Den europeiska motsvarigheten till Oscarsgalan har avgjorts. Tyvärr har den inte fått samma uppmärksamhet som sin amerikanska systergala och sändes i efterhand (söndag) på den för mig okända kanalen Star.
Om du missade sändningen kan du se hela listan här på galans egen webbplats.
Av nordisk film såg jag bara att Danmark som tog pris för Antichrist.
Ken Loach uppmärksammades med pris för Lifetime Achievment.
Det är snudd på skandal att inte ett så här betydelsefullt evenemang fått mer uppmärksamhet av svensk TV. En förklaring kan vara att inga av de svenska nomineringarna ledde till pris men att missa ett sådant tillfälle att lyfta fram europeisk film!
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Europeisk film, Eropean Film Awards, film, kultur, prisutdelning
