Att läsa ska vara roligt. Det är viktigt, tycker Jessika Gedin, programledare för litteraturprogrammet Babel i SVT som nu är redo att börja inspelningen av sin andra säsong.
– Man ska inte tro att det är OK att ha tråkigt när man läser en bok, säger hon. Om det är tråkigt att läsa boken är det inte rätt bok eller rätt tid att läsa den.
Litteratur är mäktigt och viktigt. Litteraturen öppnar nya världar för oss både historiskt, geografiskt och psykologiskt.
-Så fantastiskt att det öppnar dörrar till världar man inte har tillgång till annars, säger Jessika Gedin.
Litteraturen har gett Jessika Gedin många kompisar genom åren. Då syftar jag på romaner, författare och karaktärer i böcker. Sådana kan bli lika viktiga för våra liv som människor omkring oss.
-Tove Jansson och Maria Gripe läste jag jättemycket när jag var yngre. Andra författare som varit viktiga för mig är John Irving, Douglas Adams och Douglas Coupland. En bok som är betyder mycket för mig är Mästaren och Margarita. I de tre musketörerna har jag varit besatt av My Lady.
Jessika Gedin fortsätter att räkna upp författare, böcker och karaktärer i böcker. Ja hon är en läsande person och litteraturen har varit viktig för henne från tidig barndom, uppväxt som hon är i en bokintresserad familj med mamma och pappa som lärare.
-Vi läste mycket och diskuterade böcker när jag växte upp, berättar hon.
Förra säsongen tog hon över Babel och nu är det dags för andra säsongen med Jessika Gedin som programledare. Säsongstarten sker söndag 2 september och gästerna är den brittiska musikjournalisten Caitlin Moran, svenska Karolina Ramqvist och Tornedalsförfattaren Mikael Niemi.
– Första programmet är lite av en drömkombination, säger Jessika Gedin.
Caitlin Moran som kommer från fattiga omständigheter debuterade med en roman som sextonåring och har arbetat på brittiska musiktidningar. Hennes senaste bok är delvis biografisk och skildrar musikbranschen.
Under säsongen kommer vi att få träffa fler av Jessika Gedins drömbokningar.
– Men det är inte alltid de författare som betyder mest för intevjuaren som är bästa att intervjua, menar Jessika Gedin. Om man är väldigt förtjust i en författare kan man ha för mycket klart för sig i förväg. Det viktigaste för att en intervju ska bli bra är att vara nyfiken.
Jessika Gedin har suttit i flera år i kulturpanelen i SVT:s morgonsoffa och diskuterat alla möjliga kulturfrågor. Kulturpanelen och programledare för Babel, det gör att hon blir igenkänd på stan ibland.
-Det är faktiskt märkbart många busschaufförer som vill prata litteratur, berättar hon.
Busschaufförer verkar vara en yrkesgrupp där det finns stor andel kulturintresserade.
-Många av dem lyssnar på P1 när de kör har jag hört, säger hon.
Nyligen föreslog ett av regeringspartierna att antalet elever som kommer in på estestiska program i gymnasiet ska minskas.
– Det är en katastrof, säger Jessika Gedin. Kultur är ett av de ben som demokratin vilar på
Det är så dumt att sätta kulturen i motsats till naturvetenskapliga ämnen.
– Allt korsbefruktar varandra, vetenskap, teknik och kultur. Inget står stadigt var för sig , de behöver ju varandra.
Men även om Jessika Gedin är bestämd i den frågan är hon inte så engagerad i kulturpolitik.
– Fast det är klart att man kan säga att allt är kulturpolitik. Men det låter ju inte så värst upphetsande. Vi behöver kulturen för att förstå oss själva och litteraturen är basen. Allt ryms i litteraturen. Det onda, det goda, det fula, det vackra. Världen och livet och allt det andra, helt enkelt.

Hej Jessica.
Vill bara säga att du var född till detta = att promota och intressegöra litteratur och kultur i vårt land. Har hört dig på radio,sett dig på TV. Helvete vad kul och intressant du göt det.
Du har hittat ett perfekt läge i ett gränsland av glädje, allvar, charm hysteri, nytänkande, klassiker och 2000-tals-människan. Grym nyansering.
Tack för ditt sätt att förmedla.
/Erik – Kulturtvivlare 1990 – kulturintresserad 2012
Tack igen.