintagesyntar”.

Vid ett tillfälle använder Cremonese (som en gång bildade Whipped Cream) förresten en tvåhalsad tingest. Trots min besvikelse finns flera lyckade inslag. Tänker på den nyskrivna låt som handlar om ett land i förfall med ansvaiga som sviker. Där löd refrängen ljug för mig. Också befriande att till slut höra Larsen traktera elpianots tangenter. Fäste mig vidare vid öppningen av andra set med favoriten Rör rör rör dig nu från klassikern Röd Plåt, vars symfoniska arr och allsång funkade väl. Lägg därtill att jag gillade urgamla Ursäkter och en annan låt med snyggt samspel mellan saxofon och gitarr. Ytterligare en sång om lögner resulterade i glimtvis efterlängtat sväng. Utbrottet i Man skall vara som ett vilddjur i år funkade skapligt. Men totalt sett blir det för första gången diss av dessa kompetenta herrar. Kände mig efteråt utmattad och lite uttråkad. Som kuriosa kan nämnas att Anders Karlsmark och Ronny Svenssons fyllde år, vilket förstås uppmärksammades.

Foto: Bo Brodin

commando3

commando4

Arkiverad under: Musik, Recension

Skivrecension: New Tide Orquesta – Live in Rio

15 maj, 2016 by Mats Hallberg

liveinrio

Artist New Tide Orquesta
Titel Live in Rio
Betyg 5

Jag får inbjudan till skivsläppet i Stora Teaterns kristallbar via facebook av Josef Kallerdahl. Man fick ganska stor uppslutning trots en lite halvhemlig tillställning. Vad som lockade oss en blandad publik, var att mästarna på melankoliska klanger skulle framföra ett knippe alster från det sprillans färska albumet. Då det samtidigt var 20-års jubileum, passade gruppens kompositör Per Störby Jutbring på, att innan livemusicerandet berätta dramatiska anekdoter från internationella turnéer. Det var ganska kul, annars är de experter på att förmedla allvar och stora äkta känslor. Deras sound är så långt ifrån ESC man kan tänka sig och lite till. Vill betona att det inte alls fungerar att ha dem som bakgrund, de tar dig i anspråk. Ibland blir det nästan smärtsamt vackert, lyssnaren blir som förhäxad, drabbas av emotionella svängningar.

Lätt att förstå att deras musik använts i filmer, teateruppsättningar och dansverk. Vi snackar alltså kammarmusik med Astor Piazzolla, Michael Nyman och Kronoskvartetten som riktmärken. Fantastiska låtar som starkt rytmiska How to climb a mountain jämte kala långsamma stråkpartierna i Vesper, bekräftar gruppens särart. Nämnda fullträffar är också titelspår från de två senast gjorda studioskivorna. Repertoaren på Live in Rio är hämtad härifrån, en skiva inspelad 2014 i en mindre stad i närheten av Rio de Janeiro.

För att vara uppriktig har jag inte ofta lyssnat på New Tide Orquesta, trots deras mycket imponerande spännvidd. Såg dem för cirka tio år sedan spela nuevo tango på festival i Falkenberg, vilket var trevligt. Ett starkare minne har jag av deras konsert under Göteborgs kulturkalas på Liseberg 2014, något jag förmodligen skrivit om i Kulturbloggen. Blev totalt uppslukad av vad jag hörde och vägrade att ge upp för vädrets makter, stod tyvärr utan skydd när regnet gjorde mig dyvåt.

Vid en hastig genomlyssning kan man få för sig att Per Störby Jutbrings låtar är snarlika till sin uppbyggnad. Men det stämmer inte! De framförs i olika tempon, med olika instrument i fokus och faktiskt stundom i en lekfull ådra. Vänner av kammarmusik vet att genrens främsta utövare gillar att experimentera, raffinerat framställa skiftande klanger och att få till ett smittande sväng. Gruppen som fram till för några år sedan hette New Tango Orquesta, är inget undantag. Man är helt otroligt samspelt, låter som en gemensam kropp. Och de vågar utmana genom att lyfta fram solister, ett flitigt bruk av minimalism och ge utrymme åt improvisation. Idag har jag lyssnat på nya plattan 3-4 gånger, kan bara instämma i de superlativ som hunnit delas ut. På Stora Teatern valde gruppen att markera jubileet genom att plocka med några äldre godbitar.

För några år sedan decimerades konstellationen, när gitarristen Peter Gran lämnade. De musiker jag är mest bekant med är Josef Kallerdahl på kontrabas och Livet Nord på violin. Anmärkningsvärt är att de var på sitt håll jobbat en hel del med jazzig musik. Vidare är sättningen Per Störby Jutbring på bandoneon (ett slags argentinskt dragspel), Johanna Dahl på cello samt Thomas Gustavsson vid pianot. Producerat och mixat ljuvliga Live in Rio, har mannen som så uttrycksfullt trakterar bandoneon gjort.

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: New Tide Orquesta, skivrecension

Teaterkonst i den högre skolan – People respect me now på Folkteatern i Göteborg

25 april, 2016 by Mats Hallberg

People

People respect me now
Folkteatern i Göteborg
Gästspel 19-20 april 2016
Produktionen kommer till Stadsteatern/Kulturhuset 3-5 juni 2016
Idé, text och regi: Paula Stenström Öhman
Scenografi och ljusdesign: Markus Granqvist
Musik och ljuddesign: Saemundur Grettisson
Kostym: Jenny Nordmark
Produktion: Lumor i samarbete med Turteatern
Medverkande: Eva Rexed, Sandra Huldt, Lars Bringås och Oskar Thunberg

Uppsättningen utsågs till fjolårets bästa svenska nyskrivna pjäs av internationella Teaterunionen. Och det är lätt att instämma i hyllningskören. Flerfaldigt prisbelönade Stenström Öhman uppehåller sig vid en nyanserad problematik ned offer och förövare i skolmiljö genom att relatera till övergrepp, vars ringar på vattnet bildar en raffinerad berättarstruktur. I förhandsreklamen heter det att publiken lägger pussel. Vill skjuta in att jag ända sedan 80-talet saknar personlig ingång till skolvärlden, jag som för drygt trettio år sedan studerade pedagogik, skulle säkert bli förfärad vid ett återbesök.

Borde förstås ge mycket utrymme åt de lysande mångskiftande rolltolkningar som exekveras av kvartetten på scen. Men vad som utmärker People respect me now är den fulländade helheten. Texten är fullödig, musiken stämningsladdad och scenografin sparsmakat funktionell. Vad kvartetten på scen gör är nästan ofattbart begåvat, måste betecknas som en enorm triumf. Min enda negativa fundering rör formatet. Dramatikern borde ”dödat några av sina älsklingar”, strukit några scener. Dock välkomnar jag absolut, att man ska representera Sverige i New Nordic Drama. När röken skingrats och electronican upphör igångsätts ett sinnrikt mångbottnat drama, vilket mestadels som nämnts, utspelas i klass- och lärarrum. Vi får dessutom hälsa på hos polisen och skolkuratorn, möta fotbollstränaren och enagerade föräldrar i färd med att formulera skrivelse till rektor. Några som står för en en heroisk insats är den personal som är scenmästare, rekvisitaansvarig och klädskapare. Det sker hisnande många blixtsnabba rollbyten.

Bara en smula överdrivet och med typiskt förstärkande attribut hamnar ensemblen helt rätt när de byter perspektiv. De blir lika trovärdiga vare sig de är truliga osäkra elever på randen till högstadiet, eller vuxna långt ifrån kapabla att ta till sig ungdomarnas signaler. Tror inte jag någonsin tidigare sett skådespelare vandra så obehindrat in i det motsatta könet. Med gester, utseende och framför allt röster totalt i balans, blir förvandlingen ett lysande faktum. Sandra Huldt som pappa – tillika fotbollstränare med jovialisk jargong, Lars Bringås som självupptagen godhjärtad klassföreståndaren i moderiktig kofta samt Oskar Thunberg vars ängsliga ordningssamma Diana blir en tragikomisk gestalt. Se där tre ytterst finkalibrerade miniporträtt. Eva Rexed, känd från åtskilliga filmer, avviker i så måtto att hon inte gör könsöverskridande roller. Istället river hon av en bländande uppvisning som egocentrisk omnipotent mamma och gör ett inspel som löjeväckande kurator med smileys som arbetsredskap. Vad beträffar rörelsemönter är således de fyra, med de många rollerna att hålla reda på, vansinnigt duktiga på att ta fram diametralt olika karaktärer. När Rexed spinner loss genom att koreografera sig till en supertuff brud med stenkoll ( inombords nedtyngd av rädslor), skulle man vilja applådera hennes prestation, på samma sätt som efter ett uttrycksfullt jazzsolo.

För antagligen första gången hör jag från en teaterscen sång av Kajsa Grytt, vilket passar fint in i produktionens strävan att lyfta fram människorna bakom, de som faktiskt berörs av våld och övergrepp. Finns en anmärkningsvärd kvalitet i att killarnas gärning definieras på en skala från incident till oomtvistad polissak, att den redogörs för helt olika beroende på vem som återberättar. Sedan tillkommer som antytts en kedja av händelser – från lumpen maktutövning till oförlåtliga brott begångna mellan vuxna. Anser det vara ytterligare kvalitet att manus konstant relaterar till händelser som vi inte ser in action. Det ärmycket fascinerande att följa, fenomenalt trovärdigt iscensatt och med skådespelare vars prestationer förtjänar oreserverad hyllning.

Text: Mats Hallberg

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik

Djärvt halvdokumentärt collage med uttalat tema – The Misfits på Backa Teater

10 april, 2016 by Mats Hallberg

misfits

The Misfits
Av Mattias Andersson
Regi Mattias Andersson
Scenografi & kostym Anna Heymowska
Musik & ljud Jonas Redig
Koreograf Tove Sahlin
Backa Teater i Göteborg 9/3

Kickstartar med en kringgående rörelse . Sitter efter premiären på restaurang, tittar på den formidabla utsikten, fokuserar blicken på Burgårdens gymnasium, kommer på att till sommaren är det 40 år sedan jag jag gick ut. Sex år senare råkade jag bo på Sagogången, inte långt ifrån Selma Lagerlöfs torg. På fritidsgården det året ser jag konsert med ett rutinerat Ebba Grön. I början på 1990-talet ser jag Trettondagsafton då Backa Teater huserade i en före detta bultfabrik. Med i uppsättningen var Maria Hedborg och Ulf Dohlsten. Min utvikning ska ses mot bakgrund av upptakten till den retrospektiv som The Misfits utgör. Två av grundarna till Backa Teater, Maria Hedborg och Ulf Dohlsten, berättar med hjälp av uttrycksfulla svartvita foton om de första åren. I deras miniföreläsningar får vi veta att de bildades 1978, höll till på just den fritidsgård i Backa där jag såg nämnda punkikoner samt att målgruppen för deras klasskamp (här var det politiskt aktive Dohlsten som förde ordet, sa vidare att antirasism inte var på agendan , fast han själv varit klassens ende mörkhårige elev) var ungdomar utan röst. De gjorde reklam för sina egna favoriter, Sprit och Historien om en häst, pjäser som nya uppsättningen knöt an till.

När stafettpinnen lämnas över till en yngre generation, vittnar Josefin Neldén om sin uppväxt, som av en händelse kom hon från Sagogången. Hon blir konfronterad av Ramtin Parvaneh, vars uppväxt skedde i ett fattigare område strax intill. När han talar om bråk och konflikter, ges en antydan till den våldsspiral, bland annat i Backa, som teatern skildrade i omtalade Gangs of Gothenburg.

misfits2Mattias Andersson har i egenskap av konstnärlig ledare utvecklat en undersökande metod som bygger på intervjuer och litterära källor. Ni som sett Mental state of Sweden på Dramaten, har erfarenhet av det mest extrema exemplet, på hur denne omtalade dramatiker gillar att redovisa sin research. När metoden fungerar som bäst sker ständiga glidningar mellan fiktion och verklighet. Två utdragna scener med Ulf Rönnerstrand om en påstått onödig fisk och nörderi, är mestadels hämtat från Julio Cortazar. En skrämmande anekdot från Småland, återgiven av Nemanja Stojanovic, om basketens förbrödring som sorgligt nog omintetgörs av uppblossande hat, verkar självupplevd. Men den skulle lika gärna kunna vara från regissörens insamlade material. En närliggande gren på det livets och teaterns träd som arbortör Andersson vårdar, utmärks av att de medverkande tilltalar varandra som privatpersoner, avbryter varandra, reagerar på vad andra gjort och som kronan på verket byter kläder med varandra. Publiken leds in i villfarelse när fiktionen upphävs om och om igen. Ofta ett lyckat grepp, men samtidigt riskeras publikens koncentration.

Ojämnt är ett omdöme som ligger nära till hands, många scener är glimrande, men en del inslag blir krystade och mest konstiga. Några väldigt utsträckta sekvenser på sluttampen består av ordlös koreograferad teater utan egentlig intrig, ackompanjerad av en uppläst text om förnedring och utplåning av människovärdet. Vad betyder denna skuggboxning och dessa uttömmande språng? Min tolkning – inte minst när foton på flyktingskaror och Donald Trump visas – är att regissören vill sätta igång en process. Så här förvirrande, osammanhängande och hotfull ter sig vår samtid, där en dåre som Trump kan bli presidentkandidat. Psykologin i Dostojevskijs författarskap är Anderssons återkommande käpphäst, vilket jag senast i höstas kunde notera på Dramaten. Här upprepar skådespelare, inte minst Hannah Alem Davidson, en central passage om att vara frånstötande ur Anteckningar från ett källarhåll. Anser att det blev för mycket av den varan, alltså reciterande och parafraser ur litterära verk.

Blivande tonårspublik utmanas när mas ska på turné ut i Europa. Vi mogen premiärpublik, tyckte förstås att historiska tillbakablickarna var oerhört givande. Har ungdomar lika stor behållning av historielektionen? Apropå flashbacks förtjänar öppningen av andra akten euforiska busvisslingar. Resterna av Backa Teaters eminenta orkester (övriga upptagna av främst engagemang på Stadsteaterns stora scen) gycklar med sig själva, när de ljudligt demonstrerar vilka genrer som de genom åren fått anpassa sig till. Stefan Abelsson och Mats Nahlin exponerar sin musikalitet genom att visa i vilken utsträckning de känt sig (o)bekväma. Som konfrencier och lakonisk berättare transformeras multimuskern Nahlin rent av till ett komiskt geni.

Begreppet misfits förklaras utförligt. Mannen som numera personifierar den framstående ungdomsscenen, säger i inspelad form att de utstötta, de avvikande, de marginaliserade; är personer som alltid attraherat honom som dramatiker. Josefin Neldén åskådliggör med bildbevis, hur desperat hon försökte hitta rätt stil för att kunna smälta in, något som framkallade skrattsalvor. The Misfits var namnet på ett kortlivat punkband. Filmvetare känner till titeln från en nervig klassisk envig där Clark Gable och Montgomery Clift försöker tämja Marylin Monroes rollfigur, snarlikt de vildhästar männen rider in. Att jämföra med de utbrott av raseri och frustration vilka duggar tätt i Backa Teaterns laddade uppsättning. Ansvariga för ljud och ljus och annan scenteknik får jobba för högtryck. Antar att den nedsänkta kvadratiska ljusrampen ska stå för instängdhet. Vi sitter på läktare och ser på en scen, oftast tom på rekvisita. De tre omgivande väggarna i blått låter metalliskt med hög klang när skådespelarna attackerar, tror att ljudteknik förstärker oljudet. Finessen med väggarna är att de är utrustade med en mängd dörrar och luckor, varifrån ensemblen gör sina oräkneliga entréer. Den företrädevis hotfulla originalmusiken gör sitt till för att stryka under den tematik teamet vill åt.

Märker att skådespelarna fått snålt med utrymme i min recension. Gör därför några nedslag i den mångfaldspräglade ensemblen med brett åldersspektra. Ulf Dohlsten är lika bra som vanligt på att växla mellan hybris och ängslan, replikerna och motoriken från hans favoritpjäs sitter. Maria Hedborg förmedlar under ett par minuter, då rummet vibrerar av tystnad, sina intryck från en obegriplig katastrof, det vill säga mordbranden på diskoteket vägg i vägg som som tog så många ungas liv. Ibrahim Faal deklamerar Olof von Dalin hur säkert som helst, Unga veteranen Emelie Strömberg river av en text av Jack Kerouac utan antydan till tveksamhet. Vidare får inte Ylva Gallon förbigås. Hade hon varit på teve, skulle vi sagt att hon går rätt igenom rutan. Varje gång jag ser henne agera, slås jag över vilken stjärna hon är. I en scen mot Ove Wolf (har han någonsin fått vara en glad good guy?) där de symbolbärande skenbart banala replikerna bollas över bordet i omgångar, behärskar Gallon fullständigt att trycka på rätt knappar för att nå oss mottagare.

Medverkande
Stefan Abelsson (musiker), Hannah Alem Davidson, Ulf Dohlsten, Ibrahim Faal, Ylva Gallon, Anna Harling, Maria Hedborg, Gunilla Johansson, Josefin Neldén, Ramtin Parvaneh, Ulf Rönnerstrand, Nemanja Stojanovic, Emelie Strömberg, Ove Wolf och Mats Nahlin (musiker).

Foto: Ola Kjelbye

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Backa Teater, Göteborg, Mattias Andersson, Scenkonst, Teaterkritik

Ordvig polarisering hanteras strålande – De skyddsbehövande på Folkteatern i Göteborg

9 april, 2016 by Mats Hallberg

deskyddsbehovande

De skyddsbehövande
Av Elfriede Jelinek
Översättning/Bearbetning Magnus Lindman
Regi Yngve Dahlberg
Scenografi/Kostymdesign Nina Fransson
Kompositör/livemusiker Albin ”Nibla” Hallberg
Folkteatern i Göteborg den 7 mars 2016

Förvisso okoventionellt, men mycket berättigat ska först Magnus Lindman hyllas. Den ganska nya dramaturgen på Folkteatern har översatt. Han har vanan inne i, gjort flera översättningar av den tungrodda nobelpristagaren, om vilken dramaturgen skrivit upplysande i programmet. Denna gång har han lyckats klockrent, åstadkommit en ymnig översättning som både roar och oroar. Ibland for tanken till Montecore av Jonas Hassen Khemiri, vars roman är till brädden fylld av liknande språklekar.

deskydds2Är likaledes befogat att strö lovord till prologen. Nämnde Lindman, antagligen i samarbete med regissören enär båda ansvarar för bearbetning, ger den tyvärr fåtaliga publiken en drös roliga blinkningar medelst stora pappskivor föreställandes Elfriede Jelinek respektive Lars Norén. Efter den lustiga konversationen anmodas vi hålla i hatten. Och sedan avlöser tablåerna varann med ständiga byten av perspektiv. Pjäsen cirklar kring flyktingströmmarna till Europa och är som väntat uttalat kritisk mot västvärldens hållning och strategi. Absoluta styrkan med De skyddsbehövande ligger i att det dubbla perspektivet – vi och dom – ständigt skiftar. Ensemblen är antingen priviligerade karaktärer som kommenterar och ger uttryck för sina åsikter, eller så framställer och berättar de om totalt utsatta flyktingar, utlämade till de välmåendes goda vilja. Manuset är i sin bearbetade form hyperaktuellt, samtidigt som det är tidlöst med åtskilliga historiska utvikningar. Den svenska politikens valhänthet och tvära kast klargörs åskådligt, medan vissa referenser till Aiscylos, tjuren Europa och drifternas förespråkare Freud ger oss lager på lager av inte helt självklara analysmodeller.

Yngve Dahlberg har tagit sig an den oformliga textmassan på ett intelligent sätt med en slags montageteknik. Pjäsen består av minst lika mycket föreläsande/ kommenterande som gestaltande. Många talkörer skickligt utförda i första halvan, några avbrott för sånger och en oerhörd blandning av stilar. Jelinek är oftast inte intresserad av intriger, därför saknar pjäsen naturligt slut, trots att Anders Tolergård meddelar att säcken ska knytas ihop. Om jag minns rätt hör vi som final en kortare monolog om medlidande. Hade redan minst en gång tidigare trott att vi sett sista scenen. Vad den österrikiska obehagsmästaren gör, är att problematisera genom att blottlägga svulster på den västerländska samhällskroppen.

I vad som först verkar vara en gigantisk nonfigurativ målning med gyllene ram, ger hon publiken sin förklaring till att 60 miljoner tvingats på flykt, några av dessa flimrar förbi inom den omvandlade tavelramen. Eftersom stilar och tidsplan korsas spretar också scenografin med såväl antika pelare som elegant soffa i troligen rokoko. Nina Fransson har också valt skådespelarnas outfit. Deras kläder signalerar trygghet, ger dem auktoritet, i flera fall som någon slags förlegad adel.

Det märkliga är att de i princip behåller medaljdtyngda uniformer och glittrande långklänningar oavsett vad de porträtterar. Egentligen malplacerade blir klädernas trygghet en egendomlig, fast smart konstrastverkande markering.

Albin Hallberg draperad i överklasskostymering, utkristalliserar sig efterhand inte bara som kompositör, utan som lite excentrisk musiker vid pianot. Förutom spännande musik som faktiskt är ganska diskret, har han förvånansvärt nog lärt sig de texter som skanderas unisont. En remarkabel prestation! Fyra personer ur teaterns team är förresten också med och läser en snutt med rytmiskt tonfall, vilket även gäller för gästartisten Birgitta Ulfsson (varje föreställning ska ha någon gäst). Tycker dock inte att hennes korta insats fyllde någon vital funktion. Överlag måste skådespelarna beundras för sin gärning. Den osedvanligt lilla ensemblen uträttar storverk. Man är avsiktligt chosefria och behärskar till fullo alla blixtsnabba övergångar. Den framvällande ordmassan har fastnat hos dem, vilket betyder att de verkligen lyckats ta till sig manus, inklusive eventuella scenanvisningar Kvar från det gamla gardet är Elisabeth Göransson, vars rörelseschema och vacklande karaktärer känns igen.

De på Folkteatern relativt nya ansiktena imponerar mest. Benjamin Moliner, som setts flera gånger på Göteborgs stadsteater, är på god väg att bli en ny favorit. Det samma gäller för paret från Revisorn? I höstas, det vill säga Anders Tolergård och Evin Ahmad. De agerar och levererar repliker med utstuderad säkerhet. Kan inte vara enkelt att komma till Folkteatern som kämpar med sin förnyelse, samtidigt som man önskar behålla kontaktytorna till sina ägare i arbetarrörelsen. Men den nämnda trion tillskott har varit väldigt välgörande för teatern. Hoppas att kommande föreställningar får välfyllda salonger. Detta var första gången jag inte bara klarade av en pjäs av Jelinek, utan dessutom berikades av innehåll och framförande.

Skådespelare:
Evin Ahmad, Anders Tolergård, Elisabeth Göransson och Benjamin Moliner

Foto: Peter Lloyd

deskydds3

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Folkteatern, Göteborg, Scenkonst, Teater, Teaterkritik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 236
  • Sida 237
  • Sida 238
  • Sida 239
  • Sida 240
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in