• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Männens strid mot ålderns tecken (Lemmy, Ron Wood och Lars Ohly)

12 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Igår kväll såg jag Lemmy i Motörhead spela live. Alltså via tv:n. Det var MTV 2 som sände Tysklands största rockfestival Rock Am Ring.

Chemical Romance, Linkin Park och Kid Rock var några andra som MTV 2 visade från deras spelningar.

Men när Lemmy och Motörhead spelade såg det verkligen inte fräscht ut, det var gamla gubbar som inte längre överlevt sig själva. Så när de spelade passade vi på att fylla på glasen och gå på toa.

Det är lite tragiskt men en del klarar inte av att åldras med behag, precis, av de där gigantiska storstjärnorna. Aftonbladet berättar om att Lemmy haft den dåliga smaken att gå klädd i hatt med en nazist-symbol på när han blev fotograferad för en tysk tidning:

– Ända sedan begynnelsen har elakingarna alltid haft de snyggaste uniformerna, exempelvis Napoleon och nazisterna. De hade skithäftiga uniformer. SS-uniformen är ju briljant! De var den tidens rockstjärnor, kommenterade Lemmy sin besatthet av nazi-Tyskland i en färsk intervju enligt Female First.

Okey, kläder är bara kläder och det som är viktigt är vad som finns därunder, hurdan människan är. Men att ha på sig nazisymboler i Tyskland är väl ändå lite osmakligt?

En annan stjärna som verkar flippat ut 61:årige Ron Woods från Rolling Stones som nu lämnat sin fru för en 18-årig tjej. Han kunde ju varit hennes farfar, också från Aftonbladet:

Rolling Stones-stjärnan har lämnat sin fru Jo Wood, som han varit gift med i 23 år, för en 18-årig servitris skull.

Det ska Ekaterina Ivanova själv ha sagt till sina vänner. Ronnie Wood träffade 18-åringen på en fest och tog sedan med henne till Irland.

Jack Hansen har en bild på Rons flickvän.

Okey, kärleken kanske är blind. Man ska inte döma andra. Men det måste kännas lite tråkigt för Rons barn. Utifrån, utan att känna Ron Wood eller ha träffat honom, ser det ut som ett desperat försök att inte inse att tiden går och att han åldras. Att liksom inte acceptera sin ålder.

Men nu ska jag avsluta med det tredje skvallret för idag: vänsterledaren Lars Ohly klarar sig ju inte så bra i opinionsundersökningar, men han verkar ha tagit tag i sitt liv för egen del och har slutat röka och skaffat hund.

Ohly lovade fimpa efter valet. Det gjorde han också, men inte utan besvär. Enligt uppgifter till Politikerbloggen gick vänsterledaren upp tio kilo och blev dessutom ilsk.

– Han har genomgått en stor personlighetsförändring, sa en källa till bloggen.

Han började träna och försökte dra av Friskis & Svettis-avgiften på skatten. Skatteverket sa nej.

(Från AB)

Jag tycker det var lite kul att han försökte dra av avgiften för Friskis & Svettis på skatten. Det säger mig att hög skatt inte alltid är så där jättehäftigt, eller att politiker kanske borde fundera lite på om de borde lära ut sådant de inte själva lever.

Här är ett filmklipp med Motörheads spelning på festivalen Rock Am Ring i år:

Ron Wood några år yngre än nu:

Lars Ohly lyfter fingret

Andra bloggar om: video, musikfestival, tv, Rock am Ring, Ron Wood, Lemmy, Motörhead, Lars Ohly, fimpa, Friskis & Svettis, cigarett, hund, hälsa

Arkiverad under: Musik Taggad som: män, Musikfestival, tv, Video

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Stefan säger

    12 juli, 2008 kl. 07:39

    Vadå ålderns tecken? Lemmy har sett exakt likadan ut sen han var 20!

    ”Ser inte fräsch ut” herregud… Du har nog missat lite vad hårdrock går ut på. Tips: stäng av mtv och skaffa ett eget liv istället.

  2. nicklas eriksson säger

    12 juli, 2008 kl. 07:48

    Läst boken ”White Line Fever”? Det är Lemmys biografi och är otroligt läsvärd. Han har levt ett stenhårt liv, han har inte alltid varit rik stjärna inte. Läs den så får du veta mer om hans fascination för symboler från andra världskriget och tredje riket och att han inte på något sätt stödjer nazismen.

  3. Rosemari säger

    12 juli, 2008 kl. 08:22

    Stefan: Du verkar vara en mästare i att dra förhastade slutsatser. ”Stäng av MTV”. Rock Am Ring är Tysklands största rockfestival, att slappa framför den tillsammans med tonårssönerna efter att ha jobbat en hel vecka, det är minst lika mycket att ha ett liv som något annat liv.
    Vad är liv för dig? Att inte träffa sina tonårssöner en kväll? Skulle det vara ett bättre liv?
    Nicklas: Det var ju bra att Lemmy inte delar nazi-idealen. Jag har inte följt hans liv, eftersom jag inte är så intresserad just av hårdrock.
    Jo, jag lyssnar på en del hårdrock och har sett några hårdrockband live, men av gårdagskvällen konsert var det stort för mig att se två av mina favoritband: My chemical romance och Linkin Park.

  4. Jah Hollis säger

    12 juli, 2008 kl. 09:10

    När punkarna i slutet av 1970-talet hade hakkors på kläderna ansågs det visst som ”upproriskt” och ”revolutionärt” och ett sätt att slå mot den generation som hade kriget i minne.
    De finns en känd bild där Johnny Rotten har ett hakkors på tröja och ”heilar” med ena armen. Men de killarna blev hjältar bland många antifascister.
    http://www.punk77.co.uk/groups/punkthe.htm

  5. Reject säger

    12 juli, 2008 kl. 10:48

    Va f*n?!

    ”när Lemmy och Motörhead spelade såg det verkligen inte fräscht ut, det var gamla gubbar som inte längre överlevt sig själva”

    Hälften, om inte mer, av alla band på Rock am Ring är ju över 30?! Liksom hallå…

  6. jean säger

    12 juli, 2008 kl. 12:56

    Reject: Men när vi snackar motörhead är det väl snarare 60+, och det skiljer väl sådär 30 år mellan 30 och 60?
    30, då har väl karriären just gått igång på riktigt för de flesta.

    ….30 år.

    Bra inlägg! Skoj läsning som oftast 🙂

  7. G säger

    12 juli, 2008 kl. 14:08

    Ekaterina ar inte 18 utan 20, och har bott i england sen hon var 4 ar. jag har traffat henne jattemanga ganger for hon ar en av mina kompisars basta van, och hon ar varken alkoholist eller galen som manga tidningar skriver. lay off her…

  8. Olle säger

    12 juli, 2008 kl. 14:52

    Lemmy är kung…läs hans biografi, även om du inte gillar hårdrock. Han är en rolig snubbe! Har man levt som han och ändå har hunnit bli 63 år så har man rätt att se lite sliten ut…. 🙂

  9. nicklas eriksson säger

    13 juli, 2008 kl. 05:58

    Det är ju inte så konstigt att medelåldern på Rock am Ring är så hög eftersom tonåringar inte kan spela metal to save their lives längre! Lemmy skulle piska skiten ur vilken som helst nittonåring med rockambitioner och gubben är in his sixties…

    Jag skulle inte kalla Rosies två favoritband My Chemical Romance och *ryyys* Linkin´ Park metal med en pistol mot huvudet.

    Det är hårdpop, så enkelt är det.

  10. Rosemari säger

    13 juli, 2008 kl. 06:41

    Nicklas: Nej, jag skulle inte kalla My Chemical Romance eller Linkin Park för metal heller. Det är kanske därför jag gillar dem:)

  11. Hampus Eckerman säger

    14 juli, 2008 kl. 13:59

    Nja, att Sex Pistols heilade och hade hakkors var visserligen för att provocera. Men många har glömt att det fanns ett nazismen romantiserades som något ”dekadent” i en våg som kom precis innan punken. Exempelvis Mick Jones från det så antifascistiska Clash var tidigare med i ett band som hette ”London SS”. Så Sex Pistols kan också haft kvar det som en kvarleva.

    Motorhead spelade förövrigt fantastiskt när jag såg dem på globens annex tidigare i år. Lemmy spelandes blues på munspel är något väl värt att höra.

Trackbacks

  1. Motörhead till Sverige i december | Kulturbloggen skriver:
    14 juli, 2008 kl. 14:32

    […] helgen fick Kulturbloggen en del irriterade kommentarer för en av våra skribenter avslöjade att hon passade på att hämta fika och gå på toa när […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in