• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Kulturbloggen har blivit hotad av Sheriff Records

24 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Vi på Kulturbloggen är lite gammaldags av oss. Vi tycker om att ha cd-skivor. Jag vet, vi är lite ohype på det sättet. Men skivor som vi bara köper digitalt försvinner ju när datorn kraschar.

Men vi tror inte på att staten ska avlyssna våra ip-nummer och vi tror inte frågor om upphovsrätt mår bra av att göra musikbolag till poliser. Därför är vi emot nya piratjaktslagen.

Uppenbarligen drar sig inte piratjägare för att jaga människor som köper cd-skivor. Bara för att vi inte tror på att ge skivbolag polisrättignheter.

Idag fick vi ett hotmail:

Är det okej om jag tar över Kulturbloggens annonsförsäljning fr o m nu, eller kan jag rent av konfiskera hela bloggen? Med tanke på er inställning i upphovsrättsfrågor och nu senast sanktionsdirektivet torde väl inte detta vara något att diskutera?

Hälsningar
Lars Nylin
Sheriff Records
Stockholm

Nu kan man ju undra var Sheriff Records är för några snubbar. Deras hemsida består av en enda bild.

Uppdatering:
Efter mailväxling har Sheriff Records representant förklarat att han är så frustrerad över fildelning att det var menat ironiskt. Jag upplevde det vilket fall som obehagligt, eftersom det var en representant för ett skivbolag – och just de som då ska få rätt att begära ut IP-nummer om de misstänker någon för fildelning.

Men jag har fått en ursäkt. Men faktum kvarstår: det är dessa grupper som nu enligt högerregeringen ska få polisiära rättigheter.

Andra bloggar om: upphovsrätt, hot, fildelning, piratfrågor

Arkiverad under: Scen Taggad som: fildelning, hot, piratfrågor, Upphovsrätt

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. MrArboc säger

    24 oktober, 2008 kl. 20:16

    Rent skrämmande – trots ursäkten. Skulle vara intressant att höra om du fick någon förklaring på hur han kunde dra slutsatsen att en konfiskering av bloggen kunde ha något med motståndet mot den nya lagen att göra. För jag förstår det inte.

  2. Nicklas Eriksson säger

    24 oktober, 2008 kl. 23:52

    Om folk bara kunde betala för den film/musik de konsumerar istället för att sno den skulle vi inte ha det här problemet.

    Jag har inte en enda illegalt nedladdad låt i min dator (inte ens nåt fildelningsprogram) och det är jag fan i mig stolt över!

  3. WB säger

    25 oktober, 2008 kl. 12:18

    Kundfientliga skivbolag?

    Bara nån med minst sagt medioker läsförståelse kan få det till att Lars Nylin hotar, eller är fientlig, till sina kunder. Däremot är han säkert – i likhet med alla andra företagare som tillhandahåller en tjänst/vara, ”fientlig” till kunder som inte betalar, eller som stjäl i butiken. Det skiljer honom ganska lite från elleverantörer, den ISP fildelarna behöver för att ladda hem andras arbete GRATIS [betalar du inte din ISP blir det kronofogden].

  4. Rosemari säger

    25 oktober, 2008 kl. 12:22

    Micke: Så du är en gud nu som kan säga att vi inte upplevde det oerhört obehagligt. Dessutom är vi, hela min familj, personer som gillar att ha CD-skivor så vi köper alla våra skivor. Därför mådde jag så dåligt av mailet att jag fick ont i magen.
    Och du kan säga att jag inte kände så?
    Hoppsan, vad ni piratjagare kan se ner på andras känslor.
    Det obehagliga i det här är ju att jag som inte fildelar blev beskylld för något jag inte gör, bara för att jag inte vill att jakten ska pågå på detta orättfärdiga sätt.
    Hur kommer det inte bli när de fått sina polisrättigheter? Hur många oskyldiga ska jagas och hur många ska inte våga uttrycka sin åsikt?

  5. achtungbitte säger

    25 oktober, 2008 kl. 13:20

    jag har nog bara olagligt nedladdade låtar, en del av dem har jag i något annat format, på cd-skivor jag inte längre lyssnar på, och på lp.-skivor som gått samma väg.

    har jag slutat köpa skivor, i princip ja, har jag slutat betala för musik? nej, verkligen inte. när jag köpte skivor hade jag en begränsad musiksmak och gick aldrig på konserter, idag går jag påkonserter så fort det är någon artist jag gillar och plånboken inte är tom. förmodligen, förmodligen, så lägger jag ut mer pengar per månad idag på musik, än för 8 år sedan.
    jag lägger mina pengar på konserter hellre än skivor, och det är jag jävligt stolt över.

  6. Ella säger

    25 oktober, 2008 kl. 18:06

    Hur lyckas du att tolka det som ett hot? Jag läser och läser och kan inte fatta att du inte uppfattar ironin i detta??

    Fullständigt obegripligt……..

    Själv har jag flera frustrerade yrkesmusiker runt mig som jobbar tills de stupar och gärna vill ha betalt för den musik de säljer, hur konstigt är det? Men det är svårt att få betalt för det arbete man lägger ner om de flesta tar för givet att musik ska vara gratis…….Vilken kvalité får vi då?

  7. Stoffe säger

    25 oktober, 2008 kl. 18:32

    Vilket praktarsle! Det är samma sorts människor som drivit folk till självmord(!) i Danmark innan de nu till slut fått dessa lagar stoppade där och även i USA går numera i stort sett alla domar till de anklagades fördel i dessa mål. Att det ska vara så svårt att lära sig något av andras misstag.

    Jag går också på ett antal konserter i månaden och betalar då för artistens faktiska arbete, inte någon skivbolags-direktörs nya villa. För som många vittnat om är det ju inte artisterna som får några pengar för sitt jobb på skiva, bara det är en anledning att INTE köpa dem. Tror det var sångaren i Soundtrack of Our Lives som sa att han får nån tusenlapp om året för allt han spelat in genom åren och så låter det för de flesta.

  8. Rosemari säger

    25 oktober, 2008 kl. 19:32

    Stoffe: Jag känner massor av musiker, jag lever med musiker. Ett samband har jag sett: de musiker som tjänar bra är de vars musik finns på piratsajter.
    De musiker vars låtar finns på YouTube och som fans kan lägga in i sina bloggar: de musiker säljer bra.

  9. WB säger

    26 oktober, 2008 kl. 01:51

    Folk ”upplever” så mycket, och ”dina upplevelser är ju rätt för dig” [som psykologen sa till mitt ex; hon hade borderline]. However… hade hennes ”upplevelser” väldigt lite med verkligheten att göra…

    Man kan nog ”uppleva” att man har rätt att ladda hem, men det har väldigt lite med lagen att göra…

    Om man förespråkar tokliberalism eller ren och skär anarkism, men bara vågar ha det förhållningssättet bakom ett modem… ska man kanske ändra förhållningssätt….??

  10. daniel säger

    28 oktober, 2008 kl. 13:19

    Ironi är oerhört svårt i skrift, om han var ironisk skulle han ha nämnt det i slutet. Även jag har svårt att se ironin i texten, jag har läst hur IFPI, STIM och RIAA beter sig och det är i enlighet till texten. Grova, hårda hot utan bevisning.

    Förövrigt finns det inga vetenskapliga bevis på att fildelning stjäl några inkomster. Det finns t.o.m. artister som har blivit kända endast pga fildelning. Hade bara skivbolagen anpassat sig till marknaden och lanserat vettiga siter där man kan ladda ner och betala för sig så skulle det här inte vara ett problem. Itunes är väl den site som är bäst och den är ganska dålig.

    Yrkesmusiker borde vara glada då antalet besök på konserter har ökat med 200%, kanske borde de förhandla lite bättre med artisten. De tjänar nämligen tokstora summor på konserter och merchandise.

  11. WB säger

    4 december, 2008 kl. 00:39

    Daniel; ”Anpassat sig till marknaden”?

    Exakt vad – förutom downloads mot betalning – vill du ha?

    CD skivor, men hemkörda/utdelade av storbystade blondiner som kommer med skivan i en presentförpackning, har med en flaska fin cognac och bjuder på en avsugning som tack för att du tar emot CDn gratis? Passar det?

Trackbacks

  1. H?gerns jakt p? fildelande ungdomar | Jinges web och fotoblogg skriver:
    24 oktober, 2008 kl. 16:20

    […] Opassande Annarkia Lindahl VFUgruppen BA Karamelltanten Weddhack Piratjanne Kulturbloggen Falkvinge Projekt p? riktigt TJK […]

  2. opassande » Blog Archive » Trakassering, desinformation och opinionsbildning skriver:
    24 oktober, 2008 kl. 20:02

    […] rapporterar om hur hon fått ett slags hotbrev, från en webb-sheriff minsann. Rosmari som driver bloggen har alltid varit tydlig med att hon […]

  3. NaN skriver:
    24 oktober, 2008 kl. 21:32

    Artister på kundfientliga skivbolag (del 1) – Tityo och Svante Thuresson…

    Läste via opassande att Sheriff Records skickade ett hotfullt mail till kulturbloggen. Anledningen tycks vara att Kulturbloggen inte gillar sanktionsdirektivet. Sheriff Records vill alltså ha möjligheten att stämma skiten ur sina kunder och hotar m…

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in