
Den norska deckarförfattaren Jo Nesbø är en fascinerande person.
Jag hade förmånen att få träffa honom när Piratförlaget hade ett mingel då hans förra deckare släpptes på svenska. Det var i maj 2010 – jag bloggade om det här.
Han var trevlig och öppen, avspänd och pratsam. Vi pratade lite om musik, bland annat. I deckaren om Harry Hole nämner han Katie Melua, som Harry Hole inte gillar. Jag frågade Jo Nesbø om det och han berättade att han själv inte heller gillar Katie Melua, som han tycker är för sötsliskig i sin musik. Jag håller inte med honom om det, men jag gillar hans vilja att snacka musik.
Nu har Dagens Nyheter en intervju med honom där jag får en förklaring till hans stora musikintresse.
På dagarna skriver han succédeckare, på kvällarna hänger han på sig gitarren och spelar på klubbar.
Jag har hört det förut, men nu får jag det bekräftat.
H?ans böcker har sålts i miljonupplagor och han har tjänat så mycket pengar att han nu börjat ge bort dem.
Hans nya bok ges ut på svenska i januari. Det är en fristående bok som inte ingår i Harry Hole-serien.
Den nya boken heter Huvudjägarna och det är en slags skröna om en headhunter i Oslo; chefsrekryterare, som det ska heta på svenska. Chefsrekryteraren är samtidigt en konsttjuv för att få ekonomin att gå ihop. Boken kommer dessutom som film nästa höst.
DN berättar:
Alla intäkter för såväl boken som filmen går till den av Nesbø upprättade Harry Hole-stiftelsen som stödjer projekt för att bekämpa analfabetism i tredje världen.
Han fick idén när hans internationella genombrott ledde till att pengarna började strömma in.–?Jag insåg att jag hade en livsstil som inte matchade mitt bankkonto. Jag levde mitt liv precis som jag ville och behövde inte alla de pengarna. En del, visst – men inte allt.
Jo Nesbø verkar vara något som är ovanligt: han verkar vara fri från girighet och begär utan tycks ha förmågan att leva i nuet.
Läs även andra bloggares åsikter om Nesbo, deckarförfattare, Nesbø, norge, miljonär, bortskänkes