Titel: Twilight Breaking dawn part 1
Betyg: 3
Sverigepremiär: 18 november 2011
Och så har den sista av Twilight böckerna blivit film, för att man ska kunna få ut så mycket som möjligt från böckerna till filmen så har den delats upp i två delar. På onsdag den 16e November kommer filmen som så många längtat efter. Och jag kan säga att den är värd väntan för det är den bästa filmen hittills.
Breaking dawn pt1 inleds med ett vackert skogsbröllop mellan Edward och Bella, efter bröllopet åker paret till en romantisk ö utanför rio för att tillbringa sin smekmånad tillsammans. Smekmånaden är som för vilket förälskat nygift par som helst, de gullas och nuppas i var och annan scen, samtidigt hemma i Forks går vargpojken Jacob runt och är grinig då han förlorat kampen om Bella Swans kärlek.
Men plötsligt en dag vänder gulliga stämningen. Bella börjar kräkas och inser att mensen är sen, hon har blivit gravid. Kul, kan man tycka, men inte när pappan till barnet är vampyr. Demonbarnet börjar växa snabbt som attan inne i Bellas lilla kropp som absolut inte vill samarbeta och det slutar med en kamp om liv och död mellan henne och barnet. Samtidigt lurar det onda vargar i skogen.
Filmen är i helhet bra, trotts den lite sega starten så tar sig filmen och den blir väldigt spännande, mot slutet av filmen satt jag på nålar och vred mig över vad som ska komma härnäst. Skådespelarna har även dom utvecklats under filmseriens gång och under de riktigt dystra scenerna med Bellas ångest kändes Kristen Stewart faktiskt som en riktig skådis, en bra skådis. Det som drar ner är scenerna när vargarna pratar med varandra. Visserligen är de håriga besterana snyggt gjorda, men rösterna låter för taskiga och jag kan inte låta bli att börja skratta. Men bortsett från det är jag nöjd med den senaste Twilightfilmen, jag har tillomed fått blodad tand för att läsa böckerna. Och jag tänker inte sticka under stolen med att jag redan längtar till nästa film.
